Beantwoord

Hotspot tethering policy

  • 4 October 2021
  • 5 reacties
  • 816 Bekeken

Hoi,

Ik overweeg een T-Mobile Unlimited abonnement af te sluiten. Ik gebruik echter wel regelmatig de hotspot/tethering optie als ik van buitenshuis moet werken. Zodoende vroeg ik me af wat de policy is mbt tethering verbruik. Dit blog artikel doet vermoeden dat het in ieder geval is toegestaan om de hotspot op deze manier te gebruiken: https://www.t-mobile.nl/blog/hotspot-maken/

 

Met de voorwaarden kom ik echter niet veel verder. Voor zover ik dat zie wordt hier enkel aangegeven dat je de verbinding niet in plaats van een vaste verbinding mag gebruiken. Dat zal niet zo zijn.

 

Maar wat wordt gezien als acceptabel gebruik, en wat is dat niet? Heeft dat te maken met het totale verbruik, met de verhouding tussen mobiel/tethering of juist het aantal minuten dat tethering aanstaat?

In mijn specifieke geval ben ik regelmatig van huis voor werk, en zullen er dus periodes zijn waarbij ik afhankelijk ben van tethering. Mogelijk méér dan een week per maand, waarbij dit waarschijnlijk het gros van mijn mobiele dataverbruik zal zijn. Kan dat?

 

Bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 October 2021, 12:21

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tmobielz 

Je kan eigenlijk gewoon zoveel internetten als je wilt met unlimited volgens mij.

Met geen vervanging voor een vaste verbinding wordt er wellicht bedoeld niet in een router thuis plaatsen de simkaart en dat zo thuis de hele familie ervan gebruik maakt.

Ik gebruik ook af en toe mijn hotspot binnenshuis als het even moet of buitenshuis, het enigste wat ik merk is een beperking in de snelheid omdat je telefoon 2,4 en 5 GHz kan uitzenden maar verder is er geen beperking.

Reputatie 7
Badge +14

Er wordt (enmag) geen onderscheid gemaakt tussen data die je telefoon zelf genereerd en data die via hotspot wordt gevraagd, dus daar geen issues te verwachten. De snelheid van een hotspot kan door beperkingen van je telefoon wel verschillen van direct gebruik. Ook wordt de telefoon vrij warm en uiteraard heb je al snel je oplader nodig. Na 8 GB wordt de snelheid omlaag gebracht en moet je via de telefoon app gratis 2GB databoosters bestellen. Er is ook geen ethernet koppeling met je telefoon mogelijk, dus meer dan wifi devices kun je niet koppelen. Mogelijk is 4G voor thuis, met een eigen router, grote maandelijkse bundel en grotere databoosters een beter product voor jou?

Bedankt beide!

 

Waarom mag er geen onderscheid gemaakt worden? Er zijn nog redelijk veel providers (ook binnen de EU) die tethering helemaal niet toestaan. Bij bijvoorbeeld een iPhone verdwijnt die optie dan ook uit het menu. Dus het lijkt wel te gebeuren helaas :(

Ik gebruik hotspot voornamelijk onderweg, dus 4G voor thuis kan helaas niet (mag je buitenshuis ook niet gebruiken meende ik). Het gaat dus specifiek om dagen dat ik moet reizen...maar dat zijn er wel veel. Dus het grootste deel van mijn dataverbruik zal via de hotspot zijn.

Is er ook een officiele policy hieromtrend?

 

Reputatie 7
Badge +14

Nee, er is geen policy voor hotspot. Er is wel een algemene FUP, vandaar de 8GB 'limiet' met gratis boosters. De wet, net neutraliteit, is heel streng in Nederland voor operators. In andere landen zijn andere interpretaties hiervan. Dus vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!

Waarom mag er geen onderscheid gemaakt worden?

 

Omdat op EU niveau verordeningen zijn opgesteld die voor alle landen in de EU gelden. De EU landen hebben deze beleidsregels omgezet in lokale wetgeving. In Nederland heet dit ook wel de Telecommunicatiewet.

 

 

Er zijn nog redelijk veel providers (ook binnen de EU) die tethering helemaal niet toestaan. Bij bijvoorbeeld een iPhone verdwijnt die optie dan ook uit het menu. Dus het lijkt wel te gebeuren helaas :(

 

In Nederland houden de grote providers zich aan de regels, wat de kleintjes doen (Ben, Simyo, HollandsNieuwe, Youfone, Simpel etc.) weet ik niet. Maar ook voor hen geldt dat ze geen onderscheid mogen maken.

Tethering mag en kan dus gewoon, het zou echter een ander verhaal zijn als je jouw mobiele telefoon als public hotspot beschikbaar stelt. In dat geval kan je n.l. worden gezien als provider.

 

Ik gebruik hotspot voornamelijk onderweg, dus 4G voor thuis kan helaas niet (mag je buitenshuis ook niet gebruiken meende ik). Het gaat dus specifiek om dagen dat ik moet reizen...maar dat zijn er wel veel. Dus het grootste deel van mijn dataverbruik zal via de hotspot zijn.

Is er ook een officiele policy hieromtrend?

De enige die van toepassing zijn op mobiele data is Roam Like at Home wat zich richt op mobiele data in de EU en voor Nederland zelf Redelijk Gebruik.