Het einde van “vertrouwde” social kanalen?

• 26 maart 2018
  • 3 reacties
  • 1650 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Nu Facebook in een kwaad daglicht staat vanwege het schandaal rondom gebruikersdata via Cambridge Analytica, lijkt het alsof het keerpunt is bereikt.
Gaat het echt gebeuren dat er een einde komt aan de social media gigant genaamd Facebook?
Talloze gebruikers hebben aangegeven te gaan stoppen, of zijn al gestopt. Of dit al werkelijk een deuk heeft geslagen in het aantal gebruikers weten we niet. De manier waarop Facebook en met name Zuckerberg met het schandaal is omgegaan is niet echt een schoolvoorbeeld van wat je niet moet doen bij “bad publicity”.
Maar dan rijst meteen de vraag… waar gaan de facebookloze gebruikers naar toe? Het delen van leuke momenten in je leven is nog steeds iets wat men graag doet.
Instagram lijkt al veel (jonge) gebruikers te hebben gepakt en zo ook Snapchat (al is niet iedereen fan van de huidige interface). Deze kanalen worden echter meer gezien als een persoonlijk kanaal.
Maar waar moet je heen als je in contact wil komen met een bedrijf (zoals T-Mobile) of bepaalde kennis nodig hebt over een onderwerp rondom telecom?
Twitter is nog steeds een veelgenoemd medium, al zijn daar het aantal users ook niet bijzonder hoog. Whatsapp zou ook kunnen, maar dat is een gesloten medium en veel gebruikers zien dit ook meer als een prive-kanaal voor het chatten met vrienden en familie.
Ik denk dat communities veel belangrijker gaan worden, zoals deze. Hier kan je met gelijkgestemden in gesprek, zie je betere kwaliteit in de berichtgeving van gebruikers en moderators en heb je ook veel ruimte om te zeggen wat je wilt.
Andere communities, zoals Reddit, zullen denk ik profiteren van de val van social media. Wat denken jullie?

3 reacties

Wat ik hier over denk? Common sense, voor niets gaat de zon op (al zou ik me niet verbazen dat we daar ook niet ergens voor betalen via een of andere vage belasting), 'social' media zijn op 1 ding uit, dat is zoveel mogelijk data bij elkaar harken en verpatsen aan bedrijven. Vind het lachwekkend dat er nu zo'n heisa van gemaakt wordt terwijl iedereen die een beetje na denkt dit allang heeft zien aankomen.
En nee ik ga mijn account niet verwijderen, dan had ik deze in de eerste plaats nooit aan moeten maken, ik vind het nog veel naïever te denken dat een ander (sub) bedrijf met nagenoeg hetzelfde businessmodel geen data zou verzamelen/verkopen om uiteindelijk winst te maken.

Je laatste stukje vind ik wel weer grappig, wat je daar feitelijk zegt is dat we weer terug gaan naar het begin van de 00's waarin fora en irc/chat de manier was om met andere gelijkgestemden in contact te komen. Wat mij betreft mag die tijd wel weer terugkomen inderdaad. Facebook gebruik ik al tijden niet actief meer, en overige media ook stukken minder dan eerst.
Reputatie 7
Badge +9
Het feit dat veel mensen weg willen van Facebook, en Instagram en Whatsapp als alternatief noemen, getuigt prefect van wat het daadwerkelijke probleem is: Mensen zijn te lui om na te denken, en te lui om research te doen.

Instagram is van Facebook :8
Whatsapp is van Facebook :8

Die mensen die schreeuwen dat ze nu hun account sluiten doen dat 9 van de 10 keer niet echt, ze willen gewoon even meedoen met de aandacht. 'Kijk mij!' Facebook gaat het echt niet merken als 1 miljoen van de 1 miljard gebruikers de account sluit. Maar nou kunnen mensen weer even net doen alsof ze belangrijk zijn.

Het probleem hier is niet het feit dat Facebook als bedrijf je data verzamelt en verkoopt. Dat doet Sanoma Media ook al jaren en vind men prima. (Hoeveel hier gebruiken er Nu.nl?)

Het probleem is dat mensen bereid zijn alles op te offeren voor een beetje aandacht. Alles om maar je selfie bij zo veel mogelijk mensen in hun gezicht te duwen met een 'kijk kijk kijk, ik ik ik!'.

Mensen zijn te achterlijk en te arrogant om na te willen denken over de consequenties. Achteraf zeiken is makkelijker dan vooraf nadenken. Ik heb er geen medelijden mee. Iedereen met meer dan 3 hersencellen wist dit al.

Reddit is voor de meeste normies te ingewikkeld. Idem voor fora en irc. De meesten snappen Discord amper. Heck, 1 op de 5 snapt niet eens het verschil tussen een forum en een chat, en begint hier op de community al te schreeuwen als ze niet binnen 10 minuten antwoord krijgen.
Reputatie 2
Badge
Het feit dat veel mensen weg willen van Facebook, en Instagram en Whatsapp als alternatief noemen, getuigt prefect van wat het daadwerkelijke probleem is: Mensen zijn te lui om na te denken, en te lui om research te doen.

Instagram is van Facebook :8
Whatsapp is van Facebook :8

Helemaal met je eens. Als je deze apps gebruikt, zit je nog steeds bij hetzelfde "moeder"-bedrijf.

Reddit is voor de meeste normies te ingewikkeld. Idem voor fora en irc. De meesten snappen Discord amper. Heck, 1 op de 5 snapt niet eens het verschil tussen een forum en een chat, en begint hier op de community al te schreeuwen als ze niet binnen 10 minuten antwoord krijgen.
Misschien maar een zegen. Je ziet maar steeds hoe populariteit eigenlijk een goed idee kan verzieken, en een kleine hechte community veel meer voor elkaar kan krijgen.

Reageer