Beantwoord

overstap van Ziggo naar T-mobile


Reputatie 1

Op 18 april stap ik over van Ziggo naar TM met glasvezel. Op de Connectbox van Z heb ik alleen mijn TV in de woonkamer aangesloten en mijn Netgear Nighthawk R7800. Op deze router heb ik een aantal devices bekabeld aangesloten en daar ook nog een switch aan gekoppeld. WiFi gebruik ik ook alleen via deze router i.v.m. het prima signaal in het hele huis

In mijn bijkeuken heb ik een Netgear Nighthawk X4 AC2200 Wifi Mesh Extender geplaatst voor WiFi in de tuin.

Bij TM ga ik niet Vast Bellen.
 

Ik ben totaal niet technisch en heb een aantal vragen:

  1. moet mijn TV in de slaapkamer persé bekabeld worden aangesloten bij TM
  2. kan ik mijn router blijven gebruiken zoals ik dat nu doe
  3. zo niet, kan ik de bestaande switch Netgear ProSAFE GS105 aansluiten op het modem van TM zodat alles blijft functioneren
  4. ik heb geen extra WiFi-punten in mijn abonnement uitgaande van blijvende werking van de Netgear Extender

Wie wil/kan mijn vragen beantwoorden.

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 20 March 2023, 13:04

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Runcherry 

Daar kan je 0 invullen 🙂👍

Reputatie 7
Badge +5

 

Wat betreft bij @Runcherry die Netgear router ondersteund helemaal geen vlan aan de wan kant. (Naar mijn weten) 

Enige wat dat ding kan het bridgen van iptv.

Een bridge maken met VLAN300 naar alle 4 de LAN poorten is mogelijk.
Handleiding (Eng)

Bij Microtiks RouterOs wordt een dergelijke opzet ook Bridge genoemd.

 

 

In dit geval moet er een managed switch tussen glasvezel kastje en de Netgear router die vlan 300 er uit vist.

 

Als het andere niet werkt kan het een oplossing zijn

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Runcherry 

Het tv kastje van T-Mobile moet je bekabeld aansluiten of anders kan je ook de T-Mobile TV app gebruiken.

Als je alles achter de T-Mobile router wilt aansluiten dan zou alles moeten werken maar wat je ook kan doen is de R7800 aansluiten op de mediaconverter zodat je de T-Mobile router niet nodig hebt.

Volg deze stappen om de R7800 in te stellen voor T-Mobile internet en tv, hierbij vul je VLAN id 300 in.

Reputatie 1

Alvast dank voor je snelle reactie. Ik ga het na 18 april uitproberen.

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Runcherry  Welkom bij TMT en in de Community.

Ik kijk al maanden zonder TV-boxen. [Draadloos zonder kabels het bevalt ons echt heel goed)

Geen kabels en onnodige stofnesten en scheelt geld.

Groetjes 

 

Reputatie 1

Hallo CrisTien,

 

dank voor je reactie.


Mijn TV’s zijn al zo oud dat ze de app niet kennen, ik ben dus aangewezen op de TV-boxen maar als het draadloos zou kunnen zoals bij Ziggo zou dat wel handig zijn. 

 

groet,

 

Reputatie 7
Badge +14

@Runcherry Een TV van mij is 12 jaar oud Ik heb een Google Chromecast met Google TV - 4K HDR - gekocht (inmiddels terugverdiend) prijzen vanaf €39,- 

Uitleg Google Chromecast

Geweldig beeld en geluid. De TV is ineens gloednieuw door de Chromecast en de app werkt super. Ik vond de afstandsbediening wat te glad maar is opgelost door een hoesje te kopen bij Bol,

 

 

Reputatie 7
Badge +14

 

Reputatie 1

Vraag aan Waggas,

ik heb bij Netgear gekeken, zij schrijven dat ik ook een prioriteits-waarde tussen 0 en 7 moet invoeren. Weet jij welk cijfer ik in moet voeren?

 

ik hoor graag van je,

 

vriendelijke groet

Reputatie 1

👍dank, ik laat tzt weten wat het resultaat is

Reputatie 1

Hallo Waggas,

 

vandaag komen ze alles aansluiten. Kan ik voordat ze dit doen de instellingen op mijn router al aanpassen zoals besproken in deze topic?

ik hoor graag weer van je.

groet,

Henk

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Runcherry 

De monteur zal eerst even het T-Mobile apparatuur aansluiten zodat de verbinding kan worden aangemeld, achteraf kan jij je eigen apparatuur aansluiten.

Reputatie 1

👍

Reputatie 7
Badge +5

Beste Waggas,

ik heb nu een unmanaged switch op mijn router aangesloten. Ik moet deze uitbreiden met meer poorten.

Kan ik gewoon een grotere unmanaged switch blijven gebruiken of is het beter een managed switch aan te schaffen?

Ik zie je reactie weer graag tegemoet.

Groet,

Henk

Voor het prijsverschil tussen een un-managed en managed switch zou ik zeker kiezen voor de beheerbare switch. Zelfs al wordt het op dit moment niet gebruikt.

