Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Momenteel 15-20% packet loss naar Cloudflare, en een afschuwelijk hoge ping naar TransIP (80+ ms).

Een packet-loss van 20%. Niet normaal meer.

Tussen amazon prime video, cloudflare en steam/orgin/epic games (beh) zit ik onderhand ook rond de 20%

Ik had nooit klachten over Tmobile. maar overweeg dus serieus over te stappen.

Echte rop de NL markt hebben we voor glasvezel. KPN(met dochter xs4al, Oxxio, budget internet) en Tmobile. dan kabel met waardeloze of upload en dsl varianten.  Gebrek aan concurrentie is duidelijk.

Je hebt ook nog tweak.nl (wel vrij prijzig). Die staan los van zowel KPN als Tmobile. Fiber zou ook soms nog kunnen, geen idee of zij een dochter zijn van iemand (en bij mij leveren ze niet). Een collega heeft ook een 1gb verbinding van een of ander bedrijf maar die doen geen tv.

Bedankt voor de tips. maar fiber levert hier niet en tweak komt niet boven 100mbit. (Dordrecht)

Reputatie 4

Punt met Tweak is dat ze geen DSL meer verkopen, KPN heeft ze daar al commercieel weggepest en glasvezel is nog altijd voor het merendeel van de Nederlanders niet beschikbaar. Dat gaat ze met T-Mobile niet lukken, reden waarom ik blij ben dat T-Mobile er is. Er is nog Online, die ook onafhankelijk is (M7, zelfde eigenaar als Canal Digitaal), voor zolang het duurt.

Momenteel 15-20% packet loss naar Cloudflare, en een afschuwelijk hoge ping naar TransIP (80+ ms).

Download voor de grap eens het 1000mb.bin testbestand van TransIP. Ik kwam eerder op de avond niet boven de 2MB/s uit met dips naar 200 KB/s. Edit: nu weer stabiel, maar de piekuren zijn inmiddels ook voorbij.

Reputatie 4
Badge +3

Download voor de grap eens het 1000mb.bin testbestand van TransIP. Ik kwam eerder op de avond niet boven de 2MB/s uit met dips naar 200 KB/s.

Daar zit ik zo rond de 4500 KB/s, en ik heb een 50 Mb DSL verbinding, dus dat gaat op zich nog wel goed.

Reputatie 1

Mensen; staar je niet blind op downloadsnelhelden/uploadsnelheden.

750/750 klinkt hartstikke leuk maar in de realiteit wordt er steeds meer gestreamed. 

In de realiteit gebeurt er in een gemiddeld huishouden het volgende:

Streaming van audio (Spotify)

Streaming van video (Netflix/Videoland/Youtube)

Gaming (XBOX/PSN etc.)

Thuiswerken (RDP/VDI etc.)

VOIP

IOS/Android updates

Dit kan allemaal prima met een 100/100 verbinding, zelfs met grote gezinnen, studentenhuizen of kantoren. Latency is veel belangrijker dan max snelheid. Dit zal met een 750/750 verbinding niet beter werken dan met een 100/100 verbinding.

Als je bij een concurrent van T-Mobile Thuis nu geen 750/750 meer kan krijgen maar 200/200, maar wel prima directe routing en latency, gaat dat de gebruikervaring (snappiness) flink verbeteren.

Als speedtest en fast.com erg belangrijk voor je zijn, en als je veel download is het een ander verhaal.

Reputatie 1

Via de link van @Hidden.nld is duidelijk te zien dat T-Mobile bezig is geweest met het afkoppelen van de oude Vodafone Thuis links. 

https://stat.ripe.net/AS50266#tabId=routing

Hier is onder ASN Neighbours History (AS50266) te zien dat alle verbindingen, op die naar DTAG na, vanaf donderdagavond allemaal tegelijkertijd wegvallen. Het lijkt mij daarom aannemelijk dat dit gaat om een configuratiebestand met de verkeerde instellingen die vanaf 24/10 omstreeks 23:00 actief is geworden. 

Zelf ervaar ik echter nog steeds een goede verbinding via DSL.

