[REVIEW] iPhone 12 Pro

  • 27 October 2020
  • 0 reacties
  • 317 Bekeken
[REVIEW] iPhone 12 Pro
Reputatie 6
Badge

Welkom bij mijn review van de iPhone 12 Pro, Apple’s nieuwste vlaggenschip! Ik heb het toestel zo’n 2 weken kunnen proberen en van alle kanten kunnen bekijken. In deze review vinden jullie mijn indrukken en meningen over het toestel. Zelf bezit ik een iPhone 11 Pro en 7 Plus, die ik hier en daar ook zal aanhalen ter vergelijking.

 

Plus- en minpunten

Mooi design

iOS 14 loopt als een zonnetje

Camera

Scherm

V Apple Pay

 

x Notch is nog steeds de grootste vergeleken met andere merken

FaceID werkt niet icm een mondkapje

Geen oplaadblokje in de doos.

x iOS heeft minder customezatie dan Android

x Te weinig verandering om te upgraden vanuit de vorige generatie iPhone gezien de hoge prijs.

 

Specs

 

In de doos

Het eerste wat opvalt wanneer je de iPhone 12 Pro’s verpakking in handen neemt, is hoeveel dunner het doosje is. Dit heeft een opvallende reden waar men rekening mee moet houden bij het kopen van het toestel. Apple levert namelijk geen oortjes en oplaadblokje meer mee met de iPhone 12 en 12 Pro, alleen nog een USB C naar Lightning kabel. Wanneer je vorige apparaat dus gebruik maakte van een USB A stekker in het blokje (de grote rechthoek zoals een standaard usb stick die ook heeft), dan zul je nog een losse USB C oplader of een USB A naar Lightning kabel moeten kopen. Ook als je gebruik wil maken van een bedrade hoofdtelefoon zul je naar de winkel moeten; een adapter van lightning naar hoofdtelefoon is niet inbegrepen. Nu gebruiken steeds meer mensen draadloze hoofdtelefoons of Airpods met hun iPhone, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Het doosje van de iPhone 12 Pro​​​

 

Design

Wanneer je de iPhone dan eindelijk uit zijn doosje kan halen, valt het design meteen op. Apple heeft voor het eerst sinds de iPhone 6 afstand gedaan van de ronde zijkanten en heeft gekozen voor dezelfde platte randen die je ook terug vindt in de huidige generatie iPad Pro en iPad Air. Veel mensen doet het design denken aan de iPhone 4/4S en de iPhone 5/5S. Wat mij persoonlijk betreft is dit echter niet verkeerd. Ik heb stiekem het design met de rechte kantjes altijd erg mooi gevonden en deze 12 Pro is daarin geen uitzondering. Ondanks dat ik het erg mooi vind ligt naar mijn mening het rondere design van mijn iPhone 11 Pro en 7 Plus lekkerder in de hand. De randen van de 12 zijn niet scherp, maar een rondere vorm voelt prettiger in de hand. Na een tijdje raak je hier wel aan gewend. Het platte design zorgt er ook voor dat het toestel breder lijkt dan zijn voorganger. Dit is echter niet het geval. Wanneer je naar de 12 kijkt, dan zie je het toestel echt van rand tot rand, terwijl de rondingen van de 11 Pro het toestel iets smaller doen lijken. Het glas van de voorkant buigt immers ook iets naar beneden af aan de rand. Dit is echter puur optisch. De toestellen verschillen in de breedte namelijk maar 0,1 millimeter. 

iPhone 11 Pro (links) naast de iPhone 12 Pro (rechts)

 

