F.A.Q.

Alles over betalen en je factuur van Internet, TV en Vast Bellen van Odido

  • 22 November 2017
  • 377 reacties
  • 62509 Bekeken
Alles over betalen en je factuur van Internet, TV en Vast Bellen van Odido
Reputatie 7
Badge +9

Je wilt weten wat de inhoud van jouw factuur precies betekent en of je de incassodatum kunt wijzigen. Top! In dit artikel leggen we uit hoe alles omtrent facturen werkt en waar je terecht kunt om jouw facturen te bekijken. 

  

Je kunt jouw rekeningen inzien via je Mijn Odido account. Zodra je ingelogd bent kan je jouw facturen downloaden als pdf bestand. 



Op zoek naar je Internet + Tv factuur van Odido? Deze vind je op Mijn Odido of de Mijn Odido App. 

Veelgestelde vragen


Hoe kan ik betalen?

Wij incasseren je rekening elke maand via een automatische incasso. Lukt de eerste incasso niet omdat je op dat moment te weinig saldo hebt? Geen probleem, kan gebeuren! Dan proberen we het na tien dagen nog een tweede keer. Is de incasso mislukt om een andere reden of is de tweede poging ook niet gelukt? Dan ontvang je de dag er na van ons een herinnering per e-mail met een iDEAL-link zodat je het bedrag zelf naar ons over kan maken. 
 
Ben je de iDEAL-link kwijt of heb je de e-mail niet ontvangen? Dan kan je het volledige openstaande bedrag overmaken naar NL95 COBA 0637 0559 34 ten name van Odido Netherlands bv. Doe dit altijd onder vermelding van je klantnummer of factuurnummer. Je klantnummer en factuurnummer staan rechtsboven op je rekening. Je kunt je rekening bekijken via Mijn Odido


Waaruit bestaat mijn rekening?

Je rekening bestaat uit je maandelijkse abonnementskosten, deze betaal je voor de lopende maand. Daarnaast worden de eventuele gebruikskosten van de vorige maand in rekening gebracht. Gebruikskosten zijn bijvoorbeeld kosten die je hebt gemaakt voor het bellen naar 0900-nummers of een film die je hebt gehuurd. Op onze website vind je een voorbeeld van hoe je factuur is opgebouwd. 


Waarom is mijn eerste rekening hoger?

Je eerste rekening is opgebouwd uit de maand waarin je abonnement in is gegaan én de huidige maand. Start je abonnement bijvoorbeeld 15 maart? Dan ontvang je jouw eerste rekening in april voor de periode 15 tot en met 30 maart en de maand april. Op onze website vind je uitleg over de eerste rekening en andere speciale rekeningen.  


Waarom is mijn maandbedrag opeens hoger?

Bij het afsluiten van je abonnement ontvang je mogelijk korting. Deze korting ontvang je voor een periode van bijvoorbeeld drie of zes maanden. Is de kortingsperiode voor jou afgelopen? Dan zal je maandbedrag hierna iets hoger uitvallen. Op Mijn Odido kan je zien of dit ook voor jou het geval is aan de hand van de startdatum van je abonnement en je vindt dit uiteraard ook terug op je facturen. 


Blokkade

Zijn je diensten eerder door ons geblokkeerd, maar heb je inmiddels betaald? Dan verwijderen we de blokkade binnen twee uur na ontvangst van je betaling. Let op: Bij een handmatige overboeking is dit binnen 48 uur, je kan dus het beste betalen via de iDEAL link die je van ons hebt ontvangen!


Kan ik mijn incassodatum wijzigen?

Wij incasseren je rekening elke maand tussen de 20ste en de 27ste. 
Het eerste incassomoment vindt plaats rond de 20ste, het tweede moment rond de 24ste en het laatste moment rond de 27ste. 
 
Wil je jouw incassomoment aanpassen? Voor Internet + TV  kan je dit eenvoudig regelen via jouw Mijn Odido. 


