Sticky

Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'

Toon eerste reactie

181 reacties

Bedankt @Waqqas, ik heb het al gedaan, maar het hielp niet. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem als voorheen

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @koffieguy 

Het beste kan je deze aansluitdoos weghalen en de andere uit het installatiepakket met alleen rood en blauw gebruiken, deze die je nu hebt bevat loze draden en dat zou een reden kunnen zijn.

Hallo, ik heb thuis een onstabiele internetverbinding. T-Mobile stuurde me een e-mail waarin stond dat het probleem de “bridge tap” was. Raar, want ik had hetzelfde probleem in maart en een technicus kwam mijn ISRA-punt vervangen. Hoe dan ook, ik heb de ISRA-trap geopend en dit is wat ik zie. Ik zie hier geen brug. De gele en zwarte kabel lijken nergens heen te gaan, alleen de groene, rode en blauwe kabels lijken nuttig te zijn. Wat moet ik doen?

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @gschadenberg 

De Bridge tap melding is afkomstig van KPN en T-Mobile geeft dit dan door maar een bridge tap kan net zo goed aan een wat mindere connectie in een kast liggen.

Tja, ik word naar deze sticky verwezen door T-mobile, terwijl mijn internet al weer een week werkt. Bleek een fout te zitten in de wijkkast, KPN monteur heeft dit gefixt.

Dus waarom T-mobile nou beweert dat ik last heb van een bridge tap? Mij een raadsel.

Overigens had ik 2 weken voor deze laatste storing ook al een storing, toen bleek er een andere (KPN) klant op mijn lijn te zijn gezet. Ook toen door een KPN monteur opgelost (in diezelfde wijkkast).

Zo is een storing dus lang niet altijd de schuld van T-mobile maar zijn ze ook erg afhankelijk van KPN. Maar ondertussen hebben we wel 2x een week zonder internet + tv gezeten omdat de wachttijd van de technische dienst zo lang is...

Reputatie 7
Badge +2

En dat stoort mij ook @Doornekamp33 , daarom geeft ik graag wat meer details voor mensen die de term ‘Bridge Tap’ niet helemaal scherp hebben en in wat het is.

Maar vooral wil ik aangeven, dat over de totale lengte van de lijn tot aan je ISRA een ‘Bridge Tap’ gelijkende indicatie kan ontstaan. Daarom kan het vaak niet worden afgedaan met dat het probleem in je huis ligt, zeker als ze geen afstand informatie meegeven vanaf het meetpunt.

Heb een tijdje in de jaren 80/90 bij de PTT gewerkt voor het opsporen van problemen op telefoonlijnen, dus kom niet onbeslagen ten ijs zal ik maar zeggen. Deed daar toen ook kabel problemen opsporen, die toen veelal uit ‘doorspraak’ problemen bestonden. 

Krijg soms wel het gevoel dat onze oude PTT met zo min mogelijk kosten en onderhoud, hun bestaande kopernetwerk aan het ‘beademen’ is ten nadele van derde partijen als TMT.

Het opsporen van het echte probleem en het repareren kost tijd en vooral geld, omdat KPN ook afhankelijk is van derden om de reparatie uit te voeren.

Nou @Pieter_B , Men gooit het bij T-Mobile wel erg makkelijk op een Bridge Tap, een term die je bij Telfort(R.I.P.) en KPN bijna niet tegenkwam en bij TM dagelijkse kost lijkt.

Zelfs ISRA’s waar duidelijk geen bridge tap in zit wil men het volhouden, kan men het probleem simpel op de klant afwentelen.

Reputatie 7
Badge +2

Of je nu een platte of een vierkante of een driehoekige kabel gebruikt, dat zal je waarschijnlijk nooit een ‘Bridge Tap opleveren als de kabel aan het einde ‘ideaal’ is afgesloten. Doordat hij ideaal is afgesloten, kan er dus geen reflectie ontstaan, wat bij een ‘Bridge Tap’ meting wel degelijk het geval is. Je modem DSL ingang is zo’n ideale afsluiting van je kabel, die weinig tot geen refelectie zal opleveren..

Een beetje uitleg wat ‘ideaal’ is.

