Zyxel T-54: hoe werkt het?

Zyxel T-54: hoe werkt het?
Reputatie 7
Badge +16

Vanaf vandaag wordt de nieuwe Zyxel T-54 gelanceerd. Wat kun je precies van dit nieuwe modem verwachten, hoe werken de functies en hoe ziet het modem eruit? Dit zijn vraagstukken die we in dit artikel voor je beantwoorden zodat je helemaal op de hoogte bent van onze nieuwste aanwinst.


 

Update 14-3-2023

Het Zyxel T-54 modem is per vandaag ook gelanceerd voor DSL-aansluitingen! 

 

Het uiterlijk

Voorkant:

  • Led lampje Power
  • Led lampje Wan
  • Led lampje Internet
  • Led lampje LAN
  • Led lampje Wi-Fi 2.4G
  • Led lampje Wi-Fi 5G
  • Led lampje Phone
  • Led lampje SFP (niet in gebruik)

 

Achterkant:

  • Power
  • Reset
  • Power jack
  • Phone1/2
  • USB 3 (zijkant)
  • Ethernet 4x geschikt voor Internet & TV.
    (Ook wel APAS - Any Port Any Service genoemd)
  • WAN (Media Converter)
  • xDSL
  • WPS (zijkant)
  • Wi-Fi On/Off (zijkant)
  • SFP connector (deze is niet actief en kun je dus niet gebruiken)

 

De extra functies

Wifi 6
Het modem ondersteunt standaard Wifi 6 (11 AX). Wifi 6 is stabieler dan Wifi 5 en biedt een hogere wifi snelheid, tot wel 9,6 Gbit/s tegenover 3,5 Gbit/s met Wifi 5. Let op: dit gaat om de snelheid in het interne netwerk. De inkomende en uitgaande snelheid is afhankelijk van het type internetverbinding, tot max 100 Mbit/s bij DSL en max 1 Gbit/s bij Glasvezel.

Als jouw apparaten dit ook ondersteunen, dan zullen ze via Wifi 6 verbinding maken. Is dit niet het geval, dan valt de verbinding terug naar Wifi 5 (11 AC). Het modem werkt samen met Wifi Plus, maar de wifipunten ondersteunen geen Wifi 6 en verbinden via Wifi 5. Voor de volledigheid, Wifi 6 ondersteunt niét de 6 Ghz-frequentie en is niet hetzelfde als IPv6, dit is nog niet beschikbaar op ons netwerk.

Betere wifi stabiliteit en bereik
Door het gebruik van Wifi 6 en meer wifi antennes (vier voor 2.4 Ghz en vier voor 5 Ghz) heeft de T-54 een verbeterd wifi signaal.

Mesh ondersteuning
Het modem ondersteunt 'Easy Mesh'. Dit is een standaard waarmee apparaten samen één netwerk vormen en zo de wifi-dekking verbeteren & uitbreiden. Wil je een mesh-netwerk aanleggen, dan kan dit met Wifi Plus. Het modem werkt ook samen met andere easy mesh gecertificeerde apparatuur. Heb je eigen apparatuur, dan kun je bij de leverancier terecht voor ondersteuning bij de werking. 

Bandsteering
Bandsteering is een functie waarbij het modem per apparaat besluit welke frequentie (2.4 GHz / 5 GHz) het beste aansluit. Ook zet het modem elk apparaat standaard over op de andere frequentie als die op dat moment beter werkt. 

Beamforming
Beamforming is een techniek die ervoor zorgt dat het modem het wifi-signaal op je apparaat focust. Het modem herkent dat je apparaat zich op een bepaalde plek bevindt, daarom kan het gerichter een draadloze verbinding tot stand brengen en data uitwisselen. Dit verbetert ook de stabiliteit.

MU-MIMO
Als je met meerdere mensen in een netwerk online games speelt, HD video streamt of grote bestanden opent en verzendt, voorkomt MU-MIMO (Multiple user multiple input multiple output) dat een apparaat te veel bandbreedte opslokt. Het modem verdeelt de data zodat je op elk apparaat van een stabiele verbinding geniet.

Wifi offloading
Het modem heeft een optie om een simkaart in te voegen en te switchen tussen het 4G netwerk en het xDSL/Glasvezel netwerk. Deze optie bieden we nog niet aan. 

Airtime fairness
Airtime fairness is een functie die ervoor zorgt dat de zend- en ontvangsttijd per gebruiker evenredig wordt verdeeld.

