Beantwoord

Europabundel op iPhone en spook smsjes

• 31 juli 2016
  • 1 reactie
  • 65 Bekeken

Op mijn eerste treinreis met nieuwe I-phone se is het even zoeken hoe alles werkt. Ik heb een nieuw abonnement stel samen stel bij met europabundel. Instellingen I-phone vermelden onder roaming dat je europabundel aan moet zetten als je dit hebt om te zorgen dat je kosten in het buitenland binnen de bundel blijven. Helaas levert dit geen werkend internet op. Nu kan ik mijn altijd overbezorgde vrouwtje niet melden dat ik voorspoedig op reis ben van mijn werk in Zwitserland naar huis. Dan maar een sms'je dat is tenslotte gratis binnen deze bundel. Veel later, ergens in Duitsland ontdek ik dat het uitzetten van de eu-bundel wel een werkend internet oplevert.
Dan komt de rekening: onbegrijpelijk: Ik heb volgens deze in Zwitserland om 9.51 uur 3x naar 857 gesmst dan 1 x naar mijn vrouw, dan weer 3 x naar 857 en nog 1x naar mijn vrouw; 9.52 2x naar 857, 1x mijn vrouw,3x 857, 1x mijn vrouw, nog 3x 857, weer 1x mijn vrouw, weer 2x 857, weer 1x mijn vrouw en nog 1 x 857. 9.53 nogmaals 3x 857 en 1x mijn vrouw. Tot op heden heb ik niet kunnen achterhalen wat nummer 857 is maar volgens de dame van de t-mobile chatbox is het een service nummer. Vorig jaar ben ik voor 50 euro getild door een betaalde sms dienst. Ik was er zoals zovelen ingetuind / stom maar eigen schuld. Nu ben ik extra voorzichtig en nog wordt mij weer extra geld uit de zak geklopt. Het is toch van de zotte dat ik 15 sms'jes in 1 minuut verstuurd zou hebben. Volgens de dame van de chatbox heb ik dat gewoon gedaan dus betalen. Van die extra euries lig ik overigens niet wakker, wel van het ongrijpbare onrecht dat me wordt aangedaan. O, ja, zou het bijna vergeten: waarom moet je op je I-phone de europabundel uitzetten om deze te laten werken en waarom wordt dat niet uitgelegd?
icon

Beste antwoord door David 2 augustus 2016, 09:45

Hoi Taeke,

Welkom op ons forum! Hoe is je reis en verblijf verlopen? :)

Op je laatste factuur zie ik inderdaad terug dat er 20 SMS'jes zijn verstuurd naar het nummer 857. Dit blijkt een servicenummer te zijn waardoor er kosten in rekening zijn gebracht. In de chat gaf je al aan dat je met van alles bezig was om je internet werkend te krijgen, misschien heb je toen per ongeluk ergens op geklikt? In dit topic kun je zien wat je tegen dit soort diensten kunt doen en je kunt ook een onderzoeksformulier indienen om het te laten nakijken.

Ik neem aan dat je met europabundel op je iPhone de optie EU Internet bedoelt? Deze functie is door Apple ingebouwd om te voorkomen dat gebruikers onbedoeld gaan internetten en dus bewust de keus moeten aanvinken om data te gebruiken in Europa. Het is dus een stukje bescherming. :)

Hopelijk heb ik het zo allemaal voor je uit kunnen leggen, maar als je nog vragen hebt, laat het dan weten!
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20
Hoi Taeke,

Welkom op ons forum! Hoe is je reis en verblijf verlopen? :)

Op je laatste factuur zie ik inderdaad terug dat er 20 SMS'jes zijn verstuurd naar het nummer 857. Dit blijkt een servicenummer te zijn waardoor er kosten in rekening zijn gebracht. In de chat gaf je al aan dat je met van alles bezig was om je internet werkend te krijgen, misschien heb je toen per ongeluk ergens op geklikt? In dit topic kun je zien wat je tegen dit soort diensten kunt doen en je kunt ook een onderzoeksformulier indienen om het te laten nakijken.

Ik neem aan dat je met europabundel op je iPhone de optie EU Internet bedoelt? Deze functie is door Apple ingebouwd om te voorkomen dat gebruikers onbedoeld gaan internetten en dus bewust de keus moeten aanvinken om data te gebruiken in Europa. Het is dus een stukje bescherming. :)

Hopelijk heb ik het zo allemaal voor je uit kunnen leggen, maar als je nog vragen hebt, laat het dan weten!

Reageer