Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

We zullen het zien. Ik zit momenteel met pingtijden van ruim 120ms. Zeer onacceptable. Maar zoals ik eerder gezegd ik kijk het tot vrijdag aan. Mochten de pingtijden geen normale waarden vertonen tot een max van 15 tot 20 ms. Dan is het toch einde verhaal en zal ik eraan werken om zo spoedig mogeliijk het abonnement op te zeggen. Liever meer betalen dan een produkt wat niet deugt.

Reputatie 1

Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is.

Maar laten we wel wezen, dat deze aanpassing tot klachten zou leiden had men 100% zeker kunnen weten aangezien DTAG uplinks met andere Tier 1’s bewust laat vollopen zonder de capaciteit uit te breiden.

Daarnaast is DTAG amper actief op de AMS-IX of NL-IX (dit in tegenstelling tot de vorige situatie, T-Mobile Thuis heeft meermaals 100Gbit + 2x30Gbit die wel werd/wordt gebruikt!) en loopt verkeer, voor Nederlandse klanten, naar een Nederlandse bestemming, potentieel door het buitenland. Die situatie lijkt ook niet te verbeteren gezien DTAG weigert fatsoenlijk capaciteit in te zetten en weigert te peeren, in plaats daarvan mag men flink in de buidel tasten voor private peering. Dit geldt ook voor partijen die geen gigabits aan data doen.

Men had dit kunnen weten en kunnen voorkomen. Zelfs als er voor wordt gekozen de overvolle uplinks uit te breiden loopt het verkeer potentieel nogsteeds via het buitenland. Onnodig als dat verkeer ook gewoon lokaal (AMS-IX, NL-IX, transits afgekoppeld in Amsterdam) afgehandeld kan worden.

Het terugdraaien is een goede stap mits dit permanent is. Alleen de keus om single-homed achter DTAG te gaan zitten is volledig ondoordacht en voor niemand goed. Het gaat niet om een “aantal klanten”, het gaat potentieel om *alle* klanten die er last van hebben. Het lijkt me dat de netwerkbeheerders dit ook geen goed idee vonden maar dat er uiteraard weer eens niet naar ze geluisterd werd door de stropdassen. Mooi “Told you so…” moment.

Als T-mobile zich wil profileren als het alternatief voor de ‘grote 2’, maak dit dan waar. Juist door *niet* mee te gaan in de lelijke praktijken van grote ISP’s maar door een kwalitatief goed netwerk neer te zetten wat *wel* verkeer uitwisselt op lokale exchanges. Iedereen blij.

Ook sinds afgelopen week problemen met wegvallende verbinding, en traag internet. Nu begrijp ik dus waarom. Dit was uiteraard onderdeel van een strategisch plan binnen T-Mobile. Veel klanten binnenhalen met een scherpe prijs, om vervolgens in te gaan boeten op de kwaliteit. Zulke trucjes zou ik verwachten vanuit Tele2, niet vanuit T-Mobile. Wellicht dat er sinds de fusie een kruisbestuiving is geweest van dit soort rare praktijken. 

T-mobile heeft zich in mijn visie bij deze gedegradeerd tot budgetprovider. Wat jammer is, omdat jullie een lange weg hebben bewandeld om op te klimmen tot premium provider. Met een uitstekende dealer helpdesk voor de winkels (en een gemiddelde klantenservice; maar wie heeft nog een uitstekende klantenservice tegenwoordig…?), een indrukwekkende uitbreiding van het mobiele netwerk binnen NL en een snelle uitrol van 4G. Ik hoop dat T-mobile zich weet te herpakken, anders ben  ik weg.

Reputatie 4

Net paar minuten geleden op Linkedin pagina van Søren Abildgaard CEO T-Mobile NL

Verstandige keuze!

Søren Abildgaard
CEO at T-Mobile Netherlands

3 m
Tonight we decided to do a complete roll back of the routing internet traffic to the original situation step by step. We will carefully monitor this process to minimize customer impact. We thank our customers for their feedback on our forum!

