Vraag

iPhone 6 en iPhone 6 Plus: deel hier je ervaringen!

Reputatie 6
Badge +16
  • T-Mobile Moderator
  • 12353 reacties
Hallo iPhone gebruikers!

Apple verraste ons dit jaar met 2 toestellen die allebei groter waren dan we gewend waren van het bedrijf uit Cupertino. Waar de iPhone 5S nog gebruik maakte van een scherm van 4 inch hebben de iPhone 6 en iPhone 6 Plus een 4,7 en een 5,5 inch scherm. Dit was echt een grote stap ten opzichte van de voorgaande upgrades.

Inmiddels zijn allebei de toestellen al een paar maanden verkrijgbaar en hebben de ‘Early adopters’ er al veel gebruik van kunnen maken. Nu zijn wij erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de nieuwe iPhones. Wat vind je van het formaat van de nieuwe iPhone? Hoe denk je over het nieuwe design? Wat zijn voor jou de belangrijkste verschillen ten opzichte van je vorige telefoon?

Deel je mening en ervaringen met ons in dit topic!

Beveel jij de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus aan bij jouw vrienden en familie?

49 reacties

Laat ik dan maar aftrappen.

Sinds 1 oktober 2014 heb ik een iPhone 6 plus. Deze heeft mijn twee jaar oude iPhone 4S vervangen. Ik had diverse redenen om over te stappen. Ten eerste leek mij een groter toestel wel aantrekkelijk. 3,5" is erg klein, waardoor ik met name thuis altijd naar een iPad uitweek.

Andere argumenten waren de snelheid. iOS 8 draaide toch niet helemaal lekker op een 4S (hoewel dit grotendeels is opgelost nu). Plus het feit dat sommige apps (spelletjes) niet op een 4S draaien, vanwege de tragere processor. En verder spraken de betere batterij, betere camera en 4G ondersteuning mij ook wel aan.

Ik heb zitten twijfelen tussen de 6 en 6 plus. Die laatste is wel erg groot, maar heeft een betere camera vanwege de optische beeldstabilisatie en ook een grotere accucapaciteit. Na een klein onderzoek waaruit bleek dat het formaat van de 6 plus geen probleem was voor mijn broekzakken, ben ik tot aanschaf overgegaan.

Door het grotere scherm heb ik niet meer de neiging om telkens maar een iPad te pakken, want internetten gaat nu een stuk beter op het grotere scherm.

Wel is bediening met één hand bijna niet meer mogelijk, maar ik ervaar dit niet als een groot bezwaar. Mijn oude iPhone 4S, bediende ik ook vaak wel met twee handen.

De camera doet zijn werk uitstekend. Foto's zijn nu echt scherp, waar bij de 4S je snel last had van bewegingen.

De accu is zeer goed. Met name tijdens standby gaat er eigenlijk nooit wat van het percentage af. Ik heb hem één keer helemaal leeg laten lopen, toen heb ik ruim twee dagen ermee gedaan, waaronder ook een aantal stroomvretende zaken zoals spelletjes spelen, gebruik maken van GPS en gebruik buiten met de helderheid op maximaal vanwege het zonlicht.

Als bescherming gebruik ik een leren hoesje van Apple. En ja, hij is nog steeds recht.

Kortom, ik heb geen spijt van de aanschaf. En toevallig had ik laatst weer even een 4S in mijn handen. Dan merk je echt het verschil en hoe klein de 4S wel niet is. Een formaat waar ik eigenlijk niet meer naar terug wil.
Onhandig
Reputatie 5
Ik heb JA gestemd. Ik beveel de iPhone6 Plus zeker aan. Als ik mijn nieuwe telefoon aan vrienden laat zien, is de meest gezegde zin: Jeetje, vind je hem niet TE groot?

