Beantwoord

ODF neemt E-Fiber over


Reputatie 6
Badge

Vandaag is bekent geworden dat Open Dutch Fiber, E-Fiber overneemt. E-Fiber is op dit moment bezig met het uitrollen van glasvezel in mijn gemeenten. Supertof maar een grote provider ontbreekt nog.

Nu ODF alle activiteiten overneemt is het de verwachting dat T-Mobile ook in mijn gemeente (de Hoeksche Waard op het E-Fiber (straks ODF) netwerk te vinden zal zijn. Mijn vraag is eigenlijk oer wanneer?

Ik moet binnenkort laten weten of ik glasvezel ga afnemen. Dus ik vraag me af of ik ook bij T-Mobile terecht kan. 
 

https://opendutchfiber.nl/nieuws/open-dutch-fiber-vergroot-glasvezel-footprint-met-overname-e-fiber

icon

Beste antwoord door eric 3 May 2022, 18:39

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan hoor @stefan.1997, hopelijk tot snel! 😉😃

Reputatie 6
Badge

@Cal,

Heel erg bedankt hier kan ik wat mee! Ik zal als het Ziggo contract ophoudt in augustus in ieder geval kiezen voor T-Mobile, Glasvezel dan wel DSL (mocht het nog niet rond zijn). 

Reputatie 7
Badge +4

Zo te horen heb je de situatie al uitgebreid uitgeplozen @stefan.1997! Om nog toe te lichten: ik kan je verzekeren dat wij de vastrechtvergoeding voor jou als klant kwijt gaan schelden. Ik durf alleen niet te zeggen welke vorm dit aanneemt, waarmee ik bedoel dat ik niet weet of je het sowieso niet hoeft te betalen of dat het bijvoorbeeld een cashback-achtige actie wordt.

Daarnaast ben ik er erg zeker van dat wij voor de zomer wel Numansdorp hebben toegevoegd, alleen is dat puur een persoonlijke inschatting omdat ik tot nu toe geen uitgebreide planning tot mijn beschikking heb gekregen.

Ondertussen gaan we dooronderhandelen over de vorm van vergoeding voor de vastrechtvergoeding!

Reputatie 6
Badge

Hi @Cal,

Bedankt voor het uitzoeken en de informatie die je hebt kunnen geven. Ik begrijp dat niet alles gedeeld kan/mag worden. Wel is het goed te lezen dat T-Mobile de vastrechtvergoeding het liefst ziet verdwijnen. Ik hoop dat dit gerealiseerd wordt. 
 

Ik woon in Numansdorp, en de T-Mobile postcodecheck geeft aan dat T-Mobile glasvezel binnenkort beschikbaar komt op mijn adres. Op de Website van e-fiber staat het volgende te lezen: 

‘De komende maanden zullen hier steeds nieuwe gebieden bij komen. Dat zullen zowel gebieden zijn waar E-Fiber het aanleggen van Glasvezel al heeft afgerond als gebieden waar de aanleg nog in volle gang is.’

Ik moet aankomende zomer beslissen welke glasvezelprovider ik neem. Anders wordt ik niet aangesloten. Ik zou graag kiezen voor T-Mobile, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik geen vastrechtvergoeding hoef te betalen. Mocht T-Mobile te laat beschikbaar zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @stefan.1997, leuk om te horen dat je zo geïnteresseerd bent in een verbinding bij ons! Tenminste, als ik aanneem aan dat je in Hoeksche Waard woont natuurlijk. 😉 Ik help je graag om zo veel mogelijk duidelijkheid te hebben, alleen mag en kan ik nog niet alles vertellen, mede omdat sommige zaken nog (contractueel) uitgewerkt moeten worden.

Eén van deze zaken is de beschikbaarheidsdatum van onze diensten op hun netwerk. Als leidraad raden wij je aan op de postcodecheck op onze site in de gaten te houden. Als ik een puur persoonlijke gok mag doen dan verwacht ik dat bestaande netwerken van E-Fiber uiterlijk binnen een paar maanden op onze site beschikbaar zullen zijn. Voor netwerken die nog in aanbouw zijn verwacht ik persoonlijk dat de nieuwe gebieden pas in een laat aanleg stadium zichtbaar worden via de postcodecheck.

Net als bij DSL klanten in glasvezelnetwerken waar wij al langer op leveren zullen wij klanten niet forceren om over te stappen op glasvezel. Daarentegen kunnen wij niet voorkomen dat KPN in een groot aantal gebieden het DSL netwerk uitzet. In dergelijke gevallen proberen wij de klant zo goed mogelijk te begeleiden om de overstap naar glasvezel.