Dat is goed nieuws, maar eerst zien en dan geloven. 
En dan zeker rollbacken voor 1 maand en dan begint het feestje opnieuw.  

Reputatie 7
Badge +20

Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!

👍🏻👍🏻👍🏻 En door! 

“ Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. “

Dit klinkt alsof het weer terug gaat naar DTAG, ik mag echter hopen van niet. Het zal alleen maar negatief uitvallen.

Reputatie 4

Ik vind over het algemeen dat T-Mobile goed bezig is en dan heb ik het niet puur over het prijsvechten, maar ook het neerleggen van glasvezelinfrastructuur. Het is dat wat het duopolie van KPN/Liberty Global kan doen doorbreken en echte concurrentie mogelijk maakt (i.p.v. KPN betalen om hun netwerk te gebruiken).

Er zijn vele aanbieders op KPN-koperdraad geweest (Cistron, Demon, Bbeyond, Alice en ga maar door) en ze hebben allemaal één voor één het loodje gelegd omdat ze gevangen zaten tussen KPN betalen voor de infra enerzijds, prijsdruk aan de andere kant en een lagere schaalgrootte. De hogere kwaliteit die ze leverden heeft ze niet kunnen redden.

Dat Tweak recent is gestopt met DSL is een teken aan de want dat Tweak de strijd ook al verloren heeft en het nu alsnog met eigen glasvezelinfra gaat proberen, maar ja… hebben ze de diepe zakken om flink eigen infra aan te leggen? En dat is precies waar T-Mobile heel goed bezig is.

Ik begrijp goed dat lage prijzen ergens vandaan moeten komen, maar de andere kant van het verhaal is dat ik nooit voor T-Mobile gekozen heb vanwege de lage prijzen. Ik wil goed internet, voor de prijs die daar voor nodig is. Als dat geleverd wordt, dan bied dat een vruchtbare basis om lang klant te kunnen blijven.

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben benieuwd, we gaan het zien!

Reputatie 2

Ik heb mijn in gebreke stelling brief al klaar gemaakt. Wij gaan zien wat de rollback brengt en hoe lang het netwerk routering blijft zoals hij was. Anders gaat die brief alsnog de deur uit.

Reputatie 2

Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!

Goed nieuws, maar het lijkt er op dat jullie alsnog de routing later willen doorvoeren.

Hou het nog a.u.b. nog even 4 maandjes uit zodat mijn contract verlopen is en ik T-Mobile en hun smerige acties onder het mom van “beter voor de klant” achter me kan laten.

Reputatie 4

Een ding meen ik echt, zodra ik weer een graatje DTAG of routing naar Duitsland ga zien voor Servers in Amsterdam, ben ik echt weg bij jullie!.  

Jullie hebben mijn vertrouwen als ISP echt flink beschadigd, met deze streek wat jullie ons allen hebben geflikt!.  

Reputatie 2

16 pagina's vol met in totaal zo'n 350 reacties inmiddels, zegt voldoende denk ik.

Nu T-Mobile weer bij zinnen komen, maar heel veel vertrouwen heb ik daar niet in.

Zijn allemaal managers en die weten het sowieso beter.😛

Prettig dat het teruggedraaid wordt, dan heb ik hopelijk tot einde opzegtermijn een fatsoenlijke verbinding.

De kaarten en de manier van werken bij T-Mobile liggen nu wel op tafel. De voor de hand liggende reden voor de routing via DTAG is een kostenbesparing en mogelijke lucratieve peeringcontracten met derden, niet de kwaliteit voor de eindgebruiker. Verkeer dusdanig geografisch omleiden zal daarnaast altijd negatieve impact hebben op de latency.

T-Mobile heeft daarnaast niet op deugdelijke wijze geanalyseerd en getest wat deze alternatieve routing tot gevolg zou hebben. Ook een blunder voor een bedrijf van dit formaat.

Ik ben blij dat men zo duidelijk heeft laten doorschemeren wat de prioriteiten zijn bij T-Mobile, dat maakt de keuze om weg te gaan als klant des te makkelijker. Ik hoop dat dit grapje ze aardig wat klanten gaat kosten, dat verdienen ze als de klant niet meer voorop staat.

