Beantwoord

iPhone 4S snel leeg in standby


Beste T-Mobile,

Mijn iPhone 4S gaat de laatste maanden snel leeg in stand-by. iPhone draait op de nieuwste versie, in dit geval iOS 7.1.2. Functies zoals locatievoorziening, 3G en meer batterijslijpers zijn uitgeschakeld. Wel maak ik gebruik van GPRS.

Helaas gaat mijn iPhone snel leeg terwijl ik hem amper gebruik. Bijvoorbeeld een tijdje terug was mijn gebruik 4 uur en standby 12 uur met nog 1% over. Thuis op WIFI gaat mijn batterij met gemak 2 soms zelfs 3 volle dagen mee bij weinig gebruik. En zodra ik een dag opstap ga haal ik de avond niet..

Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de boosdoener het mobiele netwerk is.. Gisteren heb ik dit getest door mijn mobiele netwerk uit te schakelen en weer in te schakelen als ik mijn iPhone nodig had. Indien ik hem niet nodig had schakelde ik het netwerk weer uit. Aan het eind van de dag had ik nog netjes 70% over..

Het is geen fijne optie om het netwerk totaal uit te schakelen. Ik heb een vermoeden dat dit probleem gekomen is sinds iOS 7. Ik heb iOS 7 sinds begin maart op mijn toestel staan. Dus het probleem speelt al een lange tijd..

Kan iemand mij toelichten hoe ik dit probleem kan oplossen? Bedankt alvast voor de moeite!

Met vriendelijke groet,
Jordy
icon

Beste antwoord door Chris076 10 juli 2014, 11:17

Hallo Jordy ,

Bij gebruik van het mobiele netwerk kijkt het toestel constant of er een sterk(er) signaal is. Dit kost energie en gaat ten koste van de batterij. Wanneer je verbonden bent met een sterk WiFi signaal houdt het toestel dit vast en zal niet gaan 'zoeken' naar een sterker signaal tenzij dit onder een bepaald percentage komt. Ook moet er geschakeld worden tussen signalen als je het toestel meeneemt bijvoorbeeld de stad in, omdat er op verschillende plekken andere masten gebruikt worden voor de dekking. Dan zijn er ook nog apps die in de achtergrond een verbinding maken met het netwerk, als deze er niet is gaat het toestel geforceerd zoeken tot de app de update/berichten kan ophalen. Hiermee gaat ook veel energie verloren. Een nadeel van de smartphones en alle mogelijkheden is dat de accu's niet bijhouden wat de telefoons aan energie nodig hebben. Je kunt een selectieve keuze maken in de apps en ook de manier van controleren op berichten etc. aanpassen, dit kan heel veel stroom besparen.
Bekijk origineel

32 reacties

@ jordy1994

Goed dat je even contact zoekt. Even ter verduidelijking; hoelang doe je met een volle accu als je het toestel intensief gebruikt? Het is namelijk niet verwonderlijk dat je het toestel dient op te laden nadat je hem een dag hebt gebruikt - dit is een kenmerk van een smartphone. Daarnaast neemt de batterij-duur natuurlijk ook af naarmate je een toestel langer in gebruik hebt. Een batterij-duur van 2 á 3 dagen is echt uitzonderlijk, dan doen weinig mensen je na!

Voordat we dus dieper ingaan op je vraag ben ik erg benieuwd naar je antwoord op bovenstaande vraag, het is namelijk van belang om te achterhalen of het echt om een probleem gaat of niet! 😉 Het is overigens sowieso wel aan te raden om je toestel eens te herstellen via iTunes, helemaal nadat er (meerdere malen) nieuwe software is geïnstalleerd. Via onze Toestelhulp pagina zie je stapsgewijs hoe je dit kunt doen.

Ik hoor het graag!
Beste WillemE,

Allereerst bedankt voor je reactie! Bedoel je intensief gebruik op WIFI of op mobiel netwerk? Met WIFI haal ik met gemak 6 uur gebruik + hele dag standby.
De batterijduur zal wel minder zijn dan voorheen, maar als het gebruik op WIFI wel lang is lijkt mij dit de oorzaak niet.

Ik heb het toestel al meerdere keren hersteld. Ook ben ik begonnen met een kale versie (dus geen back-up teruggeplaatst).
Het lijkt erop dat het mobiele netwerk op een of andere manier continue iets op de achtergrond uitvoert, en dat terwijl ik de apps netjes afsluit..

