F.A.Q.

Alles over betalen en je factuur van Internet, TV en Vast Bellen van Odido

  • 22 November 2017
  • 377 reacties
  • 62504 Bekeken
Alles over betalen en je factuur van Internet, TV en Vast Bellen van Odido
Reputatie 7
Badge +9

Je wilt weten wat de inhoud van jouw factuur precies betekent en of je de incassodatum kunt wijzigen. Top! In dit artikel leggen we uit hoe alles omtrent facturen werkt en waar je terecht kunt om jouw facturen te bekijken. 

  

Je kunt jouw rekeningen inzien via je Mijn Odido account. Zodra je ingelogd bent kan je jouw facturen downloaden als pdf bestand. 



Op zoek naar je Internet + Tv factuur van Odido? Deze vind je op Mijn Odido of de Mijn Odido App. 

Veelgestelde vragen


Hoe kan ik betalen?

Wij incasseren je rekening elke maand via een automatische incasso. Lukt de eerste incasso niet omdat je op dat moment te weinig saldo hebt? Geen probleem, kan gebeuren! Dan proberen we het na tien dagen nog een tweede keer. Is de incasso mislukt om een andere reden of is de tweede poging ook niet gelukt? Dan ontvang je de dag er na van ons een herinnering per e-mail met een iDEAL-link zodat je het bedrag zelf naar ons over kan maken. 
 
Ben je de iDEAL-link kwijt of heb je de e-mail niet ontvangen? Dan kan je het volledige openstaande bedrag overmaken naar NL95 COBA 0637 0559 34 ten name van Odido Netherlands bv. Doe dit altijd onder vermelding van je klantnummer of factuurnummer. Je klantnummer en factuurnummer staan rechtsboven op je rekening. Je kunt je rekening bekijken via Mijn Odido


Waaruit bestaat mijn rekening?

Je rekening bestaat uit je maandelijkse abonnementskosten, deze betaal je voor de lopende maand. Daarnaast worden de eventuele gebruikskosten van de vorige maand in rekening gebracht. Gebruikskosten zijn bijvoorbeeld kosten die je hebt gemaakt voor het bellen naar 0900-nummers of een film die je hebt gehuurd. Op onze website vind je een voorbeeld van hoe je factuur is opgebouwd. 


Waarom is mijn eerste rekening hoger?

Je eerste rekening is opgebouwd uit de maand waarin je abonnement in is gegaan én de huidige maand. Start je abonnement bijvoorbeeld 15 maart? Dan ontvang je jouw eerste rekening in april voor de periode 15 tot en met 30 maart en de maand april. Op onze website vind je uitleg over de eerste rekening en andere speciale rekeningen.  


Waarom is mijn maandbedrag opeens hoger?

Bij het afsluiten van je abonnement ontvang je mogelijk korting. Deze korting ontvang je voor een periode van bijvoorbeeld drie of zes maanden. Is de kortingsperiode voor jou afgelopen? Dan zal je maandbedrag hierna iets hoger uitvallen. Op Mijn Odido kan je zien of dit ook voor jou het geval is aan de hand van de startdatum van je abonnement en je vindt dit uiteraard ook terug op je facturen. 


Blokkade

Zijn je diensten eerder door ons geblokkeerd, maar heb je inmiddels betaald? Dan verwijderen we de blokkade binnen twee uur na ontvangst van je betaling. Let op: Bij een handmatige overboeking is dit binnen 48 uur, je kan dus het beste betalen via de iDEAL link die je van ons hebt ontvangen!


Kan ik mijn incassodatum wijzigen?

Wij incasseren je rekening elke maand tussen de 20ste en de 27ste. 
Het eerste incassomoment vindt plaats rond de 20ste, het tweede moment rond de 24ste en het laatste moment rond de 27ste. 
 
Wil je jouw incassomoment aanpassen? Voor Internet + TV  kan je dit eenvoudig regelen via jouw Mijn Odido. 


Wanneer wordt mijn vergoeding uitbetaald?

Heb je een bedrag van ons tegoed? Dan wordt dit eerst verrekend met je eerstvolgende factuur, het restbedrag wordt daarna automatisch uitbetaald. Ontvang je geen nieuwe factuur meer (na bijvoorbeeld een opzegging)? Dan wordt het bedrag na 32 dagen uitbetaald en heb je het de eerstvolgende maandag op je rekening.


Wanneer ontvang ik de eindfactuur?

Je ontvangt je laatste gewone factuur in de maand waarin je abonnement stopt. Eventuele gebruikskosten worden de maand daarna in rekening gebracht. Denk er ook aan om je TV Box en/of modem op tijd terug te sturen, anders brengen wij hiervoor extra kosten in rekening.


Ik heb mijn TV Box en/of modem teruggestuurd, waarom ontvang ik toch een boete?