Reputatie 1

Tjonge T-Mobile, wat een goedkope stunt om extra geld te verdienen zeg.

Toch maar eens kijken per wanneer ik op kan zeggen. :rage:

Reputatie 1

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

Tip voor een volgende keer, formuleer dit soort updates anders (en je hebt gelijk meer begrip) Bijvoorbeeld:

Na werkzaamheden aan de routering van ons netwerk hebben wij momenteel last van een verstoring waardoor er mogelijk een internetverbinding is van lagere kwaliteit dan gebruikelijk. Onze technici zijn het probleem aan het adresseren en werken aan een oplossing. De resterende duur van deze storing is ons momenteel nog onbekend. Wij melden ons weer wanneer wij meer informatie hebben.

Reputatie 4
Badge +2

Ik begrijp niet hoe wordt bepaald wat via dtag.de wordt gestuurd.

Hieronder zie je dat alleen de tracert naar een .nl deze behandeling krijgt?

Reputatie 4

Cruciaal is die 80.156.160.229, dat is een IP-adres van DTAG:

daniel@commandchair:~> whois 80.156.160.229
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
%       To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '80.156.160.0 - 80.156.163.255'

% Abuse contact for '80.156.160.0 - 80.156.163.255' is 'abuse@telekom.de'

inetnum:        80.156.160.0 - 80.156.163.255
netname:        DTAG-TRANSIT12
descr:          Deutsche Telekom AG
descr:          for IP-Transit
org:            ORG-DTAG1-RIPE
country:        DE
admin-c:        DTIP
tech-c:         DTST
status:         ASSIGNED PA
remarks:        INFRA-AW
mnt-by:         DTAG-NIC
created:        2009-07-01T13:07:37Z
last-modified:  2014-06-19T08:55:07Z
source:         RIPE

Een partij die peert met DTAG (vermoedelijk tegen betaling), krijgt rechtstreeks verbinding met die 80.156.160.229. DTAG is aanwezig in Amsterdam, dus krijg je een korte traceroute. Op het moment dat zo'n partij geen peering heeft met DTAG, gaat het verkeer het DTAG-netwerk op, naar Duitsland, en alleen dan zie je referentie naar dtag.de in je traceroutes.

Kortom. Tweakers.net zit op een netwerk dat direct in Amsterdam verbinding kan maken met DTAG, Colocenter.nl zit dat niet en dus gaat het verkeer via Duitsland om.

Reputatie 4
Badge +2

Duidelijk dmantione :)

Dan ben ik bij deze ook officieel uitgesproken ontevreden.

Het is nu nacht 02:30 , waarschijnlijk rustig, en een eenvoudige ping naar 1.1.1.1 duurt ~6.5ms met een packet loss van 0%. Vanavond was dit anders, ~16ms met ~10-20% loss.

Ik kijk (ip)tv via livetv.canaldigitaal.nl, en deze schakelt (soms) terug in kwaliteit, dat is niet goed.

Dus ook voor mij graag oplossen.

https://tweakers.net/nieuws/159140/t-mobile-thuis-gebruikers-klagen-over-hoge-latency-na-routering-via-duitsland.html

Hier ook, latency was altijd lekker laag bij T-Mobile maar is sinds 25 oktober ineens 10x zo hoog. Daar heb ik geen glasvezel voor genomen …

Bovenstaande grafiek was eigenlijk een https test naar een website, geen ping test. Ik zie dat deze grafiek is overgenomen in nieuwsberichten.

Dit is wel een ping test naar speedtest.t-mobile.nl (vanaf een unifi controller):

Het is ook bijna een beetje te gek voor woorden dat, in plaats van te erkennen dat er problemen zijn, ze ons wegzetten als een "zeer beperkt aantal" die "er last van ondervindt."

m.a.w. ze denken dat er maar weinig klagers zijn, want het is vast zo dat een groot aantal gebruikers over het hele land kampt met hogere latency maar dat het voor hen minder merkbaar is.

Gisternacht is er onderhoud gepleegd (naar ik begrijp) tussen 2 en 4, inmiddels is de latency voor mij nog weer gestegen.

