Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 3

Morgen maar is contact opnemen met https://www.acm.nl/nl en dit issue voorleggen of dit zomaar mag en acceptabel is. Ik verwacht van niet. Wij als consument zitten nu met een kwalitatief mindere verbinding en kunnen bepaalde diensten niet meer na behoren laten uit voeren. Ik ga me beroepen op mijn consumenten recht. Want als ik dit zo lees gaat dit niet goed komen met een telefoontje naar de klantenservice en eventueel technische dienst. 

Reputatie 4

Morgen maar is contact opnemen met https://www.acm.nl/nl en dit issue voorleggen of dit zomaar mag en acceptabel is. Ik verwacht van niet. Wij als consument zitten nu met een kwalitatief mindere verbinding en kunnen bepaalde diensten niet meer na behoren laten uit voeren. Ik ga me beroepen op mijn consumenten recht. Want als ik dit zo lees gaat dit niet goed komen met een telefoontje naar de klantenservice en eventueel technische dienst. 

@Jeroen033  Volgens mij schenden ze hiermee ook het hoofdstuk Beheer van het Internet verkeer: 
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/de-telecommarkt/netneutraliteit-internetaanbieders

Op zijn minst zijn de consumenten hierover niet geïnformeerd dat deze verandering eraan zat te komen, mij is niet toegelicht hoe deze "verbeteringen" bij gingen dragen aan een verslechtering van mijn verbinding. 

De antwoorden in deze topic verklaren mijn problemen met het spelen van games en waarom bepaalde VoIP applicaties het blijkbaar plots slecht bij mij deden.

Ik hoop dat T-Mobile toch echt met een oplossing komt (of gewoon alles terug draaid) want zo als hun het zeggen en ik quote “ We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. “ lijkt het er op dat ze de wijziging gewoon houden aangezien het in hun ogen “beter” is.

Belachelijk, als dit zo blijft is er geen redenen voor mij om bij T-Mobile Thuis nog klant te zijn terwijl ik het hiervoor misschien we de beste ISP vond van allemaal.

Reputatie 3

@Wesley1220 

wat een prachtig artikel! Hierin staat duidelijk omschreven dat T-mobile in gebreken is. Dus als mijn verbinding niet het zelfde als voorheen is hebben ze toch echt een uitdaging. Dus een ping van rond de 5ms/8ms en mijn beloofde snelheid van 750mbit. Dat wordt dus hard werken voor de ict engineers van T-mobile. Al verwacht ik niet dat als ze de verbinding over Duitsland laten lopen dat onze latency en snelheid stabiel zal blijven. Het heeft toch een bepaalde afstand wat het signaal moet afleggen. Hoe langer de afstand hoe meer obstakels er zijn en dus kans op meer verstoring van het signaal. 

Reputatie 4

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

BTW waarom is mijn vraag / topic veranderd naar latency issues.

ipv mijn originele vraag:

blijven jullie alleen via as3320 dtag aan het internet hangen?

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

BTW waarom is mijn vraag / topic veranderd naar latency issues.

ipv mijn originele vraag:

blijven jullie alleen via as3320 dtag aan het internet hangen?

Ontwijken ontwijken ontkennen. Ze willen het laten voordoen als een algemeen probleem m.b.t. ’latency' , zonder daarbij de kern van het probleem te noemen, namelijk dat het internetverkeer via duitse dtag gaat. Schaamteloze, walgelijke praktijken.

Reputatie 3

Daar durven ze geen antwoord op te geven, want het gaat alleen maar op geld.

Reputatie 4

@Wesley1220

wat een prachtig artikel! Hierin staat duidelijk omschreven dat T-mobile in gebreken is. Dus als mijn verbinding niet het zelfde als voorheen is hebben ze toch echt een uitdaging. Dus een ping van rond de 5ms/8ms en mijn beloofde snelheid van 750mbit. Dat wordt dus hard werken voor de ict engineers van T-mobile. Al verwacht ik niet dat als ze de verbinding over Duitsland laten lopen dat onze latency en snelheid stabiel zal blijven. Het heeft toch een bepaalde afstand wat het signaal moet afleggen. Hoe langer de afstand hoe meer obstakels er zijn en dus kans op meer verstoring van het signaal. 

@Jeroen033 Daarom verwacht ik dat ze echt de Routing weer naar Nederland moet halen. Als ze dit niet doen hebben ze voor altijd onze verbindingen afgewaardeerd, ik vraag me wel af of dat zomaar even mag van de ACM.    

