Vraag

Iphone 3gs ' opengebarsten' bij opladen

Beste,

Mijn iPhone 3gs (3 jaar oud, gekocht bij T-Mobile abonnement) is gisteravond tijdens het opladen opengebarsten (Zie foto's).
Zowel de voor- als achterkant zijn naar buiten gedrukt.
Wat kan dat zijn? 'Ontplofte' accu/batterij? (de originele batterij zit erin).

Vraag aan T-Mobile: wat nu te doen? De iPhone was tot voor kort nog in gebruik (heb nu iPhone5 met T-Mobile abonnement) en deed het prima. Deed de laatste tijd vooral dienst als iPod.
Ik vind het eigelijk niet kunnen dat een iPhone na 3 jaar normaal gebruik openbarst met alle mogelijke gevolgen van dien (evt brand, letsel).

Groet,
Tom.

https://forum.t-mobile.nl/attachment.php?attachmentid=1567&stc=1&d=1361704655

https://forum.t-mobile.nl/attachment.php?attachmentid=1566&stc=1&d=1361704637

https://forum.t-mobile.nl/attachment.php?attachmentid=1568&stc=1&d=1361704666

15 reacties

Reputatie 7
Hoi Tommie89 🙂,

Het ziet er inderdaad niet goed uit zeg! Op een iPhone mag dan 'maar' twee jaar garantie zitten, maar een telefoon in die prijsklasse zou langer mee moeten gaan. Dit zou niet mogen gebeuren. Gelukkig had je je iPhone niet vast toen het gebeurde, want dat kan ook nog brandwonden en schokken opleveren. Meestal komt zo'n ontploffing/uitzetting, doordat de accu niet goed gewerkt heeft. Merkte je de afgelopen tijd iets raars aan de accu van je iPhone (lang doen over opladen, snel leeg zijn, erg heet worden)?

Aangezien het zondag is en er geen T-Mobile moderators aanwezig zijn, zal je vandaag geen reactie van hun krijgen. Je kan morgen bellen naar de T-Mobile klantenservice, maar je kan ook wachten tot een T-Mobile moderator dit oppakt. Ik zal dit aangeven bij de T-Mobile moderators en dat er snel contact moet worden opgenomen.

Hopelijk is dit snel opgelost!

Groetjes,
Victor
Hallo Victor,

Dan voor je reactie.
Ja, het is een rare gewaarwording als je iPhone plots uit elkaar valt.
Nog een geluk dat ik 'm niet vast had.

Het viel me wel op dat de batterij vrij snel leeg was de laatste weken.
Het opladen duurde de laatste keer ook vrij lang.

Ik heb tijdens gebruik niet gemerkt dat-ie heet werd (maar je houdt 'm tijdens opladen ook niet in de hand, dus dat merk je niet zo).

ik hoop dat dit opgelost kan worden.

Groet,
Tom.
Reputatie 7
Hoi Tom 🙂,

Als eerste, graag gedaan!

Het snel leeg raken zou er mee te maken kunnen hebben, maar dat hoeft niet per se. De accucapaciteit van accu's wordt geleidelijk, steeds sneller, minder nadat je ze veel gebruikt en weer opgeladen hebt. Dat is normaal bij accu's.
Het opladen zou daarentegen niet langer mogen duren, theoretisch gezien eerder korter, want hoe minder de capaciteit van de accu is, hoe minder stroom er nodig is om de accu volledig op te laden. Ik weet niet hoe lang een iPhone er volgens de richtlijnen van Apple over mag doen, maar mijn 4S laadt binnen 2,5 uur op van een lege accu naar 100%.

Hopelijk is dit snel opgelost.

Groetjes,
Victor
Reputatie 3
@Tommie89,

Welkom op het T-Mobile Forum!

