Beantwoord

2 poorten combineren tot 1

  • 19 November 2017
  • 8 reacties
  • 1632 Bekeken

Heb al enige tijd internet van T-mobile en ben er soms wel blij mee maar heb nu sinds een weekje TV. Onlangs dat het dus nog niet werkt (wordt aan gewerkt zoals altijd). Moet ik voor TV poort 3-4 van het modem gebruiken en voor internet poort 1-2.
Hier volgt het probleem: Ik heb al mijn kabels onder mijn vloer weggewerkt en er loopt maar 1 utp kabel van het modem naar mijn verdeelbox welke alle utp kabels naar mijn huis verdeeld. Ik heb weinig zin om een extra kabel langs de muur te gaan trekken puur voor de TV. Is er een oplossing dat poorten gecombineerd kunnen worden en zo niet, is er iets wat ik kan doen met wat apparatuur om 2 poorten op mijn modem samen te voegen naar 1 kabel die daarna weer alles verdeeld?

-Bas
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 19 November 2017, 16:53

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Misschien is iets als https://www.netwerkkabel.eu/t-adapter-utp-kabel-splitter.html? Ik heb zoiets niet getest, maar het zou moeten werken.
De snelheid is maximaal 100 Mbps over zo'n kabel (de aderparen worden gehalveerd, dus max 100 Mbps mogelijk). Anders moet je gaan werken met VLAN's, maar daar heb ik niet zoveel verstand van.

Groet,
Thanks, ga het eens even proberen!
Nope,

@Pilovali, het is wel beter om 2 vlan's te taggen. De optie van een splitter zo is uhm, tricky ;)

Echter, Darkwaters als je deze post eens gaat doornemen, dan kom je er wel uit :D

Je bent niet de eerste (en heb toevallig thuis ook alles voorbereid op dezelfde constructie) die hier tegenaan liep. Als het nieuw voor je is, even goed inlezen het is namelijk best logisch als je alles drie keer gelezen hebt ;)

De switch heb ik al wel en deze werkt prima. Persoonlijk was het nog niet nodig om de vlan's te taggen, alleen de huiskamer wordt momenteel voorzien en er bleken wel 2 kabels door de goot heen te gaan (soort van...) Dus ik zal het waarschijnlijk nooit gaan gebruiken.
Reputatie 7
ik heb goede ervaringen met deze al een paar keer gebruikt en nooit problemen mee gehad
Prima antwoord Poco-Loco maar waarom zou de oplossing van Hidden.nld of Pilovali niet werken?
Ohw,

De uitleg waarom de splitters tricky zijn is vrij simpel. Je gaat binnen een shielded kabel 2 datastromen vanuit 2 apparaten langs elkaar sturen. Afhankelijk van hoe lang die kabel is, hoeveel stroomkabels je passeert en hoe gevoelig de data is, ga je een bepaalde hoeveelheid storing genereren en oppakken. De twee verschillende apparaten hebben technisch altijd een spanningsverschil, de data zelf creëert verstoringen in dat spanningsveld en dat alles netjes binnen zijn eigen shielding wordt ook nog eens 'verstoort' door wat er aan kabels van buitenaf komen.

Dat kan dus compleet storing vrij lijken en over het algemeen gaat dit ook goed met data. Data pakketjes worden gecontroleerd en opnieuw verzonden bij fouten, dus dat vangt veelal wel enig probleem voor je pc op. Hooguit wat bandbreedte verlies die je alleen bij hele slechte kabels en omstandigheden zal merken.

Bij TV werken we met een stream en daar zit beduidend minder buffer in meegenomen qua data-herstel. We kennen dit 'probleem' allemaal vrij goed, van die prachtige blokjes links en rechts (exact waarom ik bij Ziggo weg ben gegaan en nu ook bij TMT zit).

Kan het werken, natuurlijk, maar het is tricky om te adviseren en erg afhankelijk van jouw situatie. De vraag is meer, neem je de gok voor wat minder geld (ze zijn goedkoper en je zou het zelfs zelf kunnen knippen met een tang) of ga je voor een complexere maar werkende variant die geen storing mag hebben 😉
Reputatie 6
@Darkwaters
Die splitters zijn een prima oplossing _als_ je met 100Mbps kan volstaan. Ook voor HD TV voldoet dit prima. Op de kabel tussen de splitters is het dan 2 onafhankelijke 100Mbps links i.p.v. 1 1Gbps link. Ik gebruik zelf losse RJ45 printplaatconnectoren om in bepaalde gevallen de 8 draden in een CAT5 (of beter kabel) te benutten voor allerhande andere elektrische signalen, waaronder power voor een embedded apparaat naast de 4 draden voor 100Mbps ethernet. Een ook om meerdere TV streams over 1 100Mbps link te jagen.

UTP (Unschielded Twisted Pair) kan ook tot 100 meter, in ieder geval 100Mbps en elke RJ45 ethernet connector op een apparaat heeft een (miniscule) trafo inclusief of erachter gesoldeerd, derhalve doen absolute spanningsverschillen er niet toe. Verder is er sublieme mogelijk tot foutcorrectie in ethernet fysieke laag ingebouwd. Een slecht elektrisch contact, zowel voor oplossing met splitters als switch, wordt prima gedetecteert.
Sorry, maar heel simpel... durf je 100% garantie te bieden dat er geen storing optreed bij een TV stream die amper tot geen buffer heeft? Ik niet... Ennuh, die sublieme foutcorrectie... Ik heb nog wel een foto van 'Ziggo's kwaliteit' hoor, dan snap je mijn huiverigheid ook meer :D

In mijn studentenhuis (slecht voorbeeld qua kwaliteit, uitstekend voorbeeld qua extreme) hadden we 80V spanningsverschil tussen groepen (maar minieme amperages, meterkast bleef aan). Jij weet ook dat die trafo in je RJ45 aansluiting dit niet aankan... er zijn altijd grenzen aan hoe ver je kan gaan en wij beiden weten de situatie niet gedetailleerd genoeg.

Zou het moeten werken, ja. Zal het werken, durf ik niet te garanderen.

Reageer