Beantwoord

USB drive test op de Zyxel DX5401

  • 25 July 2022
  • 8 reacties
  • 631 Bekeken

Ook ik heb problemen met de toepassing van de USB-drive functie van het Zyxel DX5401.

Modem is spiksplinter nieuw, net een week oud. Dus aan de verouderde firmware zou het niet mogen liggen. Op andere topics wordt steeds gesuggereerd dat de drive niet wordt herkend vanwege power-problemen.

Als test heb ik daarom diverse USB-drive’s geprobeerd:

  • 64 Mb pen drive, FAT32: Werkt
  • 128 Gb mini hard-drive FAT32 (met hoog energieverbruik): Werkt 
  • 4 Tb SSD drive, FAT32 (met laag energieverbruik): Werkt niet.

Mijn persoonlijke observering is dat de grote van de schijf bepalend is voor de werking en niet direct zozeer het energie-gebruik. Er lijkt een bovengrens van disccapaciteit waarbij het modem niet meer wil samenwerken met de aangesloten USB-disk. Dat is jammer omdat ik deze graag als grote netwerkschijf had willen gebruiken.

Ik ga nog bepalen wat de bovengrens is, mijn inschatting: 256 Gb. Dit is namelijk een bovengrens voor veel apparaten, camera’s etc.

 

 

icon

Beste antwoord door TMTV 25 July 2022, 12:52

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @phorchner,

Welkom op de Community!

Bij de voorganger van de DX5401, de VMG8825-T50, was de limiet 2TB, als ik het me goed herinner. Mijn inschatting is dat dat ook voor deze router geldt, maar ik heb even geen +2TB-schijf liggen om dat uit te proberen. Vaak laat hij dan de eerste 2TB wel zien. Waarom dat nu niet het geval is, geen idee. Heb je een back-up van de data op de SSD? Er was hier onlangs iemand die beweerde dat de router de schijf had gewist. Diegene heeft de data ternauwernood kunnen redden, dus wees voorzichtig!

Ha Jason,

Dank voor je bericht. 

 

Die bovengrens heb ik nog nergens gelezen. Fijn dat ik daar niet meer achteraan hoef.

Ik heb hier ook een 2Tb SSD liggen, die ga ik straks direct proberen.

 

Weet je toevallig ook hoe ik bij de gedeelde mappen kan komen met een Apple Macbook OSX ?

Ik zie de mappen niet in mijn overzichten en toegang vragen middels een netwerkserver (192.168.1.1) lukt ook niet  (de afp, smb, ftp en ftps protocollen werken in ieder geval niet)

 

De link die ik dan steeds probeer is bv: smb://192.168.1.1//mnt/usb1_sdb2/Music

Misschien mis ik daar nog een poortje o.i.d

 

Alvast mijn dank voor je reactie.

 

Pieter

Ha Jason,

Dank voor je bericht. 

 

Die bovengrens heb ik nog nergens gelezen. Fijn dat ik daar niet meer achteraan hoef.

Ik heb hier ook een 2Tb SSD liggen, die ga ik straks direct proberen.

 

Weet je toevallig ook hoe ik bij de gedeelde mappen kan komen met een Apple Macbook OSX ?

Ik zie de mappen niet in mijn overzichten en toegang vragen middels een netwerkserver (192.168.1.1) lukt ook niet  (de afp, smb, ftp en ftps protocollen werken in ieder geval niet)

 

De link die ik dan steeds probeer is bv: smb://192.168.1.1//mnt/usb1_sdb2/Music

Misschien mis ik daar nog een poortje o.i.d

 

Alvast mijn dank voor je reactie.

 

Pieter

Update: ik heb het gevonden!

De link moet zijn: smb://192.168.1.1:139

Dan moet je inloggen als admin en krijg je de shared mappen te zien en kan je daar naar toe.

het portnummer 139 is kennelijk speciaal voor file sharing voor Apple.  

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @phorchner, ik doe de wilde gok dat je uit de handtekening van @TMTV de conclusie trok dat Jason de naam is, maar dat ben ik! 😉

Is het nog gelukt met de SSD? 

Reputatie 7
Badge +6

@phorchner Ik ben geen Mac-gebruiker, dus daar had ik je niet bij kunnen helpen, maar fijn dat je het zelf hebt gevonden!

Hierboven staat Jason, aan wie ik de bijnaam “jonge hackgod” te danken heb :-D

Reputatie 7
Badge +16

In naam van @phorchner plaats ik het berichtje uit het andere topic:

 

In een eerder topic heb ik wat lopen testen met wat USB schijven. Zoals gemeld heb ik bij een aantal kleinere USB-disks succes en heb ik een aantal map op share staan.

 

Echter met mijn Apple Macbook zie ik nergens de shared mappen staan en kunnen ze niet gevonden worden. Als ik naar het Modem IP adres ga, middels afp, smb, ftp of ftps, dan krijg ik alleen maar foutmeldingen en kom ik niet bij de gedeelde mappen.

 

Wie kan me helpen? 

sorry voor mijn verwarring tussen Jason < -- > jonge hackgod

 

 

het portnummer 139 is kennelijk speciaal voor file sharing voor Apple.  

Poort 139 is niet specifiek voor file sharing bij Apple, het is een poort die breed wordt ondersteund door allerlei verschillende besturingssystemen. Netbios (Windows), Samba & SMB in Unix/Linux. Zelfs in MS-DOS kon men dit soms nog wel eens gebruiken.

Omdat het zo breed en vooral ook gemakkelijk in gebruik is, vermoed ik dat Zyxel de overige vormen van bestandsoverdracht (NFS, iSCSI, AFP) niet heeft toegevoegd. AFP is trouwens wel speciaal voor Apple.

Gelukkig werkt het inmiddels en dat is natuurlijk het belangrijkste.