Beantwoord

Outlook e-mail wordt door Hotmail consequent geblokt omdat t-mobile op block-list zou staan?


Als ik een e-mail stuur aan een hotmail.com mailadres dan wordt deze geblokt en ik krijg een error melding met onderstaande tekst. T-mobile klantenservice al gebeld en die weten er geen raad mee en verwezen mij naar forum. 

This is the mail system at host smtp04.glasoperator.nl.

I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below. For further assistance, please send mail to postmaster.

The mail system

<xxxxxxxxxx@hotmail.com>: host (ivm privacy heb ik bij de xxxxxx naam ontvanger verwijderd)

hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.55.161] said: 550 5.7.1

Unfortunately, messages from [37.143.82.179] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to

http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.

[BN8NAM12FT005.eop-nam12.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL FROM command)

icon

Beste antwoord door Boris 22 February 2022, 11:52

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +8

@Gerda52  @cdkam  @sroijers Ik heb even gekeken of er meer bekend is inmiddels. De laatste update die bij ons bekend is, is dat er nog steeds een blokkade is vanuit MS side. Oplossingen worden nog verder onderzocht, maar er is voor nu nog geen uitzicht bekend wanneer de blokkade wordt weggehaald. Hopelijk is er snel een nieuwe update beschikbaar en kunnen we jullie hier meer over vertellen!

@Gerda52  @cdkam  @sroijers Ik heb even gekeken of er meer bekend is inmiddels. De laatste update die bij ons bekend is, is dat er nog steeds een blokkade is vanuit MS side. Oplossingen worden nog verder onderzocht, maar er is voor nu nog geen uitzicht bekend wanneer de blokkade wordt weggehaald. Hopelijk is er snel een nieuwe update beschikbaar en kunnen we jullie hier meer over vertellen!

MS zegt hier zelf over: "Een blacklist-vermelding kan alleen worden opgeheven op aanvraag van de houder van de mailserver.” en "If you are a customer using the 3rd party email service: Please contact your domain administrator and ask them to get in touch with the Outlook.com Sender Support Team. They have to fill out the e-form that can be found on https://support.live.com/eform.aspx?productKey=edfsmsbl3&ct=eformts.”

De actie ligt dus bij T-Mobile, en ik ga ervan uit dat dit niet de eerste keer is dat ze een blacklisting ongedaan hebben moeten maken. MS is helaas niet de snelste als het gaat om dit soort dingen, maar je zou toch denken dat providers als T-mobile soort van prioriteit zouden hebben...

Naar alle contacten kan ik een mail sturen. Alleen niet naar een Microsoft mail. Als de poort niet goed is, krijg ik toch alles terug? Of niet? 


Dit probleem heeft helaas niks met poorten of e-mailinstellingen te maken. Microsoft heeft een IP-range van de mailserver(s) van T-mobiilethuis.nl op de blacklist gezet. Dat betekent dat alle mail van IP-adressen uit dat blok geweigerd wordt. Komt waarschijnlijk omdat iemand met een T-mobilethuis-account herhaaldelijk heeft zitten spammen. Daar hebben we nu dus allemaal last van. Ik al bijna drie maanden inmiddels….

Ik worstel al meer dan 2 jaar met dit probleem. Al diverse malen hierover geklaagd bij T-Mobile, zonder effect. Overweeg om met T-Mobile te stoppen, naar een betrouwbaarder provider te gaan en al mijn contacten om te zetten en te informeren over de reden. Een hele klus maar dat moet dan maar.

Naar alle contacten kan ik een mail sturen. Alleen niet naar een Microsoft mail. Als de poort niet goed is, krijg ik toch alles terug? Of niet? 


Dit probleem heeft helaas niks met poorten of e-mailinstellingen te maken. Microsoft heeft een IP-range van de mailserver(s) van T-mobiilethuis.nl op de blacklist gezet. Dat betekent dat alle mail van IP-adressen uit dat blok geweigerd wordt. Komt waarschijnlijk omdat iemand met een T-mobilethuis-account herhaaldelijk heeft zitten spammen. Daar hebben we nu dus allemaal last van. Ik al bijna drie maanden inmiddels….