En mijn antwoord is altijd: nee!
Het zeker in verhouding tot mijn vorige telefoon de iPhone5s zeker een hele grote telefoon.
Voor wat ik met mijn telefoon doe is de Plus dus een ideaal formaat. Ik mail veel, bekijk sociale media kanalen, lees blogs en maak er zelfs blogs mee. Wat mij betreft dus groot, maar veel waar voor je geld 😃. Batterij duur is nog prima na een 2 maanden.
Reputatie 6
Badge +13
Sinds 27 september heb ik een iPhone 6 Plus.
Ik was ook heel blij toen ik werd opgebeld op die zaterdag dat mijn iPhone binnen was.

Voor mij was de grootte geen upgrade. Had hiervoor ook al 5,5''.
Ik vind de iPhone 6 (4,7'') gewoon te klein. Ik heb hierbij precies het tegenover gestelde. Dat een kleinere telefoon niet lekker in de handen ligt. Ik heb er geen moeite mee om met één hand te typen of met één hand te bedienen. Dat verschilt heel erg per persoon.

Toen ik die maandag na de release in NL op school kwam kreeg ik vooral dit om mijn oren:
''Kan die buigen?'', ''Mag ik 'm eens buigen?'' , ''Die past toch niet in je broekzak?'' , ''Dat ligt toch niet lekker in je hand?''

Ik heb er geen moeite mee. En neem de iPhone 6 Plus overal mee naar toe. Gewoon in mijn broekzak.

Ik had al een iPad gekregen, maar toen had ik nog een Samsung Galaxy Note 2 hiervoor. Om bepaalde dingen te ontvangen / versturen had ik een iPhone nodig. Toen moest ik die overstap wel maken. Al mis ik soms echt wel Android. Zoals: Vanuit 'Foto's' foto's versturen via WhatsApp. Dus zonder WhatsApp te openen foto's versturen naar je contacten. En ik mis de widgets op mijn home screen. Ik heb ze wel in mijn notificatiebalk staan. Ik vind het ook jammer dat ik mijn bestanden niet kan beheren vanuit een 'Mijn Bestanden' app. Ik mis ook de functie om in één keer alle cache geheugen te wissen. Hiervoor heb ik met veel zoeken wel wat op gevonden wat werkt. Het heeft bij mij 3 GB aan junkfiles los gemaakt. De app heet: ''Memory & Disk scanner Pro''. Echt een aanrader als je meer geheugen vrij wilt hebben. Ik heb er €0,89 voor betaald. Dan kun je voor altijd scannen. Anders kun je maar maximaal 3x uitvoeren.

Ik vind het een mooie telefoon. En houd erg van de kleur wit. Vandaar ook de kleur goud genomen.
De afgeronde hoeken vind ik jammer. Omdat nu de screen protectors niet het hele scherm kunnen bedekken. Ik heb al sinds dag 1 een hoesje en screen protector. Van de 'uitstekende' camera heb je geen last, wanneer je een hoesje koopt die net iets dikker is dan het uitstekende deel. Verder vind ik de lijntjes achterop en aan de zijkanten wel wat hebben. Zo is dat typerend voor de iPhone 6. En weet je ook meteen dat het om een iPhone 6 gaat.

Ook heb ik vele bugs ontdekt. Als ik 500+ WhatsApp berichten heb (in een groep), dan loopt de app helemaal vast en sluit het zichzelf af. Of dat ik op www.marktplaats.nl (complete website) aan het kijken was en dat mijn iPhone opnieuw opstartte. Of dat de webpagina continu opnieuw laadt. En dat gebeurt telkens op marktplaats. Soms werkt mijn home knop niet wanneer ik deze indruk. De ene keer wel de andere keer niet. Maar dat gebeurt heel sporadisch. Verder zijn sommige apps nog niet geoptimaliseerd. Zoals nu.nl. Ook klapt het Wi-Fi er uit. Gebeurt wel minder, maar dan zie ik: Wifi symbool > 3G > Wifisymbool. Dat gebeurt in 3 seconden.

Verder vind ik de accuduur uitstekend. Ik doe er geen 2 dagen mee. Maar ik zit er heel intensief achter. Gebruik staat bij mij rond de 7 uur. En stand-by op 14 uur. Dan heb ik vaak nog 20-25% over.

