Sticky

Forum handleiding


Reputatie 6
Badge +4
  • Oud T-Mobile Moderator
  • 5253 reacties
Leuk dat je langskomt op de T-Mobile Community, welkom!

Misschien heb je al even rondgekeken op het forum en een aantal topics geopend en gelezen. Op het T-Mobile Forum kun je makkelijk en snel het antwoord vinden op jouw vraag door ervaringen van andere T-Mobile klanten, zelf vragen te stellen aan én te discussiëren met andere gebruikers, T-Mobile Moderators, Klant Experts en T-Mobile Experts. T-Mobile Moderators streven er naar om binnen 24-48 uur alle openstaande vragen beantwoord te hebben. Hieronder vind je allerlei handleidingen om makkelijk je weg te vinden binnen dit forum.

Wellicht heb je al 'forumervaring' en ben je helemaal thuis in de wereld van online communities óf misschien ben je nog helemaal niet bekend met een forum. In dit topic vind je een handleiding om makkelijk je weg te vinden binnen dit forum

Oh, nog één ding: heb je vragen over de werking van het forum? Stel ze dan gerust in 'Over de T-Mobile Community'.

Tot snel op het forum! 🙂

13 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Benamingen

Er bestaan verschillende benamingen voor de verschillende onderdelen op het forum die je regelmatig zal tegenkomen. Deze zal ik hieronder verder uitleggen.

Categorie

Om structuur te geven aan de verschillende onderwerpen, is het forum opgebouwd uit meerdere categorieën. Een categorie is een onderdeel waar niet in gepost kan worden, maar puur en alleen is gemaakt om extra structuur te geven.
>> Bijvoorbeeld: Mijn toestel of tablet is een categorie en deze categorie is weer opgebouwd uit zogenaamde subforums.

Subforum

Een subforum is een plek waar de topics over een specifiek onderwerp staan. Binnen een forum kunnen gebruikers zelf topics starten of reageren op bestaande topics.
>> Bijvoorbeeld: Samsung is een subforum in de categorie Mijn toestel of tablet. In het Samsung subforum vind je topics van andere gebruikers die allemaal gaan over Samsung.

Topic

Een topic is een verzameling van reacties. Deze worden in dit forum weergegeven van oud naar nieuw, maar dit kun je zelf eenvoudig wijzigen in de blauwe balk naar nieuwste of meest gewaarde reactie bovenaan.
Een nieuw topic, voorzien van een titel met jouw hoofdvraag, kan worden gestart door een bericht te plaatsen in een subforum of rechts van de zoekbalk te klikken op "een vraag stellen".
Degene die dit bericht plaatst wordt met een blauwe balk als de auteur bestempeld. Andere leden van de T-Mobile Community kunnen reageren op dit bericht. Andere benamingen voor een topic zijn ook wel: onderwerp, discussie of thread.
>> Bijvoorbeeld: Hoe stel ik WiFi in op mijn Samsung Galaxy S7? is een topic. Dit topic past binnen het onderwerp van het subforum Samsung en dit subforum valt weer onder de categorie Mijn toestel of tablet.

Reactie

Leden van de T-Mobile Community kunnen een reactie plaatsen in een topic. De inhoud van het eerste bericht in het topic is het uitgangspunt van het onderwerp waarover de reacties moeten gaan. Dit heet on-topic. Als een gebruiker 'afdwaalt' van het onderwerp in dit topic, dan heet dit off-topic. Off-topic gaan is niet gewenst, omdat het dan niet langer gaat over het onderwerp zoals de topicstarter het bedoeld heeft.

Cross-posten

Cross-posten betekent dat een gebruiker dezelfde vraag meerdere keren tegelijkertijd in verschillende berichten op het forum plaatst. Cross-posten is tegen de huisregels en T-Mobile Moderators of andere gebruikers kunnen je hierop wijzen. Volg altijd de aanwijzingen op van de T-Mobile Moderators.