Als wij de hardware te laat of niet terug ontvangen dan brengen wij hier een boete voor in rekening. Maar wees gerust, wanneer wij de spullen netjes ontvangen hebben dan is deze boete niet meer van toepassing en ontvang je het bedrag van ons terug. Is dit voor jou van toepassing? Neem dan contact met ons op door hier een bericht achter te laten of neem contact met ons op via Facebook of , dan zorgen we meteen voor de verrekening! Zorg er dan voor dat je het verzendbewijs meestuurt met je bericht, dan kunnen we je direct helpen. 

 

Toch nog vragen over je betaling of rekening? Laat dan een berichtje achter in dit topic of neem privé contact op via Facebook of Twitter.


377 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Apex1990, slim dat je ernaar vraagt op de Community, zo kan ik het meteen aan je uitleggen!

Je kreeg € 90,00 vergoed wegens de compensatie, hiervan is € 47,50 van het maandbedrag van februari afgetrokken en zou je nog € 42,50 van ons krijgen. Echter, omdat wij altijd verrekenen met openstaande bedragen, is die € 42,50 die overbleef ook van het maandbedrag van maart afgetrokken. Hierdoor bedraagt de rekening van maart nog € 5,00 → dit bedrag is het restant dat openblijft na het verrekenen van februari en maart (€ 47,50 + € 47,50 = € 95,00 - € 90,00 (vergoeding) = € 5,00).

Hopelijk is het hiermee verduidelijkt! Zo niet, geen zorgen: geef het aan, dan probeer ik je het nog beter uit te leggen! 😊

Reputatie 2

Hi @Jason,

Het is zo inderdaad wel duidelijk. Klopt het alleen dat dit niet zichtbaar is in My Tmobile?

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Apex1990, de reden dat dit niet wordt toegevoegd aan de factuur die jij kunt inzien op My T-Mobile Thuis is dat dit een losse verrekening betreft en normaliter pas zichtbaar wordt wanneer het bedrag geïncasseerd wordt - dit zie je dan wanneer het bedrag afgeschreven wordt. Het vreemde is echter dat dit voorheen dan wel al op de aangekondigde factuur zelf stond, de PDF. Ik ga eens navragen waarom dit veranderd is/wat er gebeurd is en of dit een bug betreft. Thanks voor je scherpte, ik kom hier op terug!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Apex1990, terugkomend op waarom je de tweede verrekening niet ziet staan in My T-Mobile Thuis: de compensatie op rekening tab doet vermoeden dat het gehele bedrag à € 90,00 op de factuur van februari al verrekend is. Ondanks het feit dat je dit bedrag gewoon verrekend krijgt en dit in ons systeem correct vermeld staat, snapt de My T-Mobile Thuis toepassing deze koppeling niet. Sorry dat het hierdoor verkeerd aangegeven wordt, je kunt dit deze keer negeren en erop rekenen dat we het overgebleven deel maandbedrag van maart (€ 5,00) tegen het eind van de maand zullen incasseren.

 

Reputatie 2

Hallo @Jason,

 

Dank voor de terugkoppeling, helder verhaal zo!

Reputatie 7
Badge +16

Heel graag gedaan en blij dat het duidelijk is nu! 😄 

Mocht je in de toekomst nog eens ergens mee zitten of iets niet helemaal helder hebben, schroom dan niet om het aan mij of een andere user te vragen. We helpen en denken graag mee op de Community! @Apex1990 

Mijn rekening wordt altijd aan het begin van de maand afgeboekt ipv aan het einde van de maand. Graag wil ik het incassomoment laten wijzigen naar het tweede moment (rond de 25e)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RickWithCK, dat wil ik graag voor je in orde maken: gaat het om Thuis of Mobiel? Indien het om Mobiel gaat, zet ik jouw vraag door naar mijn collega’s zodat zij het voor je regelen - ik ben namelijk moderator van Thuis! 😊

Hoi @RickWithCK, dat wil ik graag voor je in orde maken: gaat het om Thuis of Mobiel? Indien het om Mobiel gaat, zet ik jouw vraag door naar mijn collega’s zodat zij het voor je regelen - ik ben namelijk moderator van Thuis! 😊

Hey Jason, het gaat om mobiel

Reputatie 7
Badge +9

Hi @RickWithCK 

Ik heb je verzoek doorgezet naar de afdeling die hierover gaat. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een bericht zodra je verzoek is verwerkt. Hopelijk is hiermee alles naar wens!

Ik zou het erg fijn vinden als jullie zowel de factuur van me mobiele telefoon als ook de factuur van me thuis abonnement tussen de 25ste en 30ste vd maand zouden worden geïncasseerd dat zou financieel gezien echt vele malen beter uitkomen, is dat te realiseren en zoja wat moet ik daarvoor doen

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MiJo7114, geen enkel probleem: ik heb de incassodatum voor Thuis aangepast naar rond de 30e van de maand. Dit zal vanaf volgende maand actief worden, dus deze maand (juni) zal de factuur nog op de vorige incassocyclus zitten.

