Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'
Reputatie 7
Badge +16

Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.

3a15ddd2-9349-49b3-963f-c6259e36127f.jpg

 


Kan Odido mijn bridge tap verwijderen?
Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

 


181 reacties

Reputatie 6

Hoi @Karel2020,

Ik heb gelijk je verbinding bekeken en zie dat het er stabiel uit ziet. De errors die worden veroorzaakt door een bridge tap zijn verdwenen en je verbinding heeft ook de stabiliteit weer terug. Als je nog steeds uitval ervaart, wil ik je vragen of je je modem een factory reset wil geven. Hoe je dat doet, vind je hier. Wil je de komende drie dagen de data en tijdstippen noteren dat je wegval ervaart? Als je mij die daarna wil toesturen in een privébericht, samen met het Mac-adres en serienummer van je modem, ga ik verder aan de slag voor je!

Na een maand lang te horen te krijgen dat de technische dienst er mee aan de slag gaat en een maand lang op 4g heb moeten werken. Heb ik het volgende bericht gekregen;

”We hebben elkaar gesproken, toen je belde met T-Mobile Thuis Klantenservice. We hebben geconstateerd dat een ‘bridge tap’ (aftakking van het ISRA-punt) de oorzaak is van de problemen die je ervaart.”

Zo te zien worden alle huidige problemen binnen t-mobile allemaal op de Bridge tap gegooid als ik deze community zo mag zien. In tijden dat ze het moeten laten zien laat t-mobile het er van af weten en heb ik na een maand nog steeds geen antwoord. Kan iemand mij vertellen wat het probleem is als je de volgende foto's ziet. Foto waar de modum aan het witte kastje is aangesloten en bij de andere waar de kabel de grond in gaat….. 

Waar zitten dan de extra draden??????

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jakhals 

De kabel op foto 1 die uit de grond komt is ook aangesloten op het aansluit doosje?

Zit er nog iets anders vóór die kabel die uit je vloer komt of kan je dat niet zien?

Wat is de lengte van de kabel uit de vloer ongeveer? Dan kan ook een rol spelen namelijk en het standaard is eigenlijk zo kort mogelijk, (max 30cm) als het een kabel is van betere kwaliteit dan kan het langer natuurlijk.

Niet zo handig dat de kabel onder de deur door gaat, kan beschadigd raken bij telkens open en dicht doen maar er zijn geen extra kabels/draden zo te zien. 😉

@Waqqas 

De kabel liep onder het metalen plint maar jouw college vroeg me uit te zoeken waar de kabel heen ging dus deze heb ik blootgelegd daardoor. De deur heeft hier dus totaal geen invloed op.. De kabel die uit de grond komt is direct aangesloten aan het kastje. in de onderstaande foto is dit te zien en hierbij ook de lengte van de kabel zelf. Maar wat is nu de oplossing dus??? want de oplossing geven over de bridge tap lijkt mij hier niet van toepassing. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Ik ben ook gewoon een mede klant die gewoon even meekijkt. 😉

Ik zie niks verkeerds, het enige wat je kan proberen is de kabel wat inkorten als dat mogelijk is voor je.

Wat zijn de problemen met het modem precies kort samengevat?

@Waqqas Excuses, Wat wij ervaren is eigenlijk zoals velen hier beschrijven, het wegvallen van de internet verbinding, zeer trage internet verbinding dat zodra iemand een spelletje op zijn telefoon opent overal alles uitvalt. Daarnaast storingen op de tv waarbij het beeld vastloopt. Er is wel een werkende verbinding, maar deze valt meerdere keren per dag weg. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Geen probleem hoor maar op de modem heb je al van alles uitgeprobeerd zoals een fabrieksreset?

Na een fabrieksreset zonder wifi te gebruiken, niks anders aangesloten bedraad en als hij dan wel stabiel is in idle mode dan één voor één bedraad dingen aansluiten en de wifi rustig aan in gebruik nemen.

Ik denk dat anders toch eens iemand langs moet komen om te kijken.

@Waqqas omdat het dus random uitvalt is het niet vast te stellen wanneer iets stabiel is of niet. We werken beidde thuis en gaan niet internet kabels trekken naar onze werkplekken omdat de wifi bagger is.

