Beantwoord

[FAQ] Veranderingen door de Wet Financieel Toezicht

  • 20 December 2016
  • 9 reacties
  • 27467 Bekeken

Reputatie 5
  • Oud-medewerker
  • 1931 reacties
T-Mobile moet voldoen aan de Wet Financieel Toezicht, en wordt hierop gecontroleerd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarom veranderen per 1 januari en 1 mei 2017 een aantal zaken rond het toestel bij het abonnement.

Hieronder lees je veelgestelde vragen over deze WFT en de veranderingen. Mocht je erna nog vragen hebben, dan kun je die natuurlijk in dit topic aan ons stellen.
icon

Beste antwoord door Sam- 20 December 2016, 16:58

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
@Anonymous

HMMM, interesting, we caught them with FIOD'S HELP.
Reputatie 7
Hoi Wappiesoft,

Als je dusdanig veel bijbetaalt, dat je onder de €250,- aan toestelkrediet blijft, dan is de toetsing niet nodig en krijg je dus ook geen registratie. In de webshop kun je zelf kiezen hoeveel je wilt bijbetalen en welk bedrag je dan nog per maand betaalt. Zo kun je een keus maken die het beste bij jou en je portemonnee past! :)

Mocht je hier nog verdere vragen over hebben, let us know!
Hoe zit het als je een toestel erbij neemt en zoveel in 1 keer betaald dat het te registreren toestel onder de €250 komt.
Reputatie 5
Hoi Buffel501,

Welkom op het forum en wat leuk om te lezen dat je al zo lang klant bent bij ons 🙂 Daar voegen we graag nog een paar jaar aan toe natuurlijk!

Ik heb jouw vraag even verhuisd naar het algemene topic dat we over dit onderwerp hebben. Kun je eens de informatie doorlezen die in het openingsbericht van dit topic staat? Daar vind je alle informatie over de veranderingen door de Wet Financieel Toezicht en wordt ook jouw vraag in beantwoord. Ik zie dat je vanaf 3 augustus kunt verlengen, dus je hebt nog even de tijd om er goed over na te denken wat je precies wilt.

Als je vragen hebt naar aanleiding van bovenstaande informatie, stel ze gerust. We helpen je graag!
Reputatie 3
Die wet geldt voor iedereen die vanaf 1 mei een verlenging of een nieuw contract afsluit met een toestel met een waarde van meer dan €250.
Zit al meer dan 15 jaartjes bij t-Mobile nu binnen kort kan ik weer verlengen heb altijd netjes betaald. Ik ga voor de samsung s8 telt dat ook voor mij die nieuwe wet.dat ik via andere bank moet gaan leenen. Als dat zo is krijg ik het toestel niet . Denk dat jullie dan duizenden klanten kwijt raken . Dat denk ik dan.
Misschien leuk om ook even te lezen: Een BKR-registratie door telefoon met abonnement?. Is van Tros Radar.
Reputatie 5
Waarom doen jullie dit?
De Wet op het financieel toezicht (Wft) schrijft voor dat als je een toestel koopt en deze in termijnen terugbetaalt, dat dit een krediet is. Alle providers zijn wettelijk verplicht om vanaf 1 januari 2017 je te wijzen op risico's van koop op afbetaling van een krediet. Vandaar dat je vaker de 'Geld lenen kost Geld 'melding en een rentetabel ziet staan.

Hebben jullie tips om mij te helpen?
We hebben zeker een aantal tips voor je, die vind je op deze pagina.

Per wanneer heb ik kredieten geregistreerd staan?
Van 1 januari tot 1 mei zie je op je contract en op je factuur wel toestelkrediet staan, maar we hebben dit krediet niet geregistreerd bij het BKR.

Per 1 mei gaan we controleren of wij je krediet voor het toestel mogen geven. Als je door de Inkomens- en Lastentoets (ILT) komt, dan mogen wij een toestel op afbetaling aanbieden en wij melden dan ook het krediet aan bij BKR. Dit is een BKR-registratie. Deze registratie is onderdeel van de vergunning en deze is dus wettelijk verplicht.


Wat verandert er vanaf 1 mei?
Om het krediet af te kunnen lossen, moeten wij controleren of jij maandelijks voldoende kredietruimte hebt. Daarom gaan wij onze huidige creditchecks uitbreiden wanneer je een krediet aan wil gaan van € 250,- of meer. Deze uitbreiding bestaat uit een Inkomens- en Lastentoets, een BKR-check en een BKR-registratie. Het uitbreiden van de checks gaat per 1 mei 2017 in.

Vanaf 1 mei vragen wij een aantal gegevens op. Op basis van deze gegevens geeft de uitkomst van de ILT aan of het verantwoord is dat de klant krediet aangaat. Ook controleren we bij BKR of er kredieten of betalingsachterstanden zijn. Als blijkt dat je hier doorheen komt, kunnen wij je krediet verschaffen en melden je daarna aan voor een BKR-registratie (wat dus wettelijk verplicht is).

