Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

@Candy Zeggen dat je geen klantimpact verwachtte slaat nergens op, het was van te voren overduidelijk te verwachten. Ook is niet een kleine groep klanten getroffen, deze routing changes hebben impact voor het hele netwerk, aldus al jullie klanten.

Reputatie 1

We hebben inderdaad de verkeersroutes veranderd naar de AS3320 van Deutsche Telekom. We hebben dit gedaan om de kwaliteit te verbeteren en verwachtten geen klantimpact. Helaas is een kleine groep klanten getroffen. Daarom voegen we aanzienlijke capaciteit toe aan specifieke routes om de kwaliteit van het netwerk te verbeteren. We werken dag en nacht om dit probleem op te lossen en zullen niet stoppen totdat ons netwerk weer de kwaliteit heeft die al onze klanten gewend zijn en verwachten.

Ja, hetzelfde PR bericht dat de CEO op Linkedin plaatste. Wat een onzin. En als het echt waar zou zijn dat er geen impact werd verwacht: wat een totale incompetentie! Ongelofelijk dat een organisatie zo met z'n klanten omgaat.

Reputatie 2

We hebben inderdaad de verkeersroutes veranderd naar de AS3320 van Deutsche Telekom. We hebben dit gedaan om de kwaliteit te verbeteren en verwachtten geen klantimpact. Helaas is een kleine groep klanten getroffen. Daarom voegen we aanzienlijke capaciteit toe aan specifieke routes om de kwaliteit van het netwerk te verbeteren. We werken dag en nacht om dit probleem op te lossen en zullen niet stoppen totdat ons netwerk weer de kwaliteit heeft die al onze klanten gewend zijn en verwachten.

Het mag echter duidelijk zijn je gaat van nederland naar duitsland weer terug naar nederland dan verlies je altijd snelheid.

De AMS-IX is een onafhankelijke exchange waar je gratis mag peeren met andere partijen.
De DTAG waar nu naartoe gerouteerd wordt is dat niet. Dit kost hun niks extra's maar verplicht externe partijen welke content bij hun klanten willen afleveren (denk aan bv netflix) om overeenkomsten aan te gaan waar ze dik voor moeten betalen.
Doen ze dat niet, dan zal het verkeer wel afgeleverd worden, maar op zeer inefficiënte wijze waardoor je als consument de dupe bent. Je hebt namelijk ineens een hele slechte verbinding naar een bepaalde partij.

Dit noemen ze dubbel dipping. Geld ontvangen van je abbonees, maar ook van de partijen welke content bij je abbonees willen afleveren.

Dus het is niet zo dat dit een kosten besparing is van Deutsche Telekom is, of dat dit een 'verbetering van ons netwerk' is. Het is puur zodat ze meer content-providers kunnen forceren om hun geld te betalen.

Als het aan mij ligt zouden dit soort praktijken bij wet verboden moeten worden. Het staat haaks op wat het internet zou moeten zijn, en alleen de ISP wordt er beter van, voor de consument en content providers is het heel slecht nieuws.

Das gewoon een leugen, het is namelijk een verslechtering! Je liegt glashard. Een omweg nemen is namelijk NOOIT een verbetering. De kortste weg is altijd de beste. Maar goed, van je baas mag je dat denk ik niet zeggen.

Dit antwoord is al eerder gegeven, hier geloven ik als klant echter geen moer van. Dit aangezien t-mobile zelf al heeft aangegeven bij NOS dat de routering niet terug gedraaid gaat worden. Het probleem gaat dus niet opgelost worden aangezien de routering nog steeds geforceerd over duitsland gaat.

Reputatie 2

T-Mobile zegt hard aan een oplossing te werken voor klanten die last hebben van de aanpassingen in het netwerk, maar is niet van plan de omleiding terug te draaien.

Dat is dus het einde voor mij bij T-Mobile Nederland, doei doei!