Ik ben benieuwd naar je reactie.
Reputatie 6
Hallo Jordy ,

Bij gebruik van het mobiele netwerk kijkt het toestel constant of er een sterk(er) signaal is. Dit kost energie en gaat ten koste van de batterij. Wanneer je verbonden bent met een sterk WiFi signaal houdt het toestel dit vast en zal niet gaan 'zoeken' naar een sterker signaal tenzij dit onder een bepaald percentage komt. Ook moet er geschakeld worden tussen signalen als je het toestel meeneemt bijvoorbeeld de stad in, omdat er op verschillende plekken andere masten gebruikt worden voor de dekking. Dan zijn er ook nog apps die in de achtergrond een verbinding maken met het netwerk, als deze er niet is gaat het toestel geforceerd zoeken tot de app de update/berichten kan ophalen. Hiermee gaat ook veel energie verloren. Een nadeel van de smartphones en alle mogelijkheden is dat de accu's niet bijhouden wat de telefoons aan energie nodig hebben. Je kunt een selectieve keuze maken in de apps en ook de manier van controleren op berichten etc. aanpassen, dit kan heel veel stroom besparen.
Beste Chris,

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Als ik een dag weggaat blijft dat inderdaad niet bij een stadje. Ik reis vaak van Vlissingen naar Rotterdam/Amsterdam/Utrecht, op deze manier kom je vast en zeker langs verschillende masten. Ik moet alleen wel zeggen dat dit vorig jaar ten opzichte van dit jaar geen problemen meegaf. Zou het eventueel ook aan de verlenging van mijn abonnement kunnen liggen?
Reputatie 3
@ jordy1994

De verlenging van jouw abonnement heeft geen invloed op de batterijduur van jouw toestel. Maar jouw toestel is natuurlijk wel weer een jaar ouder ten opzichte van vorig jaar. Hierdoor is de batterij ook weer een jaar ouder.
Ik probeerde eventueel een oorzaak te vinden. Het probleem is namelijk nog steeds niet verholpen. Het bericht van Chris is duidelijk, maar ik heb er niet zoveel aan.. Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Gisteren weer een hele dag op pad zonder mobiel netwerk (alleen als het nodig was) en ik haal met gemak de 60% aan het eind van een lange dag. Met mobiel netwerk aan was ik rond 17:00 uur al helemaal leeg.
Nou wat worden we weer goed geholpen.. Het is een serieus probleem waarbij niemand de moeite neemt van T-Mobile om mij te helpen.

Ik ben het de laatste tijd (wat zeg ik, zeg maar gerust een jaar) het beu aan het worden! Het netwerk blijft slechter worden in het zuiden van het land. Normaal internet is er niet meer bij.. Voorheen redelijk tot traag internet in en rondom huis en tegenwoordig bijna tot niets meer. En daar betaal ik elke maand (te)veel voor?!

Graag een oplossing of en anders van mij part een contractontbinding!
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Jordy!

Mijn excuses voor de late reactie.. Ik ben gelijk samen met een collega van de technische afdeling gaan zitten voor dit probleem. De registratie van je simkaart op het netwerk is in orde, maar ik zie dat je deze simkaart al sinds 2011 in gebruik hebt. Ik heb je daarom gelijk een nieuwe simkaart toegestuurd. Zodra je deze hebt ontvangen kan je 'm via My T-Mobile activeren.

Zou je het een paar dagen met de nieuwe simkaart willen uitproberen en ons laten weten of dit verbeteringen met zich meebrengt?
Hallo Razza,

De nieuwe simkaart is geïnstalleerd. Ik kijk het een maandje aan en zal regelmatig wat posten in dit topic.
Hallo Razza,

De nieuwe simkaart is geïnstalleerd. Ik kijk het een maandje aan en zal regelmatig wat posten in dit topic.


Dat is prima. Alvast bedankt voor de moeite!
Ik heb de nieuwe simkaart nu 10 dagen in gebruikt, maar helaas..

Gisteren (16 aug) weer een dag door Nederland geweest. Ik heb expres het mobiele netwerk heel de dag aangelaten, om zo de nieuwe simkaart te 'testen'. Helaas was het deze keer dramatisch slecht. Op de dekking van het internet kom ik later terug, eerst het belangrijkste probleem: de batterijduur.. Tussendoor heb ik screencaps gemaakt van het batterijgebruik om een soort batterij historie van de dag op te slaan. Even voor de duidelijkheid, ik heb HEEL de dag gebruik gemaakt van 2G (GPRS). 3G heb ik heel de dag uitgelaten.