Reputatie 2

Nou we kunnen allemaal gaan brain stormen enzo maar het terug draaien ik zie dat zonder harde actie nog niet echt gebeuren :D

Reputatie 1

Ik heb ook nog steeds problemen.

Ping is van 4 naar 13ms en geregeld time-outs.

Zit via een WBA verbonden met T-mobile.

Reputatie 1

Het kan zijn dat mijn automatische incasso na vandaag misschien ook een re-routing ondergaat na dit geklooi en T-Mobile er hinder van kan gaan ondervinden.

Apologies for the inconveniences uiteraard.

Reputatie 2

@Fudihs8ftsBFI we hebbern er 1 wie volgt! :joy: Rerouting naar de spaar rekening!

Leuk jullie routing via DTAG. Optimalisatie voor jullie aandeelhouders. Niet voor je klanten.

De Duitse kwaliteit is ook ver te zoeken. Niet met hoge latency van een factor 2 naar Nederlandse websites, maar daarnaast ook nog eens een pakkage loss schommelend tussen 10 tot 15%.

Redelijk lang een trouwe klant. Maar wellicht ook maar weer eens verder kijken naar een andere provider.

Reputatie 3

Beste T-mobile. Ook ik ga mijn glas 750/750 en mobiele abonnement voortijdig opzeggen indien dit niet binnen een week word opgelost en stel ik jullie in gebreke, dit is gewoon doelbewust een produkt slechter maken om meer winst binnen te harken.

Ik weet hoe de peering kant van het verhaal werkt en dit is een simpele manier om meer geld binnen te halen voor direct verkeer naar content providers vanuit je eyeballs (wij)

En het is voor de eyeballs een enorm probleem als de latency op dit soort waarden zit. Ook weet ik dat jullie gerust via AS3320 / DTAG lijnen constant congested/vol laten zitten met als resultaat hoge latency en packetloss tot content aanbieders meer betalen.

Ik zie routing voor Nederlandse sites via London, Duitsland en wat al niet gaan. Dit is natuurlijk een enorm flut produkt zo.

Ik krijg hier zelf ook problemen met het internet. Ik zag een ping stijging van 38% tot zelfs een verdubbeling naar diverse contant aanbieders en haperende online gaming bij de kinderen. Dacht dat gaat wel over maar dat gebeurde dus niet. Net na het eten maar eens even op het forum gekeken of er meer mensen dit probleem hebben en kom ik deze beerput tegen.

Ik heb van t-mobile geen berichten ontvangen dat er een aanpassing van mijn internetverbinding met negatieve gevolgen zou komen. Ik ben overgestapt naar t-mobile door de veronderstelling dat ik een bepaald product geleverd zou krijgen en dat was tot voor kort precies wat ik kreeg. Ik ga waar de kwaliteit uitstekend is en blijft. Met een gezin van 6 en een bijna geheel digitaal huis verwacht ik wel dat alles blijft werken zoals beloofd bij het afsluiten van een contract.

Ik vraag mij bij deze dan ook af of je hierdoor net als een verhoging van de maandelijkse kosten je contract per direct mag stop zetten.

Hier ook problemen, tijdens de nacht haal ik nog redelijk de beloofde snelheid. Maar overdag is de snelheid helemaal ingestort na de routerings aanpassing.

Reputatie 4

Mooi T-mobile, 
De kleine "verbetering" wat vanmiddag aanwezig was is nu ook compleet weg.
De latency is lekker weer een zooitje en onwerkbaar. 

Ik wilde binnenkort met mijn thuisabonnement overstappen naar T-Mobile thuis. Ik heb nog wel even de tijd, maar als dit niet opgelost wordt moet ik maar kijken bij budgetthuis, youfone of edpnet. 

Ik begrijp werkelijk waar niet welke network engineer binnen t-mobile heeft gedacht dat het routeren van AL het glasvezelverkeer naar Duitsland een goed idee was, en dat de extra latency wel mee zou vallen. Totaal geen oog om kwalitatief netwerk op te zetten. Schandalige actie.

Enkele weken geleden merkte ik al op dat de directe gateway die je benadert al een hoge en glasvezel-onwaardige latency geeft (4-7ms) wat normaal was (1-2ms) en nu begrijp ik dat je eigenlijk direct al in Duitsland uitkomt. Breekt ook alle fatsoenlijk ISP/Internet-wetten om zoveel mogelijk te peeren voor korte routes en dus lage latency.

