Beantwoord

Welk type glasvezel (AON/GPON) krijg ik bij overstap naar T-Mobile?

  • 4 January 2022
  • 52 reacties
  • 9088 Bekeken

Reputatie 1
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Hallo,

Ik heb nu glasvezel van KPN, rechtstreeks op een Fritzbox 5490.

Dat is een AON aansluiting aangezien de FB 5490 alleen AON aan kan.

Als ik nu overstap naar T-mobile, krijg ik dan weer AON of GPON?

 

Gr Brian 

icon

Beste antwoord door Waqqas 4 January 2022, 09:58

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

52 reacties

Reputatie 7
Badge +15

In ieder geval zal de upload veel hoger zijn 😊

Tsja, ik kom van de kabelprovider af na een ruime 20 jaar(!). Daar in de vorige eeuw nog de beta testers op aangesloten op het Com21 platform. Het aanbod voor diensten via FttH kon ik nu even niet laten liggen, ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Snelheid is voor mij persoonlijk niet het belangrijkst, het moet domweg stabiel zijn vanwege het hybride werken.

Om hier op in te haken: in het pakket zit een SC/PC <> SC/APC singlemode patchfiber, oftwel blauw naar groen. De ZTE(?) dummy is makkelijk te demonteren. Op de plaats waar in de dummy het ‘stopje’ zit kan je een z.g.n. koppelbusje plaatsen. Daar past dan de SC/PC ( blauwe ) kant in. Sparing openknippen in de dummy, fiber netjes erdoor en dummy weer dicht drukken. Het geheel klik je terug op de grondplaat. SC/APC ( groen ) gaat in de convertor. Dit heb ik zelf zo gemonteerd en wacht even af wat de Guidion meneer over een paar weken gaat doen. Kleine kanttekening: zelf ben ik een optical transmissie engineer en heb jarenlang xWDM apparatuur gebouwd. Dit laatste doe ik niet meer, maar ik heb hier wél het operationel beheer over.

Dat kan ook die dummy gebruiken 

Maar ik heb nog een patchcover liggen 

Trouwens gebruik ik ook altijd een one click cleaner

Ik blijf verlopig nog bij kpn 

Ik vindt dat gpon niks 

Ook lage bandbreedte voor 32 gebruikers 

In tegenstelling xgspon 

Om hier op in te haken: in het pakket zit een SC/PC <> SC/APC singlemode patchfiber, oftewel blauw naar groen. De ZTE(?) dummy is makkelijk te demonteren. Op de plaats waar in de dummy het ‘stopje’ zit kan je een z.g.n. koppelbusje plaatsen. Daar past dan de SC/PC ( blauwe ) kant in. Sparing openknippen in de dummy, fiber netjes erdoor en dummy weer dicht drukken. Het geheel klik je terug op de grondplaat. SC/APC ( groen ) gaat in de convertor. Dit heb ik zelf zo gemonteerd en wacht even af wat de Guidion meneer over een paar weken gaat doen. Kleine kanttekening: zelf ben ik een optical transmissie engineer en heb jarenlang xWDM apparatuur gebouwd. Dit laatste doe ik niet meer, maar ik heb hier wél het operationele beheer over.

En om helemaal zeker te zijn heb ik zelf de connectoren met een microscoop gecontroleerd en netjes gecleaned...😌

@peter-keetfm

Je krijgt hiermee een GPON verbinding dus geen AON meer.

Eerst was het nog zo dat KPN in de ochtend de patch deed maar tegenwoordig doet Guidion ook de patch, eerst wordt gezorgt dat de AON mediaconverter van het stroom wordt gehaald en daarna vindt de installatie thuis en patch in de wijkcentrale plaats, hiermee is het probleem voor 80-90% opgelost.

ik vraag mij af wat van dit verhaal klopt

als Guidion de ftu zo sloopt als wat ik op de foto,s zie

lijkt het mij sterk dat kpn-netwerk toegang geeft tot de pop

zoals wat @Doornekamp33 al aan geeft zijn het ZZP-ers

als ze een ftu zo achter laten bij een klant en die klant zal weer terug gaan naar provider kpn

zal hier eerst kpn-netwerk er bij moeten om het te herstellen

heeft Guidion echt wel toegang in de pop (wijkcentrale) ?