USB 3.0 poort
De T-54 beschikt over een USB 3.0 poort met een doorvoersnelheid van 5 Gbit/s. Het T-54 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag zoals harde schijven/SSD's. En in tegenstelling tot onze andere modems is de USB-poort actief en bruikbaar.

 

Wifi on/off
De Wifi on/off knop aan de zijkant is nu "beveiligd" en moet een aantal seconden ingedrukt worden voordat wifi uit gaat.

 

 

Alle credits aan de testers en de personen die dit artikel hebben ondersteund: @Jaap@Brian en @TMTV

 

UPDATE: er is de laatste tijd nogal wat vraag naar, maar de T-54 heeft geen harddisk.

 

Neem ook een kijkje op onze vernieuwde servicepagina voor de volledige handleiding: Handleidingen & video's | Odido.


131 reacties

Jammer dat T-mobile niets extras doet voor vaste klanten die al jaren klant zijn. 

Reputatie 7
Badge +15

@MB internet 

De Zyxel-T50 is een prima modem/router met een goed functionerende WiFi maar als je toch een betere modem/router wilt dan heb je de keuze om een eigen router te gebruiken of een WiFi extender met WiFi 6 die de WiFi regelt.

Reputatie 6

Hoi @MB internet, dit is zeker niet vanuit onwil! Er is op dit moment een beperkte voorraad van de T54 modems, daarom is ervoor gekozen dat dit modem enkel wordt uitgegeven aan nieuwe glasvezelabonnees die nog geen T-Mobile modem hebben.

Reputatie 1

Onze Duux Flex Whisper kan niet pairen op de T54 router, ook niet met alleen 2,4Ghz en Firewall uitgeschakeld. Op geen enkele manier kan ik de Duux op de T54 koppelen, het loopt steeds fout in een Time-out error.

Op andere routers, bijv Cisco, kan de Duux wel worden gekoppeld.

Kan de Duux wel connected als ik een oude AirPort Express bekabeld aansluit en dan de Duux  pair met de AirPort WiFi.

Dan is de Duux app ook via de WiFi van de T54 bereikbaar, maar alleen als de AirPort aan blijft staan.

Is er een bug in de firmware of restrictie van de T54?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bluespromotor 

Kan je eens kijken of het volgende helpt :

Ga in een browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat. Ga naar het menu > netwerkinstellingen > draadloos > algemeen en kies onderaan bij beveiligingsmodus WPA2-PSK, toepassen.

Reputatie 1

Hallo @Bluespromotor 

Kan je eens kijken of het volgende helpt :

Ga in een browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat. Ga naar het menu > netwerkinstellingen > draadloos > algemeen en kies onderaan bij beveiligingsmodus WPA2-PSK, toepassen.

 

Beste @Waqqas, Deze instelling heb ik ook geprobeerd. Deze ook gecombineerd met een Guest account waarbij alleen de 2,4Ghz geactiveerd was. Ook hierbij een Time-out

Deze mogelijkheid werd ook door Duux support geadviseerd. 
 

Reputatie 7

Hi @Bluespromotor, top dat je gelijk de tip van @Waqqas hebt uitgeprobeerd! Ik had gehoopt dat dit zou werken. Super dat je ook bij Duux zelf hebt aangeklopt. Gaven zij ook nog andere tips? Mag ik in ieder geval vragen of jij nog een andere tip in petto hebt @Waqqas? 💪

Reputatie 4
Badge

 

Beste @Waqqas, Deze instelling heb ik ook geprobeerd. Deze ook gecombineerd met een Guest account waarbij alleen de 2,4Ghz geactiveerd was. Ook hierbij een Time-out

Deze mogelijkheid werd ook door Duux support geadviseerd. 
 

Beste @Bluespromotor 
Misschien wel een hele domme vraag, maar ik wilde hem toch stellen.
Als je met de Duux verbinding wilt maken, Stel op de 2.4 Ghz.
Dan is jouw telefoon ook verbonden met enkel de 2.4 Ghz?

Let op met gast Netwerk e.d. bij vele providers kan het ervoor zorgen dat apparaten elkaar niet meer kunnen vinden/communiceren (apparaten worden geïsoleerd op het gast netwerk)

Je Wifi heeft 1 naam?
Die is hetzelfde voor de 2.4 en 5 Ghz? (dan kan het zo zijn dat je telefoon steeds naar de 5 Ghz gezet word en/of andersom netzoals dat met de Duux gebeuren kan)


Wat ik zelf altijd bij mensen doe is bijvoorbeeld: WiFinaam 2,4 (voor de 2,4 Ghz) en voor de 5Ghz gewoon: WiFinaam.
Uiteraard de WiFinaam de naam naar keuze die jij je netwerk geven wilt.
Vooral voor IoT en andere apparaten die enkel via de 2.4 Ghz werken, word bovenstaande aangeraden.

