Beantwoord

Fritzbox 5490 internet, televisie en voip vragen

  • 2 February 2022
  • 1 reactie
  • 347 Bekeken

Via de klantenservice kan men mij niet helpen en werd doorverwezen naar dit forum.

Ik ben eventueel van plan over te stappen naar T-Mobile thuis met 1Gb verbinding.

Voordat ik de sprong waag wil ik eerst een aantal antwoorden om er zeker van te zijn dat alles straks werkt. Op dit moment maak ik gebruik een Fritzbox 5490 via een glasvezel verbinding van KPN. De Fritzbox heeft software versie 7.29 (laatste beschikbare versie). Mijn voorkeur gaat uit naar het kiezen van het T-Mobile thuis profiel in de Fritzbox 5490 en dat alles dan zo werkt zoals nu bij KPN.

 

Nu lees ik op het forum berichten over het aansluiten van de Fritzbox 5490. Aangezien de Fritzbox al verbonden is met de glasvezel neem ik aan dat hier niets aan veranderd wordt en dat ik niets te maken heb of het AON of GPON is.

 

Ik wil graag gebruik maken van 3-rd party voip aanbieders (voipstunt & Voipplanet). Lees dat dit bij de ene persoon wel werkt en bij de andere niet. Heb er geen zin in om via een notepad bestandje te moeten gaan klooien om poorten te moeten wijzigen. Ik wil geen gebruik maken van T-mobile telefonie.

Werkt voip nu out of the box of niet?

 

Dan nog televisie. Komt op alle poorten van de modem het totale signaal te staan (dus internet en tv)?

Op dit moment heb ik alleen LAN 1 aangesloten en dit verdeeld door het huis en kan nu kiezen of ik internet of tv wil gebruiken per poort. Dit geeft net even wat meer flexibiliteit.

 

Hoor graag jullie ervaringen op bovenstaande.

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 February 2022, 19:12

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

1 reactie

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @EH-Thuis 

1 Gbps op WBA (AON) is 60 euro en op ODF is het 45 euro (AON/GPON).

Op WBA AON kan je de huidige setup behouden, bij ODF kan je een GPON of AON verbinding hebben.

Wanneer je het installatiepakket ontvangt krijg je een witte Huawei ONT (GPON) of een grijze CTS mediaconverter (AON).

Bij AON kan de glasvezel dus in de Fritzbox, bij het maken van een internetverbinding zou je het beste kunnen kiezen voor andere provider en VLAN 300 (internet) invullen, verbindingstype Dynamic IP.

IPTV werkt ook op een internet poort. Voor een externe VoIP dienst dien je deze wel te configureren maar dat is al gebeurd?

Let op dat de monteur wel eerst de mediaconverter en modem aansluit om de verbinding administratief in orde te maken, daarna kun je terug naar je eigen setup indien mogelijk.