Zyxel T-56: hoe werkt het?

  • 6 June 2023
  • 49 reacties
  • 43896 Bekeken
Zyxel T-56: hoe werkt het?
Reputatie 7
Badge +8

Vanaf vandaag, 6 juni 2023, wordt de nieuwe Zyxel T-56 gelanceerd voor nieuwe klanten op Glasvezel. Wat kun je precies van dit nieuwe modem verwachten, hoe werken de functies en hoe ziet het modem eruit? Na het lezen van dit artikel ben jij helemaal op de hoogte van onze nieuwste aanwinst!

 

 

Het uiterlijk en de specificaties

Het uiterlijk van de T-56 en de T-54 is vrijwel identiek. Op beide apparaten staat de naam (T-56 of T-54). Wel wijkt de tekst op de voorkant bij een led af. De verschillen zitten daarnaast vooral in de benamingen en posities van sommige poorten op de achterkant. Hoe ziet het nieuwe modem eruit?

  • Het ontbreken van een DSL-poort (achterkant, grijs, linksonder) 

  • WAN-poort zit links van de gele LAN-poorten

  • WAN-poort kan tot 2,5Gbps en heet “2.5G WAN” op T-56 (“WAN” op T-54) 

  • Meest linker gele LAN-poort kan tot 2,5Gbps en heet “2.5G LAN” (op T-54 “LAN 1”) 

  • SFP-port uitsparing is er wel, maar deze is leeg: er kan geen SFP-module ingeschoven worden 

Het WPS led lampje zit niet op de T-54 noch op de T-56. Als je WPS activeert dan gaat de 2.4G en 5G oranje knipperen, zolang de WPS actief is om te verbinden. Daarna gaan ze terug naar groen (WPS werkt niet als WPA3-only wordt gebruikt). 

 

T-54

Uiterlijke kenmerken achterkant van de T-54.

 

T-56

Uiterlijke kenmerken achterkant van de T-56.

 

 


 

Functies T-56

Wifi 6

Het T-56-modem heeft wifi op zowel het wifi 5-protocol als het nieuwste wifi 6-protocol. Wifi 6 zorgt voor stabieler bereik en hogere snelheden. 

Voor Wifi 6 moeten je apparaten wel geschikt zijn. Dit zijn steeds meer apparaten zoals laptops, tablets, en smartphones die momenteel worden verkocht. Is je apparaat niet geschikt voor Wifi 6, dan zal automatisch op Wifi 5 worden teruggevallen voor dat apparaat. 

 

Betere wifi-stabiliteit

Het Wifi 6-protocol op de T-56 zorgt onder meer voor betere stabiliteit van je Thuis-wifinetwerk. Ook het hoge aantal wifiantennes (4x4 op zowel de 2.4Ghz-band als de 5Ghz-band) dragen bij aan hoge wifi-stabiliteit. MU-MIMO is in staat om veel apparaten tegelijk verbonden te houden met het wifinetwerk, wat zorgt voor meer stabiliteit, betere capaciteitsverdeling, en hogere responsiviteit voor ieder apparaat in je Thuisnetwerk. 

 

Meer wifi-bereik

Ook het hoge aantal wifiantennes (4x4 op zowel de 2.4Ghz-band als de 5Ghz-band) zorgt voor een maximaal bereik van je wifinetwerk. Mocht je nog meer bereik willen, dan is je wifinetwerk eenvoudig uit te breiden met Wifi Plus van Odido. 

 

Wifi Plus met Mesh

Het T-56-modem werkt optimaal met Wifi Plus. Het Wifi 6 wifipunt de WX5600 is compatible. De WAP6807 is niet compatible. Mesh zorgt ervoor dat het wifisignaal op het modem aan kan blijven staan. Dit in tegenstelling tot veel andere wifioplossingen. De T-56 zal het startpunt van je wifinetwerk blijven, welke zeer makkelijk uit te breiden is met één of meer Wifi Plus wifipunten. Met één extra wifipunt heb je dus al een meshnetwerk thuis, waar andere oplossingen minimaal twee extra wifipunten vereisen. Er kunnen maximaal 3 wifipunten worden besteld en geinstalleerd. Bij drie wifipunten moet er echter wel 1 bedraad verbonden zijn met de T-56 en het wifisignaal op de T-56 moet zijn uitgeschakeld. Dit om verminderde snelheid en instabiliteit te voorkomen. 