Tegelijkertijd bieden wij DSL klanten de mogelijkheid om met een aantrekkelijk aanbod vrijwillig over te stappen naar een glasvezelnetwerk. Dit geldt overigens ook voor WBA glasvezelklanten indien er een ander glasvezelnetwerk beschikbaar is waarop wij een lager tarief kunnen bieden. Hierbij zetten wij de oude verbinding pas uit als de nieuwe verbinding door een gratis monteur is opgeleverd.

Wat betreft de vastrechtvergoeding: op dit moment wordt nog hard gewerkt aan de uitwerking hiervan. Ons uitgangspunt is dat klanten deze niet hoeven te betalen, alleen kan ik je nog niet precies vertellen op welke manier wij dit gaan verwezenlijken.

Geef het gerust aan als je hier nog vragen over hebt. Ik probeer je vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden en hopelijk zijn we ook snel in jouw gebied actief! 😃

Reputatie 7
Badge +1

@stefan.1997 Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden ik dacht door Delta hier in het buitengebied glasvezel werd aangelegd, men begon toen aan de grens met Duitsland (omgeving Winterwijk) en werkte zo langzamerhand westwaarts tot aan de IJssel.

Anders gezegd er werd niet zo als nu vaak gebeurd van de hak op de tak gewerkt, een klein nadeel was dat als men verder vanaf de start locatie woonde het wat langer duurde voor men een aansluiting had.

Reputatie 6
Badge

@BeMu,

Ik ben het daar roerend mee eens. Maar helaas is de ACM een tandeloze tijger die de telecommarkt niet durft te reguleren en de politiek kijkt weg. Daar is de consument de dupe van. Helaas zitten we dus voorlopig nog vast aan een lappendeken van netwerken. 
 

Daarom lijkt het mij goed als T-Mobile en Open Dutch Fiber (e-fiber) open kaart spelen en bovenstaande vragen beantwoorden. 

Reputatie 7
Badge +1

@stefan.1997 De uitrol van het glasvezelnetwerk had nooit op de huidige manier mogen worden uitgerold, helaas gebeurt dat wel.

Veel beter was geweest dat de gehele uitrol op de zelfde wijze zou zijn gebeurt als het stroomnet, een paar regionale bedrijven zoals Liander of Stedin die het netwerk aanleggen en beheren, en net als bij het stoomnet kunnen providers als KPN of T-Mobile enz. daar dan hun diensten op aanbieden.

Op de huidige manier van uitrollen duurt het zeker 10 jaar langer voor heel het land een volledig glasvezelnetwerk heeft, of sommige juist overdreven veel van het zelfde.

Zeker als je ziet hoe gestrutureerd de aanleg gebeurde door Reggefiber tussen pakweg 2008 en 2012 in mijn regio (Achterhoek/Liemers) en het verschil wat ik nu vaak lees

Reputatie 6
Badge

T-Mobile is live op het E-fiber netwerk, eindelijk!  Vooralsnog alleen in Deurne. Ik vraag mij nog wel een aantal dingen af. Zoals bijvoorbeeld wanneer de andere gemeenten aan de beurt zijn. In het bijzonder natuurlijk de Hoeksche Waard. Kunnen jullie daar een grove planning van geven?

Verder vraag ik mij af hoe het zit met klanten die al T-Mobile Thuis hebben en in het E-Fiber gebied wonen. Gaan deze klanten automatisch over op glasvezel van T-Mobile, moeten zij een keuze maken of zich ergens aanmelden? En hoe zit het met klanten die de vraagbundeling hebben gemist. Worden zij alsnog aangesloten op het E-fiber netwerk en moeten zij dan de door e-fiber opgelegde vastrechtvergoeding van €450 betalen, of springt T-Mobile in dat gat?

ik zie geen van deze vragen noch antwoorden in de FAQ van E-fiber en T-Mobile  toch denk ik dat het hele relevante vragen zijn die nog beantwoord moeten worden. E-fiber/ODF verwees me door naar T-Mobile  

ik hoor graag van jullie!

 

Reputatie 6
Badge

Hey @Cal,

Ik heb even een kaartje gemaakt met de gemeenten waar E-fiber & ODF bezig zijn met het aanleggen van een glasvezelnetwerk.

 

Reputatie 6
Badge

Dat is een goeie vraag @stefan.1997! Meer dan dat vermeldt staat in onze nieuwsroom weet ik eigenlijk ook niet over de overname. Al heb je het artikel hoogstwaarschijnlijk al gezien, hierbij alsnog de link: T-Mobile versterkt positie op de markt voor vast internet.

