Beantwoord

Glasvezel e-fiber netwerk

  • 28 March 2022
  • 4 reacties
  • 562 Bekeken

Hallo,

 

Wij zijn onlangs terug verhuisd naar de Hoeksche Waard. Voorheen maakten wij (in Dordrecht) gebruik van T-Mobile glasvezel internet. Supersnel en super fijn. Nu ik verhuisd ben moet ik noodgedwongen gebruik maken van een veel langzamere DSL verbinding. Op zich helemaal niet erg, waren het niet dat E-Fiber het hele eiland van glasvezel aan het voorzien is. Mijn huis staat op de planning om binnenkort aangesloten te worden. Echter, kan ik niet voor T-Mobile kiezen omdat jullie niet mee willen doen op dit netwerk? Dit terwijl jullie de ambitie zeggen te hebben om heel NL aan glasvezel te helpen  

Ik vraag me oprecht af waarom jullie niet gebruik maken van dit netwerk, wat zowel de dorpskernen en buitengebieden dekt. Jullie zitten namelijk wel op het KPN glasvezel  netwerk, welke volgens mij veel hogere tarieven hanteert. Ik zou heel graag bij T-Mobile willen blijven, maar een gratis glasvezel aansluiting laat ik niet aan mijn neus voorbij gaan. Helaas zal ik dan wel over moeten stappen naar een andere onbekende provider. 

AUB T-Mobile ga de samenwerking met E-FIBER aan en steel de harten van alle Hoeksche Waarders.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 29 March 2022, 12:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Uptempo97, van harte welkom op de Community!

Er zijn inderdaad nog geen samenwerkingsovereenkomsten tussen T-Mobile en E-Fiber. Wanneer en of dat wel gaat gebeuren, kan ik je niet mededelen omdat het niet bekend is. T-Mobile heeft zeer zeker de ambitie om zoveel mogelijk glasvezelaansluitingen in Nederland te kunnen verzorgen en wil daarbij vooral groots uitbreiden op het ODF-netwerk (eigen glasvezelnetwerk) - met inachtneming van de huur van het reeds aangelegde KPN-netwerk natuurlijk. Ik zou dat niet in twijfel trekken door te stellen dat die ambitie er niet of minder is omdat er niet met elke partij samengewerkt wordt. Er zijn veel aanbieders in Nederland die momenteel aan het uitbreiden zijn, onder anderen T-Mobile, DELTA, KPN en Vodafone/Ziggo en daarbij speelt de onderlinge concurrentie ook een grote rol. Overigens is de constatering (en ik parafraseer een beetje excuses) dat TM niet mee wil doen, niet helemaal correct. Een samenwerking moet vanuit beide partijen ontstaan en uitgewerkt worden. Het is ietwat te kort door de bocht door te zeggen dat de ene partij het simpelweg niet wil realiseren; dat ligt genuanceerder - maar ook dat is slechts een gedeeltelijke aanname omdat er momenteel niets over bekend is.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel een mooi initiatief en zou ik het persoonlijk toejuichen wanneer er nog meer samengewerkt wordt; daar plukt uiteindelijk de gebruiker de vruchten van en dat staat altijd op nummer één!

Wat ik onwijs tof vind om te horen, is dat je het liefste bij TM blijft, je bent natuurlijk helemaal welkom om eerst een DSL-verbinding af te nemen en daarna - indien het binnenkort mogelijk wordt om Glas af te nemen - op Glasvezel over te gaan. Het proces voor netwerkmigratie is tegenwoordig vrij simpel en kan relatief snel toegepast worden zodat je doorgaans binnen een maand na aanvraag op Glas online komt! 😊 Is dat wellicht een idee?

Beste Jason,

Ik heb ook contact opgenomen met e-fiber en zij zeggen dat T-Mobile meer dan welkom is om mee te doen. Dus het lijkt ook niet aan e-fiber te liggen. Wat je voorstel betreft is dat natuurlijk een idee waren het niet dat ik een abonnement bij een provider die meedoet op het e-fiber netwerk moet afsluiten om een gratis glasvezel aansluiting te krijgen. Anders moet ik op een later moment €450 betalen om alsnog aangesloten te worden. Daarom ga ik waarschijnlijk toch over stappen, helaas zit ik dan wel een jaar vast aan die andere provider. 
 

Tenslotte is er zoals ik het nu helemaal geen zekerheid of jullie ooit gaan samenwerken met e-fiber. 

Reputatie 7
Badge +14

Natuurlijk zal e-fiber zeggen dat T-Mobile welkom is. Maar het gaat vaak in die samenwerking verbanden om schaal (hoeveel aansluitingen heeft e-fiber) en de wholesale prijs. Vaak is er sprake van een monopolie per gemeente. Je ziet bijvoorbeeld nu al dat waar T-Mobile zelf glasvezel heeft aangelegd de prijs voor 1gb €15 euro per maand lager is dan dat zij dit aanbieden in gemeenten met KPN glasvezel. Deze wholesale markt is op dit moment ongereguleerd, een eigenaar van de glasvezel kan vragen wat hij wil en ook differentieren tussen aanbieders op zijn netwerk.

Effin, er loopt een onderzoek bij de ACM om die monopolies aan te pakken. 

Word al zolang gezegt dat de ACM er mee bezig is, maar de ACM heeft zijn hand al overspeeld met de procedure om Ziggo ook het netwerk beschikbaar te laten stellen, nu KPN daarvan verlost is, er steeds meer concurerende kilometers kabel ligt van anderen zie ik die kans klein in dat het open word gegooid, dan zullen alle netwerken open moeten, zie ik niet gebeuren.