Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

was al zat van, heb gelijk mijn internet opgezegd, heb maar bij tweak.nl aangemeld.

ik heb nog steeds latency issue

Reputatie 7
Badge +10

Geachte T-Mobile, gaat er nog wat gebeuren voor alle gedupeerden van T-Mobile Thuis??!!

Dat vindt altijd pas plaats als de storing of het issue is opgelost. Dan pas kan schade en eventuele vergoeding bepaald worden. Aangezien T-Mobile er nog mee bezig is, zal dat nu dus nog niet gaan. 

Een update vanuit T-Mobile zou op z’n plaats zijn...

Reputatie 4

Een update vanuit T-Mobile zou op z’n plaats zijn...

Verwacht niet te veel van een update.

Het zal best wel weer woordvoerder gezwets zijn. "We hebben iets geprobeerd te veranderen, maar het treft toch maar enkele gebruikers, dus het valt allemaal wel mee".  

Reputatie 1

Ook ik heb een melding gemaakt bij ACM via https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer.

Nog steeds geen merkbare verbeteringen. 500/500 glasverbinding via WBA waar sinds afgelopen weekend vrij weinig van over is gebleven. Hoge pingtijden en snelheid wordt bij lange na niet gehaald. 

Via Tweakers.net kwam ik bij dit topic terecht. Een (technische) update van T-Mobile zelf over deze ingrijpende wijziging was hoe dan ook op zijn plaats geweest. Waarom het allemaal zo vaag gecommuniceert moet worden is onbegrijpelijk. Laat staan dat het om "een zeer beperkt deel van onze klanten" gaat.

Echt arrogantie ten top richting consument en bedrijven die geen directe koppeling hebben met DTAG. AMS-IX is tenminste nog een partij die in mijn optiek kwaliteit levert en netneutraliteit hoog in het vaandel heeft staan.

Ik geef T-Mobile nog even de tijd om er wat aan te doen. Hopelijk haalt deze situatie in de tussentijd de algemene berichtgeving in Nederland zodat het ook bij de massa bekend wordt wat T-Mobile heeft gedaan en wat de nadelige gevolgen daarvan zijn.

Reputatie 3

De webcare heb je ook niks aan. Elke keer posten ze richting klanten dat maar enkele klanten hier last van hebben. Terwijl alle klanten er last van hebben en honderden het melden. Ik voel mij als klant totaal niet serieus genomen.

Reputatie 4

Ik ga er vanuit dat ze wel degelijk meelezen en daarom nog een inhoudelijke reactie.

De AMS-IX is het grootste internetknooppunt ter wereld en wij Nederlanders mogen er trots op zijn dat zich dat op onze bodem bevindt. Maar dat het zich op onze bodem bevindt heeft ook gevolgen: Het betekent dat toegang tot de AMS-IX hoogwaardige toegang betekent tot een hele hoop deelnetwerken wereldwijd.

Een internetaanbieder die geen toegang tot de AMS-IX biedt, biedt daarmee een inherent ander product aan dan een internetaanbieder die wel toegang tot de AMS-IX biedt. De Duitse evenknie van de AMS-IX, de DE-CIX is niet alleen veel kleiner, maar wat relevant is, is dat toegang naar een aanbieder op de AMS-IX (er zijn nogal wat serverruimtes rondom Amsterdam) via de DE-CIX niet zo relevant is voor iemand in Duitsland, Italië of Polen, maar in Nederland direct een onacceptabele omweg betekent. Om die reden is een levert internetaanbieder die niet peert op de AMS-IX een ondermaats produkt.

Dit is de reden waarom ik erop hamer dat de peering op de AMS-IX hersteld moet worden, en wel gisteren nog. Dit is een absolute basisvoorziening voor een serieuze internetaanbieder en kan een internetaanbieder dat niet bieden, dan gaat dat gevolgen hebben voor de zakelijke relatie.

Hier ook "last" van, gelukkig niet zoveel als sommige andere hier (en op Tweakers, Reddit etc.)

Hieronder wat grafiekjes vanuit mijn Unifi USG-Pro & WAN-1 poort. De Latency valt wel mee, van gemiddeld 5ms naar 6/7ms met max 9ms, vooral download- en uploadsneleheid en Dropped packets zijn flink in kwaliteit achteruit gegaan. 

Boven: Latency, onder 30min speedtest (groen= download, paars = upload)
Dropped packets

Hopelijk gaan ze er wat aan doen want dit gaat de verkeerde kant op...