Reputatie 1

Beste @Maarten098,

Ik heb zelfs de Zyxel T54 router met uitsluitend 2,4Ghz met WPA2-PSK (AES) geconfigureerd, ook zonder de Guest 2,4Ghz en toen het netwerk opnieuw opgestart, waarbij dus alle apparaten op 2,4Ghz zijn gekoppeld.

Helaas wordt de Duux niet herkend bij de pairing op de T54 en volgt er een Time-out.

Ook dichter bij de router biedt geen oplossing (50 cm).

In de systeem-log en beveiligings-log kom ik ook geen DHCP activiteit tegen.

Bij een extra bekabelde Router (AirPort Express 2e gen) wordt de Duux wel gekoppeld, maar staat deze als bekabeld in de Router geregistreerd.

Reputatie 4
Badge

Beste @Bluespromotor 

Bedankt voor de terug koppeling!

Onderstaande in enkel bedoeld voor de 2.4 Ghz WiFi
Op welk kanaal staat de 2.4 Ghz afgesteld? Automatisch?
Veel apparaten kunnen moeite hebben met kanaal 12, 13
1, 6, 11 zijn vaak de geadviseerde kanalen, mijn advies zou dan zijn om even kanaal 1 of 6 te proberen om te kijken als dat toevallig wel werkt. (kan je vaak wel vast zetten)
Andere tip zou zijn om het vast te zetten op de 20Mhz kanaal breedte. (weet niet of het mogelijk is?)
Bovenstaande wil vaak de Time Out probleem wel eens verhelpen doordat het soms kan zijn dat het apparaat een wat simpele/oudere netwerk kaart aan boort heeft om kosten te besparen.
Dan kan het zijn dat daarom met nieuwere modems niet lekker gecommuniceerd kan worden.


Kan de Duux gereset worden?
Dat al geprobeerd?

Reputatie 1

Beste @Bluespromotor 

Bedankt voor de terug koppeling!

Onderstaande in enkel bedoeld voor de 2.4 Ghz WiFi
Op welk kanaal staat de 2.4 Ghz afgesteld? Automatisch?
Veel apparaten kunnen moeite hebben met kanaal 12, 13
1, 6, 11 zijn vaak de geadviseerde kanalen, mijn advies zou dan zijn om even kanaal 1 of 6 te proberen om te kijken als dat toevallig wel werkt. (kan je vaak wel vast zetten)
Andere tip zou zijn om het vast te zetten op de 20Mhz kanaal breedte. (weet niet of het mogelijk is?)
Bovenstaande wil vaak de Time Out probleem wel eens verhelpen doordat het soms kan zijn dat het apparaat een wat simpele/oudere netwerk kaart aan boort heeft om kosten te besparen.
Dan kan het zijn dat daarom met nieuwere modems niet lekker gecommuniceerd kan worden.


Kan de Duux gereset worden?
Dat al geprobeerd?

Beste @Maarten098 Momenteel staat het kanaal op 6, daarmee werkt mijn Sonos apparatuur het beste. Maar ik zal nog eens testen met kanaal 1. De parameter kanaalbreedte kan ik worden aangepast, volgens mij staat die op 20 Mhz. Omdat mijn overige apparaten wel goed kunnen koppelen zou ik erg geholpen zijn met een mede gebruiker met zowel een T54 Router en een Duux ventilator.

ik ga in ieder geval door met het testen van alle genoemde suggesties. Als het ooit lukt geef ik een terugkoppeling met de ultieme oplossing.

Reputatie 4
Badge

Beste @Maarten098 Momenteel staat het kanaal op 6, daarmee werkt mijn Sonos apparatuur het beste. Maar ik zal nog eens testen met kanaal 1. De parameter kanaalbreedte kan ik worden aangepast, volgens mij staat die op 20 Mhz. Omdat mijn overige apparaten wel goed kunnen koppelen zou ik erg geholpen zijn met een mede gebruiker met zowel een T54 Router en een Duux ventilator.

ik ga in ieder geval door met het testen van alle genoemde suggesties. Als het ooit lukt geef ik een terugkoppeling met de ultieme oplossing.