 

USB 3.0-poort

De USB 3.0-poort op het T-56 modem zorgt ervoor dat je makkelijk USB-apparatuur kan aansluiten. De verbinding heeft een relatief hoge doorvoersnelheid van 5Gbps dan dat de oudere USB 2.0-techniek aankan. Het T-56 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag als harde schijven/SSD. 

 

Een 2.5 Gbe LAN-poort en drie 1Gbe LAN-poorten 

Op het T-56 modem bevinden zich aan de achterkant een 2.5Gbe en drie 1Gbe LAN-poorten. Met de 2.5Gbps LAN-poort kunnen MultiGbps-snelheden geleverd worden over 1 enkele lijn. Voor een 1Gbe-poort is dat tot 1Gbps. Hiermee heb je de mogelijkheid om meerdere apparaten bekabeld via UTP te verbinden met je Thuisnetwerk. Deze bekabelde verbinding biedt altijd de maximaal haalbare snelheid. 

 

 

Verschillen in functies T-54 en T-56

 

 

 Feature​ 

Odido

Zyxel T-56 

Odido 

Zyxel T-54  

 Opmerkingen​ 

VDSL 

N/A 

(Fiber-only modem) 

VDSL 17a/35b profile ​ 
VDSL-LR (long reach) 

T-56 kan niet op DSL worden ingezet 

 

Wireless 2.4GHz (Wifi 6)​ 

4x4 11ax, 1200Mbps 

(Wifi 6)​ 

4x4 11ax, 1200Mbps 

(Wifi 6)​ 

De T-56 en T-54 bevatten meer antennes hierdoor zijn hogere snelheden mogelijk en is betere dekking haalbaar 

 

Wireless 5GHz (Wifi 6)​ 

4x4 11ax, 4800Mbps​ 

(Wifi 6) 

 

4x4 11ax, 4800Mbps​ 

(Wifi 6) 

 

 

Ethernet WAN​ 

1 x 2.5Gb 

1 x 1 Gb 

 

 

Ethernet LAN​ 

1 x 2.5Gb  

3 x 1 Gb 

4 x 1 Gb​ 

T-56 kan als enige MultiGb-snelheid op 1 LAN-poort doorgeven, of verdeeld over meerdere LAN-poorten en/of wifi 

 

EasyMesh​ 

Yes 

Yes​ 

EasyMesh: T-56 en T-54 kunnen als eerste wifipunt gebruikt worden met de Zyxel WX5600 Wifi 6 Wifipunt van Wifi+ 

 

Voice ports​ 

2​ 

 

 

USB port​ 

1 x USB 3.0 

1 x USB 3.0 

 

 

Firmware​ 

OEM FW (OPAL)​ 

OEM FW (OPAL)​ 

 

 

3G/4G dongle support​ 

Yes 

Yes​ 

 

 

Supplier​ 

Zyxel 

Zyxel ​ 

Leverancier is weer ZyXel hierdoor blijft de User Interface nagenoeg gelijk 

 

 

 

FAQ

Waarom is de Zyxel T-56 niet beschikbaar voor DSL?

De T-56 is een ‘fiber-only modem zonder DSL-functionaliteit. Voor DSL hebben we dan ook het T-54 modem dat geschikt is.

 

Werkt de T-56 met Wifi Plus van Odido?

Ja deze werkt ook met de huidige WX5600 extenders van Wifi Plus. Deze heeft eveneens Wifi 6 (11AX) om uit te zenden en verbinden met het modem. Hiermee creëer je een volledig Wifi 6 mesh-netwerk. Dit is gelijk aan de T-54. 

 

Hoe kan ik Wifi 6 ervaren? 

Het T-56 modem zendt standaard ook uit op Wifi 6. Voor Wifi 6 moeten je apparaten wel geschikt zijn. Dit zijn steeds meer apparaten zoals laptops, tablets, en smartphones die momenteel worden verkocht. Is je apparaat niet geschikt voor Wifi 6, dan zal op Wifi 5 worden teruggevallen voor dat apparaat.  

 

Hoe haal ik de snelheid van 1 Gbps? 