Verder vind ik het echt een top iPhone. Al zouden er wel een paar functies moeten toegevoegd worden. Ik ben er tevreden mee!
Reputatie 6
Badge +16
@Jeroen-O

Leuk dat je hier je ervaring deelt!

Het moet wel een grote verandering zijn geweest om van een 3,5 naar een 5,5 inch scherm te zijn overgestapt. Nu je hier gebruik van kan maken is het verschil tussen je nieuwe iPhone en de iPad inderdaad kleiner.

Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de camera. Heb je al een paar mooie foto's gemaakt? Laat ons zien waar de camera toe in staat is. ;)

Zou je de iPhone 6 Plus aanraden bij je vrienden en familie?

@floorbroeren

Heb je zelf ook een iPhone 6 of 6 Plus? Welke telefoon gebruikte je hiervoor?

Wat vind je er onhandig aan? Deel je ervaringen met ons. 😉
Reputatie 6
Badge +16
@ArianneH

Vind je de iPhone 6 Plus niet 'te' groot? 😉

Voor die handelingen is een iPhone 6 Plus inderdaad wel handig! Hoe lang doe jij ongeveer met een volle accu en hoe intensief gebruik je 'm dan?

Ik las dat Jeroen-O en Leroy98ecker al een hoesje hebben aangeschaft voor hun iPhone. Heb jij er ook één om je iPhone zitten?

@leroy98ecker

Het is duidelijk dat je hiervoor een Android toestel hebt gebruikt. ;)

iOS is inderdaad in veel opzichte net iets beperkter dan Android. Android biedt je meer de gelegenheid om aanpassingen te doen en instellingen te wijzigen. Daar tegenover staat dat veel mensen het besturingssysteem van Apple (iOS) wat gebruiksvriendelijker vinden. Hoe denk jij daarover? Hoe lang heeft het voor jou geduurd voordat je alles snel in het menu kon vinden?
Reputatie 6
Badge +13
@Razza

Eigenlijk vind ik die gebruiksvriendelijkheid waar zo over gesproken wordt wel meevallen.
Menig nieuweling moet de eerste paar weken ook alle instellingen doorzoeken om iets te vinden.
Ze kunnen er beter een zoekfunctie bijdoen. En als er geen dingen zijn gevonden suggesties geven met: 'Bedoelt u?' Zoals Google het doet.

Op zich vond ik niet zo'n grote stap. Werk zelf met iPads op school en moet leerlingen + docenten uitleg erover geven. Ik kende het instellingen menu al uit mijn hoofd. 😛 Maar goed, elke iPhone is weer anders. Het duurde een dag voordat ik alles goed kon vinden.
Vanaf morgen hoop ik ook mee te kunnen doen op dit topic.
Morgen kan ik namelijk mijn iPhone 6 , 64 gb ophalen.
Ik heb altijd android telefoons gehad maar heb wel al jaren een iPad.
Ben dus benieuwd of ik erg moet wennen aan m'n nieuwe telefoon.
Reputatie 6
Badge +16
@leroy98ecker

Dat is best een goed idee! Ik heb het net even uitgeprobeerd en het is inderdaad niet mogelijk om bepaalde functies in de instellingen te zoeken via de zoekfunctie. Kan dit wel met een Android toestel?

Als je er al even mee hebt gewerkt dan gaat het inderdaad iets makkelijker. ;)

@Inge64

Oeh spannend! Welke kleur heb je gekozen?

Ik ben erg benieuwd wat je van de iPhone 6 vindt en wat je ervaringen zijn. Laat het ons weten. 🙂
Reputatie 4
@ leroy98ecker

Haha heel erg toevallig dat je een hetzelfde aandachtspunt aanstipt als hetgeen wat mij de afgelopen tijd is opgevallen. Ik ben namelijk ook van jarenlang Android gebruik overgestapt naar een iPhone 6, voornamelijk omdat ik echt toe was aan iets 'anders' en omdat ik de iPad van mijn vriendin toch wel veel begon te kapen! ;)