Je neemt een ping pong balletje en die gooi je tegen een hard materiaal, dan komt bijna net zo snel terug als dat je hem hebt weggegooid (maximale reflectie = Bridge Tap). Neem je nu een ‘ideaal materiaal’ die nagenoeg alle energie opneemt waarmee je het ping pong balletje gooit, zal het balletje niet terug komen (geen meetbare Bridge Tap).

Vaak zal je ‘Bridge Tap’ gelijkende reflecties krijgen, maar die reflecties kunnen vanaf het meetpunt tot aan je DSL modem ontstaan. Alleen met gespecialiseerde apparatuur kun je meer inzicht krijgen over waar de ‘Bridge Tap’ ontstaat, maar dat soort apparaten kosten een kleine duit. Tevens moeten mensen er goed in opgeleid zijn om verschil te maken tussen normale reflecties en ‘Bridge Tap’ reflecties.

Geen eenvoudige materie voor een leek, maar voor een kabel en netwerk specialist met een gedegen opleiding is dit goed te doen.

Het meten van een ‘Bridge Tap’ begint met het einde van de lijn af te sluiten met een ideale afsluiter, die dus geen reflectie geeft. Vervolgens voer je de meting uit aan het begin van de lijn om te kijken of er nog reflecties zijn. Zijn die er niet of nihil kan je een lijn goedkeuren, maar als er wel bovenmatige reflecties gemeten worden, dan moet je gaan zoeken wat en waar die reflectie door ontstaat.

Die zwarte kabel is een platte als ik het goed zie, die werken niet zo goed als een getwiste echte DSL kabel en zijn daardoor niet zo geschikt daarvoor, te weinig afscherming.

Een goede ronde kabel maakt dus wel degelijk verschil ten opzichte van deze standaard telefoon kabel.

Beste @Waqqas 

Ik ben verhuisd en heb toen mijn modem meegenomen (had eerst glasvezel), dus heb geen dsl kabel geleverd gekregen. Bij T-Mobile zeiden ze dat ik ook zelf een dsl kabel kon kopen dus dat heb ik gedaan, vandaar de zwarte kabel.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Dieuwertje96 

Er is geen bridge tap hier als ik het zo zie, kan je wel even de grijze DSL kabel uit het installatiepakket gebruiken?

Een bridge tap kan bijvoorbeeld ander verstorend apparatuur/ kabels zijn, lengte van je DSL kabel of extra aangesloten kabels/draden maar dat is hier niet het geval.

Een bridge tap kan ook buitenshuis zitten.

Beste T-Mobile, 
Volgens Tmobile zit er een bridge tap in mijn ISRA punt. Hoe kan ik deze openen? En hoe ziet de bridge tap er dan uit? Ik heb enkel internet (geen telefonie) en de zwarte kabel die in het ISRA punt zit gaat direct naar mijn modem. 

​​​​

 

Reputatie 7
Badge +20

@Hofmeester

Dan staat het signaal op de 2 draadjes die aan de linkerkant zijn aangesloten, je kunt het zo laten.

Zit jouw modem aangesloten op een ander aansluitpunt? Dan gaat waarschijnlijk de kabel die is aangesloten op je ISRA naar dat punt.

Wat je kan doen is de kabel vanaf je ISRA direct aansluiten op je modem, dan moet je hem wel op een goede lengte afknippen, strippen en een connector er aan vast maken als dat je lukt.

Of anders gebruik het aansluitdoosje in het installatiepakket, kabel afknippen op ongeveer 30 cm, strippen en aansluiten in het aansluitdoosje. DSL kabel kan daar dan ingeplugd worden.

 @Waqqas We hebben nu van beide kabels de witte en oranje geprobeerd, dat leverde geen verschil op, de verbinding bleef in beide gevallen. Nu zijn er helemaal geen oranje en witte draadjes meer die we hebben aangesloten en onze wifi/tv werkt nog steeds, zou dat uberhaupt moeten kunnen? Dit is onze huidige situatie:

 

Reputatie 7
Badge +20

@Hofmeester 

Is niet te zien welke kabel naar het modem gaat?