Wanneer wordt mijn vergoeding uitbetaald?

Heb je een bedrag van ons tegoed? Dan wordt dit eerst verrekend met je eerstvolgende factuur, het restbedrag wordt daarna automatisch uitbetaald. Ontvang je geen nieuwe factuur meer (na bijvoorbeeld een opzegging)? Dan wordt het bedrag na 32 dagen uitbetaald en heb je het de eerstvolgende maandag op je rekening.


Wanneer ontvang ik de eindfactuur?

Je ontvangt je laatste gewone factuur in de maand waarin je abonnement stopt. Eventuele gebruikskosten worden de maand daarna in rekening gebracht. Denk er ook aan om je TV Box en/of modem op tijd terug te sturen, anders brengen wij hiervoor extra kosten in rekening.


Ik heb mijn TV Box en/of modem teruggestuurd, waarom ontvang ik toch een boete?

Als wij de hardware te laat of niet terug ontvangen dan brengen wij hier een boete voor in rekening. Maar wees gerust, wanneer wij de spullen netjes ontvangen hebben dan is deze boete niet meer van toepassing en ontvang je het bedrag van ons terug. Is dit voor jou van toepassing? Neem dan contact met ons op door hier een bericht achter te laten of neem contact met ons op via Facebook of , dan zorgen we meteen voor de verrekening! Zorg er dan voor dat je het verzendbewijs meestuurt met je bericht, dan kunnen we je direct helpen. 

 

Toch nog vragen over je betaling of rekening? Laat dan een berichtje achter in dit topic of neem privé contact op via Facebook of Twitter.


377 reacties

Reputatie 1
Hey @JeroenTGT,

De verhoging heeft te maken met de inflatiecorrectie. Jaarlijks stijgen de prijzen in Nederland. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. T-Mobile past per 1 januari 2019 de inflatiecorrectie toe op haar op de vaste maandkosten van abonnementen. Het inflatiepercentage wordt gebaseerd op de stijging van het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS over het voorgaande jaar en is vastgesteld op +1,7%.

Deze correctie geldt voor alle abonnementen die vanaf december 2010 zijn aangesloten en wordt ook doorgevoerd op de meeste kortingen, die daardoor ook hoger worden.

De inflatiecorrectie is een standaardonderdeel van onze contracten en staat vermeld in onze Algemene Voorwaarden en tarievenoverzicht. Kijk hier voor meer informatie.

Hopelijk verklaart dit het mysterie. 😁


Dat is prima, en helder. Ik vind het dan wel gek dat nieuwe klanten 20 euro korting krijgen de eerste zes maanden. Blijkbaar is de inflatiecorrectie dan niet echt nodig...
Reputatie 7
Badge +5
Dat is niet de bedoeling @delyon! Ik stond in de startblokken om dit tot op de bodem voor je uit te zoeken, máár ik zie dat je ondertussen al contact hebt gehad met mijn collega Kimberly. Zij heeft de boete netjes vergoed! My work here is done... Fijne dag! 👋🏼
Reputatie 1
Hallo, ik zie dat ik een maand dubbel heb betaald, eenmaal op de factuur van maart en eenmaal op de factuur van april. Hoe krijg ik dit gecrediteerd of de debitering gecorrigeerd?
Hey @JeroenTGT,

De verhoging heeft te maken met de inflatiecorrectie. Jaarlijks stijgen de prijzen in Nederland. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. T-Mobile past per 1 januari 2019 de inflatiecorrectie toe op haar op de vaste maandkosten van abonnementen. Het inflatiepercentage wordt gebaseerd op de stijging van het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS over het voorgaande jaar en is vastgesteld op +1,7%.

Deze correctie geldt voor alle abonnementen die vanaf december 2010 zijn aangesloten en wordt ook doorgevoerd op de meeste kortingen, die daardoor ook hoger worden.

De inflatiecorrectie is een standaardonderdeel van onze contracten en staat vermeld in onze Algemene Voorwaarden en tarievenoverzicht. Kijk hier voor meer informatie.