 

Beste @Bluespromotor 
Kanaal 6 zal ook gewoon goed moeten zijn.

Op de Duux FAQ website staan ook nog tips.
Waarschijnlijk heb je ze al gelezen en geprobeerd?

5. Make sure your smartphone or tablet is set to a 2.4 GHz Wi-Fi band, not a 5 GHz band.

Important: Modern routers in some cases offer standard 2.4GHz and 5GHz on the same WiFi signal (called Dual Band connection). This may cause pairing problems when your smartphone or tablet is connected to the 5GHz band of the signal by default. Both your smartphone or tablet and your Duux Smart Device must be connected to the 2.4GHz band of the same WiFi signal.

To solve this problem, you can disable the 5Ghz band in your router settings or create a second WiFi signal for this purpose. Please refer to your router's manual.

Advanced:

6. Make sure the encryption method and authentication type are set to WPA2-PSK and AES respectively, for the router's wireless settings. Both can also be set to Auto mode. Make sure the wireless mode is not only set to 802.11n. The exact designation of these settings varies by router manufacturer. Please refer to your router's manual for exact instructions on how to adjust these settings.


 

Oftewel een 2.4 Ghz kanaal aanmaken met een band op 1 - 11 reeks (6 is goed) met WPA2-PSK en AES en kanaal breedte op 20 Mhz.
Mogelijk met een makkelijk wachtwoord (puur voor het testen) en opletten dat vaak een mobiel automatisch start met een hoofdletter!

Als bovenstaande gelukt is en de Duux heeft een IP gekregen ...
De telefoon/Tablet ook verbinden met dezelfde WiFi die hierboven aangemaakt is.

Het is ook gek dat alle andere apparaten wel kunnen koppelen en geen problemen ervaren, maar enkel de Duux het probleem heeft.
Maar de Duux wel werk op andere routers/AP's.
Daarom dat ik ook op het idee kwam dat het aan de nieuwe technieken zou moeten liggen.
Op internet staat meerdere dingen daar over, dat de Duux bij vele providers niet werken met de nieuwe type routers.
Mensen lossen dat vaak dan op door een losse Acces Point enkel voor de 2.4Ghz aan te schaffen. (dat vind ik niet echt een top oplossing)

Succes en hopen dat het alsnog goed komt 👍

Reputatie 1

Ik heb mijn externe HDD aangesloten op de usb3 poort van deze modem en dan valt het mij op dat de leessnelheid prima lijkt, tenminste de video’s op de hdd spelen prima af.  Maar als ik probeer om een bestand op deze hdd te uploaden dan gaat dit zo langzaam, dat gaat werkelijk nergens meer over.
Zo traag dat ik me ook afvraag wat hier het probleem is,   mijn hdd zou toch makkelijk met 100 mb/s moeten gaan, maar dit ligt nu op 0,5 mb’s   

Overigens dit met een Mac en een windows pc geprobeerd  met hetzelfde resultaat, en bekabeld.

 

Reputatie 1

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Reputatie 7
Badge +14

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Niet samen maar wel naast elkaar.  Schakel de interne wifi in het modem uit en gebruik de deco mesh oplossing in de access point mode.

Reputatie 1

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Niet samen maar wel naast elkaar.  Schakel de interne wifi in het modem uit en gebruik de deco mesh oplossing in de access point mode.

Top! Interne WiFi uitschakelen via de knop, of moet ik daarvoor inloggen op de modem? De LAN-poorten op de modem blijven wel gewoon werken? En laatste vraag, ik ben hier niet heel erg in thuis, maar ik gebruik het nu ook als mesh netwerk op andere modem (Ziggo, stap binnenkort over op T-Mobile) en staat nu ingesteld als WiFi-router (aanbevolen) en niet als Access Point, wat is het verschil en is het tweede dus noodzakelijk?

Reputatie 1

Werkt deze modem ook samen met het mesh systeem TP-link Deco M4 (2017)?

Niet samen maar wel naast elkaar.  Schakel de interne wifi in het modem uit en gebruik de deco mesh oplossing in de access point mode.

Top! Interne WiFi uitschakelen via de knop, of moet ik daarvoor inloggen op de modem? De LAN-poorten op de modem blijven wel gewoon werken? En laatste vraag, ik ben hier niet heel erg in thuis, maar ik gebruik het nu ook als mesh netwerk op andere modem (Ziggo, stap binnenkort over op T-Mobile) en staat nu ingesteld als WiFi-router (aanbevolen) en niet als Access Point, wat is het verschil en is het tweede dus noodzakelijk?