Scherm

Aan de voorkant vinden we natuurlijk ook het scherm. Apple heeft deze keer gekozen voor een 6.1 inch OLED display in tegenstelling tot de 5.8 inch OLED van de 11 Pro. Hierdoor is de 12 Pro iets langer, maar niet veel. Persoonlijk viel het me pas op toen ik de twee apparaten echt naast elkaar hield. Qua specificaties is er zo weinig verschil tussen de displays dat er met het blote oog totaal geen verschil te zien is. Het is gewoon een mooi scherp scherm met goede kleuren en dankzij de OLED technologie fantastisch mooie zwart weergave. De notch is nog steeds aanwezig in dezelfde vorm als bij de originele introductie op de iPhone X. Dit komt door de manier waarop FaceID werkt. Persoonlijk ben ik er nu zo aan gewend dat het me niet echt meer stoort, maar als ik sommige android toestellen zie die bijvoorbeeld slechts een klein gaatje hebben voor de selfie camera kan ik het niet helpen om te hopen dat Apple de notch zou weten weg te werken. Apple claimt dat het gebruikte glas aan de voorkant sterker is dan bij de 11 Pro, maar ik heb niet de behoefte gehad om dit te testen ;)

iPhone 11 Pro (links) naast de iPhone 12 Pro (rechts)

 

Camera

Wat tegenwoordig ook heel belangrijk is in een smartphone, is de camera. Zoals we tegenwoordig gewend zijn zit ook dit bij Apple weer helemaal prima. Foto’s zijn mooi scherp en kleuren zijn natuurlijk en komen mooi tot hun recht. Bij foto’s met slechtere verlichting grijpt de nacht modus in. Het valt mij op dat de iPhone 12 hier de kleuren beter vastlegt dan mijn 11 Pro. Op sommige foto’s werden sommige kleuren hier te gesatureerd waardoor ze niet natuurlijk uitzien, terwijl dit bij de 12 Pro niet het geval was. Wat mij nog het meest verbaasde is dat de 11 Pro bij de automatische flits stand veel sneller de flits doet gebruiken dan de 12 Pro. Deze laatste probeert het (met redelijk success) liever met de nacht modus. Naast de camera zit tegenwoordig ook een Lidar sensor. Deze zal echter vooral nuttig zijn in toepassingen waar AR gebruikt wordt. Het enige wat de gemiddelde consument er als voordeel uithaalt is dat het scherp stellen van foto’s onder bepaalde omstandigheden sneller zou moeten gaan. Hier heb ik in mijn korte testjes echter geen verschil gemerkt. Wellicht dat het onder specifieke omstandigheden wel verschil uitmaakt, maar de de gemiddelde consument zal er niet veel van merken. Wat betreft foto's overdag zie ik persoonlijk ook niet veel verschil, hoogstens dat de 12 Pro soms de kleuren iets feller toont dan de 11 Pro. Ook hier zal de gemiddelde consument er niet veel van merken.

Herfstkleuren tijdens wandeling met de hond​​​​​​

Prestaties

De prestaties van het toestel zijn ook helemaal in orde, zoals we van Apple gewend zijn. De A14 Bionic chip vliegt door alle taken heen die je naar hem toe gooit. Het toestel draait out of the box op het nieuwe iOS 14, dat weer een aantal nieuwe functies met zich meebrengt die we eerder al in Android zagen, zoals Widgets en een App Bibliotheek. Persoonlijk heb ik iOS altijd erg prettig in het gebruik gevonden, ondanks het feit dat Android veel meer customisation opties heeft. Beide besturingssystemen hebben zo hun voor- en nadelen en bij beide kanten zijn er hele mooie toestellen te vinden. Ik zou het zeker geen straf vinden om weer een mooi Android toestel te hebben, maar als ik echt een keuze zou moeten maken is het voor mij weer een iPhone. Het liefst zou ik van beide eentje hebben maar dat maakt het helaas wel heel erg duur! ;)

 

Conclusie

Al met al is het naar mijn mening weer een mooi toestel dat Apple hier neerzet. Persoonlijk vind ik het echter niet waard om mijn 11 Pro te upgraden naar de 12 Pro, omdat ze simpelweg te kort bij elkaar liggen qua functies en prestaties. Als ik nog mijn iPhone 7 Plus had gehad, dan was dit een totaal ander verhaal geweest.


0 reacties

Geen reactie

Reageer