Snelheid is een ruim begrip. Glasvezel gebruik ik voornamelijk vanwege de lage latency. Dat voordeel is compleet weg.

@T-Mobile Waardeloos dit, hier kan ik niet meer mee werken. Draait svp heel snel terug.

Dat verklaard waarom mijn ping in Overwatch van 5-6ms naar 25-30 ms is gegaan.

Packet loss naar cloudflare: Packets: Sent = 161, Received = 131, Lost = 30 (18% loss)

Als dit niet opgelost wordt, dan zoek ik wel een andere ISP...

Reputatie 7
Badge +18

e oorzaak van het haperende internet
De oorzaak hiervan is dat T-Mobile Thuis (het voormalige Glasoperator) sinds vorige week, bijna al hun internet verkeer via hun Duitse moedermaatschappij laat lopen, het befaamde Deutsche Telecom (of DTAG – AS3320). Op zich geen probleem. Maar DTAG doet geen gratis uitwisseling met ISP-partijen die via een onafhankelijke internet exchange werken, zoals een AMS-IX of Asteroid Amsterdam. Ik zeg hier bewust geen NL-IX, omdat NL-IX een onderdeel van KPN is, maar daar hebben we het later nog wel over.

Waarom?
DTAG wil namelijk een double dip .. zowel geld ontvangen van hun abonnees EN geld ontvangen van partijen die content leveren.. zoals Google, Telegraaf, Nu.nl of Tweakers.
Normaal krijgt een content partij geld van hun advertentie of abonnementen. En een internet leverancier geld van hun abonnees die een internet verbinding bij hun afnemen.
DTAG (en een paar andere soortgelijke bedrijven) zeggen in de concurrentieslag om de eindgebruikers nu zulke lage marges te hanteren dat ze ook de contentproviders om een ‘bijdrage’ vragen. Doen de contentproviders dat niet, dan wordt hun verkeer zo inefficiënt over het internet gerouteerd dat er packetloss ontstaat en de klanten beginnen te klagen.
De consument is daardoor dus de dupe, want uiteindelijk betaal je dus dubbel voor een goed (normaal) werkende internet verbinding. Zowel via je content EN via je afpersende internet provider.

Wel even een bronvermelding plaatsen @MinderLatency want dit heb je letterlijk gekopieerd.

Reputatie 7
Badge +18

Ik wilde binnenkort met mijn thuisabonnement overstappen naar T-Mobile thuis. Ik heb nog wel even de tijd, maar als dit niet opgelost wordt moet ik maar kijken bij budgetthuis, youfone of edpnet. 

Ik heb een collega met Youfone, is niet erg tevreden over de stabiliteit. 

Ik begrijp werkelijk waar niet welke network engineer binnen t-mobile heeft gedacht dat het routeren van AL het glasvezelverkeer naar Duitsland een goed idee was, en dat de extra latency wel mee zou vallen. Totaal geen oog om kwalitatief netwerk op te zetten. Schandalige actie.

Enkele weken geleden merkte ik al op dat de directe gateway die je benadert al een hoge en glasvezel-onwaardige latency geeft (4-7ms) wat normaal was (1-2ms) en nu begrijp ik dat je eigenlijk direct al in Duitsland uitkomt. Breekt ook alle fatsoenlijk ISP/Internet-wetten om zoveel mogelijk te peeren voor korte routes en dus lage latency.

Snelheid is een ruim begrip. Glasvezel gebruik ik voornamelijk vanwege de lage latency. Dat voordeel is compleet weg.

Ik denk ook absoluut niet dat de network engineers dit niet hebben aangegeven. Dit klinkt als een besluit wat van hogerop komt met de melding “jammer dan, het bespaard veel geld”.

Ik baal als een stekker, werk veel thuis en vandaag de geheledag met onze netwerk beheerder gekeken waarom ik niet kan connecten met VPN.
Na wat aanpassingen kan ik nu wel connect met VPN maar snel is anders.

Zoals ik het nu lees zal dit dus niet veranderen, want dit is gedaan om geld te verdien, dus wil ik ook graag mijn klacht indienen bij de ACM, iemand al een mooie template gemaakt voor de klachten brief?

Reageer