Reputatie 3

Goede zaak..

Maar wat ik voornamelijk uit die verklaring tussen de regels door lees, is dat ze nu even goed gaan kijken naar alle flow statistieken, dan de netwerken gaan aanschrijven die er echt toe doen om te gaan inzetten om connectiviteit bij DTAG/3320 af te nemen met een harde deadline in ‘t vooruitzicht.

Wellicht tegen betere pricing, wellicht met (tijdelijk) gratis/spotgoedkope peering/connectivity; om dan later alsnog dikke prijzen te vragen; en dan de schuld bij de individuele content provider neer te leggen als ‘t slecht is wanneer men niet renewed.

Op deze manier zorgt men zodat er op korte termijn lokaal betere connectiviteit is, met een wellicht iets langere termijn doelstelling voor hetzelfde resultaat. Zo word ‘t in een afgezwakte/tragere vorm alsnog doorgevoerd.

Want je maakt mij niet wijs dat dit plan niet alsnog onder de loep word gehouden om te kijken hoe ‘t nog enigzins te redden of vertraagd door te voeren is. Het gaat om veel te veel geld om ‘t zo van tafel te vegen.

De vraag is, wie in de NL internet industrie gaan er voor vallen. Linksom of rechtsom zal ‘t voor de eindgebruiker hoe dan ook minder slecht uitvallen. Maar voor de internet industrie in NL is ‘t nog steeds gif

Ik speelde een potje voetbal op ps4 en won weer en kon lekker overspelen. Ik dacht goh toevallig een goeie avond? Maar nu lees ik dit. En dan snap ik het haha.

Ik ben er blij mee! 

Reputatie 6
Badge +4

Vraag me toch stiekem af of ze bang voor klachten naar de ACM zijn geworden. We kijken het wel aan hoe het gaat.

Niemand maakt mij wijs, als mijn internet door andere routering slechter is geworden, dat ik niet onder mijn contract uit kan. Als het voor mei volgend jaar alsnog wordt ingevoerd zal ik degene zijn die dit gaat bewijzen.

Reputatie 1

Nou, daar ben ik dan heel blij mee, Bas, top! Maar de boodschap blijft wel: Als jullie van DTAG gebruik willen maken, prima, maar jullie blijven met peering aanwezig op de AMS-IX, anders hebben we echt een probleem.

Verder wens ik jullie een hele fijne avond en ik hoop dat we niet teveel van jullie nachturen afknobbelen.

Eh hallo? Wie heeft die routering gemaakt? Wij niet. Ik hoop dat ze er dagen wakker van liggen. En niet prima dat mijn verkeer via Duitsland loopt, gewoon via een goede transit in NL. Dat geeft de minste latency. 

Natuurlijk is het teruggedraaid ivm de ACM klacht :) 

Reputatie 4

Reactie op mij van de ceo

Reputatie 4

Weet je zeker dat ze echt klaar zijn?.
Ik heb namelijk op mijn RDP server in Amsterdam nog steeds DTAG in de routering tussen zitten. 
Latency is wel gezakt, maar zeker niet wat het moet zijn. 

IP: 85.190.89.179 in range/subnet 85.190.88.0/21 ASN: 64476

traceroute to 85.190.89.179 (85.190.89.179), 64 hops max, 52 byte packets

1  vigor.router (192.168.1.1)  2.586 ms  2.634 ms  2.259 ms

2  1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1)  3.615 ms  3.652 ms  3.575 ms

3  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.804 ms  7.516 ms  8.469 ms

4  80.156.160.229 (80.156.160.229)  8.060 ms  8.522 ms  7.704 ms

5  217.239.53.129 (217.239.53.129)  8.720 ms  8.311 ms  8.862 ms

6  * * *

7  blade.ams8.hopus.net (37.77.41.7)  87.535 ms  87.599 ms  88.164 ms

8  s-spine1-n1-ae2.ams1.shadow.guru (185.253.168.125)  86.069 ms  85.522 ms  83.976 ms

Ik heb namelijk op mijn RDP server in Amsterdam nog steeds DTAG in de routering tussen zitten. 