Wat is nu de beste manier om onder je contract uit te komen, en welke provider in Nederland is dan wel een goeie keuze?

Ik zou beginnen met ze formeel in gebreke te stellen en ze een redelijke termijn te geven om de issues (dus latency, packet loss en ping issues) op te lossen en bij geen oplossing binnen de termijn dat je genoodzaakt bent het contract te ontbinden. Redelijk is meestal iets van 2 weken. Een ingebreke stelling is niet geldig via een forumbericht, maar moet via een formeel kanaal, bijvoorbeeld aangetekende brief.

Vanuit T-Mobile is aangegeven dat ze de problemen met packet loss, latency en ping op gaan lossen. Mogen ze dan laten zien.

Bedankt, alleen er is al aangegeven dat ze de routing niet gaan aanpassen dus het zou nooit meer zo optimaal werken als dat het deed toen de routing nog via AMS-IX liep.

Is dit genoeg om het contract te kunnen verbreken denk je?

Reputatie 7
Badge +10

Koekoek, meneer de CEO heeft zijn bericht van Linkedin verwijderd… :wave:

Zal zo wel weer verschijnen. ;)

Nieuwe post CEO:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594967928813215744/
Ik vind het opschrift op zijn shirt ook schitterend: “Why limit yourself?”
En dan klanten limiteren… 
De snelste weg is toch altijd de korste lijn meneer de CEO, dat kan toch nooit via Duitsland zijn!

Stop nou alsjeblieft met stront praten.

Niks m.b.t. kwaliteit; uitmelken van grote CDN's.

Klein groep klanten; hoeveel klanten hebben jullie daadwerkelijk dan? 3? 4? Al jullie klanten klagen steen en been at the moment en maar volhouden dat dit een kleine groep is.

Man man man.

Reputatie 4
Badge +3

Ik was fan van T-Mobile, maar dit verandert de hele zaak.

Inmiddels ben ik aan het kijken naar een andere provider, want ik ben het vertrouwen kwijt.

Ik ben echt teleurgesteld in de ping resultaten. Internet voelt sinds het weekend echt langzamer aan en daarvoor heb ik geen 750 Mbit glasvezel verbinding genomen...

Ik heb speciaal een account aangemaakt om te zeggen dat ik echt diep teleurgesteld ben in de communicatie van jullie (T-Mobile) uit. Er komt gewoon geen inhoudelijke reactie, Ik zie overal alleen maar herhalingen van hetzelfde en dat kan echt niet.

Ik kan na 1 jaar per 1 november mijn contract opzeggen, maar hopelijk wordt de routing weer teruggezet naar AMS-IX en is het opzeggen van mijn contracten niet nodig. 

Het is de ACM ook opgevallen en net in het landelijke nieuws, er word dus aan gewerkt, al is het anti reclame.😁😁

Maar ik moet nog tot eind Mei 20020

Reputatie 4

T-Mobile zegt hard aan een oplossing te werken voor klanten die last hebben van de aanpassingen in het netwerk, maar is niet van plan de omleiding terug te draaien.

Wat is nu de beste manier om onder je contract uit te komen, en welke provider in Nederland is dan wel een goeie keuze?

Ik zou beginnen met ze formeel in gebreke te stellen en ze een redelijke termijn te geven om de issues (dus latency, packet loss en ping issues) op te lossen en bij geen oplossing binnen de termijn dat je genoodzaakt bent het contract te ontbinden. Redelijk is meestal iets van 2 weken. Een ingebreke stelling is niet geldig via een forumbericht, maar moet via een formeel kanaal, bijvoorbeeld aangetekende brief.

Vanuit T-Mobile is aangegeven dat ze de problemen met packet loss, latency en ping op gaan lossen. Mogen ze dan laten zien.

Bedankt, alleen er is al aangegeven dat ze de routing niet gaan aanpassen dus het zou nooit meer zo optimaal werken als dat het deed toen de routing nog via AMS-IX liep.