Vertrokken uit Vlissingen, rond 10:00 uur, met een vers opgeladen accu. Ik heb mijn iPhone af en toe even gebruikt voor mail en Whatsapp. Percentage bleef tot een uur of 12:00 op 95% staan. Om een uur of 13:00 in Utrecht aangekomen en iPhone bijna niet gebruikt. Toen was het percentage 85%. Later na een (korte :)) stadswandeling in Utrecht doorgegaan naar het Media Park en centrum in Hilversum. Daar wat foto's gemaakt, Whatsapp en mail. Moet kunnen zou je zeggen. Om 15:30 uur: Standby: 5 uur, 39 minuten. Gebruik: 2 uur, 17 minuten. Schrikbarend was het percentage al 42% !!

Rond 17:00 uur vertrokken uit Hilversum en door naar Amersfoort. Uit voorzorg geen gebruik meer van mijn iPhone gemaakt. Om 18:05 uur keek ik weer even naar het gebruik: Standby: 8 uur, 9 minuten. Gebruik: 2 uur, 59 minuten. 19%. Oei, toen werd ik genoodzaakt om het mobiele netwerk uit te schakelen. Ik kan niet met een afstand van 200km van huis, heel de avond zonder telefoon lopen. En zo heb ik op die manier dus heel de avond zonder mobiel internet gezeten, waar ik maandelijks voor betaal. Gelukkig bestaat er nog WIFI in de trein. Om 21:00 uur thuis, met nog 3% over. Ik heb zeker een uur gebruik gemaakt van WIFI. Zoals je ziet gaat het dan prima.

Dat was het verhaal over de batterij, dan nu het mobiele netwerk zelf.. Het mobiele netwerk is en blijft een drama in het zuiden des lands. Het is gewoon schandalig dat de ene provincie wel een normale snelheid heeft en de andere provincie niet. De prijzen zijn wel overal gelijk. Ik loop in Hilversum en het internet is gewoon razend - tijdens het wandelen - vergeleken met Zeeland. Een foto is in nog geen 3 seconden verzonden. In Zeeland is 3G net zo snel als 2G in Hilversum!

Jullie moeten begrijpen dat ik dit niet meer wil. Ten eerste een batterij die door jullie netwerk zo snel leeg is. En ten tweede een slecht mobiel netwerk in het zuiden des lands. Ik wil daarom graag een tegemoetkoming. Ik zit nu al vanaf maart 2014 met dit gedonder. Nog liever zou ik het per direct overstappen naar een andere provider! Al is het maar om het een maandje aan te zien... :(

Groeten,
Jordy
Wanneer kan ik een reactie verwachten? Ik wil dit graag zo snel mogelijk opgelost hebben.
Ik heb zojuist contact opgenomen met Simyo. Na snel onderhandelen heb ik besloten een goedkoop prepaidkaartje te kopen. Op deze manier kan ik dit probleem goedkoop en makkelijk testen op een ander netwerk. Mochten de problemen dan nog zijn, dan ligt het duidelijk aan mijn toestel. Mochten er geen problemen meer zijn, dan moeten we even kijken hoe we dit bij T-Mobile kunnen regelen. Ik laat het weten!
Reputatie 5
Beste Jordy,

Ik heb dit draadje eens rustig doorgelezen.
Jouw probleem raakt 2 dingen; de levensduur van de accu en je beleving van dekking op het netwerk.
Voor het netwerk tast ik even in het duister. Dat is voor mij als klant niet in te zien.
Voor wat betreft de accu het volgende,
een accu verliest capaciteit naarmate het aantal laadcycli stijgt. Op een iPhone zit je na ongeveer 400 keer laden, op 55% van de oorspronkelijke capaciteit (die op het moment van nieuw al geen 100% meer is!!). 55% is dan het "nieuwe" vol. Logisch dat je dat ervaart als dat je accu sneller leeg is. Van 55 naar 0 is gaat sneller dan van 100 naar 0.
Omdat ik met de beperkte accucapaciteit in de problemen kwam, sommige apps hebben een flinke piekspanning en die wordt niet meer geleverd, heb ik de accu vervangen.
Het enorme verschil is mij toen wel duidelijk geworden.
Reputatie 5
Heb je al eens netwerkklachten via de site ingediend?
Beste Edro,

