Sticky

Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'

Toon eerste reactie

181 reacties

@Waggas 

De fabrieksreset van het modem hielp inderdaad niet. 

Ik heb een foto bijgevoegd van de ISRA. Er staan verder geen apparaten in de directe omgeving. Het modem staat aan de andere kant van de meterkast direct aangesloten met een kort kabeltje. 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @justwannahavesignal 

Jammer dat er geen foto van het hele ISRA met rondom gelegen apparaten aanwezig is. Zou je deze alsnog willen toevoegen?

Indien jouw modem met het korte meegeleverde DSL kabeltje is aangesloten op dit ISRA dan ligt het niet aan deze aansluiting.

Het kastje is eigendom van KPN en dus kan je er beter ook niet aan sleutelen.

Een fabrieksreset van het modem hielp ook niet?

 

Ook ik ben een van de gelukkigen die de afgelopen maanden storingen heeft. Het isra is enige jaren geleden bij afname van T-mobile thuis (toen nog Vodafone) geïnstalleerd toen ik klant werd, want het was onmogelijk zelf iets op een stulpje aan te sluiten. Daarna niets aan gedaan. De afgelopen maanden is er in de straat gewerkt aan het riool en daarna zijn de storingen ontstaan. Het lijkt me dan ook in de straat te liggen.

Volgens het korte mailtje van T-mobile ligt het dus aan een bridge tap in mijn isra. Zou uit metingen blijken. Ik heb foto's bijgevoegd. Ik zou niet weten hoe ik hier in kom en eerlijk gezegd ben ik vooral bang dat als ik het open maak ik het er nooit meer op krijg zonder een installateur.

Dit bericht is eigenlijk een soort wanhoopspoging of iemand hier iets aan kan zien dat niet zou kloppen. Anders voel ik me gedwongen over te stappen: € 100 voor een monteur die het probleem niet oplost en maanden gedoe of over naar de kabel. Aangezien ik normaal gesproken (mobiel) heel tevreden ben over T-mobile niet mijn ideale stap.

Zwarte kabel komt uit de grond en is koperkabel van KPN. Blauwe draadje is netwerkkabel. Aan het laatste kan het niet liggen: ligt er al jaren vredig bij… Wat het zwarte is onder het klepje aan de bovenkant (met zwart gewikkeld draad lijkt het), weet ik ook niet. Maar ook dat zit er al jaren.

Overigens: storingen bestaan eruit dat het internetsignaal regelmatig uitvalt. Soms met het televisiesignaal, maar niet altijd. Het kan soms 8 keer op een dag zijn, maar ook dag/dagen niet. En het duurt vaak een of meerder minuten.

 

Weet iemand raad?

 

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Jakhals,

Helemaal top om te lezen dat er hulp aanstaande is. Onze monteur gaat je ADSL kabel controleren en er alles aan doen om dit probleem voor je op te lossen. Laat ons weten hoe het bezoek is verlopen vandaag.  

@Brian 

We zitten op de eerste verdieping en het ISRA punt zit inderdaad bij de buren beneden. Het rare is dat we nu 2 jaar bij jullie klant zijn en het de laatste 3/4 maanden echt belabberd is. Hiermee wil ik dus zeggen dat het iets recent is. Aanstaande maandag komt er een monteur langs om alles te controleren want ook bekabeld is het slecht. Wifi is minder stabiel maar de hoeveelheid dat het wegvalt/uitvalt is niet normaal. Ik wacht maandag af en dan kom ik bij jullie terug.

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Jakhals, het ‘kastje’ op de foto is geen aansluitpunt (ISRA) maar volgens mij gewoon een verbindingspunt in de binnenhuis. Het ISRA punt zelf zit als ik jouw reacties lees dus bij de onderburen. Is het mogelijk om de modem hier rechtstreeks op aan te sluiten en dan te testen? De term ‘ bridge tap’ zoals de netbeheerder deze gebruikt is vrij ruim. Wat ze daar vaak mee bedoelen is dat er ergens storing op het signaal zit vanwege een aftakking of verkeerde bedrading. Een lange netwerk kabel vanaf het Israpunt met nog eens een verbindingspunt er tussen kan hier zeker onder vallen. Door de modem rechtstreeks op de ISRA aan te sluiten kan je dit uitsluiten. Test de verbinding ook vooral bekabeld op de modem, Wifi is minder stabiel dus dit zegt vaak niet zoveel over de verbinding zelf (van het aansluitpunt naar de modem toe).

