Beantwoord

Welk type glasvezel (AON/GPON) krijg ik bij overstap naar T-Mobile?

  • 4 January 2022
  • 52 reacties
  • 8930 Bekeken

Reputatie 1
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Hallo,

Ik heb nu glasvezel van KPN, rechtstreeks op een Fritzbox 5490.

Dat is een AON aansluiting aangezien de FB 5490 alleen AON aan kan.

Als ik nu overstap naar T-mobile, krijg ik dan weer AON of GPON?

 

Gr Brian 

icon

Beste antwoord door Waqqas 4 January 2022, 09:58

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

52 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AFCA72 

Dat kan GPON zijn en ook kan het AON zijn, als je het installatiepakket ontvangt dan weet je het zeker. Als er een witte Huawei ONT in je pakket zit dan is het GPON en als er een grijze CTS mediaconverter in zit dan is het AON 

Na het ontvangen van het pakket heb je nog genoeg tijd om je te bedenken 😊.

GPON heb je alleen op ODF (1000 Mbps)

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @AFCA72,

Leuk om te horen dat je een overstap overweegt! :smile:

Wat @Waqqas zegt klopt absoluut. Wellicht nog een kleine toevoeging: T-Mobile legt eigen GPON netwerken vrijwel niet in glasvezelgebieden van KPN, al zijn er wel bijvoorbeeld bepaalde delen in Den Haag die overlappen. Daarnaast bieden we in veel gebieden over AON ook 1000 Mbit/s.

Mocht je het erg graag zeker willen weten, dan raad ik je aan om mij je postcode en huisnummer door te sturen via een privébericht.

Hiermee kan ik je binnen de kortste keren een sluitend antwoord geven!

Reputatie 3

Hoi @AFCA72,

Leuk om te horen dat je een overstap overweegt! :smile:

Wat @Waqqas zegt klopt absoluut. Wellicht nog een kleine toevoeging: T-Mobile legt eigen GPON netwerken vrijwel niet in glasvezelgebieden van KPN, al zijn er wel bijvoorbeeld bepaalde delen in Den Haag die overlappen. Daarnaast bieden we in veel gebieden over AON ook 1000 Mbit/s.

Mocht je het erg graag zeker willen weten, dan raad ik je aan om mij je postcode en huisnummer door te sturen via een privébericht.

Hiermee kan ik je binnen de kortste keren een sluitend antwoord geven!

Dat klopt niet wat je zegt @Cal . Gebieden met ODF waar je via Glasop aanbieden worden sommige Reggefiber / KPN PoP's wel degelijk uitgerust met GPON. In alle PoP's waar AON vol zit en men uitbreidt, komt GPON. Ook in KPN/RF gebieden waar Glasop niet aanwezig was en nu wel » GPON techniek.

Reputatie 7

Alles waar voor 2020 odf beschikbaar is is AON.

Alles wat er na 2020 is bij gekomen is helaas GPON. Dus ook alle bestaande AON gebieden die zijn nu mixed AON en GPON.  Met een beetje hulp kan een moderator achterhalen of er: aon of gpon is of aon en Gpon.

Reputatie 1

Bedankt allemaal.

 

Volgens Cal wordt het AON.

Ik ga de overstap wagen.

 

Grz

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Soundwork008,

Goed dat je mij scherp houdt! Excuus als ik niet duidelijk genoeg was, maar ik bedoelde gebieden waarin wij daadwerkelijk zelf het gehele glasvezelnetwerk zelf aanleggen, zoals onder andere in Den Haag, Rotterdam, en Eindhoven. In deze gebieden zetten wij klanten sowieso om een andere techniek naar GPON.

Je geeft inderdaad terecht aan dat KPN ook GPON netwerken aanlegt, alleen wat ik meer probeerde te zeggen is dat omdat AFCA72 nu al gebruik maakt van AON via KPN en AFCA72's omgeving niet overlapt met een geheel eigen glasvezelnetwerk van ons, dat de kans dan minim is dat wij vervolgens GPON zouden leveren.

Via een privébericht heb ik inderdaad bevestigt dat het voor AFCA72 AON wordt. Hopelijk tot snel en ik verwacht zeker dat T-Mobile je zal bevallen! :smile:

Reputatie 3

Hi @Soundwork008,

Goed dat je mij scherp houdt! Excuus als ik niet duidelijk genoeg was, maar ik bedoelde gebieden waarin wij daadwerkelijk zelf het gehele glasvezelnetwerk zelf aanleggen, zoals onder andere in Den Haag, Rotterdam, en Eindhoven. In deze gebieden zetten wij klanten sowieso om een andere techniek naar GPON.