Je hebt 2 jaar garantie op je toestel, omdat jouw toestel inmiddels 3 jaar oud is kunnen wij in deze helaas niets voor je betekenen.
Beste ElineT,

Dank voor je antwoord.
Ik ben het hier echter niet mee eens.
Ik snap dat de garantietermijn van 2 jaar verstreken is, maar ik vind het wel wat kort door de bocht om meteen te stellen dat T-Mobile niets meer voor mij kan betekenen.
De technische levensduur van een Apple IPhone 3gs is (bij normaal gebruik) toch echt wel langer dan 3 jaar. Het is dan ook voor een consument redelijk om te veronderstellen dat een iPhone, na 3 jaar, technisch gezien nog goed werkt. Zeker een defect als dit (openbarsten bij opladen) mag dan (ook na 3 jaar) niet optreden.
Dit alles staat nog los van het risico dat dit defect met zich mee kan brengen. Ik denk dat dit nooit mag gebeuren bij een smartphone in deze prijsklasse.

Er is overigens op diverse consumentensites (oa ConsuWijzer, Kieskeurig) uitleg te vinden over de verwachte levensduur van een produkt in relatie tot de garantietermijn.
Consuwijzer:
- De verkoper is uw aanspreekpunt. Hij moet het probleem voor u oplossen of zelf contact opnemen met de fabrikant
- Ook na afloop van de garantieperiode hebt u nog steeds recht op een goed product. Dit hangt namelijk onder andere af van de te verwachten levensduur van het product. Garantie is iets extra's. Dat staat dus los van uw wettelijke rechten. 

Kieskeurig:
Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd. 

Kortom: ik denk dat er redelijkerwijs van een iPhone 3gs mag worden verlangd dat-ie na 3 jaar nog werkt, en zeker niet openbarst bij opladen.

Is het voor jou mogelijk mijn vraag te escaleren / door te sturen naar de bevoegde mensen binnen T-Mobile of moet ik dit zelf doen via de klantenservice?

Groet,
Tom.
Reputatie 5
@Tommie89,

Je hebt een punt. 

Een Miele wasmachine heeft een door de fabrikant uitgesproken gemiddelde levensduur van rond de 20 jaar.

De vraag is echter wat een redelijke gebruiksduur van een mobiele telefoon is.
Over de accu's wel een uitspraak gedaan (ICT Waarborg: 2 jaar mits: * Bij goed gebruik, d.w.z. dat de accu regelmatig volledig wordt ontladen)

Edit:
Dit vond ik nog op de site van Uneto-Vin
verwachte gebruiksduur
Daar hanteren ze voor "telecom" 2 jaar.
Dat is een onderzoek van de brancheorganisatie en het is aan de andere partij om daar wel/niet in mee te gaan.
@Edro, Eline,

Wat betreft de levensduur van accu's: ik kan me voorstellen dat ze na een bepaalde tijd minder van kwaliteit worden, maar dat ze tijdens opladen er voor zorgen dat een smartphone openbarst lijkt me toch geen normale eigenschap van een accu, ook al is-ie dan volgens ICT-Waarborg aan het eind van z'n technische leven.

Wat betreft de verwachte gebruiksduur van Uneto-VNI:
Het onderzoek waarnaar je verwijst heeft het over telecom producten (in het algemeen) 'gepositioneerd in de midden kwaliteitsklassen'. Ik weet niet of je een iPhone in de 'midden kwaliteitsklasse' mag indelen.

Als ik je goed begrijp zeg je, tussen de regels, dat T-Mobile ook vindt dat een smartphone in het segment van de iPhone niet langer dan 2 jaar mee gaat en dat  het openbarsten bij opladen geen uitzonderlijke omstandigheid is.
Jammer, ik had in dit geval toch wat meer toeschietelijkheid van T-mobile verwacht.
Ik vind het namelijk nog steeds niet kunnen dat een iPhone openbarst bij opladen met alle risico's van dien.
Reputatie 5
Beste Tommie89,

Ik heb niets willen zeggen tussen de regels. Als klantmoderator hoef ik T-Mobile niet naar de mond te praten. Ben gaan zoeken omdat ook ik wilde weten wat een redelijke technische levensduur was.
Dit was wat ik vond. 
Ik ben het met je eens dat een iPhone geen middenmoter is. Het is zeker een high-end model.
Hoe zich dat dan verhoudt tot de verdeling in de kosten van een reparatie?
Wie welk deel op zich behoort te nemen, daar heb ik geen idee over.