Hopelijk verklaart dit het mysterie. 😁


Dat is leuk bedacht, maar in feite voor klanten die nog in het eerste jaar van het contract zitten een behoorlijk klant-onvriendelijk standpunt. Er is een contract aangegaan met duidelijke prijzen voor het eerste jaar. Althans dat wordt op zijn minst gesuggereerd. Nu blijkt uit de kleine lettertjes dat daar zonder gevolgen voor de provider gewoon een verhoging op mag worden doorgevoerd. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Het artikel dat dit bepaalt is artikel 8.4, en ik vraag mij af of dat artikel wel rechtgeldig is. Ik zal het eens voorleggen aan mijn adviseur.
Voor die paar euro ga ik niet heel veel moeite doen, maar wel mijn abonnement opzeggen omdat ik niet gediend ben van dit soort praktijken.

groeten
John

Hey @JeroenTGT,

De verhoging heeft te maken met de inflatiecorrectie. Jaarlijks stijgen de prijzen in Nederland. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. T-Mobile past per 1 januari 2019 de inflatiecorrectie toe op haar op de vaste maandkosten van abonnementen. Het inflatiepercentage wordt gebaseerd op de stijging van het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS over het voorgaande jaar en is vastgesteld op +1,7%.

Deze correctie geldt voor alle abonnementen die vanaf december 2010 zijn aangesloten en wordt ook doorgevoerd op de meeste kortingen, die daardoor ook hoger worden.

De inflatiecorrectie is een standaardonderdeel van onze contracten en staat vermeld in onze Algemene Voorwaarden en tarievenoverzicht. Kijk hier voor meer informatie.

Hopelijk verklaart dit het mysterie. 😁
Dat is leuk bedacht, maar in feite voor klanten die nog in het eerste jaar van het contract zitten een behoorlijk klant-onvriendelijk standpunt. Er is een contract aangegaan met duidelijke prijzen voor het eerste jaar. Althans dat wordt op zijn minst gesuggereerd. Nu blijkt uit de kleine lettertjes dat daar zonder gevolgen voor de provider gewoon een verhoging op mag worden doorgevoerd. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Het artikel dat dit bepaalt is artikel 8.4, en ik vraag mij af of dat artikel wel rechtgeldig is. Ik zal het eens voorleggen aan mijn adviseur.
Voor die paar euro ga ik niet heel veel moeite doen, maar wel mijn abonnement opzeggen omdat ik niet gediend ben van dit soort praktijken.

groeten
John


Nog even gekeken op de website, de prijs waarvoor mijn abonnement kan worden afgesloten is nog het tarief van vóór de inflatiecorrectie. Er is dus helemaal geen inflatiecorrectie, het is gewoon een slinkse manier om een hoger tarief te incasseren dan is afgesproken.
Lijkt me een leuk onderwerp voor radar of een ander consumenten programma...
John
Reputatie 7
@BBo Ik heb meteen met je meegekeken en geen zorgen, dit komt door de wijziging van je abbonnement (de verlenging). Op je factuur van volgende maand wordt het bedrag dat 'te veel' in rekening is gebracht automatisch verrekend. Je factuur van mei zal dus een stuk lager uitvallen!

@JohnVanes Inflatiecorrectie is iets wat elk jaar terug komt bij meerdere contracten die je afneemt, niet alleen mobiel of vast internet maar bijvoorbeeld ook je huur of je treinkaartje en dit gebeurt al jaren. Radar of Kassa kunnen je daar ongetwijfeld meer over vertellen 😉
Per 1 Januari is de prijs die ik betaal voor mijn abonnement verhoogt.
Van 40,00 naar 40,85.
Nu heb ik wel ergens gevonden dat dit waarschijnlijk onder de noemer van inflatiecorrectie is gebeurd.
Als ik het zelfde abonnement opzoek en opnieuw afsluit dan is de prijs wel 40 euro.
Waarom moet ik als bestaande klant meer betalen voor het zelfde abonnement dan nieuwe klanten?
Reputatie 7
Hi @Snater83, klopt helemaal, de verhoging in januari is inderdaad inflatiecorrectie. Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland, dit geldt ook voor ons als T-Mobile. Deze stijging is jaarlijks van toepassing op bestaande abonnementen en vast lasten omdat ze anders scheef gaan lopen met de daadwerkelijke kosten. Een nieuwe abonnement is nog niet gestart en daarom hoeft hier geen correctie op toegepast te worden.
Hoi,