Ik ben al 6 weken in een chat met t-mobile en er zijn meerdere dingen geprobeerd dat was ook de reden dat het naar hun technische dienst is gegaan. Dat ze dan met een lullig berichtje komen van 1 zin waarin ze zeggen ja het is een bridge tap vind ik nogal triest en niet echt klantvriendelijk. 

Als ik de berichten lees van andere mensen binnen de community lees is het laten langskomen van iemand, meer een uitstel van executie omdat ze het waarschijnlijk toch nooit bij zichzelf zoeken. Waarna je uiteindelijk nog zelf de rekening krijgt. 

Reputatie 7
Badge +15

Een bridge tap die is dus niet te zien op de foto's.

Het enige waar het aan kan liggen is de kabel of iets anders wat dus vóór de kabel is zoals een aansluitpunt.

@Jakhals Die kabel is geen ISRA maar zal er naar toe lopen, als die te lang is heb je idd kans op de storingen die je ervaart, hij is niet afgeschermt en niet goed getwist.

Nu is het zaak uit te zoeken waar die kabel heen gaat en dan het doosje zo kort mogelijk aansluiten bij het werkelijke ISRA punt en de kabel naar het modem niet langer als het meegeleverde DSL kabeltje, dan zou het opgelost moeten zijn, als tenminste je ISRA niet rot is, ik vermoed dat je een lasdop tegen moet komen.

Reputatie 7

Hey @Jakhals,

Stap voor stap moeten we zien te achterhalen wat het wegvallen van jouw verbinding veroorzaakt. Zoals Waqqas en Doornekamp hierboven terecht aankaarten is de kabel uitsluiten als boosdoener een eerste stap in de goede richting. Kun je dit eens testen?

@Piotr @Doornekamp33 @Waqqas

Sorry voor de late reactie, ik had wat inlog problemen. Wij wonen in een tussenwoning, de eerder genoemde kabel gaat naar beneden naar onze onderburen. De onderburen hebben echter totaal geen problemen met hun internet of hun tv.

Ik begrijp inderdaad dat als de kabel te lang is deze storingen kan veroorzaken echter is het probleem pas opgekomen toen men ging thuiswerken ivm corona. Daarvoor al bijna 2 jaar werkte alles prima! 

dus wat zou ik nog kunnen testen?

Misschien hebben jullie nog wat aan deze foto. Dit is de binnenkant van het eerdere kastje. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals

Zie ik het goed dat rood niet echt goed is aangesloten?

Vrij lang gestript ook, kan wel een stuk van af.

 

@Waqqas 

Ik heb jou tip opgepakt en gelijk de rode kabel wat ingekort. Helaas heeft dit geen effect gehad. Tv en internet blijft nog flink storen. Ik heb de foto ook aan mijn gesprek binnen twitter toegevoegd en kreeg daar de volgende reactie op:

“Ik heb de foto van het kastje bekeken. Zoals je ziet gaat het signaal door de rode en blauwe ader. Voor DSL van T-Mobile Thuis zijn maar twee aders nodig. Toch zie ik meer aders naar het contact lopen waar de kabel in gaat en ook aders naar het contact waar geen kabel in zit. Het beste is om zoveel mogelijk overbodige aders te verwijderen zodat je alleen de blauwe en rode overhoudt - en dat alleen deze naar het contact gaan waar de kabel in zit. Zo verwijder je de aftakking die we gemeten hebben.”

Is dit iets dat ik zomaar mag/kan doen? Kan ik de Gele en de zwarte zomaar verwijderen of hebben jullie andere oplossingen voor mijn problemen. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Je zou dus ook gewoon de rechterkant kunnen gebruiken voor de dsl kabel, dit doosje ziet er niet uit als het aansluit doosje die je normaal mee krijgt met het installatiepakket of is dit wel dat aansluit doosje?

Om dat probleem uit te sluiten kan je misschien een alternatieve aansluitdoos gebruiken waar je enkel rood en blauw aansluit als je die hebt.

Hier zitten de 2 draden vanaf de poorten samen in 1 denk ik bij elk?