@Waqqas 

De repeater is eerder geplaatst maar de dubbele netwerken is ons pas opgevallen toen we de wifi analyser app gingen gebruiken. Ik heb de repeater even afgekoppeld van de stroom en het dat was inderdaad hetgeen wat dus de 2de lijn verbindingen geeft. Maar kan dit storingen veroorzaken?

Wij blijven nog even testen als we een storing ervaren ga ik naar de onderburen. Ik zag in een topic die je zelf hebt gemaakt 6 maanden geleden dat de wifi even moet rechtrekken. 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals

Dan komen daar de 2 netwerken vandaan. Zou je deze eens kunnen verwijderen en kijken hoe het is alleen met de wifi van de Huawei?

En de repeater is zeker geplaatst wanneer jullie gingen thuiswerken?

@Waqqas 

Ik heb een Huawai modem en geen gastnetwerk ingesteld. Wij hebben wel een fritz versterker boven staan (van tmobile gekrege) kan het zijn dat deze het 2de signaal geeft? En weet jij of dit uberhaupt storingen kan geven.

Ik ben momenteel aan het testen wat de wifi nu aankan met de aanpassingen van gister. Heb vanmorgen een reset gedaan van de router. en de tv aangezet om te controleren op storingen. 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals

Heb je toevallig een gast netwerk ingesteld?

Het meest optimale resultaat zou je moeten halen na bijvoorbeeld een fabrieksreset uit te voeren en dan inloggen op de modem, easy mesh uitschakelen (bij een Zyxel in het menu, netwerkinstellingen, draadloos, tabblad easy mesh uitschakelen en toepassen).

Geef band 2,4 GHz kanaal 1, 6 of 11 en bij bandbreedte 20 MHz voor een stabielere verbinding.

Bij 5 GHz bijvoorbeeld kanaal 36, 40, 43 of 48 en bandbreedte 40 MHz.

 

@Waqqas 

Een andere maar ook gericht op onze wifi wat misschien het probleem wat verduidelijkt. Volgens T-mobile kan je je wifi checken voor kanalen via een wifi analyzer app. Zoals veel t-mobile users heb je een 2.4 ghz en een 5ghz kanaal. Nu heb ik dit getest met 2 wifi apps en beide geven ze aan dat ik 2x een  2.4ghz verbinding heb en 2x een 5ghz verbindingen. Ze hebben de zelfde naam maar zitten of op andere kanalen, hebben een andere afstand of hebben een ander MAC adres. 

Als voorbeeld onderstaande foto. Ons 5ghz kanaal is de VFNL-16D9F05G deze verschijnt dus in kanaal 40 en rond kanaal 100. Kan dit nog van invloed zijn op onze problemen? 

 

@Waqqas 

De kabel verdwijnt in het pijpje zoals op de foto's 4 dagen geleden te zien is. De kabel gaat naar beneden naar de onderburen. Ik kan niet meer zien van de kabel dan op de foto's te zien is. Ik zal daarom aan de onderburen moeten vragen waar hun kabel vanuit hun modem naar toe gaat en vanuit daar opzoek moeten gaan naar de manier hoe onze kabel loopt. 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals 

Met de kabel naar het aansluit doosje bij jou bedoel ik ook hoe het eruit ziet beneden, maar zou dat niet kunnen even een kijkje nemen?

@Waqqas 

Maar de bridge tap lijkt mij dan ook het probleem niet meer toch? Zoals je zegt lijkt mij ook het enige wat nu nog verkeerd kan zijn de kabel zelf. Daarvoor zou ik bij de buren moeten aankloppen om te gaan zoeken. 

@Piotr wat kan er nu nog worden geconcludeerd door de technische service? 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals 

Nu is dat dus ook uitgesloten. Dan zal het probleem toch echt aan de kabel liggen of zou je niet eens kunnen kijken hoe het is aangesloten beneden waar de kabel vandaan komt als het toegankelijk is tenminste.

@Waqqas 

Het doosje op de foto was reeds al aanwezig. Ik heb net het originele doosje geïnstalleerd; zie foto hieronder.

Ik heb de tv even als test object gepakt. Helaas ervaren wij na deze aansluiting nog steeds storingen…. 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals 

Je zou dus ook gewoon de rechterkant kunnen gebruiken voor de dsl kabel, dit doosje ziet er niet uit als het aansluit doosje die je normaal mee krijgt met het installatiepakket of is dit wel dat aansluit doosje?

