Zyxel T-54: hoe werkt het?

Zyxel T-54: hoe werkt het?
Reputatie 7
Badge +16

Vanaf vandaag wordt de nieuwe Zyxel T-54 gelanceerd. Wat kun je precies van dit nieuwe modem verwachten, hoe werken de functies en hoe ziet het modem eruit? Dit zijn vraagstukken die we in dit artikel voor je beantwoorden zodat je helemaal op de hoogte bent van onze nieuwste aanwinst.


 

Update 14-3-2023

Het Zyxel T-54 modem is per vandaag ook gelanceerd voor DSL-aansluitingen! 

 

Het uiterlijk

Voorkant:

  • Led lampje Power
  • Led lampje Wan
  • Led lampje Internet
  • Led lampje LAN
  • Led lampje Wi-Fi 2.4G
  • Led lampje Wi-Fi 5G
  • Led lampje Phone
  • Led lampje SFP (niet in gebruik)

 

Achterkant:

  • Power
  • Reset
  • Power jack
  • Phone1/2
  • USB 3 (zijkant)
  • Ethernet 4x geschikt voor Internet & TV.
    (Ook wel APAS - Any Port Any Service genoemd)
  • WAN (Media Converter)
  • xDSL
  • WPS (zijkant)
  • Wi-Fi On/Off (zijkant)
  • SFP connector (deze is niet actief en kun je dus niet gebruiken)

 

De extra functies

Wifi 6
Het modem ondersteunt standaard Wifi 6 (11 AX). Wifi 6 is stabieler dan Wifi 5 en biedt een hogere wifi snelheid, tot wel 9,6 Gbit/s tegenover 3,5 Gbit/s met Wifi 5. Let op: dit gaat om de snelheid in het interne netwerk. De inkomende en uitgaande snelheid is afhankelijk van het type internetverbinding, tot max 100 Mbit/s bij DSL en max 1 Gbit/s bij Glasvezel.

Als jouw apparaten dit ook ondersteunen, dan zullen ze via Wifi 6 verbinding maken. Is dit niet het geval, dan valt de verbinding terug naar Wifi 5 (11 AC). Het modem werkt samen met Wifi Plus, maar de wifipunten ondersteunen geen Wifi 6 en verbinden via Wifi 5. Voor de volledigheid, Wifi 6 ondersteunt niét de 6 Ghz-frequentie en is niet hetzelfde als IPv6, dit is nog niet beschikbaar op ons netwerk.

Betere wifi stabiliteit en bereik
Door het gebruik van Wifi 6 en meer wifi antennes (vier voor 2.4 Ghz en vier voor 5 Ghz) heeft de T-54 een verbeterd wifi signaal.

Mesh ondersteuning
Het modem ondersteunt 'Easy Mesh'. Dit is een standaard waarmee apparaten samen één netwerk vormen en zo de wifi-dekking verbeteren & uitbreiden. Wil je een mesh-netwerk aanleggen, dan kan dit met Wifi Plus. Het modem werkt ook samen met andere easy mesh gecertificeerde apparatuur. Heb je eigen apparatuur, dan kun je bij de leverancier terecht voor ondersteuning bij de werking. 

Bandsteering
Bandsteering is een functie waarbij het modem per apparaat besluit welke frequentie (2.4 GHz / 5 GHz) het beste aansluit. Ook zet het modem elk apparaat standaard over op de andere frequentie als die op dat moment beter werkt. 

Beamforming
Beamforming is een techniek die ervoor zorgt dat het modem het wifi-signaal op je apparaat focust. Het modem herkent dat je apparaat zich op een bepaalde plek bevindt, daarom kan het gerichter een draadloze verbinding tot stand brengen en data uitwisselen. Dit verbetert ook de stabiliteit.

MU-MIMO
Als je met meerdere mensen in een netwerk online games speelt, HD video streamt of grote bestanden opent en verzendt, voorkomt MU-MIMO (Multiple user multiple input multiple output) dat een apparaat te veel bandbreedte opslokt. Het modem verdeelt de data zodat je op elk apparaat van een stabiele verbinding geniet.

Wifi offloading
Het modem heeft een optie om een simkaart in te voegen en te switchen tussen het 4G netwerk en het xDSL/Glasvezel netwerk. Deze optie bieden we nog niet aan. 

Airtime fairness
Airtime fairness is een functie die ervoor zorgt dat de zend- en ontvangsttijd per gebruiker evenredig wordt verdeeld.

USB 3.0 poort
De T-54 beschikt over een USB 3.0 poort met een doorvoersnelheid van 5 Gbit/s. Het T-54 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag zoals harde schijven/SSD's. En in tegenstelling tot onze andere modems is de USB-poort actief en bruikbaar.