Het niet direct via WhatsApp kunnen verzenden van een afbeelding voor mij ook een bron van frustratie 😛 Ik ga er nog vaak de boot mee in. Dit is niet te omzeilen waarschijnlijk, ofwel? Voor de rest ben ik eigenlijk wel tevreden over mijn iPhone 6, maar het is nou niet zo dat ik qua gebruikersgemak een hele andere wereld ervaar. Het design vind ik wel heel erg mooi, is echt een pareltje in mijn broekzak.
Ik heb sinds oktober 2014 mijn iPhone 6 plus.
Ik vind het een prima apparaat. Werkt lekker snel, goed beeld, lekker groot, fijn besturingssysteem.
Nu moet ik zeggen dat ik al vanaf de iPhone 4 (2010) iPhone gewend ben en ik zit met mijn andere apparaten ook helemaal in Apple's eco-systeem.
Maar wat ik wel heb met deze iPhone wat ik niet met de vorige had is dat ik last krijg van mijn hand. Je wil nog wel eens een whatsappje of smsje typen naar iemand met 1 hand. Nou dat gaat moeilijk met deze iPhone. Het scherm is daar niet zo voor bedoeld. Ik heb soms zelfs dat mijn hand zeer doet omdat ik hem een hele poos heb vastgehouden.
Ik raad daarom deze telefoon niet volledig aan. Ik zou eerder voor een gewone iPhone 6 gaan als ik jou was dan een 6 plus.

Dat was eigenlijk mijn enige minpunt van de iPhone.

Veel plezier met beslissen :)

Groetjes Rick
Ik heb een gewone 6, maar als die niet in een hoes zit vind ik het ding zo dun dat ie lastig vast te houden is.

Als ik dan een foto probeer te maken, glibbert ie zowat mijn hand uit.

Verder qua werking een super ding, en met mijn ouder/slechter wordende oogjes is het grote scherm wel heel fijn.
Reputatie 4
Hi Rick,

Dank voor het delen van jouw ervaringen! Als je al tijden in het 'eco-systeem' (mooi verwoord trouwens) van Apple zit, zal het qua besturingssysteem en gebruikersgemak geen overgang zijn, zoals bij mij wel het geval was! 😉

Ik moet eerlijk gezegd ook zeggen dat het formaat van de iPhone 6 Plus voor mij ook de reden was om te kiezen voor de iPhone 6. Had jij er op het moment van aanschaf wel bewust voor gekozen? Apple heeft wel handigheden toegevoegd om het scherm met één hand te bedienen. Er zijn twee functies in iOS toegevoegd die gebruikt kunnen worden in combinatie met het grotere scherm. Ik ben benieuwd.. Maak je daar gebruik van en wat zijn jouw ervaringen met die functies?

@ Gwendolyn

Ik vind de iPhone 6 inderdaad zonder hoesje ook erg glad en ik weet dat mijn collega Razza deze mening deelt! 😉 Ik heb mede vanwege die reden ook een hoesje aangeschaft. Dat werkt prima eigenlijk, hij ligt nu stabieler in mijn hand. Heb je jouw toestel al een keer laten vallen? Tot nu toe is dit bij mij (gelukkig) nog niet gebeurd..
Reputatie 6
Badge +16
@Gwendolyn70

Daar ben ik het mee eens! Ik heb de iphone 6 niet lang genoeg uitgeprobeerd om te weten of je hier aan kan wennen, maar in de periode dat ik 'm gebruikte (5-6 weken) is die een paar keer in mijn gezicht gevallen toen ik in bed lag. Zoals WillemE al zei is dit makkelijk op te lossen door er een hoesje omheen te doen. Toch denk ik dat je hier na een tijdje wel aan went of op z'n minst een manier vindt om de iPhone goed vast te kunnen houden.

Welke kleur heb je trouwens gekozen?
Reputatie 6
Badge +13
@WillemE

Die 'Reachability' of 'bereikbaarheid' functie vind ik maar niets.
Gebruik het nooit en heb het daarom ook uitgezet.
Het is niet doordacht. Iemand die kleine handen heeft kan als nog niet bij het linker of rechter deel komen. Het scherm wordt alleen omlaag gehaald. Ze hadden het beter kunnen doen als Samsung. Dat je het scherm kunt verkleinen naar wens.

