Beantwoord

Onbeperkte data blijkt niet onbeperkt in de Europese Unie

• 13 augustus 2017
  • 10 reacties
  • 1032 Bekeken

Voor wie nog op vakantie gaan, of inmiddels al op vakantie is, hier interessante informatie over Onbeperkt data gebruik in de Europese Unie.

Er is een hoop veranderd in juni op telecomgebied. Zo zijn de roamingkosten in de Europese Unie afgeschaft. Goed nieuws voor consumenten, maar er blijken addertjes onder het gras te zitten.

Onbeperkte data blijkt niet onbeperkt in de Europese Unie
Zo is er veel onduidelijkheid over 'de route'. Van waar naar waar mag je nu wel en niet bellen zonder extra kosten? Dat was ook onduidelijk voor Mike van Luik. Hij heeft een telefoonabonnement bij Tele2 en vanaf 8 juni is hij gaan bellen naar België en Zweden. Mike ging er vanuit dat dat gewoon in zijn bundel, waar hij zeventien euro per maand voor betaalt, gedekt was.

Van Nederland naar buitenland moet je betalen
Stel dat je van Nederland naar België belt, dan moet je hiervoor gewoon betalen. "Dat valt niet binnen je bundel en aan die regel is ook niets veranderd", aldus Robin Janszen van Tele2. Als je in België bent en je wil naar Nederland bellen, dan gaat dat wel vanuit je Nederlandse bundel en worden er dus geen extra kosten in rekening gebracht. Dat geldt ook voor kosten binnen Europa. Tim Wijkman van Telecompaper legt uit dat als je binnen België even naar je hotel in hetzelfde land belt, dat je daarvoor niet extra hoeft te betalen. Ook als je van België naar Frankrijk belt valt dat binnen de nieuwe EU-regels.

Bellen naar ander EU-land nu veel duurder
Doordat Mike zoveel naar Zweden en België belt lopen de kosten bij hem snel op. Inmiddels gaat het om meer dan 200 euro. "Ik schrok me dood. Ik vind het oplichting. Het is precies dezelfde lijn. Als ik het had geweten had ik gewoon via internet gebeld."

Stel nu dat je buiten je bundel gaat bellen, omdat je belminuten er al doorheen zijn, dan moet je goed letten op de kosten. Zo kostte een telefoontje vanuit Duitsland naar een ander EU-land voordat de nieuwe EU-verordening inging nog maximaal zes cent per minuut, nu is dat gemiddeld vier keer zo veel. Dat komt doordat telecomproviders nu maximaal het Nederlandse tarief doorrekenen voor belminuten en mb's buiten de bundel.

Onbeperkte data? Let dan op!
Ook zit er een addertje onder het gras voor mensen die een bundel hebben met onbeperkte data. Je mag die bundel in Nederland onbeperkt gebruiken, maar in de Europese Unie niet. Daarvoor is een rekensom bedacht: maandbedrag internetbundel exclusief btw / 7,7 x 2. Stel je betaalt tien euro per maand, exclusief btw, voor je internetbundel, dan mag je 2,59 gb verbruiken in de EU op maandbasis. Dat is dus wel wat anders dan onbeperkt. Neem voor de zekerheid contact op met je provider, die kan je precies vertellen hoeveel je in de EU op internet mag.

Providers hanteren een fair use policy
Mart Moonen stelde een vraag op het forum over zijn contract bij Vodafone dat hij eerder dit jaar afsloot. Hij kreeg een melding dat er vanaf half juni een fair use policy is toegevoegd aan zijn contract. Vodafone is niet de enige provider die een fair use policy heeft voor gebruik van telecomdiensten in de Europese Unie. Voor elke vier maanden moet je minimaal twee maanden in Nederland zijn. Het gaat hier om een aaneengesloten periode. Vodafone stuurt wel eerst een waarschuwing uit. Bij KPN is het zo geregeld dat er een toeslag in rekening gebracht kan worden als je meer dan vier maanden in het buitenland bent. T-Mobile vraagt je na een periode van vier maanden om je roaminggedrag aan te passen als blijkt dat je meer data verbruikt buiten Nederland dan in Nederland.

De fair use policy is met name belangrijk voor consumenten die langere tijd in het buitenland verblijven, bijvoorbeeld om te overwinteren. Ook studenten die gaan stagelopen of studeren in het buitenland kunnen hiermee te maken krijgen. Informeer bij jouw provider wat de regels hieromtrent zijn.

Fragment beluisteren en bekijken over Onbeperkt data, zie website NPO1 Radio.