Om dit ook bij Mobiel in gang te zetten, heb ik mijn lieftallige collega’s ingeschakeld. Je wordt spoedig door hen geholpen! 😉

Reputatie 7

Hey @MiJo7114,

Dit wil ik voor je mobiele abonnement ook graag in orde brengen. Zou je mij via een privébericht jouw telefoonnummer, geboortedatum, volledige adres en laatste vier cijfers IBAN kunnen sturen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen!

Het valt mij erg op, als ik al deze vragen en opmerkingen zo terug leest, er veel fouten gemaakt wordt met de vergoedingen. Als oplossing wordt er vaak als oplossing een  verrekening met een toekomstige factuur toegezegd. 
 

div kortingen die niet toegepast worden. Dubbele facturen die afgeschreven worden en als oplossing weer eerst een verrekening. Betaal gewoon het teveel betaalde eerst uit ipv verrekenen. Scheelt een hoop onduidelijkheid bij de mensen. Hoef je ook geen extra uitleg erover te geven. Je praat wel over geld waar vóór gewerkt is en van een ander is. Doelloos is het in beheer van jullie, maar niet van de klant. Die kan er op dat moment niets meer mee. Ook de kosten van een stonering is erg hoog. Kostprijs bereiking is wel hoog uitgevallen daarmee. Ik snap wel als een klant hiervoor kiest zodra een factuur of dienst niet klopt dat men dit terug laat boeken. Later krijgen ze alsnog gelijk en vergoeden jullie dit weer met een verrekening op een volgende factuur. Dat is zo omslachtig allemaal en niet nodig. 
 

laten wij als klanten eens zulke kosten eisen als jullie fouten maken. Of laten we met z’n allen eens bij elke foutieve handeling van een factuur zoals niet verrekende korting het bedrag storneren. Als iedereen dat nou eens gaat doen zal je zien dat de werkwijze echt wel gaat veranderen. 
 

Een nog betere oplossing zou zijn, factuur aanmaken en een akkoord krijgen van de klant voordat deze geïncasseerd wordt ipv gelijk maar incasseren. Zo krijgt de klant de mogelijkheid om de factuur eerst te controleren voordat er overgegaan wordt op incasseren van de rekening bij de klant. Heel simpel om uit te voeren. Scheelt veel terugwerkende bedragen terug te storten. Klanten zijn het eens met de afschrijvingen en vooraf kunnen al problemen en correcties toegepast worden voordat de facturen betaald worden. 
 

Dit is uw aankomende factuur. Dit zijn de details/kosten. Gaat u hiermee akkoord? zo ja vink voor akkoord aan en wij gaan dan pad over tot incasso. Gaat u niet akkoord wat is er dan mis? Oh, u heeft gelijk wij gaan het direct aanpassen. Nu wel goed? Mooi gaan we het nu wel incasseren. 
 

zo moeilijk is dat toch niet?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @gerritschouten1983, je leest dan natuurlijk ook alleen de dingen die fout gaan op een Community, zeer zelden kom je te weten hoeveel er goed gaat, maar absoluut een terecht punt van kritiek! 👍

Wat betreft jouw idee: er wordt bij voorbaat, zodra het contract getekend is, al akkoord gegaan met de automatische incasso, maar ik snap je punt. Het is voor een provider echter niet mogelijk om elke klant een e-mail/brief te sturen met de vraag akkoord te gaan met wat er gefactureerd wordt. Daar zitten onnoembaar veel haken en ogen aan. Ik zal ze in het kort samenvatten:

  1. Niet iedereen leest tijdig de e-mail waardoor er problemen ontstaan.
  2. Dat wordt voor zowel provider als gebruiker een administratieve rompslomp.
  3. Als een inbox niet meer gebruikt wordt, ontvangt die persoon geen enkele e-mail (dat is nu dan natuurlijk ook al het geval, maar belangrijk om in ogenschouw te nemen).
  4. Niet iedereen gaat op dezelfde oprechte manier om met dit voorstel (alles afwijzen omdat men het er niet mee eens is).
  5. Dit lost in feite weinig op omdat er nog steeds fouten gemaakt kunnen worden en die nadien pas aangepast worden.
  6. Wanneer je dit uitvoert, leg je als provider de verantwoordelijkheid bij de klant om na te gaan of de kosten kloppen. 

Ik wil je bedanken voor je feedback en voorstel, het is evident dat er nog steeds fouten worden gemaakt die achteraf gezien op een meer logische en klantvriendelijke wijze aangepakt hadden moeten worden. Fouten maken is menselijk, maar wat je terecht opmerkt: het gaat wel om het geld van de gebruiker en daarmee moet simpelweg niet laconiek omgegaan worden.

