Beantwoord

traag tot geen internet in de avonduren

  • 13 December 2022
  • 65 reacties
  • 1490 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 18 reacties

Overdag ondervind ik geen problemen met het internet. Wanneer ik het internet in de avond uren gebruik, tussen 19:00 tot ergens in de nacht, heb ik regelmatig problemen met nieuwe verbindingen. Wanneer er een verbinding is, kan er een snelheid behaald worden tot de 90-95Mbps. In de avond uren kan er geen Speedtest gedaan worden, want dan is er geen verbinding mogelijk. Netflix en dergelijke doen het wel in de avond maar erg traag. Dit is zowel op WiFi als bedraad. We hebben de standaard modem, die is meegenomen met een verhuizing.

Het kastje van de glasvezel is al meerdere keren van het stroom gehaald en de modem ook. Dit heeft geen effect gehad.

Wanneer het internet erg traag is, kan er meer dan 30s gedaan worden over het tot stand brengen van een tcp verbinding met een ssl handshake met bepaalde websites. Tot zover ik weet is de snelheid wel prima zodra dit tot stand is gebracht.

 

Is hier iets over bekend in de regio Etten-Leur? Is er nog meer informatie nodig? Wij zien graag een oplossing? We betalen voor glasvezel maar kunnen hierdoor geen normaal gebruik van maken in de avonduren.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 14 December 2022, 10:06

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie inderdaad hun overstapaanvraag in ons systeem staan @AnT12! Hiermee kon ik meteen voor je in orde maken dat er geen afkoopsom in rekening wordt gebracht. Ik zal daarnaast op 23 februari een vergoeding voor je aanmaken voor de afgelopen periode. 

Hopelijk kan je bij je nieuwe provider zorgeloos genieten van je verbinding!

Reputatie 1

Ik zie inderdaad hun overstapaanvraag in ons systeem staan @AnT12! Hiermee kon ik meteen voor je in orde maken dat er geen afkoopsom in rekening wordt gebracht. Ik zal daarnaast op 23 februari een vergoeding voor je aanmaken voor de afgelopen periode. 

Hopelijk kan je bij je nieuwe provider zorgeloos genieten van je verbinding!

Ik heb vandaag van ze te horen gekregen dat de overstap aanvraag is afgekeurd. Ik neem aan dat jullie dit verder afhandelen?

Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad misgegaan met het overstapdossier @AnT12, maar geen zorgen ik zal er zeker voor zorgen dat je verbinding de 23e wordt opgezegd. Ik laat het in goede banen voor je begeleiden!

Reputatie 7
Badge +4

Een kleine update: door een aantal extra administratieve handelingen verwacht ik dat je maandag 27 februari een definitieve bevestiging van de vergoeding zal ontvangen. Ik blijf hier bovenop zitten!

Reputatie 1

Ik heb precies ditzelfde probleem. Is overstappen naar een andere provider de makkelijkste oplossing? Ik heb geen zin in dit soort drama.

Ik heb precies ditzelfde probleem. Is overstappen naar een andere provider de makkelijkste oplossing? Ik heb geen zin in dit soort drama.

Toevallig regio Roosendaal?

Zo ja, zie dit topic :

https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/verzameltopic-hoge-latency-sinds-17-45-in-gebied-4761kr-354293

Ik heb precies ditzelfde probleem. Is overstappen naar een andere provider de makkelijkste oplossing? Ik heb geen zin in dit soort drama.

Toevallig Roosendaal? Zo ja, zie dit topic:

 

 

Reputatie 1

Ik heb precies ditzelfde probleem. Is overstappen naar een andere provider de makkelijkste oplossing? Ik heb geen zin in dit soort drama.

Toevallig Roosendaal? Zo ja, zie dit topic:

 

 

Nee, in Ede (6717HE). Maar het probleem lijkt hetzelfde te zijn

Reputatie 1

Ik heb precies ditzelfde probleem. Is overstappen naar een andere provider de makkelijkste oplossing? Ik heb geen zin in dit soort drama.

Toevallig Roosendaal? Zo ja, zie dit topic:

 

 

Nee, in Ede (6717HE). Maar het probleem lijkt hetzelfde te zijn

Hoi Edwin,

Ik had dit zelfde probleem in Ede (6717NM). Zie mijn topic: 

Ik heb het na bijna 4 maanden opgegeven en ben overgestapt. Na maanden over en weer mailen/bellen, steeds weer opnieuw testjes doen om weer met T-mobile te delen, 3 keer een "monteur” over de vloer, ben ik geen steek opgeschoten.