 

Wifi on/off
De Wifi on/off knop aan de zijkant is nu "beveiligd" en moet een aantal seconden ingedrukt worden voordat wifi uit gaat.

 

 

Alle credits aan de testers en de personen die dit artikel hebben ondersteund: @Jaap@Brian en @TMTV

 

UPDATE: er is de laatste tijd nogal wat vraag naar, maar de T-54 heeft geen harddisk.

 

Neem ook een kijkje op onze vernieuwde servicepagina voor de volledige handleiding: Handleidingen & video's | Odido.


131 reacties

Reputatie 6
Badge

Wat een verrassing, dit mooie nieuws! 😉 Het wordt hierboven niet vermeld, maar hij ondersteunt ook het extra veilige WPA3. Voor wie nog meer wil weten over de nieuwe router en tevergeefs ‘T-54’ gegoogeld heeft: dat is slechts de naam die T-Mobile eraan geeft. Vanuit Zyxel heet ‘ie officieel ‘DX5401’. Dat levert al meer resultaten op, zoals deze productpagina van de fabrikant.

Is het de DX5401 of de EX5401, zo te zien hetzelfde apparaat maar ZONDER de DSL support? Gezien het feit dat dit alleen voor glasvezel wordt aangeboden zou ik de EX5401 zonder DSL verwachten. Scheelt ook weer wat energie verbruik waarschijnlijk...

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @louisL 

Dit is de DX5401, nu krijgen alleen nieuwe glasvezel klanten de Zyxel-T54 maar DSL zal wel volgen volgens mij.

Wat voor verbeteringen heeft de nieuwe Zyxel tov de “oude” T-50? En is de daadwerkelijke (real-world) wifi snelheid bijvoorbeeld sneller dan een standaard AX router als een TP-Link AX50 of Asus RT-AX55?

Reputatie 5

@louisL In je eigen router kan je uiteraard gewoon een gpon ont sfp prikken. Op WBA moet dat trouwens een xgspon ont zijn. De klantenservice moet dan wel even je serienummer aanpassen in de registratie.

Reputatie 7
Badge +15

Ha @Jaap 

Dit is misschien interessant voor je om te weten :

https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/fritz-5530-fiber-direct-op-gpon-339734?postid=1654961#post1654961

Zo hoef je niet te wachten op T-Mobile om het juiste serienummer te registreren 😊

@Jason @Jaap Is de USB 3.0 aansluiting te gebruiken voor een externe harde schijf?

En is het modem bruikbaar in combinatie met Ubiquity Acces Points?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kees123456 

De T-54 beschikt over een USB 3.0 poort met een doorvoersnelheid van 5 Gbit/s. Het T-54 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag zoals harde schijven/SSD's. En in tegenstelling tot onze andere modems is de USB-poort actief en bruikbaar.

Die Acces Points kunnen volgens mij prima werken met de router van de provider.

@Waqqas klinkt super goed! thanks 🤙

Reputatie 1

Hallo @kees123456 

De T-54 beschikt over een USB 3.0 poort met een doorvoersnelheid van 5 Gbit/s. Het T-54 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag zoals harde schijven/SSD's. En in tegenstelling tot onze andere modems is de USB-poort actief en bruikbaar.

Die Acces Points kunnen volgens mij prima werken met de router van de provider.

Volgens de handleiding van de DX5401 kun je op de USB een opslagmedium aansluiten, die geformatteerd is met FAT en FAT32 en die je kunt benaderen met het CIFS protocol.

Een gekoppelde USB schijf kan dus worden gedeeld, de toegang kan worden beveiligd door het aanmaken van gebruiker accounts voor de gedeelde partities (shares).

Dat zijn dus wel wat beperkingen. In Windows en Mac kun je CIFS wel instellen.

De gebruikershandleiding staat hier: Handleiding T-54 (DX5401-B0)

Een NAS sluit je via een netwerk poort (RJ45) aan en niet op een USB poort.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bluespromotor 

Het antwoord is gekopieerd uit de openingspost, heb zelf de Zyxel niet en ook nooit gebruik gemaakt van de USB functie op een router.

Dat nieuwe modem ziet er goed uit! 

 

Ben een “mobiele” klant die binnenkort mogelijk ook glasvezel van T Mobile wil gaan nemen. Heb nu “classic” ADSL, met een zeer goed functionerende en geconfigureerde Fritz!Box 7590 met aantal Mesh extenders. Gebruik deze zowel voor Internet als DECT, maar ook voor VOIP (niet via provider, SIP van Cheap Connect) en zelfs de FON poort (uitbellen alarm). Ook groot deel van de andere functionaliteit (zoals firewall, portforwarding, etc) wordt gebruikt en is stabiel. 