Onderhand vind ik de communicate nogal slecht. Bar slecht. Niet eens even een berichtje richting de klanten met wat uitleg over de veranderingen, waarom dit zo moet en waarom een latency van 8ms naar 30-70ms een verbetering moet voorstellen.

Diep, maar dan ook diep teleurgesteld.

Reputatie 1

Inmiddels heeft T-Mobile ook door dat er iets mis is, want de duurdere pakketten (200/500Mbit) worden niet meer aangeboden op de website. 

Reputatie 4

Inmiddels heeft T-Mobile ook door dat er iets mis is, want de duurdere pakketten (200/500Mbit) worden niet meer aangeboden op de website. 

Ik kan het mis hebben maar het lijkt dat ze sinds vandaag ook snelheden tot 1 Gbps aanbieden. 

wat een ironie, ze kunnen niet eens stabiele verbindingen leveren, laat staan 1 Gbps. 

Je hebt het niet mis, is bij mij ook te zien. Was daar het onderhoud voor snachts? Je kan ook upgraden via My-Tmobile thuis.

Reputatie 1

Ik kan het mis hebben maar het lijkt dat ze sinds vandaag ook snelheden tot 1 Gbps aanbieden. 

wat een ironie, ze kunnen niet eens stabiele verbindingen leveren, laat staan 1 Gbps. 

Dat is alleen voor klanten op het eigen netwerk van T-Mobile. 

Deze prijsstrategie maakt meteen duidelijk dat dit een bewuste actie is, en dat T-Mobile de opbrengsten via Duitsland denkt terug te verdienen. 

Dat is alleen voor klanten op het eigen netwerk van T-Mobile. 

Deze prijsstrategie maakt meteen duidelijk dat dit een bewuste actie is, en dat T-Mobile de opbrengsten via Duitsland denkt terug te verdienen. 

Volgensmij heb ik toch echt glasvezel op het KPN netwerk en kan ik ook upgraden naar 1Gbps wat minder kost dan 750/750?

Aangezien dit niet gaat veranderen vroeg ik me af hoe het zit omtrent je contract. Gaat T-Mobile nu de optie geven dat je vroegtijdig je contract mag ontbinden zodat je kan overstappen naar een provider die wel kwaliteit en haalbaar snelheden kan halen? Kan iemand van T-Mobile hier antwoord op geven?

Reputatie 7
Badge +10

Ook met KPN NetwerkNL kan het zijn dat je hogere snelheden hebt. Het is dan van belang dat T-Mobile eigen pop's heeft (ODF). In dat geval zijn ze zelf in control en zijn ze vrijer in het aanbod en kunnen ze dus 1Gbps aanbieden. Ze hebben de ambitie om komend jaar 1 miljoen extra aansluitingen de mogelijkheid te geven om tot 1Gbps af te kunnen nemen.  Heb je zowel vast als Unlimited mobiel, dan betaal je voor ieder abonnement 25e, waarbij je de hoogst mogelijke snelheid krijgt. Dus tot 1Gbps voor 25e.

Maar lijkt mij goed om dit niet verder in dit topic te bespreken, maar in het Uit & Thuis topic. Dit is voor het latency issue. Hopelijk lossen ze dit snel op. Ik geloof niet dat ze dit laten voortduren.

Volgens de oude klantvoordeel voorwaarden werd onze internetsnelheid verdubbeld. Echter wanneer ik nu de postcode snelheidcheck doe bij t-mobile, geven ze aan dat er nog maar een maximale verbinding van 100 Mbps mogelijk is op ons adres. Dit terwijl ik nu nog gebruik maak van de oude verdubbeling (klantvoordeel) naar 200 Mbps. 

Bij de nieuwe klantvoordeel voorwaarden staat nu vermeld: “ € 25,-/mnd voor het snelste internet van T-Mobile bij jou thuis.” Volgens t-mobile is de maximale snelheid nu dus maar 100 Mbps? Terwijl dit eigenlijk 500 Mbps moet zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Nee, T-Mobile biedt geen 200 en 500Mbps meer aan. Dit door een geschil met KPN.

Reageer