Als overweging, maar dit is wel 2 stappen verder, zou zelfs een switch met POE poorten te overwegen zijn. Hiermee kunnen sommige apparaten door dezelfde kabel een voeding krijgen en hun data transporteren. Camera's en dergelijke. Dit is echter in verhouding met een veel hoger prijskaartje.

Netwerken in de thuis omgeving blijven groeien. Hier in huis zelfs een magnetron/oven met wifi. Hoe zot kan het worden. Het aantal netwerk apparaten is inmiddels gegroeid tot 32. En dan tel ik de 26 Hue/Zigbee lampen en dergelijke niet mee.

Met een managed switch kunnen er VLANs ingesteld worden. Daardoor is het mogelijk om delen van  het thuis netwerk op te splitsen, zodat alle IoT apparaten apart gehouden kunnen gaan worden van jouw computers met bestanden en dergelijke. (Beetje beveiliging)

QoS - Quality of Service instellen is ook mogelijk. Bij een groeiend netwerk kunnen apparaten van een betere, gegarandeerde data doorvoer voorzien worden. Nu niet direct nodig maar wie weet?

Maar ongeacht of je voor un- of managed gaat, koop een Gigabit uitvoering.

@yalerta 

Goede aanvulling.

Ik zal ook altijd voor managed switch gaan.

En uiteraard 1gbit variant. (Of hoger)

Netgear heeft hele goede switchen.

Ik zelf gebruik de Tp-link omada omgeving.

Wat betreft bij @Runcherry die Netgear router ondersteund helemaal geen vlan aan de wan kant. (Naar mijn weten) 

Enige wat dat ding kan het bridgen van iptv.

In dit geval moet er een managed switch tussen glasvezel kastje en de Netgear router die vlan 300 er uit vist.

 

 

@yalerta 

Ik ben benieuwd of het werkt.

Een bridge mm hoe gaat het dan met ip,s uitdelen van de dhcp server.?

Inderdaad het is het proberen waard een switch tussen glasvezel kastje en router kan altijd nog.

 

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm 

Ik heb zelf wel meerdere klanten gezien die op deze manier VLAN 300 hebben ingesteld in de Netgear en alles werkte naar behoren 🙂

Reputatie 7
Badge +5

@

@yalerta

Ik ben benieuwd of het werkt.

 

Ik ook 😅

Reputatie 1

Beste alle “reageerders”,


Vanmorgen is het T54-modem geplaatst. Na vertrek monteur eerst het modem vervangen door mijn Netgear-router maar mijn pc vond de router niet om de instellingen te kunnen wijzigen.

Toen het modem toch maar weer aangesloten en hierop ook de Netgear switch 105 en ja, alles werkt.

Zelfs de Wifi op de b.g. en 1e verdieping zijn sterk genoeg ondanks dat ik maar 100 Gb snelheid heb. 

Eigenlijk heb ik mijn router niet nodig. 

Heel erg bedankt voor jullie reacties, blijkbaar sta je er niet alleen voor bij de installatie👍😀.

Groet,

Henk (Runcherry)

Reputatie 7
Badge +15

@Runcherry 

Als het zo goed is voor jou dan is het goed 👍

Je had enkel een laptop bedraadd op de Netgear hoeven aan te sluiten en je kon de interface benaderen (ook zonder internet).

 

Reputatie 1

Als ik een laptop zou hebben…….😀

Reputatie 7
Badge +15

@Runcherry 

Verbinden met het WiFi netwerk van de Netgear kan ook, dat er dan geen internettoegang is kun je negeren, je kan wel de interface benaderen.

Beste alle “reageerders”,


Vanmorgen is het T54-modem geplaatst. Na vertrek monteur eerst het modem vervangen door mijn Netgear-router maar mijn pc vond de router niet om de instellingen te kunnen wijzigen.

Toen het modem toch maar weer aangesloten en hierop ook de Netgear switch 105 en ja, alles werkt.

Zelfs de Wifi op de b.g. en 1e verdieping zijn sterk genoeg ondanks dat ik maar 100 Gb snelheid heb. 

Eigenlijk heb ik mijn router niet nodig. 

Heel erg bedankt voor jullie reacties, blijkbaar sta je er niet alleen voor bij de installatie👍😀.

Groet,

Henk (Runcherry)

Mooi dat de T54 goed bevalt.

Mocht je ergens nog slecht wifi signaal hebben.

Dan kun je de Netgear ook nog als Access Point gebruiken.

In AP mode als extra wifi punt achter de T54.

 

Reputatie 1

Beste Waggas,

 

ik heb nu een unmanaged switch op mijn router aangesloten. Ik moet deze uitbreiden met meer poorten.

Kan ik gewoon een grotere unmanaged switch blijven gebruiken of is het beter een managed switch aan te schaffen?

Ik zie je reactie weer graag tegemoet.

 

Groet,

Henk

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Runcherry 

Je kan het beste een unmanaged switch met meer poorten nemen 🙂👍

Reageer