Ze gaan hier vanavond mee beginnen. Ik vermoed dat het vannacht pas wordt gedaan.

Reputatie 4

traceroute to 85.190.89.179 (85.190.89.179), 64 hops max, 52 byte packets

1  vigor.router (192.168.1.1)  2.586 ms  2.634 ms  2.259 ms

2  1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1)  3.615 ms  3.652 ms  3.575 ms

3  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.804 ms  7.516 ms  8.469 ms

4  80.156.160.229 (80.156.160.229)  8.060 ms  8.522 ms  7.704 ms

5  217.239.53.129 (217.239.53.129)  8.720 ms  8.311 ms  8.862 ms

6  * * *

7  blade.ams8.hopus.net (37.77.41.7)  87.535 ms  87.599 ms  88.164 ms

8  s-spine1-n1-ae2.ams1.shadow.guru (185.253.168.125)  86.069 ms  85.522 ms  83.976 ms

Op tweakers lees ik dat ze gelijk beginnen met alles terug draaien en het continu monitoren zodat de impact niet groter wordt

Reputatie 4

Eh hallo? Wie heeft die routering gemaakt? Wij niet. Ik hoop dat ze er dagen wakker van liggen. En niet prima dat mijn verkeer via Duitsland loopt, gewoon via een goede transit in NL. Dat geeft de minste latency. 

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat AMS-IX-presentie betekent: Zolang er gepeerd wordt via de AMS-IX zal verkeer binnen Nederland binnen Nederland blijven, omdat het internet vanzelf zal concluderen dat een omweg via Duitsland niet de meeste handige route is. Omdat de AMS-IX het grootste internetknooppunt ter wereld is, garandeerd aanwezigheid goede verbindingen naar grote delen van het internet.

Dat een aanbieder voor verkeer op de lange afstand en uitwisseling met de internetreuzen zijn eigen netwerk gebruikt is logisch en helemaal niet onredelijk. Ik verwacht dat verkeer tussen KPN en Google bijvoorbeeld ook niet over de AMS-IX loopt, maar over een private koppeling loopt. T-Mobile mag natuurlijk best private koppelingen maken en daarmee DTAG gebruiken. De aanwezigheid op de AMS-IX zorgt ervoor dat die private verbindingen gebruikt worden op het moment dat ze daadwerkelijk meerwaarde bieden.

Het spelletje Netflix geld afpersen lukt dan niet: Als de verbinding via DTAG slecht is, kan Netflix terugvallen op de AMS-IX-verbinding om de media bij jou aangeleverd krijgen. Dit is waarom er een fundamenteel verschil is tussen gebruik van DTAG in combinatie met AMS-IX en de situatie zoals hij nu is, waar T-Mobile Thuis uitsluitend achter DTAG hangt, zonder enige andere verbinding.

bedankt T-mobile. 

het even aangezien, en een verstandig besluit op advies genomen. mn snelheid maar per direct terug op 50mb gezet gezien ik hier niet meer binnen krijg (ipv 500mb) scheelt tenminste €20- op een basis van €50- (z3elfs mn mobieltje is sneller dan jullie glasvezel) 

en morgen mogen jullie afbranden, ik vertrek naar tweak, met 1g bite. en is nog goedkoper ook. 

Reputatie 7
Badge +18

bedankt T-mobile. 

het even aangezien, en een verstandig besluit op advies genomen. mn snelheid maar per direct terug op 50mb gezet gezien ik hier niet meer binnen krijg (ipv 500mb) scheelt tenminste €20- op een basis van €50- (z3elfs mn mobieltje is sneller dan jullie glasvezel) 

en morgen mogen jullie afbranden, ik vertrek naar tweak, met 1g bite. en is nog goedkoper ook. 

Ik begrijp je onvrede en respecteer je mening maar we gaan op deze community en in dit land respectvol met elkaar om en iemand verwensen om af te branden hoort daar m.i. niet bij.

Reageer