[Bron: NPO1 Radio]
icon

Beste antwoord door Rosan 13 augustus 2017, 09:18

T Mobile heeft onder het kopje buitenland dit ook vermeld dus dat is zo terug te vinden.
https://www.t-mobile.nl/buitenland

Als klant heb je een zogeheten onderzoek plicht ergens klakkenloos vanuit gaan is niet zo handig en kan je duur komen te staan.
Waarschijnlijk als die klant 1 of 2 telefoon gesprekken had gehad en dan tussendoor zijn kosten had bekeken had hij het geweten.
Op dat moment had hij Tele2 kunnen bellen en om uitleg kunnen vragen er zijn dan providers die over hun hart strijken en zeggen dat si duidelijk een misverstand.
Maar om pas bij 200 euro aan de bel te trekken is wat stom dat zijn heel wat telefoontjes voordat hij wakker werd.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Badge +13
T Mobile heeft onder het kopje buitenland dit ook vermeld dus dat is zo terug te vinden.
https://www.t-mobile.nl/buitenland

Als klant heb je een zogeheten onderzoek plicht ergens klakkenloos vanuit gaan is niet zo handig en kan je duur komen te staan.
Waarschijnlijk als die klant 1 of 2 telefoon gesprekken had gehad en dan tussendoor zijn kosten had bekeken had hij het geweten.
Op dat moment had hij Tele2 kunnen bellen en om uitleg kunnen vragen er zijn dan providers die over hun hart strijken en zeggen dat si duidelijk een misverstand.
Maar om pas bij 200 euro aan de bel te trekken is wat stom dat zijn heel wat telefoontjes voordat hij wakker werd.
Hi Rosan,
Dat zal allemaal wel, maar niet iedereen weet hoe dit moet handelen en hoe het allemaal in elkaar zit. Daarom ook gewoon even deze informatieve topic. Het gaat mij hier niet om of T-Mobile daarin de beste informatie verstrekt of dat een klant even had kunnen bellen.

Dat een klant, waar die dan ook zit en of die zijn geld wel of niet terug krijgt, dus niet weet wat die kan verwachten is deze info juist erg handig.
Badge +13
En er is ook gewoon al een topic over :$
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/faq-eu-roaming-regulering-vanaf-13-juni-2017-279515
Klopt helemaal... gelukkig staat de forum vol met info en fijn dat iedereen zelf ook iets plaatsen mag. En deze is een mooie aanvullen. Dus iedereen die het lezen wil, geniet ervan!

Goed weekend aan iedereen
Sorry gast... maar dit is geen informatief topic, dit is een blaat verhaal dumpen wat gigantisch onoverzichtelijk is.... en technisch spammen...

Daarnaast is er een expliciet topic voor, dus waar ben je nu mee bezig?

Dat Rosan dit nog vriendelijk zegt is mooi, maar je mag hier echt op aangesproken worden dat dit soort copy/paste acties niet gewaardeerd worden. Ook jij hebt onderzoeks plicht, zoals of dit misschien niet al uitgebreid op het forum staat uitgelegd, per kopje/vraag... met de info...
Reputatie 7
Badge +9
Een bijzonder slecht geschreven artikel van NPO1 klakkeloos kopieren is niet "Informatief".

http://www.nporadio1.nl/consument/5364-onbeperkte-data-blijkt-niet-onbeperkt-in-de-europese-unie

Daarnaast is dit een geweldig voorbeeld van de nederlandse riooljournalistiek.
De titel van de eerste paragraaf gaat over data, en de paragraaf zelf rept geen woord over data.
Het hele verhaal springt van de hak op de tak, van een willekeurige persoon naar ineens een vertegenwoordiger naar ineens weer een willekeurige klant in dezelfde paragraaf. Totaal ongerelateerde informatie staat in dezelfde alinea, niets staat overzichtelijk bij elkaar, en uiteindelijk leert de klant er helemaal niets van.

Dit is Telegraaf niveau hysterisch paniek zaaien.
Reputatie 6
Badge +11
@Serviceweb
Je had ook volstaan met alleen subjecttitel en URL naar de NPO. Gelukkig was de audiolink er onderaan. Sinds de nieuwe website ( radio1.nl naar nporadio1.nl ) maakt iemand een tekstverslag van een aantal audiouitzendingen. Ik was opzich wel benieuwd wat 'de media' zouden berichten n.a.v. ingang van nieuwe EU roaming regels. Zag 1 item op NOS journaal en dit voor NPOradio1 is voor mij de tweede zonder expliciet te zoeken. Wat blijft hangen is de overdrijving/extrema: 200 euro en de uitspraak na 5:55
Whahahaha ja die is geweldig ja! Over 2G beginnen terwijl er naar wetgeving landelijke dekking van 4G is... (bij meerdere providers overigens)

Dus die ene hoek waar je net geen 4G of 3G kan ontvangen en nog uitsluitend 2G... ja... daar kan je niks mee.... ohw wacht... het is meer dan zat voor een whatsapp berichtje en een foto laad ook gewoon nog steeds.

Ik denk dat Lea het het beste beschrijft met hysterisch paniek zaaien.
Weet je, als ik op vakantie zou gaan dan zou ik per ongeluk de telefoon uitzetten en dan niet meer weten hoe die aan moet. Ik zou dan geen data gebruiken, en anderen konden me niet bereiken (geen idee waarom :P).

Stom hè, ik vindt het gewoon lekker. 😉
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Serviceweb,

Informatie delen is natuurlijk altijd welkom, maar zoals er terecht wordt aangekaart zijn er ook al pagina's en een FAQ over dit onderwerp aangemaakt. Als er vragen over dit onderwerp zijn, dan kunnen die in onze FAQ worden gesteld en die pakken we daar dan ook op.

Om het forum overzichtelijk te houden gaat dit topic op slot. Voor verdere vragen verwijs ik je dus door naar onze FAQ.