 @eric  weet jij dit toevallig?

Reputatie 7
Badge +14

Wifi uitschakelen is een menu in het modem.

Als je het nu als router hebt ingesteld, dan staat het Ziggp modem in bridge mode. Dat kan niet bij T-mobile.  Er zijn allerlei manieren om e.e.a. aan te sluiten, maar het Zyxcel gewoon als router behouden en de Deco's in AP modus is het makkelijkst. 

Reputatie 4

Hoi @BeMu, de T-54 wordt voorlopig alleen nog geleverd aan nieuwe glasvezelklanten. Het modem zal (nog) niet bij Draytek, Huawei of T-50 swaps worden geleverd.

En als je over gaat van de oude koper kabel via Tele2 naar Glasvezel van T-mobile heb je dan ook recht op de T 54? of word je dan gezien als een oude klant?

De klant is dan wel over gegaan naar glasvezel dus, is geen bestaande glasvezelklant.

Ben benieuwt naar het antwoord.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Erwin05,

Dat is een goede vraag die je daar stelt!

Aangezien wij géén gegevens van Tele2 klanten in ons Thuis systeem hebben staan zal het abonnement van een oud-Tele2 klant als een nieuw abonnement worden gezien. Dit betekent dat een oud-Tele2 klant, mits aangesloten op glasvezel, een T-54 modem zal ontvangen. 

Mocht het nog relevant zijn voor jou, dan hoop ik je hiermee binnenkort te mogen verwelkomen. 😉

Reputatie 1

Ik wil geen mail meer ontvangen van dit forum. waar zet ik dat uit?

Reputatie 4

Hey @Erwin05,

Dat is een goede vraag die je daar stelt!

Aangezien wij géén gegevens van Tele2 klanten in ons Thuis systeem hebben staan zal het abonnement van een oud-Tele2 klant als een nieuw abonnement worden gezien. Dit betekent dat een oud-Tele2 klant, mits aangesloten op glasvezel, een T-54 modem zal ontvangen. 

Mocht het nog relevant zijn voor jou, dan hoop ik je hiermee binnenkort te mogen verwelkomen. 😉

 

Mijn ouders zijn over gegaan van Tele2 naar T-mobile dus zijn ze een nieuwe glasvezel klant maar gisteren ontvingen ze de T 50. Er is net met de klantenservice gebeld en de T 54 word opgestuurd.

Waarom wordt er door T-mobile dan toch de T 50 geleverd?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Merlin1201,

Dat is zeer zeker mogelijk, ik leg het graag voor je uit!

Om geen emails meer te ontvangen heb je twee mogelijkheden, namelijk:

  • Uitschrijven van emails over dit specifieke topic:
Verwijder dit topic uit favorieten om geen emails meer over dit topic te ontvangen.

 

 

  • E-mail instellingen in het algemeen aanpassen:
Selecteer instellingen
Relevante email instellingen

 

Geef het gerust aan als je hier nog vragen over hebt, ik help je er graag mee! 🙂

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Erwin05,

Bedankt voor het doorgeven, dat had ik niet verwacht! Ik ben erg benieuwd waarom dit is gebeurd. Mochten jullie ervoor open staan, zou je mij dan de volgende gegevens in een privébericht door kunnen sturen zodat ik uit kan zoeken waarom dit is gebeurd:

  • Postcode en huisnummer.
  • Geboortedatum van de contractant
  • De laatste vier cijfers van de contractant.

Hiermee kan ik de reden voor de T-50 naar boven vissen! 

Reputatie 4

Ik ga er van uit dat mijn ouders wel de T54 geleverd krijgen zoals T-mobile zelf belooft in dit topic en dat deze ook binnenkort geleverd wordt zoals is afgesproken met Isabel.

En zoals jij zelf schrijft dit geen enkel probleem is dat wij de T54 binnenkort kunnen verwachten.

Dat Klanten die van Tele2 komen een T50 ontvangen vind ik tegen de regel ingaan van T-mobile zelf.

Klanten zijn hierover nooit ingelicht en klanten die van Tele2 komen hebben net zoveel recht op de T54 als andere nieuwe glasvezelklanten.

Waarom is het aangaan van een contract bij een isp altijd een teleurstelling en komen ze niet na wat er belooft is. Dit is ook mijn ervaring.

 

 

 

Reageer