Ik heb sinds 4 april een internet thuis abonnement, maar ik heb sinds vandaag pas internet, omdat er iets mis was met mijn KPN aansluiting. Alle reparaties en het voltooien van de aansluiting heeft dus meer dan een maand gekost.

Nu zie ik echter op mijn eerste rekening kosten voor de maand april en ook voor het begin van de maand mei. Vreemd, want ik gebruik dus pas sinds vandaag internet omdat het eerder simpelweg niet kon. Ik neem aan dat dit een fout op de factuur is, maar ik heb wel automatisch incasso aan staan en hoop dat er binnenkort dus niet zo'n hoog bedrag afgeschreven wordt. 😅

Hoe moet ik nu verder?

Met vriendelijke groet,
Maarten
Reputatie 7
Hi @MH12, op het moment dat je lijn "actief" wordt start de facturatie automatisch, maar geen zorgen, ik heb de abonnementskosten van 04-04 tot en met 10-05 zojuist voor je vergoed! Dit wordt verrekend met je factuur van volgende maand en het overgebleven bedrag maken we daarna naar je over. Volgende maand ontvang je dus een bedrag van ons! 😉
Top @Brian dankje!
Reputatie 1
@BBo Ik heb meteen met je meegekeken en geen zorgen, dit komt daar de wijziging van je abbonnement (de verlenging). Op je factuur van volgende maand wordt het bedrag dat 'te veel' in rekening is gebracht automatisch verrekend. Je factuur van mei zal dus een stuk lager uitvallen!

@JohnVanes Inflatiecorrectie is iets wat elk jaar terug komt bij meerdere contracten die je afneemt, niet alleen mobiel of vast internet maar bijvoorbeeld ook je huur of je treinkaartje en dit gebeurt al jaren. Radar of Kassa kunnen je daar ongetwijfeld meer over vertellen ;)

Hallo Brian,

ik (BBo) ze dat de creditering voor het dubbel factureren ondanks jouw toezegging niet is doorgevoerd op de nieuwe factuur. Gaarne alsnog een creditering toepassen. Mvg, Bert
Reputatie 7
Hi @BBo, excuses, bij nadere inspectie blijkt er geen verrekening nodig. Op de factuur van maart staat er in eerste oogopslag de periode 1 tm 31 maart maar als je de specificatie bekijkt dan zijn dit alleen de kosten voor de periode 1 tm 10 maart. Op de factuur van april worden dan de overige kosten voor maart (11 tm 31 maart) én april in rekening gebracht. Je hebt dus niets dubbel betaald maar de betaling voor maart is verdeeld over twee facturen. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust!
Ik heb op 10-5 mijn eerste factuur handmatig overgemaakt met mijn klantnummer in de omschrijving zoals aangegeven. Ik heb vandaag 23-5 echter een bericht gekregen dat de factuur niet betaald is. Hoe kan dit?
Reputatie 7
Hi @ef.dw, ik heb het meteen voor je nagekeken en geen zorgen, de betaling is binnen! De herinnering heeft de betaling vermoed ik gekruisd maar inmiddels is het helemaal gelukt 🙂
Reputatie 6
Ik hoorde gisteren van de klantenservice toen ik belde wanneer ik mijn rekening kon verwachten, dat dit pas eind juni zal zijn. Dus dan krijg ik een rekening van 8 maart (dacht ik) tot eind juni. Kan ik die rekening niet eerder krijgen? Aangezien ik op het moment op het minimum zit en het geld de deur uit vliegt, ben ik bang in de problemen te komen.
Reputatie 6
@Brian Ik heb inmiddels mijn eerste rekening gezien. Hierop staan echter de abonnementskosten voor mei en juni, maar juli ontbreekt. Gezien je bij jullie vooruit betaald, kun je die er dan nog bij zetten, zodat het meteen klopt, ipv dat ik volgende maand weer voor 2 maanden krijg? Je zou me er een groot plezier mee doen.
Beste T-mobile,

