Beantwoord

Contract afsluiten als EU-ingezetene

  • 24 May 2022
  • 6 reacties
  • 1488 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik vroeg mij af of er plannen zijn om eens meer buiten de landsgrenzen te gaan denken en te stoppen met de discriminatie van andere Europese staatsburgers?

 Mijn Belgische vriendin woont al ruim 12 jaar bij mij, we hebben samen een kindje en zijn in verwachting van een tweede. Huisje, boompje, beestje, perfect toch?

Nou… niet helemaal. Al vanaf dag 1 was het voor haar niet mogelijk om met haar Belgische ID-kaart een contact af te sluiten. Zij is Belg en wenst dat te blijven en een rijbewijs heeft ze om medische redenen niet. Kortom, ze heeft een Belgische ID kaart en kan eventueel een Belgisch paspoort aanvragen. 

Contact met de klantenservice heeft mij geleerd dat een verblijfsvergunning ook voldoende is om een contact af te sluiten, maar als ingezetene van de Europese Unie heeft ze die niet nodig. Ze mag hier vrij wonen, leven, werken, etc. Maar blijkbaar geen contact afsluiten bij T-mobile. Dat is toch te belachelijk voor woorden?

Haar contract staat dus op mijn naam, met als gevolg dat als mij iets overkomt ze cru-gezegd formeel mijn begrafenis niet eens kan regelen. Want het contract eindigt als ik kom te overlijden.

Dus wanneer stopt T-mobile met deze discriminatie van andere ingezetenen van de Europese Unie en wordt het eens mogelijk dat zij met haar Belgische nationaliteit en identiteitskaart ZELF een contact af kan sluiten?

icon

Beste antwoord door eric 24 May 2022, 09:57

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De systemen van de grote providers verwerken automatisch alleen Nederlandse ID's. Als je een buitenlands paspoort hebt zijn er retailers die (handmatig) wel buitenlandse ID's kunnen verwerken. Daar zit voor jou als klant weinig nadeel aan, je betaald gewoon dezelfde abonnementsprijzen als je een abonnement bij een retailer afsluit. Wel zijn er vaak beperkingen aan het verstrekken van een geldlening t.b.v. een toestel. Die kun je wel bij de retailer kopen maar dan direct afrekenen.

Zie als voorbeeld hier Belsimpel.nl. T-Mobile is van de drie grote providers via deze retailer nog het meest flexibel. Alleen een Europees identiteitskaart is dan al voldoende! 

 

Dank je Eric, maar het is toch belachelijk dat T-mobile dat zelf niet kan? 

Reputatie 7
Badge +14

Nee hoor, dat is niet belachelijk, er zijn weinig providers in Nederland die dat doen. Retailers zijn veel beter ingesteld om deze (kleine) markt te bedienen. Die hebben ook winkels of bieden jou de mogelijkheid om dit soms online te doen. Andersom zie je ook vaak dat je als Nederlander in de EU ook alleen een prepaid kan kopen maar dat een abonnement echt niet mogelijk is. Wat dat betreft is het nog best aardig geregeld hier.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Soumy 

Met een Belgische ID kun je ook een sim only nemen bij T-Mobile zelf, zie deze pagina onder welke legitimatie kan ik gebruiken?

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/mobiel/alles-over-je-bestelling

Reputatie 7
Badge +14

Wow. inderdaad!  Zoals ik al zei, T-Mobile is het meest flexibel. Blijft wel de “beperking” van dat je alleen een sim-only abonnement kunt afsluiten, maar staat het abonnement wel op haar naam!  Als het lopende contract ook al sim-only is zou je kunnen proberen om een contractovername in te sturen.

Nee het 'lopende contract' is al enige tijd afgelopen en was eentje met een toestel en toestelkrediet. Nu willen we het contract verlengen met de gogogo-deals (Iphone 13, maar zonder toestelkrediet) en tegelijkertijd op haar naam zetten. 

 

Maar de link van Waggas is wel interessant, we zullen eens gaan kijken voor een 'Verblijfskaart EU/EER'. Voor nu verlengen we het abonnement wel weer op mijn naam en dan schrijven we die later wel over. 

Maar dat neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat in de EU waar 'vrij verkeer van personen en goederen' plaats vind en waar je als EU-inwoner overal mag wonen en werken, niet op een normale manier een mobiel contract kunt afsluiten. We leven in 2022, niet in de middeleeuwen! En of dat dan een regeltje van T-mobile, van alle Nederlandse of alle Europese providers is dat maakt geen verschil. Het is en blijft belachelijk!

Zeker als mensen van buiten de EU met een verblijfsvergunning wél vanaf dag 1 een contract af kunnen sluiten (verblijfsvergunning type 3 is bijvoorbeeld asielzoekers met een bepaalde tijd en wordt geaccepteerd). Terwijl mensen van binnen de EU slechts een regulier contract kunnen afsluiten als ze na 5 jaar de status van 'duurzaam verblijf' hebben bereikt. En ja, Siim-only kan misschien wel, maar waarom kan bijvoorbeeld een regulier abonnement zonder toestelkrediet (maar met toestel) niet?