Beantwoord

Mailprobleem

  • 20 October 2021
  • 22 reacties
  • 1022 Bekeken

Reputatie 1

Ik ben van Tele 2 overgestapt naar T-Mobil ivm glasvezel. De voorwaarde voor de overstap was dat ik mijn e-mail adres moest behouden. Dat heeft T-mobil toegezegd. Het ontvangen van de mail lukt, echter een uitgaande mail lukt niet. Iets met instellingen SMTP. Volgens helpdesk Zonnet.

Zonnet.nl

Wie kan mij helpen?

icon

Beste antwoord door yalerta 30 October 2021, 12:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

22 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @bw.matt 

Hier vind je alle instellingen om je mail in te stellen.

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/internet-wifi/email-instellingen

Onderaan bij mail versturen (SMTP) staat nog poort 25 maar dit is een verouderde poort en wordt niet meer gebruikt.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @bw.matt, goed dat je het aankaart, daar kunnen we zeker wat aan doen! 

Heb jij jouw mail voor de uitgaande server op poort 25 staan toevallig? Zo niet, kun je het eens instellen met de instellingen op deze pagina: E-mail instellingen Thuis.

Lukt het ook hiermee niet, laat het me weten, dan pakken we het samen verder op. We stoppen niet voordat we het werkend krijgen, geen zorgen!

 

Reputatie 1

Het probleem is dat ik aan de instelling voor inkomende mail niets hoef te veranderen. Mail via zonnet.nl komt gewoon binnen. Tele2 en T Mobile hebben dat voor een gering bedrag geregeld. Uitgaande mail via zonnet.nl gaat niet. Zu sturen mij van het kastje naar de muur  Het bizarre is als ik een mail maak via mijn tablet lukt dit wel. Op de Mac/apple computer dus niet. Uitgaand SMTP.t-mobilethuis.nl ingevuld. Bewaar.  Lukt niet. Apple bellen?

Reputatie 7
Badge +16

@bw.matt Is het nog gelukt om contact op te nemen met Apple Support? 

Reputatie 7
Badge +5

@bw.matt 

Het lukt vanaf de tablet? Neem dan de account instellingen daarvan over in zet die in de Mac

Je moet de uitgaande email van zonnet.nl via hun email (smtp) server laten lopen.

Het is nooit verstandig om email via een provider te doen. Wijzig je ooit van aanbieder zoals je nu gedaan hebt loop je tegen dit soort problemen aan.
In dit geval zag ik dat zonnet.nl tegen een gering bedrag per maand optreed als mailprovider voor bestaande email-adressen

Heb je er voor gezorgd dat je bij zonnet.nl een mailabonnement hebt afgesloten.
Dat Tmobile aangegeven heeft dat email via zonnet mogelijk is betreft een standaard iets in het internet verkeer. Probleem is dat jezelf de juiste instellingen moet verrichten in de email programma's en de benodigde abonnementen af sluiten. (Ik kan me niet voor stellen dat je zonnet mail abo via Tmobile verekend gaat worden)

https://www.zonnet.nl/geblokkeerd

Je mail verzenden kan altijd via de zonnet webmail. https://www.zonnet.nl/inloggen

Vaak is het beter om via een algemene aanbieder een provider onafhankelijk email-adres te nemen.

Er zijn er vele gratis of tegen betaling te vinden.

Reputatie 1

Allemaal leuk en aardig. Tele2 adviseert over te stappen naar T Mobil , de moedermaatschappij, ivm aanleg glasvezel en beloven dus voor € 6,-- per jaar het behoud van mailadres bw.matthijs@ zonnet.nl. 

De binnenkomende mail gaat goed, maar als ik wil replayen weigert de server dienst.

Via e webmail kan ik wel een mail opstellen, maat dat bedoelde en wilde ik niet.

Gebeurt alleen op de iMac computer. Ook de helpdesk van Apple kon mij niet verder helpen.

De binnenkomende mail replay ik via gmail.

