Vraag

iPhone 5 interne speaker (telefoon) problemen

• 16 september 2014
  • 3 reacties
  • 4821 Bekeken

Hoi,

Ik heb gisteren ook een bericht geplaatst in het algemene "vraag" forum.

Sinds gisteren heb ik ineens spontaan een uitgevallen telefoon speaker in mijn iPhone 5.
's morgens heb ik er nog mee gebeld, 's middags geen gehoor meer.

Ik heb het internet afgezocht naar mogelijke oorzaken/oplossingen.
1) soft reset (home + power knop ingedrukt voor 5 sec) - geen effect
2) uitzetten en na een paar minuten weer aan - geen effect
3) cellular data (3G/4G) uit en weer aangezet - geen effect
4) bluetooth uit en weer aan - geen effect
5) wifi uit en weer aan - geen effect
6) airplane modus uit en weer aan - geen effect
7) system backup en restore via itunes (hard reset ofwel factory reset) - geen effect
😎 headphone aansluiting schoonblazen om te zorgen dat het toestel niet per ongeluk op headphone stand staat - geen effect
9) update naar iOS 8 - weet ik nog niet, maar vermoed geen effect

10) de suggestie van een aantal gebruikers op de Apple support communities: druk/wrijf over de speaker/facetime camera - tijdelijk succes: ik kreeg de speaker gisteravond weer aan de praat. Na een kwartier in mijn broekzak was het weer einde oefening. Het lijkt een slecht of verbroken contact rondom de speaker ergens.

Voor alle duidelijkheid - speakerphone functionaliteit werkt normaal, gebruik van oordopjes/microfoon werkt normaal. Ik kan prima films kijken en muziek luisteren. (privé) bellen is alleen moeilijk omdat ik het nu via de speakerphone functie moet doen, handsfree kit ligt thuis 🙂.

Mijn iPhone is ongeveer 18 maanden oud, gekocht via de T-mobile webshop bij verlenging (2 jaar). Zomaar omruilen gaat dus niet meer ben ik bang - al is er nog wel sprake van fabrieks/leveranciersgarantie (< 24 mnd oud).

Via Apple's support website kan ik voor EUR 35,- een chat "kopen" met iemand van customersupport. Lijkt me geen echte meerwaarde hebben. Alternatief is dat ik wordt doorverwezen naar de leverancier (T-mobile) om daar mijn "consumentenrecht" te halen.

Op de website van T-mobile zie ik niet veel over de fabrieksgarantie (wordt wel genoemd). Komt er op neer dat ik mijn telefoon moet aanbieden aan T-mobile (online, of in de winkel), die sturen het dan naar Dynafix (waar ik weinig goeds over lees op dit forum). Ik moet dan als ik het goed heb in ieder geval de onderzoekskosten betalen?

Als ik pech heb en mijn telefoon kan niet gerepareerd worden krijg ik een refurb terug - mogelijk in (veel) slechtere uitwendige staat dan mijn telefoon nu (zie bericht elders op dit forum). Of moet ik dit zien als een uitzondering?

Ben altijd super zuinig op mijn telefoons - er is niet 1 krasje op deze terug te vinden, ziet er nog uit of ik hem zo uit de doos heb gehaald zowat. Ik zou zacht gezegd "not amused" zijn als ik een werkende, maar "afgekloven" telefoon terug kreeg.

Wat is het standaard beleid in dit soort gevallen?

In maart kan ik volgens mij pas weer verlengen, dus ik heb nog een maand of 6 te overbruggen.

3 reacties

Hoi nBraakman,

Vervelende situatie. 😞 Ik heb je vorige bericht ook gevonden. Ik wil allereerst mijn complimenten geven over het feit dat jij al super veel zelf hebt getest en er veel van deze situatie weet. Ik zie ook dat je al bent gaan rondkijken hoe een reparatieproces in zijn werk gaat en dat je ook de minder leuke verhalen bent tegengekomen.

Ik kan me voorstellen dat je nu met een knoop in je maag zit wanneer je het toestel alsnog voor reparatie gaat opsturen. Ze zullen bij het reparatiecentrum zorgvuldig met je toestel omgaan en is het ook wel zo dat je vaak meer negatieve berichten kan terugvinden dan goede. Ik wil je vragen om een kijkje te nemen in dit topic. Je betaalt alleen onderzoekskosten wanneer je toestel niet kosteloos gemaakt kan worden, er al wel een onderzoek is gedaan en je niet akkoord gaat met reparatie.

Zodra het defect binnen de garantie valt betaal je geen onderzoekskosten. 🙂
Ik ben bij een Apple store langs geweest, deze hadden in eerste instantie de speaker vervangen. Nadat hiermee het probleem niet was opgelost is het hele front vervangen - er was kennelijk een contact kapot gegaan ergens.

Hiermee was het probleem geheel verholpen. Ik heb inmiddels mijn T-mobile abonnement verlengd en heb een iPhone 6, maar kan mijn vrouw nu even verblijden met een zo goed als nieuwe, goed werkende iPhone 5 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Hey nbraakman

Gefeliciteerd met je verlenging. Leuk dat je bij ons blijft!

Goed dat je nog langs de Apple store bent geweest en het nu is opgelost.
Fijn dat het toestel weer helemaal goed werkt en ik wens jou en je vrouw heel veel plezier met de (nieuwe) toestellen!

Hoe bevalt je iPhone 6? In dit topic kun je jouw bevindingen delen en natuurlijk lezen hoe anderen hem ervaren.

Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!:)

Reageer