@Waqqas 

Het doosje op de foto was reeds al aanwezig. Ik heb net het originele doosje geïnstalleerd; zie foto hieronder.

Ik heb de tv even als test object gepakt. Helaas ervaren wij na deze aansluiting nog steeds storingen…. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Nu is dat dus ook uitgesloten. Dan zal het probleem toch echt aan de kabel liggen of zou je niet eens kunnen kijken hoe het is aangesloten beneden waar de kabel vandaan komt als het toegankelijk is tenminste.

@Waqqas 

Maar de bridge tap lijkt mij dan ook het probleem niet meer toch? Zoals je zegt lijkt mij ook het enige wat nu nog verkeerd kan zijn de kabel zelf. Daarvoor zou ik bij de buren moeten aankloppen om te gaan zoeken. 

@Piotr wat kan er nu nog worden geconcludeerd door de technische service? 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Met de kabel naar het aansluit doosje bij jou bedoel ik ook hoe het eruit ziet beneden, maar zou dat niet kunnen even een kijkje nemen?

@Waqqas 

De kabel verdwijnt in het pijpje zoals op de foto's 4 dagen geleden te zien is. De kabel gaat naar beneden naar de onderburen. Ik kan niet meer zien van de kabel dan op de foto's te zien is. Ik zal daarom aan de onderburen moeten vragen waar hun kabel vanuit hun modem naar toe gaat en vanuit daar opzoek moeten gaan naar de manier hoe onze kabel loopt. 

@Waqqas 

Een andere maar ook gericht op onze wifi wat misschien het probleem wat verduidelijkt. Volgens T-mobile kan je je wifi checken voor kanalen via een wifi analyzer app. Zoals veel t-mobile users heb je een 2.4 ghz en een 5ghz kanaal. Nu heb ik dit getest met 2 wifi apps en beide geven ze aan dat ik 2x een  2.4ghz verbinding heb en 2x een 5ghz verbindingen. Ze hebben de zelfde naam maar zitten of op andere kanalen, hebben een andere afstand of hebben een ander MAC adres. 

Als voorbeeld onderstaande foto. Ons 5ghz kanaal is de VFNL-16D9F05G deze verschijnt dus in kanaal 40 en rond kanaal 100. Kan dit nog van invloed zijn op onze problemen? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals

Heb je toevallig een gast netwerk ingesteld?

Het meest optimale resultaat zou je moeten halen na bijvoorbeeld een fabrieksreset uit te voeren en dan inloggen op de modem, easy mesh uitschakelen (bij een Zyxel in het menu, netwerkinstellingen, draadloos, tabblad easy mesh uitschakelen en toepassen).

Geef band 2,4 GHz kanaal 1, 6 of 11 en bij bandbreedte 20 MHz voor een stabielere verbinding.

Bij 5 GHz bijvoorbeeld kanaal 36, 40, 43 of 48 en bandbreedte 40 MHz.

 

@Waqqas 

Ik heb een Huawai modem en geen gastnetwerk ingesteld. Wij hebben wel een fritz versterker boven staan (van tmobile gekrege) kan het zijn dat deze het 2de signaal geeft? En weet jij of dit uberhaupt storingen kan geven.

Ik ben momenteel aan het testen wat de wifi nu aankan met de aanpassingen van gister. Heb vanmorgen een reset gedaan van de router. en de tv aangezet om te controleren op storingen. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals

Dan komen daar de 2 netwerken vandaan. Zou je deze eens kunnen verwijderen en kijken hoe het is alleen met de wifi van de Huawei?

En de repeater is zeker geplaatst wanneer jullie gingen thuiswerken?

@Waqqas 

De repeater is eerder geplaatst maar de dubbele netwerken is ons pas opgevallen toen we de wifi analyser app gingen gebruiken. Ik heb de repeater even afgekoppeld van de stroom en het dat was inderdaad hetgeen wat dus de 2de lijn verbindingen geeft. Maar kan dit storingen veroorzaken?

Wij blijven nog even testen als we een storing ervaren ga ik naar de onderburen. Ik zag in een topic die je zelf hebt gemaakt 6 maanden geleden dat de wifi even moet rechtrekken. 

Reageer