Beantwoord

Glasvezel beschikbaar, maar niet bij T-Mobile?

  • 27 September 2021
  • 10 reacties
  • 250 Bekeken

Reputatie 3

KPN Netwerk NL heeft hier in de wijk glasvezel aangelegd, sinds een maandje. Helaas kan ik bij T-Mobile geen glasvezel bestellen, hoe zit dit? Ik kan namelijk alleen kiezen uit het adsl lijntje, als ik bijvoorbeeld bij KPN of Youfone kijk kan ik bij beide providers gewoon glasvezel bestellen.

 

Komt dit nog of?

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 September 2021, 15:33

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @simnlru 

Zoals je misschien al weet legt KPN al sinds 2020 alleen nog maar GPON glasvezelnetwerken aan, er zijn best wat providers die daar al over kunnen leveren.

Bij T-Mobile is het nog de vraag wanneer zij dit ook kunnen, van moderators heb ik begrepen dat hier voor nu nog niks over bekend is.

Reputatie 3

Hallo @simnlru 

Zoals je misschien al weet legt KPN al sinds 2020 alleen nog maar GPON glasvezelnetwerken aan, er zijn best wat providers die daar al over kunnen leveren.

Bij T-Mobile is het nog de vraag wanneer zij dit ook kunnen, van moderators heb ik begrepen dat hier voor nu nog niks over bekend is.

Het is erg raar, sinds vandaag kan ik glasvezel bestellen. Maar max 100 Mbit/s. Waarom kan ik niet meer bestellen? Als ik een adres invoer van een wijk verder (nog geen 500 meter) is het maximaal haarbare gewoon 1000 Mbit/s. Daar heeft KPN netwerk NL in 2020 glasvezel neergelegd dus dan moet dat ook een GPON zijn.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @simnlru 

Sinds een paar dagen biedt T-Mobile hun diensten aan over WBA GPON maar over WBA is de snelheid wel maximaal 100 Mbps.

Het adres waar 1000 Mbps beschikbaar is, is misschien aangesloten in een andere PoP waar T-Mobile eigen apparatuur (ODF) heeft staan.

Reputatie 3

Kan t mobile wel bijv mijn adres van 100 naar 1000 maken met wat aansluitingen etc?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Chris en Vera 

Dat ligt eraan of er bij jou een P2P of P2MP netwerk is aangelegd, wanneer was er bij jouw glasvezel aangelegd?

Als je een P2P netwerk hebt dan kan 1000 Mbps beschikbaar komen voor jouw adres, houdt daarvoor de postcodecheck af en toe in de gaten 😉

Reputatie 3

Geen idee is van kpn maar kpn biedt geen 1000/1000. En veel te duur bij kpn ziggo enz. 

Reputatie 7
Badge +15

@Chris en Vera

Je kan bij kpnnetwerk via Facebook Messenger of via de chat op hun website vragen voor jouw adres of er een P2P netwerk ligt of een PON netwerk.

Onlangs hoorde ik jullie CFO bij BNR zeggen dat ze niet snapt waarom KPN niet met ander glasvezelboeren samen werkt. Dat begrijp ik ook echt niet. Maar stelt T-Mobile zichzelf wel constructief op?

Binnenkort begint e-Fiber met het aansluiten van huishoudens op glasvezel in mijn gemeente. Eindelijk zou je kunnen zeggen. Maar naast KPN is T-Mobile de tweede grote afwezige. Dat KPN niet meedoet begrijp ik, zij willen namelijk het hele land verglazen en schuwen daarbij geen oneerlijke praktijken. T-Mobile zegt zich telkens heel open op te stellen en graag samen te werken met andere partijen die glasvezel aanbieden. Maar waarom huurt T-Mobile dan op bijna geen enkel ander netwerk (naast het uitbuitende KPN en het ‘eigen’ Open dutch Fiber en Primvest) ruimte?

Als T-Mobile dan heel nederland aan open glasvezelnetwerk wil helpen waarom werken jullie zelf dan niet samen? Waarom zie ik jullie niet terug op de netwerken van bijvoorbeeld DELTA of e-Fiber? 

Kom op T-Mobile, de kleuren zijn er al klaar voor!

 

Reputatie 7
Badge +15

Het Delta netwerk is gewoon te duur ondanks dat ze een open netwerk hebben vragen ze de hoofdprijs voor het huren van hun apparatuur en kabels. Zelfs KPN en veel andere providers zien er van af.

Reputatie 7

@Waqqas Delta doet ook het buiten gebied en is daarom ook duurder. Ik ken de tarieven niet van e. Fiber maar gezien cambrium daar op kan leveren tegen de zelfde tarieven zal het niet veel schelen.

 

 

Het grootste ding is dat ze niet aan prijs differentiatie willen doen op basis van netwerk. Een aansluiting in stedelijk gebied is goedkoper dan buitengebied. Dus ze doen het niet. (Zie ook wba max 100 en odf max 1000)