Om de maximale snelheid van 1 Gbps te halen, heb je een abonnement nodig dat tot deze snelheid gaat. 

Als het 1 Gbps-abonnement actief is bij jou thuis, dan adviseren wij om je apparaat middels UTP-kabel aan te sluiten op één van de LAN-poorten op de T-56. Via wifi is het ook mogelijk om tot deze snelheid te halen, mits het apparaat dat je hiervoor gebruikt ook in staat is om deze hoge snelheden te halen. Wij adviseren om van het Wifi 6-protocol gebruik te maken. Deze wordt ondersteund door het T-56 modem. 

 

Wat betekenen de led-lampjes op het T-56-modem? 

  • Power: deze led geeft aan of het modem aan staat 

  • 2.5 WAN: deze led geeft aan of er een signaal op de WAN-poort van het modem is. 

  • Internet: deze led geeft aan of er verbinding is met het internet. Brandt of knippert deze snel, dan heb je verbinding met het internet. 

  • LAN: deze led geeft aan of er een apparaat verbonden is met één of meer LAN poorten achter op het modem. Als deze knippert, betekent dit dat er datatransmissie plaatsvindt. 

  • 2.4G: deze led geeft aan of het 2.4GHz-wifinetwerk actief is. Als deze knippert, gaat er data over het netwerk. 

  • 5G: deze led geeft aan of het 5GHz-netwerkactief is. Als deze knippert, gaat er data over het netwerk. Dit modem maakt geen verbinding met het mobiele 5G-netwerk van Odido. 

  • Phone: als deze led brandt, dan is Vast Bellen actief. Als deze knippert, gaat de telefoon over of wordt er een gesprek gevoerd. 

Waarvoor is de sleuf dwars middenachter op het modem? 

De sleuf achterop het modem is een SFP-poort. Dit is een aansluiting om een uitbreiding te doen voor andere verbindingsmogelijkheden (zoals een glasvezelkabel). Omdat we bij Thuis altijd een media converter of ONT gebruiken, is deze poort niet nodig. De poort is ook in het modem uitgeschakeld. 

 

Hoe plaats ik de T-56 voor een optimaal wifisignaal? 

Het T-56 modem heeft de antennes zo gepositioneerd dat ze vooral horizontaal uitstralen. Zet het modem daarom altijd rechtop vrij van de muur, of hang hem met de meegeleverde ophangbeugels aan de muur. Zorg bij voorkeur voor een plek in het zicht, zodat het signaal onbelemmerd je apparaat kan bereiken. Zorg daarnaast dat verstorende factoren (koelkast, magnetron, aquarium) niet tussen het modem en je apparaat staan. Mocht je signaal onvoldoende zijn, probeer dan het modem anders te positioneren en richt de platte voorkant naar de plek waar je de ontvangst wilt verbeteren. 

 

Installatie en Gebruik Wifi Plus (WX5600 wifipunt) i.c.m. T-56 

Het installeren van Wifi Plus is gelijk aan het proces voor de T-54. Voor elk wifipunt geldt dat het bedraad aansluiten van het wifipunt meer gerantie biedt voor hogere snelheid en stabielere verbinding. De wifipunten kunnen uiteraard ook prima draadloos worden gebruikt. Evenals de T-54 is de T-56 niet compatible met het Wifi 5 wifipunt van Odido; de WAP6807. Klanten met een T-56 / T-54 en Wifi Plus dienen altijd van de WX5600 gebruik te maken.  

 

Waar vind ik meer informatie over het Wifi 6 wifipunt (WX5600)?

Meer informatie over dit wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! | Odido Community

 

 

Handleiding T-56


49 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Kijk eens aan, dat is mooi nieuws! Voor wie er nóg meer over wil weten: vanuit Zyxel heet ‘ie EX5601-T1. Ik ben benieuwd wanneer die 2,5Gbit/s-WAN-poort van pas gaat komen...

Reputatie 1

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

Reputatie 7
Badge +14

Het klopt dat goedwerkende apparatuur niet wordt vervangen. Je kunt wel altijd een eigen router aanschaffen of een Mesh netwerk starten zodat je minder afhankelijk wordt van de provider.

