Beantwoord

T-Mobile Glasvezel Zakelijk: Waarom instellingen van Zyxel T54 via een portaal?

  • 13 May 2023
  • 12 reacties
  • 278 Bekeken

Ik ben overgezet naar een zakelijke glasvezel internet verbinding vanwege een goede aanbieding. En dat heb ik geweten… Zonder communicatie moet ik er zelf achter komen dat je niet meer direct in je modem kan t.o.v. een particulier abonnement?

Waarom T-Mobile? Waarom moet dit zo omslachtig wat ook nog voor geen eens een meter werkt? Ik wil direct in het modem kunnen, instellingen aanpassen en niet via een halfgebakken portaal die merendeel van de tijd niet eens werkt. En dan nog niet eens gesproken over de verwerkingstijd die erover heen gaat wanneer je wat poorten hebt opengezet.

Waarom deze keuze? En dat vooral voor zakelijk? Waar je juist verwacht meer flexibiliteit te kunnen hebben! Wat was de overweging geweest? Om het ‘makkelijker’ te maken?’ Wat als je geen internetverbinding hebt, hoe moet je dan modeminstellingen kunnen aanpassen?

Tot nu toe alleen maar storingen, wegvallende wifi-connecties en vreemde ip-adressen die apparaten ontvangen. Dit is al bekend en er is een monteur ingepland, maar het gaat me vooral om: Waarom alles via een portaal?

icon

Beste antwoord door eric 13 May 2023, 22:13

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Relighted 

Op dit forum spreken we met elkaar over de consumenten producten van t-mobile.  De moderators hebben ook allen info en gegevens van consumenten.  Omdat er hier dus geen ervaring is met zakelijke producten zul je met de zakelijke helpdesk moeten bellen om je ervaring te delen en daar voor een oplossing te vragen. 

Hier zonet dezelfde verrassing. Ook vanwege een goede aanbieding overgestapt, maar het halve verhaal dat er niet bij werd verteld is het beperkte beheer, inderdaad via een portal, en het ontbreken van basale functies als een gasten wifi netwerk, dat juist ook zakelijk handig is voor bezoekers.

Verder kan je nog net de DHCP in of uitschakelen, maar geen vaste adressen toewijzen. Volgens de zakelijke klantenservice kan je dat alleen aan de client zijde doen, maar niet in de portal. Je kan geen directe toegang krijgen tot de T54 om het zelf te configureren.

Volgens de vriendelijke medewerker is het beperken van functies gedaan om beter te garanderen dat de functionaliteit blijft werken en in de praktijk voor het merendeel van de gebruikers meer dan voldoende.

Jammer dat de particuliere thuisgebruikers wel de mogelijkheid krijgen en aan de zakelijke klanten niet de mogelijkheid wordt geboden om in het T-Mobile beheersysteem een vinkje te zetten dat de klant de apparatuur zelf wil beheren en dus afziet van telefonische ondersteuning en de T54 wel fatsoenlijk ingesteld kan worden.

Reputatie 7
Badge +14

Ook bij zakelijke aansluitingen kun je een eigen router gebruiken. Meestal zie je dat bedrijven dan gelijk ook een extra firewall etc. installeren. Die routers zijn niet duur en je kunt dus iets naar eigen smaak installeren of laten installeren door een IT bedrijf.

Het is niet logisch. Eerder zou je dit bij consument verwachten om de modem out of the box de boel te dichten, niet bij zakelijk. Nu ben ik steeds afhankelijk van een verwerkingstijd zodra ik bepaalde aanpassingen maak zoals portforwarding. En dan nog iets: Als ik geen internet heb, hoe moet ik dan in mijn modelinstellingen komen?

Reputatie 7
Badge +14

 En dan nog iets: Als ik geen internet heb, hoe moet ik dan in mijn modelinstellingen komen?

Je kunt toch direct in de router inloggen? Standaard via 192.168.1.1 en dan user/pass welke op de sticker aan de achterzijde van de router staat.

Maar goed, dat is ook waarom we geen zakelijke producten op het forum bespreken, het zijn andere technische en commerciele voorwaarden waar ook moderators geen inzicht in hebben. Dus de zakelijke klantenservice is jouw beste ingang.

 En dan nog iets: Als ik geen internet heb, hoe moet ik dan in mijn modelinstellingen komen?

Je kunt toch direct in de router inloggen? Standaard via 192.168.1.1 en dan user/pass welke op de sticker aan de achterzijde van de router staat.

Dat is dus het hele probleem. Bij de T-54 Glasvezel Zakelijk modem hebben ze dit dus helemaal dichtgetimmerd.

Reputatie 7
Badge +14

Ok, tja, dan zou je dat bij die zakelijke helpdesk moeten aankaarten. Of een eigen router / firewall etc. gaan gebruiken.

Ook bij zakelijke aansluitingen kun je een eigen router gebruiken. Meestal zie je dat bedrijven dan gelijk ook een extra firewall etc. installeren. Die routers zijn niet duur en je kunt dus iets naar eigen smaak installeren of laten installeren door een IT bedrijf.

Behalve dat bij een eigen router de USB internet back-up via 4G niet werkt en vraagt om een pincode om te ontgrendelen. Ik snap dat ik bij de zakelijke klantenservice moet zijn voor een antwoord, dus zal daar navragen hoe dat opgelost kan worden.

 

edit: en jawel hoor, de oplossing is om de hardware van T-Mobile te gebruiken. :) Dan is het cirkeltje rond. Op een eigen router werkt de internet back-up stick niet.

Zonet ben ik weer teruggebeld door de klantenservice met het advies om een eigen router achter de router van T-Mobile te knopen en de wi-fi van de T-Mobile router uit te schakelen.

Dan loopt de internet backup via de T-Mobile router en kan ik op de eigen router mijn instellingen configureren.


Maar levert dit geen problemen van dubbele NAT op met twee routers achter elkaar? Als ik dat zo lees online dan is dit geen ideale situatie en wil je dat juist voorkomen.

Reputatie 7
Badge +14

Tja, als er bij dat product ook standaard een 4G backup wordt geleverd is het echt anders dan een consumentenproduct. De vraag over dubbele NAT kun je dan ook gelijk aan de zakelijke helpdesk stellen, daar hebben ze misschien ook iets voor? Normaal plaats je dan namelijk je eigen router in een DMZ.

 

Fijn dat er hier zo snel een reactie komt. Het lijkt ook alsof er hier meer technische kennis is dan bij de zakelijke klantenservice. Op de vraag naar de dubbele NAT kwam de reactie als het werkt, dan werkt het toch. Ja, maar met de dubbele routers achter elkaar niet betrouwbaar (met veel open verbindingen en apparaten) en snel lijkt het.

 

Dit zijn de enige schermen om iets in te stellen.

Morgen maar weer met de zakelijke klantenservice bellen.

 

 

 

 

 

eric, dank voor het meedenken.

 

Ondanks dat er nog geen antwoord is gekomen van de zakelijk internet klantenservice, heb ik in mijn zoektocht nu wel een work around gevonden.

Tijdelijk ben ik geholpen en ik heb de tip ook aan TS via een pb gestuurd, maar hopelijk komt er alsnog een bevredigende reactie van de zakelijke klantenservice.

Reageer