 

Heb niet zoveel zin (en tijd) om weer een heel nieuw modem te configureren, met alle beperkingen die een retail provider model vaak heeft (heb nog nachtmerries van die vreselijke Experiaboxen waar je niets mee kon). 

 

Sinds kort is hier de glasvezelaansluiting eindelijk beschikbaar (max 1 Gb), het KPN connectiepunt in de meterkast is er. Kan uiteraard bij bestaande provider nu upgraden naar glasvezel, maar zit dus ook te kijken naar T Mobile. Sterker, heb zowel familie als vrienden dat eind vorig jaar geadviseerd te doen, die kregen nog dat mooie 25 euro per maand tarief voor 1 Gb, dat is helaas - na 4 maanden intro korting - nu 40 euro geworden zie ik, dat is wel flinke prijsverhoging moet ik zeggen. 

 

Stel dat ik toch voor T Mobile kies, kan ik dan wel mijn “oude” FB 7590 aansluiten en hoe gaat dat dan? Deze kan NIET direct op glasvezel, maar neem aan dat T Mobile (of andere glasprovider die ik selecteer) een “convertor” monteert over het KPN connectiepunt (de ONT?). Die ONT zou dan normaal verbonden worden met deze Zyxel T-54, kan dat dan als alternatief ook “gewoon” de FB 7590 zijn die op de ONT wordt gemonteerd, dus zonder de T-54? Of moet de Zyxel T-54 eerst aangesloten worden op de ONT en dan de FB 7590 via de WAN poort op de WAN poort van de T-54?

Heb de link hierboven bekeken, maar die gaat over een wisseling van glasprovider en hergebruik van bestaande (glas) Fritz!Box, dat is dus andere situatie. 

Ben benieuwd, alvast dank voor de toelichting!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HAWK 

Je kan bij T-Mobile op het eigen glasvezelnetwerk worden aangesloten of op het KPN netwerk.

Op het eigen netwerk krijg je de Huawei ONT die op of naast het glasvezelaansluitpunt wordt gemonteerd en op het KPN netwerk krijg je waarschijnlijk de Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt wordt geschoven.

In beide gevallen sluit de monteur eerst even de Zyxel-T54 aan op de ONT en achteraf kan je de Zyxel-T54 weghalen en de FB rechtstreeks aansluiten op de ONT. In de FB kan je dan het T-Mobile profiel selecteren of handmatig verbinding met het internet maken door VLAN 300 in te stellen voor internet.

Hallo @HAWK 

Je kan bij T-Mobile op het eigen glasvezelnetwerk worden aangesloten of op het KPN netwerk.

Op het eigen netwerk krijg je de Huawei ONT die op of naast het glasvezelaansluitpunt wordt gemonteerd en op het KPN netwerk krijg je waarschijnlijk de Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt wordt geschoven.

In beide gevallen sluit de monteur eerst even de Zyxel-T54 aan op de ONT en achteraf kan je de Zyxel-T54 weghalen en de FB rechtstreeks aansluiten op de ONT. In de FB kan je dan het T-Mobile profiel selecteren of handmatig verbinding met het internet maken door VLAN 300 in te stellen voor internet.

 

Dank, betekent het feit dat KPN Netwerk het glas punt heeft aangelegd dat bij mij het KPN glasnetwerk ligt? De (KPN) monteur die de glasvezel in de meterkast afgemonteerd heeft, had het er over dat “er een converter over het glasvezel aansluitpunt wordt geschoven” maar weet dus niet of dat bij alle ISPs zo is (heb nog 0 ervaring met glasvezel, dat is duidelijk :)). 


Maar goed, fijn om te weten dat je de FB (via de WAN poort?) rechtstreeks op die (Huawei of Genexis) ONT kan aansluiten. Over dat T Mobile Thuis profiel had ik al iets gelezen (heb het ook gezien in de Netwerk settings van mijn FB) maar begrijp dat je dan nog maar 2 (van de 4) LAN poorten voor internet kan gebruiken? Weet nog niet of ik TV ga nemen, dus dan zou ik liever alle 4 de LAN poorten voor internet gebruiken (ze zijn ook allemaal in gebruik nu, sterker, de WAN poort is nu als LAN5 in gebruik, die moet dan via een switch of zo, zodra ik die WAN poort met de ONT moet verbinden). 

Dan zou de huidige configuratie van mijn “eigen” VOIP diensten (SIP via Cheap Connect) ook moeten blijven werken op deze manier?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HAWK 

Waarschijnlijk heb je PON glasvezel en dan krijg je een Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt wordt geschoven.

Internetkabel vanaf de ONT naar WAN poort FB. Wanneer je handmatig verbinding maakt met het internet dus kiezen voor andere ISP in de lijst met profielen en dan VLAN 300 invullen voor internet met verbindingstype dynamische IP/DHCP, dan kun je alle 4 de LAN poorten gebruiken voor internet.