Ik worstel al meer dan 2 jaar met dit probleem. Al diverse malen hierover geklaagd bij T-Mobile, zonder effect. Overweeg om met T-Mobile te stoppen, naar een betrouwbaarder provider te gaan en al mijn contacten om te zetten en te informeren over de reden. Een hele klus maar dat moet dan maar.

Hoi, ik snap je frustratie, maar elke provider heeft hier potentieel last van. Dus het is beslist niet zo dat bij een andere provider niet precies hetzelfde kan gebeuren. Het probleem ligt vooral bij Microsoft, die zijn gewoon erg traag met het unblocken. In jouw geval kan het zomaar zijn dat er vlak na het unblocken weer opnieuw iemand via T-Mobile heeft zitten spammen, waardoor Microsoft dan de IP-adressen van de T-mobile-servers doodleuk weer opnieuw op de blacklist plaatst, en dan begint het weer van voor af aan.... 

Bedankt voor je reactie. Wel bijzonder want als ik een email doorstuur naar mijn Hostnet-account en van daaruit naar de betreffende hotmail adressen dan is er geen enkel probleem. Ook even naar andere providers gekeken. En inderdaad, KPN en Tele2 hebben dat probleem ook gehad maar de meest recemte klachten zijn 1 jaar oud. Daar schijnt men het probleem dus wel opgelost te hebben.

Ja, dat het via een andere mailserver dan die waar je bij T-mobile gebruik van maakt prima werkt is dus niet bijzonder maar heel logisch. T-Mobile heeft vele mailservers staan (waarschijnlijk tientallen), allemaal met een eigen extern IP-adres. Iemand die structureel spamt vanaf één van die servers heeft ervoor gezorgd dat die server (en waarschijnlijk het hele IP-blok) op een blacklist van Microsoft is gekomen. Als u en ik toevallig ook van die server gebruik maken, kunnen we dus geen mail meer sturen naar Microsoft-domains. Maar vanaf andere mailservers bij T-mobile en alle mailservers daarbuiten (zoals Hostnet) werkt het dus gewoon. Ik ben al jaren bij T-mobilethuis (vanaf het begin) en dit is de eerste keer dat het is gebeurd. Vraag iemand die al 8 jaar bij KPN klant is, dan heeft die vast ook wel eens zoiets meegemaakt, en dan heeft het daar ook lang geduurd voordat het was opgelost (want zoals ik zei: het probleem ligt bij Microsoft, niet bij de provider). Switchen lost dus niks op, hooguit tijdelijk, en kost een hoop gedoe...
 

Iemand die structureel spamt vanaf één van die servers heeft ervoor gezorgd dat die server (en waarschijnlijk het hele IP-blok) op een blacklist van Microsoft is gekomen.

 

De RBL/SBL van Microsoft reageert op meerdere zaken;

  • Een enorme bulk aan e-mails van de afzender, waarbij de kans aannemelijk is dat gezien de bulk aan e-mails mogelijk spam kan zijn.
  • Interactie van de ontvangers die op de “is-SPAM” knop hebben gedrukt.

Die eerste zou in principe kunnen worden voorkomen door ieder e-mail account te limiteren tot een maximum aantal e-mails binnen een bepaalde tijdspanne waarna bij het bereikte aantal de mailserver nieuw te verzenden e-mails structureel weigert tot de tijdspanne is verstreken.

Die tweede is niet te voorkomen, 

 

 

(want zoals ik zei: het probleem ligt bij Microsoft, niet bij de provider). Switchen lost dus niks op, hooguit tijdelijk, en kost een hoop gedoe...

Niet echt, Microsoft heeft dan misschien een zeer sterk filter maar het probleem ligt bij T-Mobile Thuis. Om dit probleem permanent te tackelen moet je een goede methode vinden die past binnen je beleid en infrastructuur.

