Beantwoord

1Gbit/s te traag

  • 5 January 2023
  • 8 reacties
  • 211 Bekeken

Beste community,

Ik heb nu 2 weken 1Gbit/s glasvezel van T-Mobile, maar ik haal steeds bij lange na niet de snelheid.
Bedraad op de modem geprobeerd met speedtest:

Heel soms haal ik 800 Mbit/s, maar 9 van de 10x is het 500 max.

Upload is wel goed.

icon

Beste antwoord door Spitskoel 20 January 2023, 13:41

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Spitskoel, goed dat je dit via een topic laat weten. Geen zorgen, ik help je verder! 

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je de maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten? 

(1. Je gebruikt een netwerkkaart die enkel 100Mbit ondersteunt (zoals broadcom of asheros chipset).) Niet van toepassing voor jou
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel. 
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.  
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.  
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet). 
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een switch tussen. 
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Switch Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel) 

Bedankt voor de moeite. Mocht dit niets verhelderen, ben ik benieuwd of je dit ook op een ander apparaat opmerkt en of je dat anders zou kunnen testen. Zijn er opvallende momenten dat de snelheid lager is, bijvoorbeeld juist in de avond of ochtend? Ik hoor het graag!

Reputatie 6
Badge

Hi @Spitskoel, goed dat je dit via een topic laat weten. Geen zorgen, ik help je verder! 

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je de maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten? 

(1. Je gebruikt een netwerkkaart die enkel 100Mbit ondersteunt (zoals broadcom of asheros chipset).) Niet van toepassing voor jou
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel. 
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.  
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.  
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet). 
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een switch tussen. 
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Switch Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel) 

Bedankt voor de moeite. Mocht dit niets verhelderen, ben ik benieuwd of je dit ook op een ander apparaat opmerkt en of je dat anders zou kunnen testen. Zijn er opvallende momenten dat de snelheid lager is, bijvoorbeeld juist in de avond of ochtend? Ik hoor het graag!

 

@Cheyenne: 1 en 2 kunnen niet het probleem zijn want de gemeten snelheden zijn (ver) boven de 100Mb. Acceleration settings (7) is niet relevant, dit is een nieuwe klant zo te zien (met ik neem aan met een T54)

@Spitskoel Check met de app op de PC is inderdaad wel aan te raden en inderdaad check of de firewall op de PC uitstaat geeft een betere indicatie. Check ook de andere tips, zeker ook de processor load  (zie de resource monitor).

Reputatie 7
Badge +16

Goed punt @louisL, scherp oog! @Spitskoel Check het eens via de desktop-app van Ookla en gebruik de andere tips hierboven. Ik hoop dat we er snel uitkomen samen! 

Hi @Spitskoel, goed dat je dit via een topic laat weten. Geen zorgen, ik help je verder! 

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je de maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten? 

(1. Je gebruikt een netwerkkaart die enkel 100Mbit ondersteunt (zoals broadcom of asheros chipset).) Niet van toepassing voor jou
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel. 
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.  
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.  
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet). 
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een switch tussen. 
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Switch Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel) 

Bedankt voor de moeite. Mocht dit niets verhelderen, ben ik benieuwd of je dit ook op een ander apparaat opmerkt en of je dat anders zou kunnen testen. Zijn er opvallende momenten dat de snelheid lager is, bijvoorbeeld juist in de avond of ochtend? Ik hoor het graag!

Hoi Cheyenne,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb het een en ander gecheckt:

  1. 1Gbit/s kaart gebruik ik
  2. Nee, rechtstreeks CAT 5/e kabel tussen laptop en router/modem Zyxel T54.
  3. Vanuit de APP gestart, maar daar ook variërende waardes van meestal 500mbit/s en soms weer 700/800 mbit/s
  4. Firewall en alles uitgezet. Als extra test ook op een andere laptop gedaan met 1Gbit/s kaart ook weer rechtstreeks op router/modem.
  5. CPU load iets van 20% tijdens tests (12% van de speetest APP en 8% systeem.
  6. zie 2
  7. Nvt ik gebruik nu Zyxel T54

De lijn lijkt gewoonweg niet stabiel te zijn.

 

Met vriendelijke groet,

Leon Seuren

Hi @Spitskoel, goed dat je dit via een topic laat weten. Geen zorgen, ik help je verder! 

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je de maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten? 

(1. Je gebruikt een netwerkkaart die enkel 100Mbit ondersteunt (zoals broadcom of asheros chipset).) Niet van toepassing voor jou
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel. 
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.  
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.  
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet). 
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een switch tussen. 
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Switch Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel) 

Bedankt voor de moeite. Mocht dit niets verhelderen, ben ik benieuwd of je dit ook op een ander apparaat opmerkt en of je dat anders zou kunnen testen. Zijn er opvallende momenten dat de snelheid lager is, bijvoorbeeld juist in de avond of ochtend? Ik hoor het graag!

Hoi Cheyenne,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb het een en ander gecheckt:

  1. 1Gbit/s kaart gebruik ik
  2. Nee, rechtstreeks CAT 5/e kabel tussen laptop en router/modem Zyxel T54.
  3. Vanuit de APP gestart, maar daar ook variërende waardes van meestal 500mbit/s en soms weer 700/800 mbit/s
  4. Firewall en alles uitgezet. Als extra test ook op een andere laptop gedaan met 1Gbit/s kaart ook weer rechtstreeks op router/modem.
  5. CPU load iets van 20% tijdens tests (12% van de speetest APP en 8% systeem.
  6. zie 2
  7. Nvt ik gebruik nu Zyxel T54

De lijn lijkt gewoonweg niet stabiel te zijn.

 

Met vriendelijke groet,

Leon Seuren

oh ja, nu is het in de ochtend. Maar de vorige keer ook 's avonds. Maakt eigenlijk niet uit welk moment van de dag.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Spitskoel/Leon, graag check ik hoe de verbinding er aan onze kant uitziet. Kun je mij of @Lisa een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan ga ik na waar het misgaat in het netwerk. Indien ik geen zichtbare afwijking kan vinden, kunnen we in ieder geval één en ander uitsluiten.

Reactie t-mobile:

Modem is herstart waardoor de transmitter (Power Tx) vanuit de POP beter binnenkomt want daar was blijkbaar de demping ietwat aan de lage kant. Verder is een reprovisie op het modem uitgevoerd, dat zou de meeste foutjes eruit moeten halen. Behoudens deze kleine discrepanties, bleek er niets aan de hand.

Ik heb zelf wat testjes nu gedaan en lijkt nu wel goed te zijn:
 

 

We gaan nog een paar keer testen op andere tijdstippen en ik zal de uitslagen delen hier.

Reputatie 7
Badge +8

@Spitskoel Dit ziet er in ieder geval stukke beter uit, woehoe! Super dat je het ook nog in de gaten wil houden. Al ga ik er vanuit dat als de demping hersteld is, dat het helemaal goed moet komen! 😁

Reageer