Heb je al elders op het internet gefundeerde informatie gevonden die je zaak bepleit?
@Edro,

Sorry, mijn vorige post kwam niet leuk over; wilde niet beschuldigend zijn.
Ik ga nog 'ns wat meer info op internet of elders over dit soort gevallen opzoeken.

Groet,
Tom
Reputatie 5
@Edro,

Sorry, mijn vorige post kwam niet leuk over; wilde niet beschuldigend zijn.
Ik ga nog 'ns wat meer info op internet of elders over dit soort gevallen opzoeken.

Groet,
Tom

Non taken.
Het zijn en blijven woorden, de intonatie is altijd moeilijk tussen de regels doorlezen.
Mocht je meer info vinden, houd ik me aanbevolen.
Succes
Reputatie 7
Hoi Tom 🙂,

De afgelopen dagen heb ik niet meer gereageerd, maar wel meegelezen...
Misschien zou je het nogmaals kunnen proberen door de T-Mobile Klantenservice te bellen en het hele probleem nogmaals uit te leggen.

Ik ben het namelijk met je eens dat een accu van een high-end telefoon niet uit zou mogen zetten.. Wat ik zou verwachten bij een accu van een wat oudere iPhone, is dat de capaciteit omlaag gaat, dus dat de iPhone snel opgeladen moet worden.. Dat is ook gewoon normaal. Het lijkt me niet normaal dat de accu de iPhone van binnenuit uit elkaar drukt.
Bovendien heb je het consumentenrecht. Het consumentenrecht is in Nederland niet voor een bepaalde periode, maar in feite oneindig, afhankelijk van redelijke verwachtingen van de consument. Als je zou vinden dat de iPhone twintig jaar mee zou moeten gaan, dan zou dat onredelijk zijn en zou je geen recht hebben op het consumentrecht. Dat de iPhone drie jaar meegaat zonder zulke problemen lijkt me meer dan redelijk, waardoor je, lijkt mij, recht zou hebben op het consumentenrecht en dus een kostenloze reparatie of vervanging.

Hopelijk wordt het alsnog opgelost, zonder dat je je gelijk hoeft te halen met behulp van rechtsbijstand en dergelijke.

Groetjes,
Victor
Reputatie 5
@Tommie89 wat balen zeg! Helaas kunnen wij in deze niks voor je betekenen behalve onze reparatieservice tegen betaling, maar daar zit je niet op te wachten begrijp ik.

Heb je dit probleem al bij Apple aangekaart?
Hallo allemaal,

Ik ben gaan zoeken naar opengbarsten iphone 3 en ben hier terechtgekomen. Jammer genoeg is er geen uitsluitsel geweest bij de threads hier.
Wij zitten met hetzelfde probleem. Onze 2 iphone 3's' die we als ipod gebruiken nadat we allebei een iphone 5 hebben aangeschaft zijn gsterenavond BEIDEN!!!! opengebarsten net zoals de foto's die hier gepost zijn.
Weet iemand hier wat er mee gedaan is?

Gr
R&B
Reputatie 6
Badge +16
@Rosebel

Welkom op het forum.

Je zult vast geschrokken zijn hiervan.. Ik hoop niet dat er iemand gewond is geraakt! Waren allebei de iPhones op dezelfde stopcontact aangesloten? Zijn er nog andere apparaten defect geraakt? Gebruikten jullie de originele oplaadkabels? Hoe lang zaten de iPhones al aan de lader? Ik wacht je reactie af. 🙂
Zelfde probleem hier, vandaag is mn Iphone 3gs opengebarsten. Had gehoopt dat hij wel wat langer mee zou gaan. Gewoon met de originele laadkabel 😞

Reageer