[FAQ / Veelgestelde vragen] iMessage werkt niet meer

Reputatie 6
In de afgelopen periode is er op het forum veel gezocht op iMessage. Vooral de klacht dat iMessage niet meer werkt komt regelmatig voor.

Omdat er onduidelijkheden over zijn, hebben we de meest gestelde vragen over iMessage voor jullie op een rijtje gezet.

• Mijn iMessage berichten worden niet of traag verzonden.
Controleer altijd eerst de systeemstatus van de verschillende Apple diensten op de website van Apple.

• Ik heb een nieuw telefoonnummer, maar het blijkt dat ik nog iMessage berichten stuur vanaf het oude nummer.
Dit kan je oplossen door de volgende stappen te volgen, kan je je nieuwe nummer instellen:
- Ga naar Instellingen > Berichten en zet daar iMessage uit.
- Zet je iPhone uit en aan
- Ga naar Instellingen > Telefoon > Mijn nummer. Haal hier het 06-nummer weg en voer het opnieuw in. iMessage wordt dan opnieuw geactiveerd.

• Er staat al een hele tijd 'Wachten op activering'. Hoe los ik dit op?
- Dit kan je doen door naar Instellingen > E-mail, contacten, Agenda's te gaan en bij Mijn Info jezelf te selecteren. Zorg er wel voor dat je telefoonnummer is ingevuld.
- Je kan ook proberen om de netwerkinstellingen te herstellen via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er wel rekening mee dat je hierna de WiFi-wachtwoorden weer opnieuw moet instellen.

• Ontvangers zien als afzender mijn e-mailadres, maar dit wil ik niet.
Ga naar Instellingen > Berichten > Sturen en ontvangen en selecteer hier bij 'Start nieuwe gesprekken vanaf' het 06-nummer.

14 reacties

Reputatie 5
Badge +9
Excuses dat ik in een FAQ kom storen, echter, deze wil ik graag nog toevoegen.

• Ik kan mijn iMessage niet aanzetten (selectie staat uit, is grijs).
- Dit komt omdat er een beperking actief is. Om dit uit te schakelen ga je naar Instellingen > Algemeen > Beperkingen, onderaan vindt je "Sta wijzigingen toe" > Accounts, deze staat dan aan, zet deze beperking uit, zet iMessage aan, en zet vervolgens de beperking weer aan mocht dit nog nodig zijn.
Reputatie 6
Helemaal prima, Lodan! Alle aanvullingen en tips zijn welkom! 🙂
Het zou misschien ook kunnen dat u een bericht ontvangen hebt die de app laat crashen als dit het geval is moet je je iPad/IPhone terug naar fabrieksinstellingen en dan met iCloud reservekopie er op zetten en dan zou het probleem weg moeten zijn
Reputatie 5
Badge +9
^ zeer sterk afgeraden!!!!!

Gebruik fabrieksinstellingen als dit ECHT niet ander meer kan!

Voor een snelle makkelijke fix hiervoor: zet Siri aan en laat Siri een iMessage bericht verzenden om de laatste notificatie/bericht weg te halen. Het laatste bericht zal jouw bericht dan zijn en niet het crashbericht.

Eventueel via instellingen de notificaties voor iMessage/Whatsapp e.d. tijdelijk uitzetten als je veel last ondervind van de crashberichten!
Ik heb op de 1 of andere manier helemaal geen imessage meer.. Iemand enig idee hoe ik dit terug kan halen?
Reputatie 6
Badge +13
NEM. schreef:

Ik heb op de 1 of andere manier helemaal geen imessage meer.. Iemand enig idee hoe ik dit terug kan halen?

Heb je wel iMessage als je het volgende doet?
1. Ga naar instellingen.
2. Ga naar berichten.
3. Zet iMessage aan.
leroy98ecker schreef:

NEM. schreef:

Heb je wel iMessage als je het volgende doet?
1. Ga naar instellingen.
2. Ga naar berichten.
3. Zet iMessage aan.

Het probleem is nog steeds niet verholpen nadat ik bovenstaande instructies heb opgevolgd..
Reputatie 7
Badge +20
Hey NEM.

