Beantwoord

Bellen naar Nederlands nummer vanuit het buitenland bij internationale blokkade

  • 19 July 2022
  • 5 reacties
  • 222 Bekeken

Reputatie 5

Waarom kun je binnen Europa (buiten nederland) niet naar een Nederlands nummer bellen als internationale nummers zijn geblokkeerd? Ik wil graag internationale nummers blokkeren maar wel bellen naar een Nederlands nummer toestaan.

icon

Beste antwoord door eric 19 July 2022, 20:19

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Toch nog een tip. Ook voor de internet verbinding is roaming in de EU gewoon gebruik in het buitenland.

Als je op je telefoon NIET de optie aanvinkt “ data roaming toegestaan”  zal op elk netwerk in het buitenland de internetverbinding ook niet werken. 

 

Binnen Nederland werkt data dan wel zonder dit vinkje. Dus toch even goed kijken wat er allemaal uit/aan moet staan als je bepaalde diensten in het buitenland wilt gebruiken.

 

Reputatie 5

Ik kan best begrijpen dat dat technisch zo werkt. Alleen als mijn internet verkeer altijd over Nederland gaat is het voor mij niet logisch dat de regels voor bellen dan anders zijn als ik de grens over ga.

 

En voor mij zou een kleine info wel handig zijn want mijn zoon kon opeens mij niet meer bellen in het buitenland en heeft toen gelukkig met telegram/WhatsApp mij kunnen bereiken. 

Reputatie 7
Badge +14

Tja, zoals de blokkade al aangeeft, gesprekken naar internationale nummers blokkeren. Dat is precies wat een (roaming) netwerk dan doet. Daar is geen verdere uitleg voor nodig.

Hetzelfde als je premium nummers blokkeert. In Nederland zijn dat 09xx nummers  in het buitenland blokkeert zo'n netwerk de daar gedefinieerde premium nummers. Die nummerreeksen zijn per land anders.  Wilt u dat allemaal lezen als u zo'n blokkade aanzet?

Reputatie 5

Wel erg onhandig en verwarrend voor mij als klant dat ik internationale gesprekken  wil blokkeren en vervolgens in de EU waar (zo goed als) dezelfde regels gelden ik opeens niet meer kon bellen.

Als het echt niet anders kan, dan zou een waarschuwing wel handig zijn als je die setting aanpast.

Reputatie 7
Badge +14

Er zijn drie soorten barring of outgoing calls in de 3gPP specificatie. Dat is de organisatie waar telecom providers en fabrikanten samenwerken zodat alle mobiele apparatuur en protocollen over de wereld hetzelfde werken.

  • Barring of all outgoing calls (BAOC) 
  • Barring of outgoing international calls (BOIC)
  • Barring of outgoing international calls EXCEPT those directed to the home PLMN country (BOIC-exHC) 

Omdat jij gebruik maakt van een buitenlands netwerk zijn voor dat netwerk gesprekken naar Nedeland “outgoing international calls". Blijkbaar gebruikt T-mobile de barring BOIC. Voor de vraag van jou zou het provisioning systeem BOIC-exHC moeten provisionen. Echter maakt de 3GPP maakt men geen onderscheid in EU en geen EU. Dus als T-Mobile dit gebruikt zal je vanuit landen buiten Europa de roaming kosten moeten betalen om te bellen naar Nederland. Deze keuze is dus gemaakt, ze gaan deze barring niet voor een klant aanpassen.