Nee, want je hebt ze niet via een formeel kanaal in gebreke gesteld. Pas als op jouw eigen ingebrekestelling een weigering volgt, of de termijn die je stelt verloopt, ben je gerechtigd het contract ontbinden. Nederlandse rechters hechten zeer veel belang aan de ingebrekestelling, dus wil je zeker van je zaak zijn, doe dit goed.

Reputatie 1

Ik ervaar deze reactie als leugenachtig en respectloos naar jullie klanten. Er zitten hier genoeg mensen met technische kennis (en kennis van de strategie van Deutsche Telekom) die weten en ook duidelijk aangetoond hebben wat er hier gebeurd is. En dat nu beweerd wordt dat dit een kleine groep klanten betreft is een pertinente leugen, evenals dat dit de kwaliteit van het netwerk zou verbeteren. Werkelijk 100% onwaar.

Ik denk dat het goed is dat dit nu brede negatieve publiciteit krijgt en hoop wellicht tegen beter in dat dit enkel door hebzucht ingegeven besluit wordt teruggedraaid. 

Tweak.nl  Ik heb mijn overstap ook zojuist aangemeld.

Voor thuisgebruik kan je als alternatief voor deze partijen kiezen voor een onafhankelijke speler als Tweak

Helaas opereert Tweak hier niet aangezien hier geen glasvezel ligt.

Reputatie 1

@Candy 

Ik weet dat je je best doet, daar twijfelt niemand hier aan, maar wat jij van jou meerdere te horen krijgt strookt totaal niet met de werkelijkheid. "Verbetering van het netwerk” Als je je verkeer via van de klant via DE weer terug naar NL laat lopen, door DTAG is dat natuurlijk helemaal geen verbetering. van AMS-IX en NL-IX welke in ons land gevestigd zijn kun je wel zeggen dat het verstandig is. Maar waarom leg ik dit uit, de praktijk bewijst het.

Check ook even de NOS
https://nos.nl/artikel/2308170-toezichthouder-kijkt-naar-t-mobile-vanwege-klachten-over-traag-internet.html

En even deze quote:

Volgens critici is de maatregel van T-Mobile een bezuiniging en wil het Duitse moederbedrijf extra geld verdienen door een bedrag te vragen aan grote partijen zoals Netflix en Google. Betalen ze dat, dan zouden ze een snellere verbinding met T-Mobile-klanten krijgen.

In Nederland zijn er afspraken over net-neutraliteit. Al het internetverkeer is voor providers gelijk; ze mogen geen voorrang geven aan bepaald internetverkeer. Michiel Steltman van stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) bekijkt de ontwikkeling met argusogen. "Het roept vragen op over de gevolgen voor de netneutraliteit en het zou goed zijn als de Autoriteit Consument en Markt hiernaar zou kijken."

Check ook eens A2B
https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/

En even deze quote:

De oorzaak van het haperende internet
De oorzaak hiervan is dat T-Mobile Thuis (het voormalige Glasoperator) sinds vorige week, bijna al hun internet verkeer via hun Duitse moedermaatschappij laat lopen, het befaamde Deutsche Telecom (of DTAG – AS3320). Op zich geen probleem. Maar DTAG doet geen gratis uitwisseling met ISP-partijen die via een onafhankelijke internet exchange werken, zoals een AMS-IX of Asteroid Amsterdam. Ik zeg hier bewust geen NL-IX, omdat NL-IX een onderdeel van KPN is, maar daar hebben we het later nog wel over.