@Calvoor mij is het nu een moeilijke beslissing om over te stappen

ik hoop dat u dat begrijpt

Ps wat zit er in het aansluit pakket 

Wat door postnl geleverd wordt

Zit hier ook de ONT met glasvezel kabel en patchcover bij ?

 

@peter-keetfm , De meesten Guidion monteurs slopen de boel niet, vaak is er al een schade aan de grondslag als het zo word af gemonteerd.

In het aansluit pakket behoort alles te zitten wat je nodig hebt om de T-Mobile verbinding werkend te krijgen, de G-Pon ONT, de (modem)router, en eventueel de STB voor de TV en de nodige kabels.

En de patch kabel is de belangrijkste, daar er meerdere soorten zijn wil er nog wel eens een verkeerde bij zitten, en ja die Guidion monteurs hebben meer niet dan wel de goede bij zich, daar herken je de top monteurs aan, en nee, het is gewoon een kabeltje met koppelstukje zonder afdekkap,

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm 

Zoals eerder aangegeven klopt de volgorde niet helemaal maar zie het laatste bericht van @Cal en lees de tekst onderaan, Guidion kan jouw verbinding dus omzetten in de wijkcentrale.

@peter-keetfm

Je krijgt hiermee een GPON verbinding dus geen AON meer.

Eerst was het nog zo dat KPN in de ochtend de patch deed maar tegenwoordig doet Guidion ook de patch, eerst wordt gezorgt dat de AON mediaconverter van het stroom wordt gehaald en daarna vindt de installatie thuis en patch in de wijkcentrale plaats, hiermee is het probleem voor 80-90% opgelost.

ik vraag mij af wat van dit verhaal klopt

als Guidion de ftu zo sloopt als wat ik op de foto,s zie

lijkt het mij sterk dat kpn-netwerk toegang geeft tot de pop

zoals wat @Doornekamp33 al aan geeft zijn het ZZP-ers

als ze een ftu zo achter laten bij een klant en die klant zal weer terug gaan naar provider kpn

zal hier eerst kpn-netwerk er bij moeten om het te herstellen

heeft Guidion echt wel toegang in de pop (wijkcentrale) ?

@Calvoor mij is het nu een moeilijke beslissing om over te stappen

ik hoop dat u dat begrijpt

Ps wat zit er in het aansluit pakket 

Wat door postnl geleverd wordt

Zit hier ook de ONT met glasvezel kabel en patchcover bij ?

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @staub,

Goed dat je aan de bel trekt! Momenteel ligt er in jouw postcode GPON. Graag help ik je om jouw verbindingsproblemen op te lossen. Zou je hiervoor een nieuw topic in het leven willen blazen zodat we dit topic overzichtelijk kunnen houden? Ik help je graag om de onderste steen boven te halen.

 

Hi @peter-keetfm,

Het antwoord van @Waqqas omschrijft goed de nieuwe werkwijze. Om te voorkomen dat een probleem met GPON zich voordoet treffen wij nu bij de installatie een hoop voorzorgsmaatregelen zodat de verbinding van jou, maar ook van de andere gebruikers, in de lucht blijft. Hopelijk mogen wij jou met deze voorzorgswerkwijze alsnog verwelkomen!

@peter-keetfm, Kan nog veel erger hoor wat ze achterlaten, en dan zeggen dat klanten er beter niet aan kunnen zitten omdat ze een hoge rekening kunnen krijgen als de FTU stuk gaat.