Je geeft inderdaad terecht aan dat KPN ook GPON netwerken aanlegt, alleen wat ik meer probeerde te zeggen is dat omdat AFCA72 nu al gebruik maakt van AON via KPN en AFCA72's omgeving niet overlapt met een geheel eigen glasvezelnetwerk van ons, dat de kans dan minim is dat wij vervolgens GPON zouden leveren.

Via een privébericht heb ik inderdaad bevestigt dat het voor AFCA72 AON wordt. Hopelijk tot snel en ik verwacht zeker dat T-Mobile je zal bevallen! :smile:

Volgens mij snap je nog steeds wat ik schrijf.

In KPN Netwerk / Reggefiber gebieden zijn 2 operators:

  • KPN Wholesale, hier levert T-Mobile maximaal 100 Mbps abonnementen
  • Glasoperator, in de eerste KPN Netwerk / Reggefiber gebieden was dit op AON basis, maar nu breidt men de boel uit en vooral de PoP's waar nog geen Glasop aanwezig was, wordt dit aangebracht en dan is de techniek GPON, waar jullie momenteel niet zo heel beste reacties van klanten krijgen die van KPN WBA AON naar Glasop GPON overgaan.

 

Ik heb het nu niet over de gebieden waar jullie via Open Dutch Fiber een netwerk aanleggen. Hier zit uiteraard alleen Glasop in met GPON techniek…..

@AFCA72 

Hoe is het afgelopen ?

Ik heb namelijk ook een fritzbox 5490 en die wil ik ook kunnen inzetten op T-Mobile

Ik heb nu ook kpn AON 

Reputatie 1

@peter-keetfm 

Hi, Prima kan niet anders zeggen.

Kleine discussie over factuur nu maar dat is een ander verhaal.

Overstap ging top. 's ochtends geen internet van KPN meer. Fritzbox ingesteld op T-Mobile en direct 1 Gb. 's middags kwam de monteur nog langs (schijnt te moeten) die heeft even T-Mobile modem aangesloten en getest. Daarna T-Mobile modem weer in de doos en lekker door op de Fritzbox.

Ik was altijd erg tevreden over XS4ALL. Nu maandje T-Mobile en ben tevreden over het internet.

Snelle verbinding, lage ping, snelle dns. Prima.

T-Mobile zou alleen poort 25 outbound niet moeten blokken. Als je zelf een mailserver draait is dat vervelend. SMTP van T-Mobile sucks, niet gebruiken voor eigen domeinnaam. Ik heb nu een SMTP abb bij mijn domeinnaamregistar.

T.o.v. XS4ALL 8 op 10. Zeker voor deze prijs.

Gr en succes met de overstap.

 

 

@AFCA72 

bedankt voor je bericht

ik wil natuurlijk eerst zekerheid hebben dat ik op AON kom

ik heb al een private bericht naar @Cal gestuurd

ik wacht dat antwoord even af

Reputatie 7

@AFCA72 alle providers zouden poort 25 moeten blokken. Als je en mailserver beheerd met 10.000 domeinen snap je waarom 😉

 

@peter-keetfm als je de bestelling heb geplaatst heb je pas zekerheid 😉

 

@peter-keetfm als je de bestelling heb geplaatst heb je pas zekerheid 😉

Dat snap ik maar als ik weet dat ik op GPON kom blijf ik bij kpn

Ik wil zekerheid hebben

En niet onnodig een bestelling doen

Ik wacht het antwoord van @Cal af

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @peter-keetfm,

Leuk om te horen dat je een overstap overweegt! 

Op basis van het postcodegebied dat je mij hebt toegestuurd kan ik je aangeven dat je XGSPON zou afnemen. Hoewel XGSPON eenvoudiger op te waarderen is, betwijfel ik niet dat je zelf ook een goed overzicht van de technologieën hebt.

Daarnaast vroeg je mij naar de haalbare snelheid: op het moment van schrijven bieden wij overal en op elk glasvezelnetwerk tot 1 Gbit/s symmetrisch aan.

Hopelijk biedt dat nog een mooi voordeel!

@Cal 

dat is jammer dan kan ik de fritzbox 5490 fiber niet meer gebruiken (direct op glasvezel)

aan de andere kant is het een voordeel dat het geen GPON is (dit wil ik niet)

kunt U mij nog aangeven welke ONT (glasvezel kastje) ik dan krijg merk / type ?

