Encryptie naar TLS 1.2 niet bedoelde consequenties?

  • 23 April 2022
  • 5 reacties
  • 133 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 12 reacties

T-Mobile heeft onlangs kennelijk stapsgewijs voor haar klantenbestand de encryptie gewijzigd naar TLS 1.2 overigens zonder vooraf klanten te informeren. Windows 10 heet TLS 1.2 native te ondersteunen, maar dat is onjuist. Dat klopt mogelijk voor een schone installatie, maar voor de heel veel mensen zal de migratie naar Windows 10 met behoud van applicaties etc.zijn geïmplementeerd. Daarmee wordt ook in elk geval deels de registry van de voorgaande Windows versie meegenomen die al of niet TLS 1.2 ondersteunde.

In het geval van mijn computer was er sprake van een op zich probleemloze stap van W7 → W10 totdat T-Mobile de encryptie standaard voor Outlook verhoogde naar TLS 1.2. De Oulook foutmelding gaf toen ook aan dat de encryptie het probleem was. Na aanpassing in de registry is TLS 1.2 nu toegevoegd. Mail werkt weer, maar te vaak krijg ik nu een melding dat de server kennelijk te druk is. Na enige tijd slaagt Outlook er wel in om de server te bereiken. Mijn zoon heeft op zijn Outlook vergelijkbare problemen.

Het zou mij niet verbazen als dit probleem contact met server veroorzaakt wordt door mensen met een vergelijkbaar upgrade pad voor Windows, die met de oude lagere encryptiestandaard toch contact proberen te leggen met de T-Mobile servers.

Advies aan T-Mobile om dit zelf verder te onderzoeken.


This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JPHR, bedankt voor het delen van jouw ervaring, dit is een belangrijk punt en dient zeker nader onderzocht te worden. Ik wil graag op één punt een kanttekening plaatsen: je geeft aan dat hierover niet vooraf geïnformeerd is, dat klopt niet helemaal. Op 30 maart is een topic online gezet namens T-Mobile waarbij het niet langer ondersteunen van 1.0 en 1.1 wordt aangekondigd: T-Mobile stopt met ondersteuning TLS 1.0 en 1.1 op het e-mailplatform | T-Mobile Community.

Ik zal eens navragen bij de experts of het issue te verklaren is en of hier alternatieven voor zijn. Mocht ik meer weten, dan hoor je het direct!

Reputatie 5

Hoi @JPHR 

bedankt voor je bevindingen. Dit is waardevol voor ons. Windows 7 hoort TLS 1.2 te ondersteunen, Met enkele (hele) oude outlookvarianten (2007 bijvoorbeeld), zag ik ook problemen.

Ik ga er even naar (laten) kijken, het kan zijn dat ik nog aanvullende vragen heb, maar deze heb ik alvast:

  1. welke outlookversie geeft deze melding?
  2. heb je de exacte foutcode van outlook (eventueel nog in je eventviewer)?
  3. Speelt dit probleem ook met het openen van de webmail?

 

alvast bedankt!

 

Reputatie 1

@Jason Topic op dit forum is geen klanten informeren. Slechts een klein deel van gebruikers zal op dit forum kijken en als ze op dit forum moeten gaan zoeken zitten ze al met een probleem waar de gemiddelde gebruiker niet uitkomt.

@Jaap Ik had windows 7 ultimate en heb dus pas onlangs met behoud van applicaties en instellingen geupgrade naar W10 pro (dat gaat dus met behoud van de registry). Daarnaast had ik Office 2007, maar dat is dus hoogstwaarschijnlijk niet het probleem. Mijn zoon had windows 10 (al een paar jaar geleden van Windows 7 Ultimate naar W10 pro) met Office 2016 en die liep tegen hetzelfde probleem aan.

De foutcode weet ik zo gauw niet meer, maar de tekst gaf een encryptie probleem aan.

Na de wijziging in de registry krijg ik af en toe nog de melding dat er geen contact met de server mogelijk is, maar na enige tijd lukt Outlook dat over het algemeen dan later vanzelf.

Ik ben niet gewend aan het zoeken in die event viewer en kon het niet zo gauw vinden.

Webmail heeft steeds probleemloos gewerkt.

Ik heb dus TLS1.2 moeten toevoegen. Daarna kreeg ik dus ineens voor een week aan mail binnen.

Registry

 

Reputatie 7
Badge +3

Een ander recent topic over eenzelfde probleem en het verhaal er achter

 

 

@JaapIk had windows 7 ultimate en heb dus pas onlangs met behoud van applicaties en instellingen geupgrade naar W10 pro (dat gaat dus met behoud van de registry). Daarnaast had ik Office 2007, maar dat is dus hoogstwaarschijnlijk niet het probleem. Mijn zoon had windows 10 (al een paar jaar geleden van Windows 7 Ultimate naar W10 pro) met Office 2016 en die liep tegen hetzelfde probleem aan.

 

Van de week nog een oude laptop van Windows 7 Professional gemigreerd naar Windows 10 - Office ‘16 incluis - en dit verliep perfect. Het lijkt er dus echt op dat het een issue is die zo nu en dan eens speelt, maar zeker niet structureel het geval is.

Ik zal eens kijken of ik alles kan reproduceren met een test-laptop hier, ben benieuwd of er iets te vinden is waarop en vooral ook waarom het misgaat.