Reputatie 1

Nee Eric mijn apparatuur werkt niet goed: ik kan namelijk geen gebruikmaken van WIFI 6...en nieuwe klanten wel. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Leon50 

De Zyxel-T50 is een prima router die nog wel enige tijd mee kan, WiFi 6 is een leuke aanvulling maar WiFi 5 is ook prima te doen.

Reputatie 1

Hallo @Leon50 

De Zyxel-T50 is een prima router die nog wel enige tijd mee kan, WiFi 6 is een leuke aanvulling maar WiFi 5 is ook prima te doen.

Voor mij niet: het bereik van WIFI6 is groter en dat heb ik nodig voor stabiel WIFI. En ja, ik snap dat ik dat kan oplossen door WIFI repeaters. 

Reputatie 7
Badge +16

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

@Leon50 Er zal later in het jaar zeker wel de mogelijkheid komen om een swap te doen zodat je een 54 of 56 ontvangt, maar dat is altijd pas op basis van een technisch mankement of omdat de huidige apparatuur tekort komt. Bij een probleem met bereik, wil ik prima overwegen om te zijner tijd een swap te doen. Wanneer de 56 beschikbaar wordt voor bestaande aansluitingen weet ik nog niet, maar als je ergens in oktober of november nog eens een berichtje achterlaat, beloof ik dat ik ernaar kijk voor je!

Reputatie 1

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

@Leon50 Er zal later in het jaar zeker wel de mogelijkheid komen om een swap te doen zodat je een 54 of 56 ontvangt, maar dat is altijd pas op basis van een technisch mankement of omdat de huidige apparatuur tekort komt. Bij een probleem met bereik, wil ik prima overwegen om te zijner tijd een swap te doen. Wanneer de 56 beschikbaar wordt voor bestaande aansluitingen weet ik nog niet, maar als je ergens in oktober of november nog eens een berichtje achterlaat, beloof ik dat ik ernaar kijk voor je!

Akkoord, ik zet em in de agenda voor begin november. Ik heb namelijk op zolder stabiel WIFI nodig voor mijn werk (Teams meetings via mijn laptop). Nu valt beeld en/of geluid regelmatig weg vanwege WIFI ontvangst. 

Dank voor de reactie! 

I want to replace my old t50 with a t56....my devices at home are able to connect Wifi 6 

How can do that? Just ask T mobile?

Reputatie 7
Badge +14

Hi @MariuszGck 

The t50 is not old. They do not replace the router just to have wifi6. If you really need wifi6, you can buy your own router.

Hi @MariuszGck 

The t50 is not old. They do not replace the router just to have wifi6. If you really need wifi6, you can buy your own router.

Yes... that's what am going to do.. thank you 

Vorige week installatie pakket gehad.

Geen T56 maar T54 gehad.

Ze maken zeker eerst nog de oude routers op voor ze de nieuwe versturen...

Reputatie 7
Badge +14

T56 is eigenlijk een uitgeklede T54, namelijk zonder mogelijk van DSL. T54 heeft wel wifi6, net zoals de T56.

Nou het was even bedenken hoe en wat, maar de oplossing is gevonden. Aangezien de sales afdeling klant retentie niet interessant vindt en zelf niet de nieuwe klant korting gegeven wordt en een nieuwe modem ook niet kon heb ik gevonden hoe je het kan oplossen en wel de nieuwe modem kan krijgen.

Nieuw abonnement bij een concurrent afnemen, belangrijk want je wil niet zonder internet zitten. Daarna T-Mobile stopzetten en direct een nieuw T-Mobile abonnement aanvragen die aangesloten kan worden op het moment dat je de concurrent stop zet in de bedenktijd.

Hierdoor krijg je: Nieuwe Modem, nieuw WIFI-punt en € 180,- korting op je jaarabonnement.
Enige probleem is voor de bedrijven dat het ze heel wat extra kost maar dat is niet ons probleem.

Reputatie 1

Nou het was even bedenken hoe en wat, maar de oplossing is gevonden. Aangezien de sales afdeling klant retentie niet interessant vindt en zelf niet de nieuwe klant korting gegeven wordt en een nieuwe modem ook niet kon heb ik gevonden hoe je het kan oplossen en wel de nieuwe modem kan krijgen.