Staat er überhaupt wel iets van iMessage in de instellingen van je berichten? Heb je toevallig een update uitgevoerd of iets dergelijks waarna je iMessage is verdwenen?

Als je iets meer info geeft, dan kunnen je wat beter op weg helpen! 😉
David schreef:

Hey NEM.

Staat er überhaupt wel iets van iMessage in de instellingen van je berichten? Heb je toevallig een update uitgevoerd of iets dergelijks waarna je iMessage is verdwenen?

Als je iets meer info geeft, dan kunnen je wat beter op weg helpen! ;)

Dag David!
Ja bij de instellingen is het wel mogelijk om imessage aan/uit te zetten, maar hij doet verder niets..
Heb ook geen updates uitgevoerd of iets dergelijks..
Reputatie 7
Badge +15
Hi NEM.

Begrijp ik het goed en heb je iMessage nu wel aangezet? 🙂 Wanneer je vervolgens naar je Berichten-app gaat en je vestuurt een sms naar een andere iPhone gebruiker wordt deze dan groen (sms) of blauw (iMessage)? Wanneer je op het sms bericht klikt kun je ook kiezen voor iMessage en andersom. Heb je data ook gewoon aan staan?

Ik ben benieuwd naar je reactie! 😉
Amy schreef:

Hi NEM.

Begrijp ik het goed en heb je iMessage nu wel aangezet? 🙂 Wanneer je vervolgens naar je Berichten-app gaat en je vestuurt een sms naar een andere iPhone gebruiker wordt deze dan groen (sms) of blauw (iMessage)? Wanneer je op het sms bericht klikt kun je ook kiezen voor iMessage en andersom. Heb je data ook gewoon aan staan?

Ik ben benieuwd naar je reactie! ;)

Ja, imessage staat nu "aan". Maar berichten verzendt ie gewoon normaal als bericht. Zie ook nergens de optie om te switchen eerlijk gezegd
Reputatie 5
Badge +9
Hoi NEM.

Als je bij Instellingen > Berichten kijkt, klik eens op "Sturen en ontvangen".
Staat daarin:
Je Apple ID?

Bereikbaar via (+31 6 ## ## ## ##) en eventueel een e-mailadres?
Als hier geen 06-nummer hebt staan kan je wel proberen te iMessagen maar weet je telefoon niet vanaf welk nummer dit moet.

In de Berichten app hoort niets te staan, zodra je iPhone ziet dat de ander ook iMessage heeft, stuurt deze automatisch een iMessage. Komt hier geen reply op van ontvangst, stuurt je telefoon automatisch een SMS als je dit ingesteld hebt staan.

Ik hoop dat je probleem hiermee opgelost kan worden 🙂
Lodan schreef:

Hoi NEM.

Als je bij Instellingen > Berichten kijkt, klik eens op "Sturen en ontvangen".
Staat daarin:
Je Apple ID?

Bereikbaar via (+31 6 ## ## ## ##) en eventueel een e-mailadres?
Als hier geen 06-nummer hebt staan kan je wel proberen te iMessagen maar weet je telefoon niet vanaf welk nummer dit moet.

In de Berichten app hoort niets te staan, zodra je iPhone ziet dat de ander ook iMessage heeft, stuurt deze automatisch een iMessage. Komt hier geen reply op van ontvangst, stuurt je telefoon automatisch een SMS als je dit ingesteld hebt staan.

Ik hoop dat je probleem hiermee opgelost kan worden :)

Bij instellingen staan al die gegevens wel.. Ik heb het over de imessage app zelf, die is spoorloos
Reputatie 6
Badge +16
@NEM.

Bedankt voor je reactie. Er is geen aparte applicatie voor iMessage. De berichten die je via de berichten app verstuurd worden automatisch als iMessage bericht verzonden als de andere gebruiker hier ook gebruik van maakt. Heb je bij de ontvanger al gecontroleerd of hij/ zij ook gebruik maakt van iMessage? Heb je dit al bij meerdere ontvangers uitgeprobeerd?

Laat het ons weten.

Reageer