Zoals het welbekende spreekwoord luidt; Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Alleen is het een kwestie van zoeken naar juist die ene weg die binnen beleid, wet- & regelgeving en mogelijkheid passen. 

Niet echt, Microsoft heeft dan misschien een zeer sterk filter maar het probleem ligt bij T-Mobile Thuis.

 

Sorry, het probleem dat ik bedoelde is niet dat je op de blocklist van Microsoft terecht komt (daar kunnen providers inderdaad wel enigszins maatregelen tegen treffen), maar dat het lang duurt voordat je mailserver er weer een keer van af gehaald wordt. Dat ligt niet aan T-Mobile, maar aan Microsoft.

Reputatie 7

Mooie discussie @sroijers en @Gerrit078

 

Jullie slaan de spijker op zijn kop! Het is voor ons een soort koorddansen om zo min mogelijk te beperken voor klanten, maar dat alles toch goed blijft werken. Maar misschien is zo'n quota (maximum aantal berichten per bepaalde tijdspanne) inderdaad een goede oplossing om te voorkomen dat MS ons op de blacklist plaatst. Onze techneuten zijn bezig met allerlei scenario's om dit soort zaken te voorkomen, want dat is beter dan genezen!

Ik snap dat koorddansen heel goed ja. Lastige zaak. Neemt niet weg @Sander dat we toch erg benieuwd zijn naar de status van de genezing… ;)

Ik snap dat koorddansen heel goed ja. Lastige zaak. Neemt niet weg @Sander dat we toch erg benieuwd zijn naar de status van de genezing… ;)

Meer dan “ze zijn ermee bezig” valt er niet te zeggen, waarmee ze bezig zijn, hoe het plaatje eruit komt te zien etc. is gewoon afwachten. Het heeft ook niet veel zin om te vragen om updates daar HET ANTWOORD eigenlijk - tot de uiteindelijke oplossing - het zelfde zullen zijn.

Ik snap dat koorddansen heel goed ja. Lastige zaak. Neemt niet weg @Sander dat we toch erg benieuwd zijn naar de status van de genezing… ;)

Meer dan “ze zijn ermee bezig” valt er niet te zeggen, waarmee ze bezig zijn, hoe het plaatje eruit komt te zien etc. is gewoon afwachten. Het heeft ook niet veel zin om te vragen om updates daar HET ANTWOORD eigenlijk - tot de uiteindelijke oplossing - het zelfde zullen zijn.

Blijft voor mij de vraag waarom KPN dit probleem wél onder controle heeft en T-Mobile niet. Nogmaals: ik word al ruim 2 jaar met dit probleem geconfronteerd.

Blijft voor mij de vraag waarom KPN dit probleem wél onder controle heeft en T-Mobile niet. Nogmaals: ik word al ruim 2 jaar met dit probleem geconfronteerd.

Het is niet zo simpel als het lijkt… d.w.z.

Het is niet zo dat, omdat KPN het issue opgelost heeft, ze dan gezellig onder het genot van een kop koffie met T-Mobile e.a. concurrenten om de tafel gaan zitten om ook bij die providers de boel in orde te krijgen.

Bij KPN speelde het probleem overigens een aantal jaar voordat ze tot ongeveer een jaar geleden met een oplossing kwamen. Ook daar stonden IP-Adressen van de mailservers willekeurig op de blacklist.

De oplossing die KPN op haar infrastructuur heeft geïmplementeerd betekent overigens ook niet dat het ook bij T-Mobile het issue zal oplossen.

Of te wel… T-Mobile zal moeten gaan zoeken naar een oplossing die te realiseren is op haar infrastructuur en dit kan helaas nogal wat tijd in beslag nemen. Vooral als je nagaat dat het ook nog eens moet kunnen werken op de enorme hoeveelheid e-mail accounts, aliasses etc.

Ik lijk inmiddels weer naar hotmail-adressen te kunnen mailen, dus wellicht is het probleem nu opgelost.

Reageer