Ik ken het niet ben nog nooit over gestapt van provider 

Ja Canaldigitaal dan via schotel 

Als hier een monteur komt zal ik er bovenop staan en eventueel helpen 

En uiteraard een bak koffie aanbieden 

Ik wacht op een antwoord van @Cal hoe het nou echt zit 

Ik wil geen gpon en die zekerheid wil ik 

Mag ook gewoon aon zijn 

 

Bij Guidion moet je gewoon geluk hebben dat je een goede treft, ik heb er 3 meegemaakt, 2 keer een prima gast, zijn gewoon ZZP-ers, en 1 keer een klojo, maar die kwam zonder bericht niet opdagen en was ook niet bereikbaar voor Guidion zelf.

Maar heb op het Telfort forum gezien dat ze de hele FTU van de muur af hadden, de fragiele glasvezel gewoon achter een stekkerdoos hadden weggemoffeld en maar hopen dat het bleef werken tot ze weg waren, en dat noemt men dan professionals, maar je zal er net 1 van hun treffen, ze zijn wel in de minderheid gelukkig.

Ik kreeg er 1, was de tweede want die eerste kwam niet van TM, op een zaterdag, zou vrijdag aangesloten worden, netjes een kapje voor de FTU er op, niks los koppelstukje en kabel zoals er in het pakket zit en te zien op die foto, en zeer netjes aangesloten, die kap gebruik ik nog steeds, voor de rest hoefde die weinig te doen, alles was al geplaatst en aangesloten, net als wat er bij jou zou gebeuren.

@peter-keetfm

Het hoeft niet perse zoals ik het zeg te gaan 😅

Monteur kan je ook even bellen om de NT stroomloos te halen wanneer hij de patch doet en dan de installatie thuis of juist eerst de installatie thuis en dan de patch.

Bedankt 

De smart tv itv app van kpn die ik veel gebruik is waardeloos hikken stotteren 

Ik gebruik een Nvidia shield tv pro en Philips Android tv (bekabeld) 

En Chromecast Google tv en mii stick 

Dit zou dan de voornaamste reden zijn om over te stappen 

Maar GPON mm moet er nog wel goed over na denken 

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm

Het hoeft niet perse zoals ik het zeg te gaan 😅

Monteur kan je ook even bellen om de NT stroomloos te halen wanneer hij de patch doet en dan de installatie thuis of juist eerst de installatie thuis en dan de patch.

@peter-keetfm

Je krijgt hiermee een GPON verbinding dus geen AON meer.

Eerst was het nog zo dat KPN in de ochtend de patch deed maar tegenwoordig doet Guidion ook de patch, eerst wordt gezorgt dat de AON mediaconverter van het stroom wordt gehaald en daarna vindt de installatie thuis en patch in de wijkcentrale plaats, hiermee is het probleem voor 80-90% opgelost.

Oke de monteur komt dus hier thuis om de NT stroomloos te maken dan naar het pop station om daar de patch uit te voeren en dan weer thuis om de ONT te plaatsen met passende patchcover/kabel met Huawei GPON ONT 

Ik ben nog niet eens klant bij T-Mobile thuis 

Nu al dit 

Ik begrijp er nu echt niks meer van 

En zie door de bomen het bos niet meer 

 

Reputatie 7
Badge +14

Bedankt

 

 

nog een vraag ik heb al een Huawei E3372h-320 4G Dongle besteld

mocht de GPON down gaan kan ik hiermee alle diensten van T-mobile blijven gebruiken

bijvoorbeeld de itv app op android tv

ik heb een dual sim van t-mobile daar zal een onbeperkt data op kunnen bij een storing

en die dongel kan ik in de fritzbox gebruiken zodat het hele internet door kan blijven werken

 

 

 

Een mobiele simkaart is geen T-Mobile thuis verbinding. Dus hierover kun je wel “plat internet” gebruiken, maar voor telefonie en de ITV app ls dat niet bruikbaar. Wel kun je over “plat internet” de TV anaywhere app gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Daarom zit ik af en toe in een spagaat wat te doen, momenteel heb ik 100mb/s WBA indertijd aangelegd door Reggefiber, in mijn beleving nog steeds het stabielste glasvezelnetwerk bij speedtesten kom ik op de iPhone en laptop gemiddeld op 95 tot pakweg 98mb/s getest met wifi.