Ik ben zelf nu overgestapt naar Ziggo. Ik weet dus niet of de oorzaak uiteindelijk ligt bij de netwerkbeheerder (KPN) of de provider (T-mobile). Feit is dat T-mobile mij niet heeft kunnen helpen.

Als je overstapt zou ik of voor Ziggo kiezen (geen glasvezel) of voor KPN in de hoop dat als er problemen zijn zij je beter helpen (zowel beheerder als provider zijn dan KPN).

Succes ermee.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @ikbendwin, ik heb het ook direct voor jou nagekeken! We hebben geen meldingen buiten de regio Roosendaal. Ik heb daarom meteen een monteur voor je aangestuurd. Binnen vijftien minuten krijg je een e-mail en sms van ons, hiermee kan je de afspraak inplannen. Als je dan thuis bent op de geplande datum en tijdstip, komt het helemaal goed! 😊

Reputatie 2

https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/verzameltopic-hoge-latency-sinds-17-45-in-gebied-4761kr-354293/index9.html#post1725474

 

Vergelijkbaar ook postcode 4700

ouch T-mobile, dat krijg je als je alleen maar reseller bent en compleet afhankelijk van onderaanneemprutsers. Maar wel goed om te zien dat jullie niet moeilijk doen als iemand dan wegloopt.

Wáren ze maar een ‘reseller’.  

Ze beheren echter een volledige ISP, inclusief het netwerk, de verbindingen/peerings (of gebrek daaraan) met internet, etc. 

Alleen voor de ‘last mile’ zijn ze in de ene regio afhankelijk van fysieke infra van KPN en ook de actieve apparatuur van KPN (KPN WBA), in andere regio's hebben ze eigen apparatuur in de glasvezelcentrales. 

En uit allerlei recente ‘fails’ (2023, misschien 2022), waarbij ze ALLE abonnees alleen nog maar in Duitsland het internet op sturen (bij moedertje Deutsche Telekom), dus niet meer via Nederlandse Internet eXchanges, met uitzondering van wat regionale sites of caching servers voor Netflix en andere grotere CDN's, blijkt dat ze ontzettend denken te moeten bezuinigen op het aanbieden van goede internetconnectiviteit……

 

Probleem van @AnT12 staat zeker niet op zichzelf . 

 

Het erge hieraan is ook nog eens dat ze bij iedere klant die problemen meldt, zelfs als de klant al met zeer uitgebreide info alles heeft onderbouwd, toch aan komen met het doen van stompzinnige speedtests en uiteindelijk KPN en KPNNetwerkNL aan het werk zetten om zaken zoals demping te testen. Terwijl al overduidelijk blijkt dat het daar niet aan kan liggen omdat alles overdag probleemloos werkt. 

Nee…. voor mobiel ben ik al jaren prima tevreden klant bij T-mobile. Maar voor internet thuis zal ik nooit overstappen (of ik moet op financieel gebied wanhopig zijn). 

Nog even terugkomend op mijn reactie gisteravond, om voorop te stellen: Niets ten nadele van @Cal en andere moderatoren hier die ook maar hun best doen en klanten proberen te helpen (en hier waarschijnlijk ook procedures voor hebben en daar van hun leidinggevenden niet van mogen afwijken). 

Rest van mijn (redelijk pittige) reactie blijf ik achter staan. Mijn geheugen liet me overigens wel in de steek: Het akkefietje waar ik op doelde stamt alweer uit 2019: https://tweakers.net/nieuws/159200/t-mobile-blijft-internet-via-duitsland-routeren-toezichthouder-bekijkt-situatie.html#:~:text=T%2DMobile%20blijft%20internet%20via%20Duitsland%20routeren%2C%20toezichthouder%20bekijkt%20situatie,-Door%20Julian%20Huijbregts&text=T%2DMobile%20is%20niet%20van,wordt%20toegevoegd%20aan%20specifieke%20routes.

 

Jammer genoeg is de keuze uit andere providers ook alweer kleiner geworden, want in navolging van KPN dat kleine en goede (onafhankelijke) providers opslokt, is T-mobile nu ook hetzelfde aan het doen met Tweak. Wellicht stemt dat mij ondertussen ook wat cynisch….. 

Want tech enthousiastelingen die bij een prima kleine provider altijd een goede verbinding hadden, vast IPv6, dual stack IPv6, etc. komen nu terecht bij een provider waar het netwerk rammelt en waar klanten kennelijk liever zo snel mogelijk weer weg gaan

Reputatie 4

Straks hebben we een triopolie van Ziggo, KPN en Odido. En één klein gallisch dorpje: freedom internet.