Handtekening

Een handtekening is een zin die onderaan elk bericht staat die door een gebruiker wordt geplaatst. Dit kan een motto, spreuk of naam zijn. Vaak wordt er ook relevante informatie in vermeld. Bijvoorbeeld welk toestel je gebruikt en welke softwareversie erop staat.

Privébericht

Privéberichten worden vanuit de ene naar de andere gebruiker gestuurd, zonder dat andere gebruikers de inhoud kunnen inzien. Stuur echter niet onnodig privéberichten naar andere gebruikers, T-Mobile Moderators, Klant Experts en/of T-Mobile Experts. Meer info vind je in het topic 'Onnodig versturen van privéberichten'.

Profielafbeelding

Dit wordt ook wel een avatar genoemd. Deze profielfoto komt bij ieder bericht dat je plaatst te staan naast je gebruikersnaam. Je kunt altijd je foto wijzigen via Instellingen, bij mijn profiel.

Spam

Spam is ongewenste reclame of veelvuldig dezelfde boodschap posten. Dit is niet toegestaan op de T-Mobile Community, omdat dit het gebruik van het forum kan schaden en voor overlast kan zorgen bij andere gebruikers. Zie je ergens op het forum spam? Dan kan je dit rapporteren door in het betreffende bericht op het vlaggetje te klikken. Het T-Mobile Moderator team zal hierop actie ondernemen.

Sticky topic

Een sticky topic betekent dat een bepaald topic altijd bovenaan in het subforum blijft staan, omdat er informatie instaat die belangrijk kan zijn voor veel gebruikers. Je kunt niet zelf een topic sticky maken, dit kan alleen gedaan worden door T-Mobile Moderators of Community Managers.
Reputatie 6
Badge +4
Topic titels

Als je een nieuw topic start dan geef je het topic ook een titel. Zorg ervoor dat de titel duidelijk de inhoud van je bericht weergeeft. Het kan voorkomen dat een van de T-Mobile Moderators de titel aanpast. Dit doen we niet zomaar, maar mocht het voorkomen dan wordt dit gedaan om te zorgen dat andere gebruikers die dezelfde vraag hebben het topic makkelijk kunnen vinden. Bovendien zal het topic ook beter te vinden zijn in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google.

>> Voorbeeld: je wilt weten hoe je je internet kunt instellen op jouw Samsung Galaxy S7. Gebruik dan bijvoorbeeld als topic titel: Hoe kan ik internet op mijn Samsung Galaxy S7 instellen?

Als we met z'n allen ervoor zorgen dat de titels compleet zijn, zorgt dat voor een mooi en overzichtelijk forum en kan iedereen snel het antwoord op zijn of haar vraag vinden.
Reputatie 6
Badge +4
Vraag stellen of discussie starten

De T-Mobile Community is er niet alleen om vragen te stellen of te discussiëren over producten en diensten van T-Mobile, maar ook voor vragen of discussies over toestellen of andere zaken. Start dus gerust een nieuw topic met jouw vraag of reageer in een bestaand topic over hetzelfde onderwerp!

Om snel antwoord te krijgen op je vraag, is het handig dat je bericht zo compleet mogelijk is. Welke informatie is handig om te vermelden in een reactie?
  • zorg ervoor dat je vraag concreet is;
  • laat weten welk merk en type toestel of abonnement/prepaid je hebt;
  • welke softwareversie staat er op je toestel;
  • wat heb je zelf al geprobeerd;
  • andere relevante zaken.

Op deze manier kan een andere gebruiker, Klant Expert, T-Mobile Expert, Toestel Expert of T-Mobile Moderator je vraag in één keer beantwoorden, zonder dat er 'heen-en-weer' gepost wordt.
Reputatie 6
Badge +4
Zoeken op het forum

De zoekfunctie op het forum vind je links bovenaan. Probeer te zoeken op een eenvoudig trefwoord en niet met hele zinnen. Op deze manier vind je de meest relevante topics die gaan over het trefwoord.