Reputatie 3

Hallo,

Ik heb een 100/100 abbo plus tv vanaf 25 augustus jongstleden.
De eerste 3 maanden geen kosten voor de tv, dus er blijft dan 35 euro over van de 50.


De eerste rekening was hoger, dit was te verwachten in verband met de aansluitkosten, de tweede rekening klopt precies, 35 euro over de maand oktober.

Er zou dus nog 1 keer 35 euro in rekening mogen worden gebracht voor de maand november, echter staat er dat er 36,50 euro af zal worden geschreven.

Dit zou komen door 'minder korting en compensatie'(?)

Opmerkelijk is ook dat er wordt uitgegaan van een toekomstig maandbedrag van 55 euro, hetgeen 50 moet zijn.
Daarnaast moet de compensatie geen 18,50 euro zijn maar 15.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rul 

Je bent aangesloten op 25 augustus? Kan je ook eens controleren wanneer je contract is ingegaan?

Indien de eerste factuur periode niet gelijk liep met de startdatum van je contract dan compenseren ze dat meestal aan het einde van de kortingsperiode.

Je kan ook eens nagaan hoe die €55 euro is samengesteld want 100 Mbps + tv is €50, dan zou je nog voor iets anders €5 betalen.

Reputatie 3

28 augustus is het contract ingegaan.

Die laatste 4 dagen van augustus zijn apart betaald a € 7,11.

Ik heb geen extra pakket, dus alleen internet en tv.

Misschien dat ze de tv box er bij hebben geteld die ze er later weer van aftrekken?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Rul

En op je eerste factuur loopt de factuur periode ook vanaf 28 augustus?

Kortingen zijn niet zichtbaar bij de maandelijkse kosten maar onder kortingen & compensaties.

Dus je hebt een extra gratis tv box? Je betaalt eigenlijk dus 55 euro maar die 5 euro korting daarvan zit in de €18,50 bij kortingen en compensaties.

Reputatie 3

De eerste factuur is opgesplitst, kijk zo…

 

Ik heb geen extra gratis tv-box, maar gewoon 1, die kost normaal € 5, maar vanwege de actie krijg ik deze gratis, anders was het wel €55 geweest.

Ik krijg nu zo'n vermoeden dat ze die 4 dagen van augustus ook meerekenen voor de eerste 3 kortingsmaanden.

Die 5 euro korting zit in die €18,50, maar de vorige maand zat die €5 in €20 die er af ging.

Reputatie 7
Badge +16

@Rul Goed dat je het met ons checkt, zo kunnen we meer duidelijkheid bieden! Je betaalt op jouw facturen altijd voor de maand waarin de factuur ontstaat (november voor november, augustus voor augustus et cetera). Omdat jij recht had op korting tot en met 26 november, maar dit niet in het maandbedrag gecorrigeerd kan worden voor de abonnementskosten, wordt het gecorrigeerd op de korting zelf. Je zou normaliter per dag € 0,50 korting krijgen op TV gedurende de eerste drie maanden; want € 15 : 30 = € 0,50. Omdat je de laatste drie dagen van november die korting niet meer ontvangt, wordt er 3 x € 0,50 van je bedrag afgetrokken = € 1,50. Zo kom je aan die € 13,50 korting in plaats van € 15.

Is het zo helemaal helder? Zo niet, blijf vragen, we helpen je net zolang als nodig is! 😊

@Waqqas Thanks voor je vlotte hulp! 😁

Reputatie 3

Helemaal helder, denk ik.
Maarre, waarom krijg ik de laatste 3 dagen van november de korting niet meer als het tot en met 26 november door loopt?

Dat zijn toch 4 dagen? :thinking:

Reputatie 7
Badge +16

@Rul 26 november was een typo sorry! Jouw contract is op 28 augustus 2021 gestart, dus je hebt recht tot en met 27 november. 28, 29 en 30 november zijn wel drie dagen, sorry voor de onbedoelde verwarring! 🙈

 

Reputatie 2

Bijzonder dat er ineens inflatiecorrectie gerekend wordt. Dat heb ik nog nooit gezien bij een bedrijf. Als ik mijn abonnement (die ik toch al sinds 2020 heb) opnieuw afsluit betaal ik nog gewoon het oude bedrag. Heel raar.

Graag mijn abonnement dan met een jaar verlengen voor 35 euro per maand en die 70 cent van deze maand wil ik dan ook terug uit principe.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TomThuis 

Elke provider heeft het recht om elk jaar inflatiecorrectie toe te passen, dit staat ook in de voorwaarden.

Inflatiecorrectie 2022

Bij een verlenging is deze inflatiecorrectie weer weg, voor thuis kan je via de klantenservice verlengen op telefoonnummer 0800 0092.

Reageer