Beantwoord

Kreupele ZyXEL T50: Flashen naar fabrieks firmware

  • 28 July 2022
  • 6 reacties
  • 761 Bekeken

Wie o wie heeft er ervaring met het flashen van de fabrieks-firmware op de ZyXEL T50

 

De firmware van T-mobile zelf is super kut. ze hebben de router goed kreupel gemaakt zowel als functionaliteit als de UX.

ik wil gewoon een router in bridge modes kunnen zetten, deze basis functionaliteit is er door T-mo-faal uitgesloopt. 

 

ik heb hier firmware gevonden. Iemand ervaring met het flashen van deze routers?

 


 

icon

Beste antwoord door TMTV 28 July 2022, 16:10

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @LauLaman,

Je hebt de Zyxel T50 in bruikleen en als je ooit je abonnement opzegt, willen ze 'm graag in originele staat terug, dus als het al kan, zou ik afraden om er andere firmware op te zetten. De T50 is inmiddels ook los te koop voor zo'n €150. Dan staat er de firmware op die je hierboven linkt, maar voor die prijs zijn er betere te krijgen. Dan kun je de TM-router er helemaal tussenuit halen en rechtstreeks je eigen apparatuur aansluiten. Zie daarvoor onderstaande topics. Dan heb je alles zelf in de hand.

 

als het mogelijk is om er andere firmware op te zetten kan ook de t-mobile firmware er op terug gezet worden als ik m weer moet inleveren. Daarnaast krijgt t-mobile nooit een modem in “originele staat” terug aangezien ze zelf ook updates uitgeven. niemand gaat zijn modem downgraden voordat ze m terug sturen.

Reputatie 7
Badge +6

Met “originele staat” bedoelde ik met T-Mobile-firmware erop. Dat kan ook een nieuwere versie zijn, maar niet de firmware van Zyxel zelf. Het probleem met deze zogenoemde non-branded firmware is dat die niet standaard de instellingen bevat die nodig zijn om de router te laten werken op het TM-netwerk, zoals de VLAN's. Als de router ooit naar een andere klant gaat die hem nietsvermoedend aansluit, zal het niet werken omdat die instellingen ontbreken, met alle gedoe van dien. Zelf de TM-firmware terugzetten gaat ook niet, omdat je het updatebestand niet hebt en TM zal er niet op zitten te wachten om alle modems die retour komen te moeten checken en de firmware terug te zetten.

Heb je glasvezel? Zo ja, dan kun je je eigen router direct achter de mediaconverter of ONT aansluiten en hoeft de Zyxel helemaal niet in bridge mode.

Gelukkig gaat dit niet over mijn eigen aansluiting.. ik heb inderdaad Glas en dat T-mobile ding meteen de deur uitgetrapt. ook de MC gebruik ik niet: glas gaat direct in mijn SFP module. 

de verbinding waar het om gaat is helaas DSL van een vriend. de hoop is dat, omdat KPN van plan is om het koper netwerk uit te zetten begin volgend jaar, de glasvezelverbinding snel wordt aangesloten. dan trappen we het modem er direct uit. en wordt het net zo aangesloten als bij mij thuis.

Betreft terug gestuurde hardware. ik ga er wel vanuit dat t-mobile alle hardware controleert. een modem kan tenslotte ook gehackt zijn of defect. Zelf ben ik werkzaam bij een andere provider en daar wordt alle hardware die terug komt netjes gecontroleerd (en in het geval van oude modems die obsolete zijn zelfs meteen weggegooid)

wat ik werklijk niet snap is de afwezigheid van de bridge mode.. dat lijkt mij toch echt een basis functionaliteit waarom deze afwezig is is mij een raadsel

betreft het updatebestand van t-mobile; Met de nieuwe wetgeving “Implementatiewetsvoorstel richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud” in aantocht is de kans groot dat t-mobile deze dus ook als bestand moet gaan leveren (afhankelijk van de implementatie van de wet)

Reputatie 7
Badge +6

De vraag naar bridge mode komt hier vaak terug en ik ben met je eens dat ze functie niet hadden moeten afschermen, al zullen ze dat met de beste intenties gedaan hebben om te voorkomen dat klanten er per ongeluk iets aanpassen waardoor het niet meer werkt. De focus zal liggen op de grote meerderheid die geen behoefte aan heeft aan dergelijke functies. Daardoor zal de meer technisch onderlegde klant soms wat te kort komen, maar die heeft de mogelijkheid om eigen apparatuur te gebruiken. Er zijn routers met een DSL-poort, ook waarbij je een LAN-poort als WAN kunt gebruiken voor als die vriend ooit overstapt naar glasvezel. Dan hoeft hij niet weer een nieuwe router te kopen. Ik ken geen routers met zowel een DSL- als SFP-poort. Misschien zijn die er wel, maar als de glasvezel nog aangelegd moet worden, zal er PON komen en dan is het lastig om de ONT niet te gebruiken.

Hoe het retourproces van de hardware in zijn werk gaat, weet ik niet precies. Ik neem aan dat ze wel zullen kijken of de apparatuur er fysiek nog fraai uit ziet en ze de boel resetten, maar alle apparatuur aansluiten en testen lijkt me erg tijdrovend.

Reputatie 7
Badge +3

@LauLaman 

Kijk eens naar dit topic over een DSL setup die men werkend heeft gekregen m.b.v. een Draytek DSL modem.