Soms zit er wel eens aan te denken om over een tijdje over te gaan op 400 of 1000mb/s afhankelijk van de situatie,  maar voorlopig niet omdat ik bang ben dan ook automatisch op het nieuwe tv platform word overgezet.

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm

Je krijgt hiermee een GPON verbinding dus geen AON meer.

Eerst was het nog zo dat KPN in de ochtend de patch deed maar tegenwoordig doet Guidion ook de patch, eerst wordt gezorgt dat de AON mediaconverter van het stroom wordt gehaald en daarna vindt de installatie thuis en patch in de wijkcentrale plaats, hiermee is het probleem voor 80-90% opgelost.

Hoi @peter-keetfm,

Het spijt mij zeer voor de verwarring: in ons systeem geeft XGSPON aan alleen ben ik er zojuist achtergekomen dat bepaalde delen van ons systeem geen onderscheid maakt tussen GPON en XGSPON. Dit betekent dat ik definitief kan zeggen dat je GPON zou krijgen en dat er géén XGSPON ligt. Een goed leermoment voor mij en mijn excuses dat ik je hiermee onnodig bezig heb gehouden.

Voor GPON zou gelden dat je de eerder genoemde Huawei ONT zou krijgen.

Ondanks dat het niet meer relevant is voor deze situatie benoem ik het toch graag: wij leveren XGSPON via KPN NetwerkNL en gebruiken ook dezelfde ONT als KPN op deze technologie, namelijk de eerder genoemde Genexis.

Wel jammer dat de monteur nu jouw aangeboden bak koffie moet missen. :wink:

Bedankt

Het is dus niet zo als ik het 100mbit pakket zal nemen ik op AON blijf zitten ?

wat betreft GPON is er al verbetering update met betreft een AON NT er aan hangt en dat alles down gaat op de splitter dat de 32 gebruikers down gaan ?

 

nog een vraag ik heb al een Huawei E3372h-320 4G Dongle besteld

mocht de GPON down gaan kan ik hiermee alle diensten van T-mobile blijven gebruiken

bijvoorbeeld de itv app op android tv

ik heb een dual sim van t-mobile daar zal een onbeperkt data op kunnen bij een storing

en die dongel kan ik in de fritzbox gebruiken zodat het hele internet door kan blijven werken

 

 

 

Reputatie 3

Hoe kan je zien of je bent aangesloten op het GPON of XGSPON netwerk?

mijn postcode is 7942.

mijn verbinding is wel een geruime tijd erg onstabiel ( zo download ik met 800-900 mbit, enkele minuten later 300-400mbit).

dacht dat glasvezel stabieler, minder storings gevoelig en op de toekomst gericht is.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @peter-keetfm,

Het spijt mij zeer voor de verwarring: in ons systeem geeft XGSPON aan alleen ben ik er zojuist achtergekomen dat bepaalde delen van ons systeem geen onderscheid maakt tussen GPON en XGSPON. Dit betekent dat ik definitief kan zeggen dat je GPON zou krijgen en dat er géén XGSPON ligt. Een goed leermoment voor mij en mijn excuses dat ik je hiermee onnodig bezig heb gehouden.

Voor GPON zou gelden dat je de eerder genoemde Huawei ONT zou krijgen.

Ondanks dat het niet meer relevant is voor deze situatie benoem ik het toch graag: wij leveren XGSPON via KPN NetwerkNL en gebruiken ook dezelfde ONT als KPN op deze technologie, namelijk de eerder genoemde Genexis.

Wel jammer dat de monteur nu jouw aangeboden bak koffie moet missen. :wink:

@peter-keetfm, Kan nog veel erger hoor wat ze achterlaten, en dan zeggen dat klanten er beter niet aan kunnen zitten omdat ze een hoge rekening kunnen krijgen als de FTU stuk gaat.