Reputatie 7
Badge +5

@bw.matt 

Misschien kan @Jason jouw een leuk antwoord hierop geven, das best een aardige moderator in dienst van Tmobile.

Reputatie 1

bedoel natuurlijk reply

@bw.matt,

ik zie Tele2 en Zonnet voorbij komen. Voor welke van de 2 wil je de uitgaande server instellen?

Voor Zonnet kun je onderstaande gegevens proberen:

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.versatel.nl
Poort uitgaande mail: 25

Selecteer de optie ‘Voor de server voor uitgaande email (SMTP) is verificatie vereist’ of Identiteitscontrole 'Wachtwoord'. Het is niet mogelijk zonder verificatie gebruik te maken van de uitgaande server (SMTP).

Reputatie 7

Een nette oplossing zou zijn om AS50266 toe te voegen aan de acl zodat alle thuis ipadressen ook gebruik kunnen maken van de uitgaande smtp

Reputatie 1

Als senior snap ik  niets van uw mail. . Ik geef de moed op. Een mail opstellen en verzenden via zonnet lukt wel. Alleen reply op een mail werkt niet Het zij zo.  

Reputatie 7
Badge +5

@bw.matt 

Als reactie op een bericht van@Hidden.nld 
Als senior snap ik  niets van uw mail. . Ik geef de moed op. Een mail opstellen en verzenden via zonnet lukt wel. Alleen reply op een mail werkt niet Het zij zo. 

Dergelijke terminologie kun je @Hidden.nld waarschijnlijk niet kwalijk nemen. Uit de diverse berichten die hij hier op het forum plaatst blijkt een flinke portie kennis van netwerken. Ook blijkt hij zijn werkzaamheden in opdracht voor of van KPN voorheen PTT (Post-Telefonie-Telegrafie) uitgevoerd te hebben. Genoemd bedrijf had 2 boeken van +900 pagina's met afkortingen met uitleg in omloop. :thinking:
Waar je mee omgaat word je mee besmet …
 

Terug naar het email probleem, van senior tot senior :wink:

Email verzenden en ontvangen gebeurt via mailservers. Mailservers staan onderling met elkaar maar ook met de gebruikers in verbinding om berichten uit te wisselen en doen dit via een aparte deur voor inkomende en uitgaande berichten.

Als gebruikers kunnen wij aangesloten zijn bij verschillende email afhandelaars (servers), op die wijze kunnen we verschillende e-mail adressen hebben en gebruiken.
Dit houd echter ook in dat wij de afhandeling van e-mail berichten zowel qua verzenden als ontvangen in moeten stellen in onze computer, tablet of telefoon. Deze zogenoemde accounts moeten ieder voor zich dus voorzien worden van de juiste verzend gegevens EN de juiste ontvang gegevens.

Voor ieder email account dienen deze dus apart ingesteld te moeten worden.

Account A. verzenden naar SMTP.xxx.yyy met instelling zzz Ontvangen via IMAP.xxx.yyy
Account B. verzenden naar SMTP.qqq,rr met instelling sss Ontvangen via MAIL.qqq.rr
Account C. vul maar in …

Uiteraard hebben die verschillende accounts hun eigen toegangs codes in de vorm van gebruikersnamen en wachtwoorden. Mijn meest gegeven advies. Noteer je wachtwoorden!!

Fijn dat wij senioren al deze technieken kunnen en mogen gebruiken, maar soms zijn dat handige neefje of die slimme buurman die dergelijke instel problemen in een zucht ter plaatse oplossen welkom.

 

@bw.matt,

lees op diverse forums dat 2x klikken op de “reply” button wel schijnt te werken…

Welk email programma gebruikt u?

Reputatie 1

zonnet

Ik heb sinds een tijdje hetzelfde probleem :-( Vorig jaar over gestapt naar T-Mobile Thuis waarbij ik geprobeerd heb de toezegging te krijgen dat verzenden van mijn Zonnet mail vanaf mijn Macbook via Outlook zou blijven werken. Dat heeft ook ruim een jaar gewerkt en nu sinds een aantal weken niet meer. 