Reputatie 3

Dit is allemaal onderdeel van een prijsvechters strategie, na dit onderhoud zijn abonnementen veranderd en in prijs verlaagd per vandaag. Het idee is gewoon om een flink marktaandeel te pakken van eyeballs (wij de klant) om aan content providers dik geld te vragen om die klanten te bereiken. Dat is waarom je verbinding op dit moment zo slecht is.

Content providers lopen enorm te emmeren om hun verkeer bij jou te krijgen sinds dit weekend, zodat DTAG ze kan strong-armen om dure internet transit/peering bij ze af te nemen. Die goedkope 1G glasvezel lijn moet ergens van betaald worden.

https://tweakers.net/nieuws/159174/t-mobile-biedt-combipakket-van-1gbit-s-internet-en-onbeperkt-mobiel-internet-aan.html

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594852645716975616/

De reacties op linkedin zijn ook niet mild. T-mobile gooit hier gewoon direct een verslechterd internet de markt in om meer geld af te dwingen bij andere partijen. Zowel content als de klant is hier de dupe van. Dit word al jaren gedaan in Duitsland en Amerika. In Nederland is dit nooit het geval geweest en hadden we gewoon goed internet.

Het kan een aantal kanten op gaan:

1. De backlash is groot en deze strategie backfired enorm. Tmobile zal toch weer lokale peering lijnen aan moeten sluiten om verkeer lokaal goed af te handelen. 
  2. Dit is waar T-mobile/DTAG op hoopt, content partijen grijpen (snel) in de buidel om dure lijnen bij ze te bestellen. Het is een spel van ‘de langste adem’. Als klanten niet hard genoeg klagen en klanten de vinger naar de content partijen wijzen, zal Tmobile/DT gewoon de lijnen net zo lang vol laten zitten tot er betaald word. Dit is een spel wat DT al jaren speelt en steeds frequenter word bij andere grote partijen ook.

Vanuit de eyeball (jij dus) kun je ‘t beste zo hard mogelijk klagen bij helpdesk en op ‘t forum en melding doen bij ACM dat er doelbewust lijnen geknepen worden. En als er na zeer korte termijn geen verbetering komt gewoon je verbinding opzeggen. De macht ligt bij het aantal ISP aansluitingen wat ze hebben. Als dat instort verliezen ze die sleutelpositie op de NL markt.  

GA VOORAL GEEN NIEUW ABONNEMENT AAN, daar zit je een jaar of twee weer aan vast en zet Tmobile op de machtspositie.

Reputatie 4
  1. Dit is waar T-mobile/DTAG op hoopt, content partijen grijpen (snel) in de buidel om dure lijnen bij ze te bestellen. Het is een spel van ‘de langste adem’. Als klanten niet hard genoeg klagen en klanten de vinger naar de content partijen wijzen, zal Tmobile/DT gewoon de lijnen net zo lang vol laten zitten tot er betaald word. Dit is een spel wat DT al jaren speelt en steeds frequenter word bij andere grote partijen ook.

Wat je stelt klopt, toch zijn de verbindingen met de grote jongens als Google momenteel prima en ik neem aan dat dit is omdat de contracten met DTAG al op hun plek zitten. Het zijn de verbindingen met de kleinere aanbieders (die afhankelijk zijn van hun AMS-IX-vebrinding) die bagger zijn. Maar daar hebben we er in Nederland best wel veel van, dus de kans dat je eerste scenario werkelijkheid wordt acht ik reëel.

Reputatie 3

Klopt, ‘grote’ partijen hebben al verbindingen naar DT. Dit zijn voornamelijk middelgrote of kleine partijen die de dupe worden.

Het is gewoon direct ondermijnen van de lokale internet infrastructuur door lokale exchanges buitenspel te zetten en verbindingen alleen nog maar via DT te laten lopen.

Je moet of nieuwe verbindingen aanvragen of je moet wat je al hebt upgraden omdat er een enorme traffic shift is gekomen naar AS3320. Dat geldt ook voor grotere partijen. Al met al is het een manier om een flinke lading verkeer alleen bereikbaar te maken achter DT/3320 waar je dik voor in de buidel moet gaan tasten om ze te bereiken.

Dit had inderdaad beter gecommuniceerd kunnen worden. Ik dacht dat het binnen mijn netwerk foute boel was, maar het blijkt hier aan te liggen.

Hopelijk lossen ze het op, anders maar insteken op ontbinding van het contract.