Bedankt voor je antwoord! Ik vraag me dan wel af waarom mijn accu het prima doet op WIFI? Ik haal met gemak 2 dagen standby en 4/5 uur gebruik. Als ik een dag lang het mobiele netwerk aanlaat, is deze zo leeg. Ik wil best de accu vervangen, alleen zou ik dan graag tips ontvangen waar ik een originele accu voordelig kan kopen. Mijn iPhone is nu bijna 3 jaar oud en heb geen garantie meer. Straks als de iPhone opvolger uitkomt ben ik van plan die te kopen, dus ik wil niet een te dure accu voor nog maar 3(?) maanden.
Reputatie 3
@ jordy1994

Dit is te verklaren doordat een verbinding via 3G meer van de batterij vraag. Het toestel moet immers steeds naar een mast zoeken terwijl bij wifi er vast wordt gehouden aan slechts 1 accespoint. Als je wil wachten op de nieuwe iPhone is het raadzaam eens goed te kijken naar wanneer deze word verwacht. Apple heeft voor september een event aangekondigd waar vermoedelijk de nieuwe iPhone wordt aangekondigd. Het is dus maar de vraag of het verstandig is om voor 1 of 2 maanden een nieuwe accu aan te schaffen.

Anderzijds is het altijd handig om een iPhone met een goede accu achter te hand te hebben voor als je tijdelijk je nieuwe iPhone niet kunt gebruiken of gewoon op een andere manier als reservetelefoon.
Reputatie 5
Beste Edro,

Bedankt voor je antwoord! Ik vraag me dan wel af waarom mijn accu het prima doet op WIFI? Ik haal met gemak 2 dagen standby en 4/5 uur gebruik. Als ik een dag lang het mobiele netwerk aanlaat, is deze zo leeg. Ik wil best de accu vervangen, alleen zou ik dan graag tips ontvangen waar ik een originele accu voordelig kan kopen. Mijn iPhone is nu bijna 3 jaar oud en heb geen garantie meer. Straks als de iPhone opvolger uitkomt ben ik van plan die te kopen, dus ik wil niet een te dure accu voor nog maar 3(?) maanden.


Jordy,
Originele accu voor je 4S: 19,95 incl montagemateriaal!
Ik sluit me bij T-M-Jordy aan. Voor die korte periode zou ik wachten in plaats van nieuwe accu plaatsen. (Is overigens prima zelf te doen....!)
Bedankt voor de antwoorden. Ik kijk eerst even hoe mijn toestel met het netwerk van KPN omgaat. Ik heb al eens eerder een batterij besteld waarvan ze zeiden dat die origineel was, maar bleek nog slechter dan huidige batterij te zijn.. (was ook 20 euro). Iemand ervaring met een goede iPhone 4S accu verkoper? 🙂
Reputatie 5
Jordy je mag me een privebericht sturen.
Inmiddels antwoord via PB gehad, bedankt! Ik wacht nog heel even af met een nieuwe batterij aanschaffen.

Stel: De problemen zijn niet op het KPN netwerk, wat kan T-Mobile dan voor mij doen?
Reputatie 5
Eerst eens netwerkklachten aanmaken?
En niet te snel op alles vooruitlopen?
Reputatie 5
Zonder valide netwerkklachten via de site kan t-mobile weinig tot niets doen dan jou op je blauwe ogen geloven.
Doe jij ook niet.
We gaan het meemaken.. Mijn moeder en broertje ondervinden ook veel netwerk problemen de laatste tijd bij T-Mobile. Ik heb al meerdere meldingen gemaakt, maar dat heeft toch geen zin..

Ik ben geen klant bij Simyo en zij hielpen mij nu al beter dan T-Mobile. Bij T-Mobile moet ik meerdere keren een vraag herhalen voor ik eindelijk wordt geholpen. En dat terwijl ik al bijna 10 jaar klant ben bij T-Mobile en eerder nooit problemen had.
Reputatie 3
@ jordy1994

In het systeem zie ik dat je op 21 augustus een tweetal netwerkmeldingen hebt gemaakt. Het behandelen en onderzoeken van jouw klachten kost tijd. Ik vraag je daarom om nog even geduld te hebben. Zodra jouw klachten zijn onderzocht zal een netwerkspecialist je terugbellen met een oplossing.

Het is natuurlijk heel erg vervelend dat je problemen ervaart maar je zult echt even af moeten wachten.

Reageer