Als ik puur als mijzelf als persoon spreek vermoed ik niet dat een fusie op korte termijn gepland staat. Zo houdt T-Mobile op het vaste gebied bijvoorbeeld Tele2 aan en op mobiel gebied bijvoorbeeld Tele2, Simpel en Ben. Wél verwacht ik dat de systemen en diensten die gebruikt en aangeboden worden steeds meer op elkaar zullen lijken. Hoewel het daardoor één regenboog is vermoed ik dat de invulling van de kleuren en details nog wat zal verschillen. 😉

Bedankt voor het delen van je persoonlijke visie👍🏼. Het klinkt inderdaad wel logisch aangezien T-Mobile al die andere overgenomen merken ook nog steeds in de lucht houdt. Toch is T-Mobile wel gestopt met het verkopen van Tele2 vaste diensten. Mocht tweak blijven bestaan dan hoop ik dat ze zo snel als mogelijk het T-mobile Tv platform en bijbehorende apps implementeren en dat klantvoordeel ook snel wordt toegevoegd. Maar we gaan het zien!

Reputatie 7
Badge +4

Dat is een goeie vraag @stefan.1997! Meer dan dat vermeld staat in onze nieuwsroom weet ik eigenlijk ook niet over de overname. Alhoewel je het artikel hoogstwaarschijnlijk al hebt gezien hierbij alsnog de link: T-Mobile versterkt positie op de markt voor vast internet.

Als ik puur vanuit mijzelf als persoon spreek vermoed ik niet dat een fusie op korte termijn gepland staat. Zo houdt T-Mobile op het vaste gebied bijvoorbeeld Tele2 aan en op mobiel gebied bijvoorbeeld Tele2, Simpel en Ben. Wél verwacht ik dat de systemen en diensten die gebruikt en aangeboden worden steeds meer op elkaar zullen lijken. Hoewel het daardoor één regenboog is vermoed ik dat de invulling van de kleuren en details nog wat zal verschillen. 😉

Reputatie 6
Badge

Hoi @stefan.1997 & @Gercor34,

Goed nieuws, we hebben een samenwerking met E-Fiber bereikt! Ik verwacht dat jullie daarom binnenkort een bestelling kunnen plaatsen op jullie adressen. Ik ben blij dat jullie ook snel van goedkoop en supersnel glasvezel kunnen genieten! 😃

 

Bedankt voor het doorgeven. Ik had het inderdaad al gezien, en ik denk ook dat dit goed nieuws is. Ik hoop alleen niet dat het al te laat is aangezien ik (en heel veel mede bewoners al een keuze heb moeten maken) aangezien ik anders geen aansluiting zou krijgen. Gelukkig heb ik voor Tweak gekozen wat sinds kort ook bij de magenta familie hoort. Wellicht kan ik het nog omzetten, of wordt tweak binnenkort ook magenta kleurig?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @stefan.1997 & @Gercor34,

Goed nieuws, we hebben een samenwerking met E-Fiber bereikt! Ik verwacht dat jullie daarom binnenkort een bestelling kunnen plaatsen op jullie adressen. Ik ben blij dat jullie ook snel van goedkoop en supersnel glasvezel kunnen genieten! 😃

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Gercor34,

Wij staan net als jou te popelen om gebruik te kunnen maken van het netwerk van E-Fiber! 🙂 

Jammer genoeg heb ik nog geen verdere informatie over een versterkte samenwerking en ik verwacht dat dit minimaal nog een aantal maanden of zelfs nog een stuk langer zal duren. Zodra ik meer over de versterkte samenwerking weet zal ik het absoluut met je delen in dit topic. Voor nu blijf ik je nog een antwoord schuldig en ik hoop dat Open Dutch Fiber en E-Fiber snel de overname en integratie volledig kunnen afronden! 

Is er al bekend wanneer T-Mobile beschikbaar komt op het netwerk van e-fiber?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @stefan.1997,

Leuk om te horen dat we een stap dichterbij een gezamenlijke glasvezelverbinding zijn! 😃

Eigenlijk sluit ik mij volledig aan bij het sluitende antwoord van @eric. Hoewel de eerste stap gezet is zijn er nog een hoop stappen te gaan. Ik hoop dat er snel schot in komt!

Reputatie 7
Badge +14

Er moet altijd nog wel het e.e.a. geregeld worden na zo'n overname. Eerst die hele bedrijfsovername en dan de de technische implementatie op de ODF systemen. Dat zal heel wat tijd in beslag nemen. Zodra jouw postcode in de T-Mobile check een positief resultaat geeft zijn de lijnen te bestellen. Verdere informatie over wanneer dit zal zijn ontbreekt hier, en bij alle andere nieuwe gemeenten waar ODF start en kan dus niet door moderators gecommuniceerd.

Reageer