Reputatie 7
Badge +10

Je mag er vanuit gaan dat dit een storing is die zeker word opgelost. ondanks alle complot theorieën hier en op Tweakers is dit nooit de bedoeling geweest.

Als het aan mij ligt ga ik zelf naar T-Mobile toe om de AMSIX weer aan te zetten…..

Reputatie 3

Ik zie mensen nog steeds over '’storing'’ praten. Dit is geen storing, want het is opzettelijk gedaan om de content providers te dwingen om extra te betalen. Die goedkope internet verbindingen moeten betaald worden door deze partijen.

Het is ook niet lastig om dit op te lossen. Dat hadden ze al gelijk kunnen doen, maar de wil is er gewoon niet. Ik verwacht niet dat het opgelost gaat worden. 

Reputatie 1

Volgens T-mobile is het maar een beperkt aantal klanten die er last van heeft maar ze zeggen dat ze bezig zijn met alles recht te zetten. Zie het antwoord van Brian in die topic.

Volgens de comments op de vele internet fora zijn er toch wel een paar meer dan een “beperkt aantal klanten” die er last van hebben!

En elke keer worden deze “enkele klanten” afgescheept met testjes aan de thuisapparatuur, vragen of er meer apparaten aangesloten zijn, of de buren misschien de magnetron aan hebben staan en meer triviale zaken die uiteindelijk niets te maken hebben met het echte probleem.

T-mobile loopt wel het risico dat de klanten die in groten getale overgestapt zijn op de alles-in-een paketten, deze binnenkort ook weer net zo snel opzeggen (op dezelfde fora ook een veelgehoord advies!) 

WANNEER is dit opgelost?! Zeggen er mee bezig te zijn lost namelijk niets op.

Fix deze shit is.. Anders stap ik met mobiel en thuis over naar een andere provider. Dit is toch ruk?

Reputatie 1

Je mag er vanuit gaan dat dit een storing is die zeker word opgelost. ondanks alle complot theorieën hier en op Tweakers is dit nooit de bedoeling geweest.

Als het aan mij ligt ga ik zelf naar T-Mobile toe om de AMSIX weer aan te zetten…..

Everything is under control…..

Reputatie 2

Ga dan maar snel :wink:

Reputatie 7
Badge +10

@edwinvb,

De packetloss is niet iets wat de bedoeling was. en dus gezien word als een storing.

de aanpassingen die zijn gedaan hebben niet het gewenste resultaat, dat is wel duidelijk nu. dit word wel opgelost.

Hier ook een bak ellende...haperende tv is niet normaal naar te kijken, internet valt steeds we, zelfs de toon thermostaat slaat op foutmelding ivm ontbrekende verbinding.

Duurt nu al vanaf vrijdag 😫

Reputatie 3

@Hidden.nld Ze wisten dat er packetloss kwam hoor. Je weet als ISP precies wat er qua verkeer over je netwerk gaat. Ze weten ook precies wat de capaciteit is van hun eigen carrier (DTAG). Dus dat wisten ze gewoon hoor. Maak het nou niet mooier dan het is, de packetloss is ook opzettelijk veroorzaakt.

Reputatie 2

Maar blijft de verbinding nu via Duitsland lopen? Ik gebruik cloud gaming (Geforce Now) dat is nu echt niet te doen. 

Reputatie 4

Hooguit zijn er mensen bij T-Mobile naïef geweest en hebben vertrouwd op de goede bedoelingen van hun moederbedrijf. Dat hier sprake was van snode vooropgezette plannen is evenwel duidelijk. Maar laten we degene met goede bedoelingen aanmoedigen en hopen dat ze iets kunnen betekenen.

Reputatie 3

Maar blijft de verbinding nu via Duitsland lopen? Ik gebruik cloud gaming (Geforce Now) dat is nu echt niet te doen. 

Waarschijnlijk wel. Ze durven hier geen concreet antwoord op te geven. Blijven allemaal vage antwoorden vanuit PR oogpunt. Als je kan opzeggen, zou ik dat doen. Daarnaast een melding maken bij de ACM.

Reputatie 1

@edwinvb,

De packetloss is niet iets wat de bedoeling was. en dus gezien word als een storing.

de aanpassingen die zijn gedaan hebben niet het gewenste resultaat, dat is wel duidelijk nu. dit word wel opgelost.

Aaah gelukkig ...het wordt opgelost zie ik nu. Wanneer hebben we weer wel normaal internet thuis?

Reageer