Nieuw abonnement bij een concurrent afnemen, belangrijk want je wil niet zonder internet zitten. Daarna T-Mobile stopzetten en direct een nieuw T-Mobile abonnement aanvragen die aangesloten kan worden op het moment dat je de concurrent stop zet in de bedenktijd.

Hierdoor krijg je: Nieuwe Modem, nieuw WIFI-punt en € 180,- korting op je jaarabonnement.
Enige probleem is voor de bedrijven dat het ze heel wat extra kost maar dat is niet ons probleem.

Tja dat roept T-Mobile dan echt over zichzelf af….

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

Niet vergeten eerst bij een concurrent aan te vragen. Zodat je wel altijd dekking hebt en dan in de bedenktijd te annuleren en T-mobile aan te vragen :).

Voor thuiswerken op de pc/laptop gebruik ik nog altijd een utp kabel aan mijn eigen Fritz box. Zo’n kabel kan ik iedereen met WiFi problemen op de pc/laptop echt aanraden. Ik kon gewoon de coax er uittrekken en via dezelfde buis een utp kabel trekken.

WiFi is hier thuis bijna nooit een probleem meer met 3 mesh extenders die ook via utp aan de router zijn verbonden. Tja de betonnen muren blokkeren redelijk de draadloze signalen binnen de woning en er zijn van buiten wel 20 andere WiFi netwerken, van WiFi 5 naar 6 en straks 7 verandert erg weinig aan de beton wapening lijkt me.

Bij het overstappen van de ene naar de andere provider omdat dat toch maar weer 300€ per jaar scheelt komt er steeds weer een nieuwe modem, en die bewaar ik dan netjes in de originele doos en die gaat dan het jaar daarop weer retour, de meegeleverde modems worden wel steeds mooier, die Zyxel 5601 zou ook f-secure sense software kunnen draaien. Het is alleen nog een beetje een black box wat, en hoe er dan precies gefilterd wordt. Dit daar ook ids/ips op? een proxy server met virus scanner? Ik zou de technische details wel willen weten….

mij werd bij het afsluiten van mijn nieuwe t-mobile contract verzekerd dat ik voortaan elk jaar de starterskorting zou krijgen. Dat scheelt wel veel gedoe en onnodig heen en weer sturen van ongebruikte modems.

tot

zover.

 

Recent bij mij glasvezel gelegd. T-mobile doet er alles aan om mij als klant binnen te krijgen echter de modems kunnen niet in brigde mode - ik heb het TP link omada systeem compleet met router en ik ga mijn router niet vervangen voor een ander - dus wat nu. Er is mij verteld dat de T-56 wel een bridge modus heeft. Klopt dit ?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JoukePoppe 

De routers van T-Mobile kunnen niet in bridge mode maar als je eigen router VLAN ondersteuning heeft dan kun je VLAN 300 taggen aan de WAN poort met DHCP als connectie type en dan kan je deze op de mediaconverter aansluiten.

Hallo @JoukePoppe 

De routers van T-Mobile kunnen niet in bridge mode maar als je eigen router VLAN ondersteuning heeft dan kun je VLAN 300 taggen aan de WAN poort met DHCP als connectie type en dan kan je deze op de mediaconverter aansluiten.

Hallo Waqqas ok dat is mogelijk op mijn router, echter voor TV heb ik VLAN640 nodig hoe doe ik dat dan ?

Reputatie 7
Badge +15

@JoukePoppe 

Tv werkt nu ook via een internet poort dus met VLAN 300 alleen kan je internetten en tv kijken.

ok dus ik sluit de TV box gewoon via een UTP kabel op internet aan en hij doet het...of werkt dit anders

Reputatie 7
Badge +15

@JoukePoppe 

Inderdaad gewoon de tv box met een internetkabel aansluiten op een internetpoort.

Vandaag kwam er iemand van T-mobile met de mededeling dat de T-56 modem dus een bridge modus heeft. Je antwoord bevestigd niet maar dat het via VLAN zou kunnen wist ik wel. Alleen hoe nu weet ik het. Thx

 

Reputatie 7
Badge +15

@JoukePoppe

T50 en T54 hebben beide geen bridge mogelijk, wanneer je de T56 hebt zal je er wel achter komen.

Reageer