De telefoon is inderdaad erg glad. Dat komt ook vooral door de afgeronde bezels.
Ik bedien mijn iPhone vaak met één hand, alleen tijdens het typen typ ik met 2 handen omdat dit sneller gaat. Ook met één hand typen lukt gewoon. Zelfs met mijn duim links boven in het scherm komen lukt. Wat ik altijd doe wanneer ik linksboven in wil reiken is met de wijsvinger mijn telefoon naar onderen duwen. Dan blijft je telefoon namelijk tegen de palm van je hand steunen. 😉
Ik heb de iphone 6 en wil niks anders meer wat een top toestel
Ik heb sinds begin december een 6 plus.
Het is werkelijk een heerlijk apparaat. Alleen heb ik waarschijnlijk een hardware probleem (soms sluit de telefoon zich ineens af, dan zie je het zwarte schermpje + logo, daarna weer naar beginscherm). Daarvoor heb ik donderdag aanstaande een afspraak bij de geniusbar.
Ik ben ook een bezitter van een iPhone 6. En van een 4S naar een 6 is al een wereld van verschil. Ik vind het grotere scherm echt een vooruitgang waardoor internetten ed. echt een stuk aangenamer zijn geworden.

Persoonlijk denk ik dat de 6 plus iets te groot voor mij zou zijn. Dan heb je wel meteen weer zo'n oppervlakte in je broekzak zitten.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn iPhone 6!
Ik ben zeer tevreden over de iPhone 6 Plus.
Ik heb tussen de iPhone 4 en 5 , de Samsung Note II gehad. Het formaat beviel me prima, alleen viel het besturingssysteem erg tegen. In die tijd constant gehoopt dat Apple met een groot toestel zou komen en in 2014 was het EIN-DE-LIJK zover!!!
Hier nog een trotse bezitter van een iPhone 6Plus.

Zou niet meer terug willen. naar een kleiner.

In begin had ik moeite met de grootte van het toestel ook om hem zo even in je broekzak te steken, maar moet zeggen , daar wen je aan.

Heb hem zelf in een iedere bookcover incl. staand mogelijkheid zitten en dat is zeer aangenaam.

Voorheen altijd vaste iPhone gebruiker geweest maar deze overtreft echt alle andere.

Batterij verbruik is meer dan goed. Gebruik de iPhone de hele dag door internet even iets op zoeken WA hele dag door, bellen korte gesprekken hele dag door. Mail checken hele dag door. Dit alles zonder op te laden tussen tijds. In de auto als Navigatie en dat gaat heel goed.

Met bovenstaande verbruik kan ik er 2 dagen mee doen. Dat is voor mij echt heel veel als ik het vergelijk met mijn eerdere iPhones vanaf begin .

Camera is uitstekend, maakt snel en goed heldere foto's zelfs met de standaard app hoef je daar niet over in te zitten. Maak redelijk veel foto's zowel binnen als buiten, en overdag en s avonds.
Alle omstandigheden eigenlijk . De iPhone staat z'n mannetje.

Persoonlijk vind ik net of de vingerscanner beter doet dan bij z'n voorganger de iPhone 5s deze haperde wel eens. wat ik tot nu toe niet meegemaakt hebt met de 6+.

Enige minpuntje wat ik tegen kwam door de grootte dat je haast niet een goede degelijke houder voor in de auto kunt vinden.

Hoewel dit geen minpuntje van de iPhone opzicht is, vind ik het wel jammer dat er nog niet goede fabrikanten een degelijke houder op z'n minst hebben in de collectie. Enige wat je ziet zijn van die goedkope plakhouders no name 😞

De snelheid van de telefoon is ook super. Hij is echt razendsnel . Dit merk je in de standaard apps, maar met name in apps van derde die het veel lekkerder en soepeler doen.

