T-Mobile voor thuis meets F-Secure Sense

  • 25 April 2022
  • 4 reacties
  • 751 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

Disclaimer: dit is geen officiële aankondiging namens T-Mobile. Ook belangrijk om te melden: ik heb deze informatie zelf gevonden, zoals iedereen die had kunnen vinden. Het feit dat ik Superuser ben, staat hier los van. Informatie die T-Mobile mij in die rol toevertrouwt, zal ik hier nooit delen.

 

T-Mobile voor thuis lijkt bezig met een flinke inhaalslag. Recent kondigden ze een nieuwe router aan en er komen mogelijk nieuwe WiFi-versterkers en een mobiele back-upverbinding, al zijn die laatste twee nog niet bevestigd. Met al dat moois ligt er wel een groot gevaar op de loer: virussen! De twee grootste concurrenten hadden daar al iets op gevonden. Zij leveren al een tijd F-Secure Safe mee, waarmee je een beperkt aantal apparaten beschermt. Het heeft er alle schijn van dat ook T-Mobile en F-Secure de handen ineen hebben geslagen om boeven buiten de deur te houden, maar Team Magenta gaat nog een stapje verder…

Laten we bij het begin beginnen. T-Mobile kan modems op afstand monitoren, wat bij problemen natuurlijk goed van pas komt. Langs diezelfde weg kunnen ze ook geüpdatet worden. Die updates moeten natuurlijk ergens vandaan komen. Ze worden gehost op de server die de modems beheert. Tijdens het rondsnuffelen op die server (van hacken is absoluut geen sprake!) vond ik vandaag een nieuwe update voor de Zyxel T-50, versie b19. Het bestand is zo’n 27 MB, 4 meer dan gebruikelijk. Tijd om het bestand uit te pakken en te kijken waar dat verschil vandaan komt.

Versie b16 (links) en versie b19 (rechts)

De map ‘3rd_party’ is nieuw en suggereert dat er iets van een externe partij in zou moeten zitten en dat is ook zo. Er zit een .ipk-bestand in, bekend van onder andere Zyxel NAS-apps, met ‘Sense’ in de naam en het is inderdaad 4 MB. Als je dat verder uitpakt, kom je een bestand tegen met een beschrijving van de app: “Sense is a network security solution developed by F-Secure”. Een ander bestand spreekt van een ‘Sense SDK Evaluation License’, dus de ontwikkeling lijkt nog een testfase te zitten. Verder is er een map ‘www’ met bestanden voor een website. Dat duidt op een pagina in de interface van de router waarmee je de app kunt instellen. Ook vind je hier de pagina’s die je te zien krijgt als de app een dubieuze site blokkeert.

Nu we het bestand doorgespit hebben, is het tijd om te kijken wat F-Secure Sense precies is. Als eerste kom je deze pagina tegen. De Sense is een router van F-Secure die, in tegenstelling tot een gewone virusscanner, alle apparaten in je netwerk beschermt. Je kunt ‘m met een app op je smartphone bedienen en hij wordt automatisch geüpdatet om de nieuwste virussen te herkennen. Hij past de mate van beveiliging aan afhankelijk van het apparaat en heeft speciale aandacht voor IoT-apparaten. Prachtig, maar toch is F-Secure gestopt met deze router.

Hoewel de router inmiddels afgedankt is, zou het natuurlijk zonde zijn om de software die erop stond zomaar naar de prullenbak te verwijzen. Daarom vermoedt deze codesnuffelaar dat F-Secure ervoor heeft gekozen om de software te laten voortbestaan in andere routers, zoals die van Zyxel, die de mogelijkheid bieden om apps te draaien. Blijkbaar zijn T-Mobile Thuis-klanten de eersten die daarvan mogen profiteren. Dat is een mooie zet, want zo halen onze magenta vrienden de blauwgroene en oranje concurrentie links en rechts in. Een netwerkbrede virusscanner is in deze tijden natuurlijk een goede stap voorwaarts. Nu nog een ad-blocker erop en dan kan het helemaal niet meer stuk!

Dit alles verklaart wel deze recente toevoeging in My T-Mobile Thuis. Maar er blijft nog 1 vraag over: wanneer kunnen we al dit moois verwachten? Helaas moet ik dat antwoord schuldig blijven. De firmware-update is vandaag (25-4) op de server gezet. Dat was de aanleiding voor dit topic en ik kan niet inschatten wat dat zegt over het stadium waarin dit alles zich bevindt. Doorgaans worden nieuwe diensten grondig getest, ook bij klanten, waaronder Superusers, maar daar heb ik nog niks over gehoord. Het is ook nog niet terug te vinden in de firmware voor de nieuwe Zyxel T-54, maar omdat die net nieuw is en technisch erg lijkt op de T-50 zou het mij verbazen als dit in een later stadium niet mogelijk wordt. Ik heb nog geen idee hoe T-Mobile dit precies gaat vormgeven als dienst, dus of het iets gaat kosten - en zo ja, hoeveel - blijft nog even onzeker. Houd daarvoor de Community in de gaten, zodat je de eerste bent die het hoort als er iets te melden is.

 TMTV out!
*drops mic*

Disclaimer: dit is geen officiële aankondiging namens T-Mobile. Ook belangrijk om te melden: ik heb deze informatie zelf gevonden, zoals iedereen die had kunnen vinden. Het feit dat ik Superuser ben, staat hier los van. Informatie die T-Mobile mij in die rol toevertrouwt, zal ik hier nooit delen.

 

TMTV 1 jaar geleden

De kogel is door de kerk! Alle ins en outs vind je hier:

 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goed gevonden @TMTV, beetje laat deze reactie: ik vond je topic ergens in een archieflijst, maar heb ‘em naar boven getoverd! 😊

Zoals gebruikelijk is in deze speurdersvindingen: wij hebben hier nog geen weet van. Als er iets komt, delen we dat zeker mede! 

Reputatie 7
Badge +6

Update (3-8): er is een nieuwe firmware-update voor de T-54 klaargezet die binnenkort wel uitgerold zal gaan worden. Daar is nu ook het F-Secure Sense-pakket in opgenomen, waarmee nu wel zeker is dat bovenstaande ook beschikbaar gaat komen voor de gelukkigen die deze WiFi 6-router al hebben. De functie is nog verborgen, maar staat al wel aan. Bij het opstarten maakt hij al verbinding met de servers van F-Secure. Als je de Sense-app downloadt op je smartphone kun je ze zelfs al koppelen. Activeren gaat natuurlijk nog niet, maar met deze ontwikkelingen zal dat niet lang meer gaan duren. Wanneer precies is nog niet duidelijk en hoe T-Mobile deze dienst gaat vormgeven (betaald abonnement of gratis extraatje) is ook nog niet bekend. Als daar iets over te melden is, zullen ze dat ongetwijfeld hier doen.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor de toevoeging en update @TMTV, slim gevonden zoals altijd! 😉 Ik heb geen idee per wanneer dit beschikbaar komt trouwens - dus dit is geheel op jouw conto te schrijven hehe.

Reputatie 7
Badge +6

De kogel is door de kerk! Alle ins en outs vind je hier:

 

Reageer