Om dat probleem uit te sluiten kan je misschien een alternatieve aansluitdoos gebruiken waar je enkel rood en blauw aansluit als je die hebt.

Hier zitten de 2 draden vanaf de poorten samen in 1 denk ik bij elk?

@Waqqas 

Ik heb jou tip opgepakt en gelijk de rode kabel wat ingekort. Helaas heeft dit geen effect gehad. Tv en internet blijft nog flink storen. Ik heb de foto ook aan mijn gesprek binnen twitter toegevoegd en kreeg daar de volgende reactie op:

“Ik heb de foto van het kastje bekeken. Zoals je ziet gaat het signaal door de rode en blauwe ader. Voor DSL van T-Mobile Thuis zijn maar twee aders nodig. Toch zie ik meer aders naar het contact lopen waar de kabel in gaat en ook aders naar het contact waar geen kabel in zit. Het beste is om zoveel mogelijk overbodige aders te verwijderen zodat je alleen de blauwe en rode overhoudt - en dat alleen deze naar het contact gaan waar de kabel in zit. Zo verwijder je de aftakking die we gemeten hebben.”

Is dit iets dat ik zomaar mag/kan doen? Kan ik de Gele en de zwarte zomaar verwijderen of hebben jullie andere oplossingen voor mijn problemen. 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals

Zie ik het goed dat rood niet echt goed is aangesloten?

Vrij lang gestript ook, kan wel een stuk van af.

 

@Piotr @Doornekamp33 @Waqqas

Sorry voor de late reactie, ik had wat inlog problemen. Wij wonen in een tussenwoning, de eerder genoemde kabel gaat naar beneden naar onze onderburen. De onderburen hebben echter totaal geen problemen met hun internet of hun tv.

Ik begrijp inderdaad dat als de kabel te lang is deze storingen kan veroorzaken echter is het probleem pas opgekomen toen men ging thuiswerken ivm corona. Daarvoor al bijna 2 jaar werkte alles prima! 

dus wat zou ik nog kunnen testen?

Misschien hebben jullie nog wat aan deze foto. Dit is de binnenkant van het eerdere kastje. 

 

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Jakhals,

Stap voor stap moeten we zien te achterhalen wat het wegvallen van jouw verbinding veroorzaakt. Zoals Waqqas en Doornekamp hierboven terecht aankaarten is de kabel uitsluiten als boosdoener een eerste stap in de goede richting. Kun je dit eens testen?

@Jakhals Die kabel is geen ISRA maar zal er naar toe lopen, als die te lang is heb je idd kans op de storingen die je ervaart, hij is niet afgeschermt en niet goed getwist.

Nu is het zaak uit te zoeken waar die kabel heen gaat en dan het doosje zo kort mogelijk aansluiten bij het werkelijke ISRA punt en de kabel naar het modem niet langer als het meegeleverde DSL kabeltje, dan zou het opgelost moeten zijn, als tenminste je ISRA niet rot is, ik vermoed dat je een lasdop tegen moet komen.

Reputatie 7
Badge +20

Een bridge tap die is dus niet te zien op de foto's.

Het enige waar het aan kan liggen is de kabel of iets anders wat dus vóór de kabel is zoals een aansluitpunt.

@Waqqas omdat het dus random uitvalt is het niet vast te stellen wanneer iets stabiel is of niet. We werken beidde thuis en gaan niet internet kabels trekken naar onze werkplekken omdat de wifi bagger is.

Ik ben al 6 weken in een chat met t-mobile en er zijn meerdere dingen geprobeerd dat was ook de reden dat het naar hun technische dienst is gegaan. Dat ze dan met een lullig berichtje komen van 1 zin waarin ze zeggen ja het is een bridge tap vind ik nogal triest en niet echt klantvriendelijk. 

Als ik de berichten lees van andere mensen binnen de community lees is het laten langskomen van iemand, meer een uitstel van executie omdat ze het waarschijnlijk toch nooit bij zichzelf zoeken. Waarna je uiteindelijk nog zelf de rekening krijgt. 

Reputatie 7
Badge +20

@Jakhals 

Geen probleem hoor maar op de modem heb je al van alles uitgeprobeerd zoals een fabrieksreset?

Na een fabrieksreset zonder wifi te gebruiken, niks anders aangesloten bedraad en als hij dan wel stabiel is in idle mode dan één voor één bedraad dingen aansluiten en de wifi rustig aan in gebruik nemen.

Ik denk dat anders toch eens iemand langs moet komen om te kijken.

Reageer