Mocht iemand vraag hebben, stel gerust
Hallo iedereen,
Ik ben ook de tevreden eigenaar van de iphone 6+.
Bij aanschaf heb ik erg getwijfeld tussen de 6 en de 6+, maar nu zou ik niet meer terug willen.
Het is even wennen aan de grootte van het scherm, omdat bediening met 1 hand inderdaad minder makkelijk is. Maar het grote scherm is zoveel mooier bij het bekijken van foto's en het is ook fijn om gedurende korte tijd een filmpje op te kijken.
Kleiner dan een ipad en dus zó in mijn tas gestopt, maar ik heb ook altijd wat bij me om mijn peutertje mee te entertainen op een voor de rest vervelend momentje onderweg.
Over de levensduur van de batterij ben ik ook wel tevreden. Ik gebruik mijn telefoon best intensief en had al de gewoonte om hem iedere nacht op te laden. Dat doe ik nu nog steeds, hoewel ik soms nog genoeg batterijlading over heb om nog een dag te overbruggen. Nu bevind ik me wel meestal op plekken met wifi. Als hij veel naar netwerk moet zoeken gaat de batterij wel sneller leeg.
Voor het werk gebruik ik ook een Android telefoon en hoewel die prima werkt, vind ik Apple OS veel overzichtelijker. Zoals wat van Apple verwacht mag worden ziet alles, dus ook de user interface er gewoon gelikter uit.
Ik gebruik een hoesje uit de Tmobile shop 🙂 waar ik best tevreden over ben. Ondertussen is mijn telefoon al een paar keer gevallen en zit hij best vaak in een overvolle damestas, maar hij is nog niet beschadigd, dus het ding doet zijn werk prima.
Iphone 6 super toestel
Ik heb een iphone 6, super fijne telefoon, ik heb altijd iphones gehad maar deze is echt topkwaliteit met alles! Foto's, geluid, beeld alles is perfect. Ik heb hem nu 2 weken ongeveer maar deze is echt perfect! Eindelijk wat grotere beeld
Reputatie 4
@ Allen; wat een reacties opeens, super! Erg leuk dat jullie de ervaringen met het toestel met onze Community delen!

@ Sebaswoud en Ynos

Kijk, dat is altijd goed om te horen! Wat vind je bijzonder en fijn aan het toestel? Altijd al een iPhone gehad of zijn jullie sinds kort overgestapt? ;)

@ ArmandoMA

Dank voor het delen van jouw ervaringen! Heb je geen problemen met de grootte van het toestel, zoals al in dit Forumtopic is besproken? Natuurlijk wel erg rot dat je problemen met je iPhone ervaart. Hoe is je afspraak bij de Geniusbar verlopen? Ik hoop in ieder geval dat alles weer naar behoren werkt! Als we iets voor je kunnen betekenen, hoor ik dat overigens graag!

@ Romy007 en SammyX

Haha, jij hebt dus heel bewust afgewacht tot Apple ook over is gegaan op dit soort formaat toestellen.. Ik ben best benieuwd; hebben jullie de iPhone 6 Plus gewoon in je broekzak? Gaat dat goed? :)

@ Ayskuul

Ik vind het scherm ook ideaal qua formaat, maar dat was ik met de Xperia Z al gewend. Zo te horen ben ik dus op het goede moment overgestapt! 😉 Hoe is je accu-duur in vergelijking met de voorgaande iPhone's? Ik hoor van veel Apple-addicts dat ze er nu veel langer mee doen dan voorheen. Is dit bij jou ook het geval?
Ik heb nu aantal weken de iPhone 6. Vind het toestel echt geweldig goed en mooi.
Makkelijk om mee om te gaan.
Alleen......steeds vaker zegt hij dat ik geen WiFi verbinding heb, het vakje is dan grijs en is ook niet aan te zetten.
Uitzetten werkt niet, aanuitknop en de ronde knop werken meestal wel om dit probleem op te lossen maar vanmorgen dus ook niet meer.
Ik heb toen netwerkinstellingen herstellen gedaan, heb nu weer WiFi en hoop dat dit euvel nu opgelost is.
Zijn jullie hiermee bekent?

Reageer