Anders kan je eens beide wit en beide oranje losmaken. Mocht het signaal niet op rood en groen staan dan kan je die 2 los maken en wit en oranje van één kabel aansluiten aan de rechterkant van je ISRA en als laatste de andere wit en oranje proberen, uiteraard de huidige wit en oranje dan losmaken.

@Hofmeester

Je hebt links rood en groen en rechts 2x oranje en wit. Laat alleen de 2 draadjes zitten waarop het signaal staat en verwijder alle andere draadjes.

Zorg dat je modem dan direct is aangesloten op de kabel waar het signaal op staat, lengte maximaal 2 meter.

@Waqqas  Oke, duidelijk. Alleen snappen wij niet zo snel hoe we kunnen zien op welke van de oranje/witte signaal staat. Hoe kunnen we daar achter komen? Bedankt voor de hulp!!

Reputatie 7
Badge +20

@Hofmeester 

Je hebt links rood en groen en rechts 2x oranje en wit. Laat alleen de 2 draadjes zitten waarop het signaal staat en verwijder alle andere draadjes.

Zorg dat je modem dan direct is aangesloten op de kabel waar het signaal op staat, lengte maximaal 2 meter.

Hallo @Hofmeester 

Zorg dat er maar één kabel verbonden is dus de linker of rechter, de andere mag je verwijderen.

Sluit je modem hier dan direct op aan en zorg dat de kabel vanaf het ISRA niet langer is dan 2 meter.

Je hebt rechts 2 oranje en 2 wit, dat mag ook niet.

Hi @Waqqas, bedankt voor de snelle reactie!! Welke kabels bedoel je precies met linker/rechter?

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Hofmeester 

Zorg dat er maar één kabel verbonden is dus de kabel waar het signaal op staat.

Sluit je modem hier dan direct op aan en zorg dat de kabel vanaf het ISRA niet langer is dan 2 meter.

Je hebt rechts 2 oranje en 2 wit, dat mag ook niet.

Hi, ons internet valt regelmatig weg en ons is laten weten dat het probleem een bridge tap is. Wij hebben geprobeerd hier zelf naar te kijken maar we kunnen niet zo snel vinden hoe we het probleem moeten oplossen in ons geval. Kan iemand ons helpen met wat we precies moeten doen? Ons ISRA-punt is in de woonkamer:

Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. De kabel met het groene- en rode draadje gaat naar ons modem.

 

Zou super zijn als iemand ons verder kan helpen!! 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @charah Geen zorgen, de opdracht voor de monteur staat inmiddels uit en met een beetje geluk nemen ze vandaag nog contact met je op!

Reputatie 7
Badge +20

@charah 

Die kabel die links de muur in gaat waar gaat deze naar toe? Deze zou ergens buiten je woning misschien op een ISRA aangesloten zitten.

Kan je dat eens uitzoeken? Wat het probleem kan zijn is de lengte van deze kabel. Meestal is 2 meter het maximum.

Hi @charah Ik zie dat mijn collega vorige week vrijdag al opnieuw een verzoek uit heeft gezet naar de netbeheerder om je aansluiting toch na te kijken. Ik heb de foto aan de opdracht toegevoegd zodat ze deze ook kunnen zien. We gaan voor je aan de slag!

Hoi! Ik heb tot nu toe niks gehoord van T-mobile en het probleem is nog steeds aanwezig. Erg vervelend dat het na 5 weken nog steeds niet is opgelost. 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Jeroen712 

Gaat de kabel boven direct naar je modem of via een aansluitpunt?

Als hij direct naar je modem gaat zorg dat hij zo kort mogelijk is. Niet langer dan 2 meter maar hoe korter hoe beter. Verder is er geen bridge tap te bekennen.

Mijn internet valt vaak uit en volgens de klantenservice zou dat liggen aan een bridged tap. Het enige wat ik vind is op bijgevoegde foto. De grijze kabel onder is de kabel die de meterkast inkomt, de kabel boven gaat naar de modem. Is dit nu de bridged tap? En wat moet ik daaraan veranderen? Geen idee. Alvast bedankt voor reacties!

 

Reageer