Beantwoord

1gbit glasvezel erg traag

  • 26 May 2022
  • 3 reacties
  • 354 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Ik heb sinds gisteren 1Gbit glasvezel internet, maar de snelheid is teleurstellend: max 300 down & 300 up via speedtest, waarbij de snelheid erg varieert tussen de verschillende metingen. Ik test met een  kabel direct in de zyxel modem dus het ligt niet aan de Wifi. 

Installateur had dezelfde snelheid gemeten maar gaf aan dat dit het maximum van zijn mobiel was dus normaal. Ik heb het inmiddels met div laptops & tablets geprobeerd maar de snelheid is nooit hoger.

Soms is de snelheid zelfs minder dan 50mbit waardoor zelfs televisie kijken begint te haperen :-(.

Ik heb ook mijn oude 300mbit ziggo abo nog even aangehouden tot t-mobile goed zou werken en als ik de speedtest resultaten van beide vergelijk lijkt het erop dat de maximum download snelheid van beide gelijk is?!?

Zou er een beperking in de wijkcentrale kunnen zijn waardoor de 1gbit bij lange na niet wordt gehaald? Glasvezel werkte eerst helemaal niet omdat monteur eerst iets verkeerd had aangesloten in de wijkcentrale wat hij vervolgens weer even moest oplossen, dus ik vraag me af of er misschien nog steeds iets niet goed zit waardoor de snelheid veel te laag is.

Ik hoop dat iemand een goede suggestie heeft hoe dit nagekeken & opgelost kan worden.

icon

Beste antwoord door johanvw 27 May 2022, 12:22

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@johanvw test bekabeld met wifi uit, de computer in veilige modus opstarten.

gebruik de speedtest.net desktop app. of fast.com

Reputatie 7
Badge +16

Kleine aanvulling op Hiddens antwoord hierboven: 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren

- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen

- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken

- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.

- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)

- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster

- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Bedankt voor de snelle reactie(s)! Door de testen heb ik het probleem kunnen traceren: op de laptop die ik bekabeld heb getest bleek de virusscanner de boel flink te vertragen, in safe mode haal ik wel 800mbit up & down. Op een ipad & andere laptop die ik via wifi had getest blijken mijn eigen wifi routers om onduidelijke redenen nu een erg wisselende & lage snelheid te halen (terwijl ze op een vrij kanaal zitten), als ik direct op de t-mobile wifi test haal ik >700mbit. 

Nogmaals bedankt voor de hulp, ik ga nog even aan de slag met de wifi en weet nu iig dat het niet aan de glasvezel ligt.