Ik ken het niet ben nog nooit over gestapt van provider 

Ja Canaldigitaal dan via schotel 

Als hier een monteur komt zal ik er bovenop staan en eventueel helpen 

En uiteraard een bak koffie aanbieden 

Ik wacht op een antwoord van @Cal hoe het nou echt zit 

Ik wil geen gpon en die zekerheid wil ik 

Mag ook gewoon aon zijn 

 

@peter-keetfm , Kan nog veel erger hoor wat ze achterlaten, en dan zeggen dat klanten er beter niet aan kunnen zitten omdat ze een hoge rekening kunnen krijgen als de FTU stuk gaat.

Die patchcover kun je altijd nog gebruiken, misschien dat je de patchkabel moet vervangen tussen FTU en ONT (of XGSPON dan). Die Genexis ONT heeft alleen geen schroefgaten oid. Dus daar moet je dan wel creatief mee zijn om dat ergens aan vast te monteren. Is in ieder geval nooit zo netjes als bij de rest van de WBA providers.

Ik wacht nog een reactie van @Cal af 

Ik wil dat mijn ftu netjes blijft en niet zo misbruikt wordt als op jou getoonde foto 

 

Die patchcover kun je altijd nog gebruiken, misschien dat je de patchkabel moet vervangen tussen FTU en ONT (of XGSPON dan). Die Genexis ONT heeft alleen geen schroefgaten oid. Dus daar moet je dan wel creatief mee zijn om dat ergens aan vast te monteren. Is in ieder geval nooit zo netjes als bij de rest van de WBA providers.

Dit is inderdaad GPON, mij is ook nog niks bekend dat T-Mobile zelf XGSPON doet. Alleen als ze via KPN WBA leveren in nieuwe gebieden, maar aangezien jij niet in zo’n gebied zit vermoed ik dat je gewoon op GPON geleverd krijgt met deze witte Huawei ONT.

 

Of er is onlangs iets drastisch veranderd bij T-Mobile en ze gaan nu over naar XGSPON binnen het oudere gedeelte van KPN Netwerk. Dan snap ik de keuze voor die Genexis ONT alleen niet, die past alleen op aansluiting vanaf ca 2016. En tussen 2016 en 2020 is er in behalve wat buitengebieden en nieuwbouw wijken niet veel aangelegd. Die ONT gaat in 90% van de gevallen niet passen.

Nu wordt het wel erg onzeker voor mij 

Als er met een patchcover gewerkt kan worden en de Genexis op een nieuwe basis plaat kan komen naast mijn ftu is dat ook prima 

Patchcover gebruikte ik ook voor de fritzbox 

 

Dit is inderdaad GPON, mij is ook nog niks bekend dat T-Mobile zelf XGSPON doet. Alleen als ze via KPN WBA leveren in nieuwe gebieden, maar aangezien jij niet in zo’n gebied zit vermoed ik dat je gewoon op GPON geleverd krijgt met deze witte Huawei ONT.

 

Of er is onlangs iets drastisch veranderd bij T-Mobile en ze gaan nu over naar XGSPON binnen het oudere gedeelte van KPN Netwerk. Dan snap ik de keuze voor die Genexis ONT alleen niet, die past alleen op aansluiting vanaf ca 2016. En tussen 2016 en 2020 is er in behalve wat buitengebieden en nieuwbouw wijken niet veel aangelegd. Die ONT gaat in 90% van de gevallen niet passen.

Een Guidion monteur gaat echt geen FTU vervangen. De FTU valt onder beheer van de netbeheerder, KPN Netwerk in dit geval, en die gaan die FTU ook niet vervangen. Dus als T-Mobile echt die genexis wilt gaan leveren voor jou FTU dan zit je straks met een hobby bobby guidion ‘oplossing’. Ik hoop voor je dat Cal zich vergist.

 

Nou als ze het zo achter laten zal ik razend worden 

Trouwens dit is Gpon 

Dit kan een monteur toch niet zo achter laten