Hier in Ede 6717 LE hetzelfde probleem. ‘s avonds na 19:30 is het internet bizarre traag. Tv werkt niet meer, spotify bizar traag. Internet op telefoon dood. 
 

 

na resetten modem gaat het beter. Maar blijf dit niet elke avond doen. Contact gehad met Odido medewerker. Zou terug gebeld worden. Tot nu toe nog niet gebeurd 

Reputatie 6
Badge +2

@Markiemarkopdefiets Goed dat je dit aankaart. Ik kijk graag met je mee hoe we dit kunnen oplossen! 

Ik ben direct het systeem ingedoken om uit te zoeken wat er precies besproken is. Echter lees ik niet terug dat er contact zou worden opgenomen. Wel zie ik dat mijn collega om een speedtest heeft gevraagd, maar dat deze uiteindelijk niet gedaan of verstuurd is. 

Ondanks dat meerdere last hebben van dit probleem in hetzelfde postcode gebied, onderzoeken wij de zaak alsnog individueel om uit te sluiten dat het probleem niet binnenshuis ligt. Ik wil je daarom vragen om alsnog een bekabelde speedtest te sturen. Je kunt de screenshots in dit topic plaatsen. 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan kijk ik gelijk met je mee! 

 

 


Speedtest via bedraad internet rond 20:09 ‘s avonds. Niet eens 25% van maximum snelheid 

 

Reputatie 6
Badge +2

@Markiemarkopdefiets Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik heb gelijk een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Ik weet zeker dat zij een oplossing zullen vinden! 

Reputatie 1

I have the same problem right now in Purmerend. Cannot browse, cannot stream.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @kalpik, to give you the best possible service, we need more information. This information is needed to start an investigation to find out about any problems with the internet connection. 

 

The instructions for this can be found on our website.
- If you have a computer with macOS, please check this page: handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf (odido.nl)
- If you have a Windows computer, please check this page: handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf (odido.nl)

Please follow all the steps carefully, please share the screenshots in the topic instead of to our e-mail. We cannot process an application with missing steps. Thanks in advance!

 

 

Reputatie 1

Hey @kalpik, to give you the best possible service, we need more information. This information is needed to start an investigation to find out about any problems with the internet connection. 

 

The instructions for this can be found on our website.
- If you have a computer with macOS, please check this page: handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf (odido.nl)
- If you have a Windows computer, please check this page: handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf (odido.nl)

Please follow all the steps carefully, please share the screenshots in the topic instead of to our e-mail. We cannot process an application with missing steps. Thanks in advance!

 

 

I can do this. Only one problem I’ve noticed. When you do a speedtest to Odido server in Amsterdam, it shows full speed. The issue is only when I try to connect *outside* the Odido network. If I do a speedtest to any other speedtest server, I get very bad speeds.

Reputatie 1

Okay, I have the same issue again. See screenshots attached. One is a HTTP request to google.com and the other is a ping to Cloudflare DNS (1.1.1.1). This is all via monitoring software (uptime kuma) running on a Linux server. I do not have Windows or Mac. This server is directly connected via cable. And I have the same symptoms again, I cannot browse the internet, and I cannot stream anything (like youtube, Netflix, etc.). As you can see, this only happens in the evening.

 

Again,

  • This is *not* something wrong on my network, this only happens in the evening.
  • The fiber line is absolutely fine, I was with KPN on the exact same fiber line, with the exact same ONT for 2 years, and this never happened. So sending a technician at my home to fix it won’t help.
  • This is 100% a problem somewhere higher up in the Odido network.

 

My question to you is: do you want to investigate this from YOUR network perspective, if so, I am happy to help. If you want to blame this on my network setup, then I am afraid this is a waste of time for both you, your technician, and me. In which case, I would rather have this subscription cancelled (I only started last Friday, 1st March), without any penalties. You have enough evidence on your forum for anyone to conclude that this is an problem with the Odido network, possibly network congestion during peak times.

Reputatie 1

For evidence, this is exactly the same problem as described in the following threads

 

And many, MANY more, going back years. So it definitely seems Odido is either unwilling, or incapable of solving these issues. So I would really like to request an accelerated cancellation, and I will be going back to KPN.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @kalpik,  I cannot troubleshoot own equipment unfortunately. I am happy to start an investigation but during the investigation, I would like to ask you to connect only the Zyxel without your own peripherals. Please follow the tests in my previous comment with only the Zyxel connected. That way we can rule out the peripheral and see if it is down to our network yes or no. This could be many options and is very difficult for us to solve. 

Translated with DeepL.com (free version)

 

Reageer