Blijf de melding ‘Verbinding met de server is mislukt of verbroken’ krijgen. Voorlopig nog niemand gevonden die me kan helpen, echt SUPERirritant (ik raak er knap gefrustreerd van). 
Vandaag nog maar eens contact zoeken met de T-Mobile helpdesk. 

 

groetjes, Jolanda 

Reputatie 1

weet je. Ik heb de moed al lang opgegeven .. Als senior werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zowel door Tele 2/Zonnet en T-Mobile. De een na de ander met een goed bedoelde tip. 

Nada.  Ik zou zeggen; als goede provider, stuur iemand, een expert,  langs die ter plekke het probleem zou kunnen oplossen. Na 30  (!) jaar trouwe klant word je gewoon genegeerd.

 

Spijtig te lezen maar snap je gevoel. Erg vervelend! 
Mocht ik nog een oplossing vinden dan zal ik het laten weten. 

 

groetjes, Jolanda

 

 

Zeker weten doe ik het even niet, maar ik begin de indruk te krijgen dat jullie beide ( @bw.matt & @JolandaPostma ) nog de oude poort gebruiken voor uitgaande e-mails.


De server instellingen voor uitgaande e-mail (SMTP) is namelijk;

Server: smtp.vesatel.nl

Port: 465

Beveiligd? Ja! Met SSL/TLS

Hierbij is "Voor de server voor uitgaande email (SMTP) is verificatie vereist’ of Identiteitscontrole 'Wachtwoord'” overigens nog steeds noodzakelijk. Overigens kun je als server voor uitgaande e-mail (SMTP) ook eventueel smtp.zonnet.nl gebruiken, dit is gewoon dezelfde server.

Als je port 25 gebruikt is de kans dat het niet werkt aanzienlijk groot aangezien T-Mobile deze port filtert.

Reputatie 1

Geloof mij. Ik heb ALLES  geprobeerd.  Zou niet eens weten waar de poort zit

Geloof mij. Ik heb ALLES  geprobeerd.  Zou niet eens weten waar de poort zit

Als je niet weet waar de poort zit, heb je het ook niet alles geprobeerd :wink:

Poort is vaak daar waar je de mailserver instellingen kunt instellen, vaak staat daar 25 of wordt 25 ingevuld omdat dit in 9 van de 10 handleidingen als zodanig staat vermeld.

Mac is natuurlijk heel breed en er zijn legio aan mail cliënts. Een voorbeeld:

 

Hier kun je dus zien dat poort 25 gebruikt wordt, en deze moet worden gewijzigd in 587. Hierbij geldt dat je smtp.versatel.nl of smtp.zonnet.nl moet gebruiken.

Bij Apple Smartphones tref je deze optie als het goed is aan onder de geavanceerde instellingen.

 

Note; de uitgaande mailserver (SMTP) van T-Mobile wil je niet gebruiken. Niet alleen staan de mailservers van T-Mobile ongelofelijk vaak op de zwarte lijsten waardoor mails niet arriveren bij de ontvanger. Ook staan steeds meer partijen het niet of nauwelijks meer toe om vanuit hun domeinnaam mails te versturen via andere servers ( het zogenaamde spoofen ).

Zonnet heeft als beleid op e-mail dat mail dat niet afkomstig is van haar mailservers mag worden beschouwd als zijnde niet valide. Mail arriveert dan wel, maar verdwijnt dan over het algemeen in  de spambox bij de ontvanger tot deze de mail als vertrouwd markeert.

 

@Gerrit078 Een wat late reactie maar poort wijziging heeft geholpen, hartelijk dank! 
(en vreemd dat de support afdeling van Zonnet me dit niet kon vertellen, ik had ze screenprints van de instellingen gestuurd :speak_no_evil:

 

Groetjes, Jolanda

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Onwijs mooi dat de poortwijziging geholpen heeft, hulde @JolandaPostma en @Gerrit078! 😊

Mocht je ooit nog hulp kunnen gebruiken, laat het zeker weten. We helpen en denken graag mee op de Community!