Ik heb in april 2019 T-mobile thuis aangevraagd in the T-mobile winkel. Er is mij toen verteld dat ik bij TV, internet en telefonie een korting kreeg op het maandbedrag en geen activatiekosten hoefde te betalen.
Omdat er bij mij thuis nog geen glasvezel was aangelegd heb ik pas sinds eind mei het T-mobile thuis pakket in gebruik. Heel blij mee overigens, maar op de factuur wordt wel de korting verrekend maar de activatiekosten moet ik nog steeds betalen.
Dit klopt niet aangezien mij verteld is dat dit voor mij niet van toepassing was in april.

Kunnen jullie mij uitleggen waarom ik de activatiekosten alsnog moet betalen?

Met vriendelijke groet,

Kushtrim Bislimi
Reputatie 7
Hoi @Glassertje,

Ik denk dat ik je kan geruststellen! Je betaalt bij ons voor de huidige/lopende maand. Je betaalt dus eind juni voor de maand juni. De allereerste rekening kan wat hoger zijn. Dat leggen we in deze video uit: [Video] Rekening anders dan verwacht.

In juli krijg je de rekening van juli - één maand dus. Ik hoop dat ik het zo heb kunnen verduidelijken!
Reputatie 7
Hi @Kushtrimb,

Ik weet niet of er een actie was met activatiekosten in die maand. Op basis waarvan heeft de winkelmedewerker aangegeven dat hij die kosten kon verwijderen? Ik help graag hierbij, maar heb weinig opties. Zou je voor mij in de winkel kunnen navragen hoe het zit. Zij kunnen het beste inschatten wat er is gebeurt én wat er nu mogelijk is.
Hoi @Sander,

De winkelmedewerker heeft op basis van de actie die er toen was aangegeven dat er geen activatiekosten waren. Ik heb destijds samen met hem meegekeken op de website en daar stond het vermeld.
Ik heb geen bevestiging gekregen van het contract in mijn mail en op het printbonnetje staat verder ook niks vermeld.
Lijkt mij een beetje vreemd als ik naar de winkel moet om het na te gaan vragen. Ik word namelijk vanuit de klantenservice pagina doorverwezen naar het forum en een telefoonnummer van de klantenservice is ook nergens te vinden.

Met vriendelijke groet,
Kushtrim
Reputatie 7
Hey @Kushtrimb,

Ik wil dit graag voor je oplossen! Daarvoor wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN. Dan zoek ik het voor je uit!
Beste T-Mobile,

Is het mogelijk dat de incassodatum van rond de 20ste van de maand wordt aangepast naar rond de 25ste van de maand?

Alvast bedankt.

Robert
Reputatie 6
Een hele goede avond,

Zou het mogelijk zijn om mijn incassodatum te veranderen naar rond de 30e van de maand? Jullie incasseren nu voor de 20e en gezien ik in de ziektewet zit heb ik niet echt een spaarpot meer. Het zou zeer gewaardeerd worden en in ieder geval een zorg minder.

Met vriendelijke groet,

Richard
Reputatie 6
@Brian of een andere vriendelijke moderator, wordt dit topic niet bijgehouden? Snap best dat er niet meteen gereageerd wordt, maar 5 dagen? 😜

Edit: Ik heb even door het topic gescrold en gezien dat er ook zijn met 12 dagen, dus misschien iets beter moeten kijken? 🤣

Reageer