Vind je niet het antwoord op je vraag? Stel je vraag dan in één van de subforums onder de verschillende categorieën.
Reputatie 6
Badge +4
Abonneren op topics

Heb je een topic gevonden dat je graag wilt blijven volgen? Dan kun je je op dit topic abonneren. Je ontvangt dan een notificatie per e-mail. Er zijn 3 soorten notificaties:
  • een update bij elke nieuwe reactie;
  • een dagelijkse update;
  • een wekelijkse update.

Je kunt je alleen abonneren op topics als je bent ingelogd op het forum. Wil je geen notificaties meer ontvangen, dan vind je onderaan de e-mail die je ontvangt een link waar je dit uit kunt zetten.

Je kunt deze ook altijd uitzetten via je Favorieten.
Reputatie 6
Badge +4
Antwoord markeren

Op het forum kan degene die het topic heeft gestart een reactie van iemand anders markeren als hét juiste antwoord. Zo kunnen andere lezers in één oogopslag zien dat het topic is beantwoord.
Reputatie 6
Badge +4
Hartje vullen

Op het forum kun je reacties en posts van andere forum-leden liken. Je kunt dit doen door onder een reactie op het hartje te klikken. Je kunt hiermee bijvoorbeeld aangeven dat je het eens bent met een reactie van een ander communitylid of je kunt het hartje gebruiken als je vindt dat hij/zij vaak goede antwoorden geeft. Het hartje staat rechts naast jouw profielfoto.

Hoe meer likes je krijgt, hoe sneller jouw hartje gevuld is!
Reputatie 6
Badge +4
Privéberichten

Je kunt op het forum privéberichten sturen naar elkaar. Deze kan je sturen naar andere communityleden of naar T-Mobile Moderators. In dit topic vind je een uitleg over hoe je privéberichten stuurt.

Stuur alleen privéberichten naar T-Mobile Experts of T-Mobile Moderators als daar om gevraagd wordt. Stuur dus niet onnodig een privébericht.

Ook is het niet toegestaan om andere communityleden te spammen met privéberichten. Als je geen privéberichten wilt ontvangen, dan kan je deze uitzetten bij je Instellingen.
Reputatie 6
Badge +4
Persoonlijke informatie

Regelmatig zien we op het forum in reacties dat er persoonlijke gegevens worden geplaatst, zoals 06-nummers, adresgegevens, etc. Doe dit vooral niet! Het T-Mobile Forum is een openbare community die voor iedereen zichtbaar is.

Doordat je Forum-account is gekoppeld aan je My T-Mobile account, kunnen de T-Mobile Moderators jouw gegevens inzien. Als we aanvullende informatie nodig hebben, dan zal er altijd in het topic worden gevraagd om de gevraagde informatie via een privébericht naar een T-Mobile Moderator te sturen.

Een overzicht van alle T-Mobile Moderators vind je in het onderste deel van de Community Beheerders-pagina. Alléén T-Mobile Moderators hebben inzage in jouw gegevens.
Reputatie 6
Badge +4
Trefwoorden

Als je een topic gaat starten kan je ook trefwoorden toevoegen. Op deze manier help je mee om het forum overzichtelijk te maken, zodat andere bezoekers makkelijk de verschillende onderwerpen op het forum kunnen vinden.
Reputatie 6
Badge +4
Profielfoto

We zouden het leuk vinden als je je eigen profielfoto of avatar gebruikt. Vergeet niet dat jouw profielfoto wel moet voldoen aan de huisregels.

Upload je profielfoto via Instellingen, bij mijn profiel.
Goedemorgen, is het mogelijk om je eigen reactie te verwijderen bij een topic? Zo ja, hoe moet dat dan?
Reputatie 6
Badge +16
Hi iBirdy,

Je kunt je reactie niet zelf verwijderen, maar als het écht nodig is kunnen wij dat wel voor je doen. Ik zie echter dat je het zelf al handig hebt opgelost door het plaatsen van een update in je reactie. 😃

Reageer