Waarom?
DTAG wil namelijk een double dip .. zowel geld ontvangen van hun abonnees EN geld ontvangen van partijen die content leveren.. zoals Google, Telegraaf, Nu.nl of Tweakers.
Normaal krijgt een content partij geld van hun advertentie of abonnementen. En een internet leverancier geld van hun abonnees die een internet verbinding bij hun afnemen.
DTAG (en een paar andere soortgelijke bedrijven) zeggen in de concurrentieslag om de eindgebruikers nu zulke lage marges te hanteren dat ze ook de contentproviders om een ‘bijdrage’ vragen. Doen de contentproviders dat niet, dan wordt hun verkeer zo inefficiënt over het internet gerouteerd dat er packetloss ontstaat en de klanten beginnen te klagen.
De consument is daardoor dus de dupe, want uiteindelijk betaal je dus dubbel voor een goed (normaal) werkende internet verbinding. Zowel via je content EN via je afpersende internet provider.

Is jullie NOC team bereid om met een goed verhaal te komen waarom deze verandering positief voor de klant moet zijn ?

Reputatie 7
Badge +10

Het is de ACM ook opgevallen en net in het landelijke nieuws, er word dus aan gewerkt, al is het anti reclame.😁😁

Het wordt steeds langer. :P

Reputatie 4

Als Tweak geen optie is, overweeg Online om het duopolie van KPN en Ziggo niet sterker te maken.

Leuk dat jullie wel tijd hebben om alles op 1 hoop te gooien kwa topics over deze ellende die jullie veroorzaken maar geef eens een antwoord, word zo wel een leuke discussie op kantoor 13 november met jullie.

Struisvogel nadoen werkt niet, leer van je fouten en probeer het in de toekomst te voorkomen.

Reputatie 2

Nee, want je hebt ze niet via een formeel kanaal in gebreke gesteld. Pas als op jouw eigen ingebrekestelling een weigering volgt, of de termijn die je stelt verloopt, ben je gerechtigd het contract ontbinden. Nederlandse rechters hechten zeer veel belang aan de ingebrekestelling, dus wil je zeker van je zaak zijn, doe dit goed.

Ja dat snap ik, maar ik moet hun tijd geven om met een oplossing te komen maar het zou nooit meer worden zoals het was want er is gewoon geen snellere mogelijkheid dan direct via Nederland de routing te laten lopen. Mijn vraag is dus eigenlijk stel ze beperken de packet loss en latency tot minimaal maar het is nog steeds meer dan het was zou dat punt dan sterk genoeg zijn om mijn contract te kunnen openbreken.

Reputatie 4

Candy weet drommels goed wat er aan de hand is en is prima in staat om een inhoudelijke reactie te geven. We moeten constateren dat de wil ontbreekt en dit kan als een weigering gezien worden om klanten recht in de ogen te kijken en het eerlijke verhaal te vertellen.

Ik ben vóór het doorbreken van de monopolie en de concurrentie die T-Mobile wil aangaan, maar ik ben liever geen onderdeel van een race naar de bodem op kwalitatief gebied zodat je wat minder betaalt.

Liever betaal ik een tientje per maand extra en heb ik kwalitatief goed internet dan deze rotzooi.

T-Mobile wil concurreren? Prima, maar doe dat aub niet over onze ruggen.

Reputatie 4

Hoe gaat het verkeer een omweg geven de kwaliteit verbeteren?

In Jip en Janneke. We gingen van Amsterdam naar Utrecht. Lekker snel en genoeg banen.

Nu gaan we, dankzij de wijziging van Amsterdam via Rotterdam naar Utrecht. Dat verbeterd zeker de kwaliteit. NOT

Reputatie 7
Badge +10

Nee, als je het via de in gebreke stelling doet, dan moet je ze de tijd bieden om de ervaren problemen op te lossen. Dus ze moeten jouw probleem rondom ping, latency en packet loss oplossen. Hoe ze het doen is aan hen. Daarbij geef je aan wat de redelijke termijn van oplossen is en dat je anders over wil gaan tot een kostenloze opzegging. T-Mobile moet dan in gaan op de klacht. Wat de reactie ook is, het is een eerste formele stap.

Het wordt steeds langer. :P

Ja lekker, ook mobiel internet is bagger geworden, had het hersteld dacht ik voordat ik het plaatste maar hij was al bezig.

Reageer