Beantwoord

750mbps aansluiting, haal via kabel maar 260mbps down/ 10-20 mpbs up

  • 24 October 2018
  • 4 reacties
  • 596 Bekeken

Hallo,

Sinds augustus hebben we in ons nieuwe huis een 750 mbps aansluiting. Het werkt allemaal, maar het lijkt alsof de beloofde snelheden niet gehaald worden via een bekabelde verbinding.

Daarom de afgelopen tijd regelmatig een speedtest gedaan op verschillende dagen en momenten, waarbij het duidelijk is dat de maximaal haalbare downloadsnelheid blijft steken op 260 mbps en de upload snelheid maar 10-20 mbps haalt (ongeacht dag of tijdstip)!

Ik heb van alles geprobeerd zonder resultaat:
  • Draytek router factory reset
  • Drivers GBe netwerk kaart up to date (2018 drivers)
  • Netwerk switch reset
  • Rechtstreeks verbinden Draytek modem aan pc
  • Nieuwe cat5e kabel, cat7 kabel (rechtstreeks met draytek modem en via switch)
De snelheid blijft rond de 260 down en 10-20 up steken.

Wat verder opvalt is dat de snelheid hier eerst overheen lijkt te schieten, waarna hij terug zakt en stabiliseert op de genoemde snelheden. Dit valt in het bijzonder op de bij upload snelheid, welke in eerste instantie richting die 80 mbps schiet om daarna snel terug te vallen.

Ligt er een soort limitatie op onze verbinding?

Bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Paul
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 25 October 2018, 08:18

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Hallo @PdeJonge,

In de meeste gevallen gaat het mis in de manier van testen. via een browser kan je niet altijd de maximale snelheid halen. het advies is dan ook om de speedtest.net desktop app te gebruiken.
Tevens halen niet alle speedtest servers de maximale snelheid. een van de betere test servers is speedtest.net amsterdam, solcon en xs4all.

Je computer kan ook een belemmering zijn start dan op in veilige modes met netwerk ondersteuning.
ook kan bijvoorbeeld je gigabit netwerk kaart geen gigabit snelheden aan. je kan dit testen door een andere computer te gebruiken. of om 2 testen tegelijk te gebruiken op pc en telefoon bijvoorbeeld.
Uit eindelijk is je internet verbinding zo snel als de zwakste schakel.
Hoi @Hidden.nld

Bedankt voor je reactie.

In veilige modus haal ik inderdaad de beloofde snelheden (750mb down, 700 mb up).

Er is dus waarschijnlijk software die de snelheid knijpt. Antivirus? Ik gebruik momenteel kaspersky.
Reputatie 7
Badge +3
@PdeJonge

Neem aan dat je Windows gebruikt, alleen de versie is nog even de vraag.
Windows is eigenzinnig, is een OS wat eigenlijk voor jou bepaald wat goed is ... in dit geval tegen je werkt.

Heb wel wat dingen gevonden over Win 10 die je zou kunnen proberen;

  1. https://windowsreport.com/limited-internet-connection-windows-10/
  2. https://saintlad.com/slow-internet-on-windows-10/
  3. https://www.technorms.com/60413/how-to-stop-windows-10-from-limiting-your-internet
Ik gebruik inderdaad Windows 10 @Pieter_B . Ik heb al een aantal van de suggesties geprobeerd, maar nog niet met het gewenste resultaat.

Wat wel heeft geholpen is Xfast LAN (traffic shaping software) verwijderen dat bij de drivers van het MOBO werd geleverd. Sinds ik dat verwijderd heb is mijn upload speed van 10mbps naar 260 mbps gestegen.

Aangezien ik in veilige modus wel gewoon 750/750 haal moet het wel ergens in de software zitten en niet in de hardware.

Nu die laatste bottleneck(s) nog vinden..

Reageer