Hallo @HAWK 

Je kan bij T-Mobile op het eigen glasvezelnetwerk worden aangesloten of op het KPN netwerk.

Op het eigen netwerk krijg je de Huawei ONT die op of naast het glasvezelaansluitpunt wordt gemonteerd en op het KPN netwerk krijg je waarschijnlijk de Genexis ONT die over het glasvezelaansluitpunt wordt geschoven.

In beide gevallen sluit de monteur eerst even de Zyxel-T54 aan op de ONT en achteraf kan je de Zyxel-T54 weghalen en de FB rechtstreeks aansluiten op de ONT. In de FB kan je dan het T-Mobile profiel selecteren of handmatig verbinding met het internet maken door VLAN 300 in te stellen voor internet.

 

Dank, betekent het feit dat KPN Netwerk het glas punt heeft aangelegd dat bij mij het KPN glasnetwerk ligt? De (KPN) monteur die de glasvezel in de meterkast afgemonteerd heeft, had het er over dat “er een converter over het glasvezel aansluitpunt wordt geschoven” maar weet dus niet of dat bij alle ISPs zo is (heb nog 0 ervaring met glasvezel, dat is duidelijk :)). 


Maar goed, fijn om te weten dat je de FB (via de WAN poort?) rechtstreeks op die (Huawei of Genexis) ONT kan aansluiten. Over dat T Mobile Thuis profiel had ik al iets gelezen (heb het ook gezien in de Netwerk settings van mijn FB) maar begrijp dat je dan nog maar 2 (van de 4) LAN poorten voor internet kan gebruiken? Weet nog niet of ik TV ga nemen, dus dan zou ik liever alle 4 de LAN poorten voor internet gebruiken (ze zijn ook allemaal in gebruik nu, sterker, de WAN poort is nu als LAN5 in gebruik, die moet dan via een switch of zo, zodra ik die WAN poort met de ONT moet verbinden). 

Dan zou de huidige configuratie van mijn “eigen” VOIP diensten (SIP via Cheap Connect) ook moeten blijven werken op deze manier?

 

Zie dat een hoop van FB 7590 mijn vragen (ook) in andere draadjes worden beantwoord, zoals:
 

 

 

 

 


Dus zal daar dit Zyxel T54 draadje niet verder voor gebruiken (dit lijstje is dan wel handig voor future reference 😎).

Reputatie 7
Badge +1

Waar ik wel eens benieuwd naar ben wie of welke afdeling bij een provider zoals T-Mobile beslist er welke apparatuur geleverd word, zoals daar zijn de router of STB.

Gaat dat door middel van aanbesteding dus wie het goedkoopst kan leveren is het heertje of kijkt men ook naar kwaliteit en mogelijkheden enz.?

Hallo,

Ik overweeg om 1GB glasvezel van t-mobile af te nemen. De enige vraag die ik echt heb is, kan ik zelf bepalen welke DHCP range ik uitdeel aan mijn eigen LAN? 

Alvast bedankt.

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hallo,

Ik overweeg om 1GB glasvezel van t-mobile af te nemen. De enige vraag die ik echt heb is, kan ik zelf bepalen welke DHCP range ik uitdeel aan mijn eigen LAN? 

Alvast bedankt.

 

 

Wat je aan de LAN zijde doet kun je helemaal zelf ingeven.

 

@eric 

 

Dank je wel voor het antwoord en het screenshot. Ik kan dus zonder meer mijn klasse B netwerk invullen. In mijn situatie 172.23.10.x  Dat scheelt een hoop gedoe bij het benaderen van klant netwerken. 

 

Reputatie 3

Kan ik deze ergens los kopen aangezien jullie niet zyxel t50 voor de t54 ruilen?

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt zeker een eigen modem kopen en gebruiken. Dit specifieke t54 is, en met name de software build als T-Mobile het levert is niet in de retail te koop. Maar er zijn dus zat alternatieven.

Reputatie 3

Je kunt zeker een eigen modem kopen en gebruiken. Dit specifieke t54 is, en met name de software build als T-Mobile het levert is niet in de retail te koop. Maar er zijn dus zat alternatieven.

Kun je mij een topic aanwijzen die dat uitlegt? Eigen router vpn

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Chris en Vera 

Indien je specifiek een router zoekt waarmee je een VPN kan opzetten dan kan je daar op Google genoeg informatie over vinden.

Zie dit bijvoorbeeld.

Hallo,

 

Hoe kan je als bestaande klant overstappen naar het nieuwe modem met Wifi6 ?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MB internet 

De nieuwe Zyxel-T54 met WiFi 6 wordt voorlopig alleen geleverd bij nieuwe glasvezelaansluitingen.

Reageer