T-Mobile voor thuis: mobiele back-upverbinding?

  • 12 April 2022
  • 6 reacties
  • 3445 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

Het hoge woord is eruit: T-Mobile komt met een nieuwe router, de Zyxel T-54, een grote stap voorwaarts met onder andere WiFi 6! Sinds het eerste levensteken ruim een half jaar geleden heb ik de ontwikkeling ervan op enige afstand gevolgd door de nieuwe software-updates te bekijken en naast elkaar te leggen. Een paar maanden geleden vond ik een opvallende wijziging in een van de bestanden, namelijk die met de T-Mobile configuratie. Dat bestand bevat de standaardinstellingen die teruggezet worden na bijvoorbeeld een fabrieksreset, zoals de VLAN’s en andere specifieke instellingen. In de eerste versie (b4, van 24 augustus) zijn onderstaande instellingen nog leeg, maar in versie b8 (23 november) staan er wat dingen ingevuld bij de instellingen voor een mobiele back-upverbinding:

Inmiddels zijn we bij versie b12 en deze instellingen staan er nog altijd in. Daarom durf ik voorzichtig te stellen dat T-Mobile als eerste provider voor consumenten de mogelijkheid gaat bieden om een failover WAN-verbinding op hun eigen mobiele netwerk achter de hand te hebben in geval van storing op de vaste lijn. Hoe dit er qua abonnement en - belangrijker nog - prijs precies uit gaat zien is nog niet duidelijk. Voor de zakelijke markt bestaat zoiets al, ook van T-Mobile, maar voor particulieren hebben ze (voor zover ik weet) een primeur te pakken.

Als ik de storingstopics moet geloven is internet voor sommigen belangrijker dan stromend water. Voor hen in het bijzonder hoop ik dat we hier snel meer over gaan horen!

TMTV

PS Mocht je meer willen weten over de nieuwe router, T-54 is de naam die T-Mobile ‘m geeft. Vanuit Zyxel wordt hij officieel de DX5401 genoemd.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Dreunen,

Dit topic gaat over iets heel anders: een 4G-back-upverbinding in geval van een internetstoring. De problemen die je ervaart met nummerweergave staan daar los van. Het lijkt me het handigst om dat te bespreken in dit topic:

De moderators zullen je daar verder helpen.

Reputatie 7
Badge +16

Goed gevonden @TMTV, beetje laat deze reactie: ik vond je topic ergens in een archieflijst, maar heb ‘em naar boven getoverd! 😊

Zoals gebruikelijk is in deze speurdersvindingen: wij hebben hier nog geen weet van. Als er iets komt, delen we dat zeker mede! 

Ik wil overgaan op glasvezel van T-mobile, nu wil ik op de modem “router functie” uitschakelen kan dat.met deze modem van T-Mobile

Reputatie 7
Badge +14

Kun je wat preciezer zijn wat je wilt bereiken? Bij een glasvezel verbinding is namelijk alleen nog een router nodig, geen modem. Je kunt de Zyxel dus vervangen door een eigen router.

Reputatie 7
Badge +16

Ik wil overgaan op glasvezel van T-mobile, nu wil ik op de modem “router functie” uitschakelen kan dat.met deze modem van T-Mobile

Hoi @Vloeitje, ik doe de voorzichtige en wellicht voorbarige aanname dat je met “router-functie” doelt op het in bridge-modus plaatsen van het Zyxel modem, klopt dat? Zo ja: dit is niet mogelijk met onze modems. Je kunt in dit geval het beste de tip van @eric gebruiken om een eigen router aan te sluiten! 😄

Reputatie 2

Hallo,

Router Zyxel 54 werkt prima met internet, maar het vast bellen zit zonder naam/nummer en krijg je “in gesprek” te zien. Dus uit veiligheid kan je niet zien wie er belt. Een groot gemis zeker als b.v. ZIGGO met Zyxel modem deze mogelijk wel deze mogelijk wel bezit. Omdat het voor ons van groot belang is hebben we spijt van de overstap. Mocht het T-Mobile of Zyxel niet lukken dit voor elkaar te brengen is de overweging voor ons om zodra het kan terug te gaan…..

Gr. SvD

Reageer