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @peter-keetfm,

Fijn dat je openstaat voor XGSPON. :relaxed: XGSPON is een opvolger van de GPON technologie en, hoewel het een modernere variant is, vertoont het daarom wel gelijkenissen met GPON. 

Het type ONT dat wij gebruiken is de Genexis GMC-TK01-XGS2110. Mocht je meer willen lezen over het aansluiten van een eigen ONT of een eigen modem, dan raad ik je graag aan om dit topic raad te plegen: Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Hopelijk heb ik je hiermee uit de voeten geholpen!

Edit: type ONT aangepast.

@Cal 

als ik de Huawei HG8010H krijg kom ik dus op Gpon 

en niet op xgspon

bij kpn zijn ze gpon aan het uitfaseren naar xgspon en worden de ONT bij de klanten vervangen

ik heb nu dus geen duidelijkheid wat het nou echt wordt

ik heb geen zin in gpon als er wat mis gaat op de splitter 32 gebruikers dat ik dagen/weken zonder diensten kom te zitten

graag wat info?

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @peter-keetfm,

Dank dat je mij scherp houdt! Sorry voor de eerdere miscommunicatie, je zal inderdaad gebruik maken van een ander type ONT, namelijk de Genexis GMC-TK01-XGS2110.

Daarnaast wil ik graag benadrukken dat ik zeker weet, en ik zojuist dubbel heb gecontroleerd, dat je gebruik zou maken van XGSPON.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

@Cal 

Bedankt 

Dan overweeg ik over te stappen 

En dan de configuratie ONT met fritzbox 7590 te gebruiken 

 

@Cal 

Nog een vraag 

Ik heb nog even gezocht op de ONT 

Die wordt veel ingezet bij kpn 

T-mobile kom ik eigenlijk niet tegen 

Hoe zit dit en hoe gaat deze passen bij mij ?

Dit heb ik er nu zitten 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peter-keetfm 

Ik heb hier zelf de Genexis GMC TK-01 XGS-PON ONT en die zit over een TK-01 FTU geschoven.

Ik zit ook bij KPN maar ik ben genoeg mensen tegengekomen die deze ook met T-Mobile hebben.

XGS-PON is in ieder geval beter dan GPON en erg stabiel, bovendien heb je geen last van AON apparatuur.

Hoe gaat het dan ik heb de blauwe plug 

En de ONT heeft groen 

Wordt er dan een verloop bij naast geplaatst

Of een omzetter (cover) op mijn ftu 

Sorry voor al deze vragen maar ik wil het zeker weten hoe of wat 

Zijn hier ook monteurs op dit forum 

Die een antwoord op mijn vraag kunnen geven ?

De Genexis GMC-TK01-XGS2110 gaat namelijk niet passen op mijn ftu (grondplaat) FTU_TY01

Of wordt de ftu vervangen en er een groene connector opgelast ? 

 

Reputatie 7
Badge +14

De verbinding wordt opgeleverd met de T-Mobile ONT en het Zyxell modem. Nadat de monteur weg is kun je e.e.a. gaan vervangen. Dat is voor eigen inspanning en risico. Als er iets niet werkt kan een provider alleen iets onderzoeken als de eigen apparatuur, in het geval van T-Mobile die Zyxell aan de lijn is gekoppeld. Daar zijn alle onderzoek systemen voor ingericht.

De verbinding wordt opgeleverd met de T-Mobile ONT en het Zyxell modem. Nadat de monteur weg is kun je e.e.a. gaan vervangen. Dat is voor eigen inspanning en risico. Als er iets niet werkt kan een provider alleen iets onderzoeken als de eigen apparatuur, in het geval van T-Mobile die Zyxell aan de lijn is gekoppeld. Daar zijn alle onderzoek systemen voor ingericht.

Dat snap ik 

Mijn laatste vraag hoe wordt de Genexis GMC-TK01-XGS2110 op mijn ftu FTU_TY01 geplaatst/aangesloten ?

Het is de bedoeling om de ONT te laten zitten 

En daarop de fritzbox aan te sluiten 

Ik weet het bij problemen moet het provider modem/router weer terug geplaatst worden 

Dat is bij kpn ook zo 

Volgens mij elke provider 

 

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm 

Ik ben geen monteur maar inderdaad heb je een FTU waar de Genexis GMC TK-01 niet op gaat passen, ik denk dus dat het FTU ook moet worden vervangen door een TK-01 FTU.