iOS 9, wat is er nieuw aan?

• 12 juni 2015
  • 2 reacties
  • 1057 Bekeken

Reputatie 6
Badge +13
Ik heb alvast de beta gedownload omdat ik nieuwsgierig was naar de veranderingen.

Wat is nieuw in iOS 9?

Je krijgt een nieuwe achtergrond. Deze is tevens ook met nieuwe font (San Fransisco) van Apple meegeleverd.

Ook is er een nieuwe manier van het afsluiten van je geopende apps. Dit vind ik zelf een beter design.

Het is nu ook mogelijk om je instellingen te doorzoeken met behulp van de zoek functie.

Er is een nieuw menu bijgekomen, deze heet ‘’Batterij’’. Hierin kun je de energiebesparing modus aanzetten. Daardoor wordt het batterij icoontje ook geel. Hierdoor kan je volgens Apple één uur langer gebruik maken van je iPhone.

Ook is er een nieuw venster onder search bijgekomen waardoor er meer zoekresultaten door Siri gevonden kan worden. Tevens is Spotlight verdwenen.

Het is nu mogelijk om je iPhone te verbinden met een auto die CarPlay ondersteunt. Hiermee kun je draadloos je telefoon verbinden met een auto die deze feature ondersteunt. Je kunt dan iemand bellen, muziek afspelen, in Apple Maps kijken en nog veel meer! Dat allemaal zonder je telefoon aan te raken!

Ook is het mogelijk om te tekenen in de notities app. Je kunt ook webpagina’s opslaan in notities.

Vanaf iOS 9 heb je verscheidene nieuwe standaard apps op je iPhone.
- Wallet: Hiermee kun je filmkaartjes, instapkaarten, kortingsbonnen en klantenkaarten bewaren. Geen pasjes meer nodig!

- Zoek iPhone: Hiermee kun je je verloren iPhone terugvinden.
- Zoek vrienden: Hier kun je kijken of er iemand bij jou in de buurt is als hij/zij zijn/haar locatie deelt.
- iCloud Drive: Beheer gemakkelijk je bestanden vanaf je iPhone/iPad/iPod. Deze moet eerst geactiveerd worden. Ga naar instellingen > iCloud > iCloud Drive > Op beginscherm.

De Search functie uit iOS 6 is wedergekeerd. Je kunt nu als je helemaal naar links gaat weer op de ouderwetse manier zoeken. Naar beneden slepen werkt ook nog als zoekfunctie.

Siri is ook vernieuwd. Deze kan meer taken aan en heeft een nieuwe interface. Ook is Vlaams als ondersteunende stem toegevoegd.

Het is vanaf nu ook mogelijk om een twee stappen verificatie te gebruiken Hierdoor wordt je naar een nieuw tabblad toegestuurd waar je een beveiligingscode of wachtwoord in kunt typen naast je oorspronkelijke code/wachtwoord.

Je kunt nu ook 6 tekens gebruiken als code.

Het instellingen menu ziet er nu als volgt uit:

Om aan te tonen dat ik gebruik maak van iOS 9. ;)

Dit zijn tot nu toe de veranderingen die ik heb gevonden. 🙂

Wat vinden jullie ervan?
Is het de moeite waard om te upgraden?

Vind jij het de moeite waard om te upgraden naar iOS 9?

2 reacties

Badge +12
Heey leroy98ecker,

Er zitten een hoop nieuwe functies in zie ik 🙂 wat betekend dat 'slotje' rechtsboven? die heb ik nu ook niet. (naast je batterij percentage)
Reputatie 6
Badge +13
Heey leroy98ecker,

Er zitten een hoop nieuwe functies in zie ik 🙂 wat betekend dat 'slotje' rechtsboven? die heb ik nu ook niet. (naast je batterij percentage)

Dat slotje betekent "rotatievergrendeling". Dan schakelt het beeld niet over naar landscape modus. Kan je aanzetten door de bedieningspaneel te openen. Dat doe je door van onder (home knop) naar boven te bewegen over het scherm. 🙂

Reageer