Kom je niet door de kredietcheck, dan mogen wij je helaas geen toestel op afbetaling aanbieden. Je mag dan wel het toestel in één keer afbetalen of een Sim Only abonnement aanschaffen.


Gelden deze veranderingen alleen voor nieuwe contracten of ook voor verlengingen?
Vanaf 1 mei worden voor zowel nieuwe contracten als verlengingen controles uitgevoerd, wanneer je een toestel op afbetaling wilt met een waarde van meer dan €250,-.

Ik heb verlengd vóór 1 mei, maar mijn contract gaat pas na 1 mei in. Moet ik nu ook deze check door en krijg ik dan ook een BKR-registratie?
Nee, het gaat echt concreet om abonnementen die vanaf 1 mei worden afgesloten. Het maakt dan ook niet uit dat het abonnement na 1 mei ingaat, maar echt om het moment van het afsluiten van het contract.

Geldt de WFT alleen voor jullie of voor alle providers?
Deze veranderingen gelden voor alle providers, dus elke provider is vanaf 1 mei verplicht de controles uit te voeren.

Welke gegevens hebben jullie van mij nodig?
We vragen naar jouw gezinssamenstelling, netto maandinkomen (zonder extra's en verplichtingen) en jouw maandelijkse woonlasten. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met jouw gegevens om en je mag deze gegevens zelf invoeren, dat hoef je dus niet persoonlijk aan iemand te vertellen.

Ik heb eind 2016 een nieuw contract/verlenging afgesloten, maar zie in mijn contract (ontvangen in 2017) opeens Toestelkrediet staan. Daar weet ik niets vanaf.
Vanaf 1 januari is de regelgeving m.b.t. de verkoop van een toestel op afbetaling veranderd. We noemen daarom het maandelijks afbetalen van je toestel een 'Toestelkrediet'. Maar behalve de naam verandert er niets voor je.

Waarom staat er opeens Toestelkredietovereenkomst op mijn contract?
Al een paar jaar staat op de T-Mobile contracten hoeveel je betaalt voor je toestel. Vanaf 1 januari 2017 heet het contract wat je voor je toestel afsluit een 'Toestelkredietovereenkomst'. Behalve de aangepaste naam verandert er niets voor je.

Rekenen jullie rente?
We zijn wettelijk verplicht om bij een krediet te vermelden hoe hoog de rente is. Maar bij een toestelkrediet van T-Mobile betaal je NOOIT rente. Het is altijd 0% rente. Ook rekenen we geen administratiekosten of extra kosten voor een krediet.

Heb ik een bedenktijd?
Ja, op een kredietovereenkomst op het toestel heb je een bedenktijd van veertien kalenderdagen. Binnen deze termijn mag je de afgesloten toestelkredietovereenkomst annuleren. Je moet dan alles wat je van ons ontvangen hebt retourneren.

Waarom staat er AFM licentiehouder: XXXXXX in de voorwaarden bij mijn contract?
T-Mobile Netherlands Finance BV is een bij de AFM geregistreerde instelling onder nummer 12044333. Maar op sommige contracten met een toestel staat in de voorwaarden alleen XXXXXXX in plaats van 12044333. Helaas konden we het nummer niet op tijd aan de voorwaarden toevoegen. Dit heeft verder geen gevolgen voor je.

Ik betaal mijn toestel meteen af. Krijg ik dan ook een Inkomens- en Lastentoets?
Nee, als je jouw toestel in één keer betaalt, verlenen wij je geen krediet. Er hoeft dan ook geen ILT worden afgenomen. Koop je echter een toestel op afbetaling, dan moeten we vanaf 1 mei 2017 je kredietwaardigheid controleren. Koop je vanaf die datum een toestel op afbetaling met een krediet van € 250,- of meer? Dan moeten we je om financiële gegevens vragen.

Hoe lang blijft mijn registratie staan? En kan ik altijd mijn krediet aflossen?
De registratie van het krediet is geldig voor de contractsperiode en daarna worden de gegevens 5 jaar in het BKR-register bewaard.

Voor de contracten die vanaf 1 mei worden afgesloten zijn we verplicht om bepaalde toestelkredieten te registreren bij het BKR. Je kunt jouw toestel tussentijds afbetalen via My T-Mobile of de klantenservice. Hiermee verdwijnt dan ook je registratie.


Waarom is het niet mogelijk om bij Contractovername het betalen voor mijn toestel over te nemen? Dat valt toch ook onder het contract?
Een toestel bij je abonnement is een koop of afbetaling, en daarmee een consumentenkrediet. Een krediet kan wettelijk niet op dezelfde manier worden overgedragen als een telefonie-abonnement. Dit maakt het aanvragen van Contractovername enorm lastig en niet klantvriendelijk. Daarom hebben we ervoor gekozen om een toestelkredietovereenkomst niet overdraagbaar te maken.

Reageer