Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'
Reputatie 7
Badge +16

Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.

3a15ddd2-9349-49b3-963f-c6259e36127f.jpg

 


Kan Odido mijn bridge tap verwijderen?
Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

 


181 reacties

Reputatie 7

Hi @Jakhals, het ‘kastje’ op de foto is geen aansluitpunt (ISRA) maar volgens mij gewoon een verbindingspunt in de binnenhuis. Het ISRA punt zelf zit als ik jouw reacties lees dus bij de onderburen. Is het mogelijk om de modem hier rechtstreeks op aan te sluiten en dan te testen? De term ‘ bridge tap’ zoals de netbeheerder deze gebruikt is vrij ruim. Wat ze daar vaak mee bedoelen is dat er ergens storing op het signaal zit vanwege een aftakking of verkeerde bedrading. Een lange netwerk kabel vanaf het Israpunt met nog eens een verbindingspunt er tussen kan hier zeker onder vallen. Door de modem rechtstreeks op de ISRA aan te sluiten kan je dit uitsluiten. Test de verbinding ook vooral bekabeld op de modem, Wifi is minder stabiel dus dit zegt vaak niet zoveel over de verbinding zelf (van het aansluitpunt naar de modem toe).

@Brian 

We zitten op de eerste verdieping en het ISRA punt zit inderdaad bij de buren beneden. Het rare is dat we nu 2 jaar bij jullie klant zijn en het de laatste 3/4 maanden echt belabberd is. Hiermee wil ik dus zeggen dat het iets recent is. Aanstaande maandag komt er een monteur langs om alles te controleren want ook bekabeld is het slecht. Wifi is minder stabiel maar de hoeveelheid dat het wegvalt/uitvalt is niet normaal. Ik wacht maandag af en dan kom ik bij jullie terug.

 

 

Reputatie 7

Hey @Jakhals,

Helemaal top om te lezen dat er hulp aanstaande is. Onze monteur gaat je ADSL kabel controleren en er alles aan doen om dit probleem voor je op te lossen. Laat ons weten hoe het bezoek is verlopen vandaag.  

Ook ik ben een van de gelukkigen die de afgelopen maanden storingen heeft. Het isra is enige jaren geleden bij afname van T-mobile thuis (toen nog Vodafone) geïnstalleerd toen ik klant werd, want het was onmogelijk zelf iets op een stulpje aan te sluiten. Daarna niets aan gedaan. De afgelopen maanden is er in de straat gewerkt aan het riool en daarna zijn de storingen ontstaan. Het lijkt me dan ook in de straat te liggen.

Volgens het korte mailtje van T-mobile ligt het dus aan een bridge tap in mijn isra. Zou uit metingen blijken. Ik heb foto's bijgevoegd. Ik zou niet weten hoe ik hier in kom en eerlijk gezegd ben ik vooral bang dat als ik het open maak ik het er nooit meer op krijg zonder een installateur.

Dit bericht is eigenlijk een soort wanhoopspoging of iemand hier iets aan kan zien dat niet zou kloppen. Anders voel ik me gedwongen over te stappen: € 100 voor een monteur die het probleem niet oplost en maanden gedoe of over naar de kabel. Aangezien ik normaal gesproken (mobiel) heel tevreden ben over T-mobile niet mijn ideale stap.

Zwarte kabel komt uit de grond en is koperkabel van KPN. Blauwe draadje is netwerkkabel. Aan het laatste kan het niet liggen: ligt er al jaren vredig bij… Wat het zwarte is onder het klepje aan de bovenkant (met zwart gewikkeld draad lijkt het), weet ik ook niet. Maar ook dat zit er al jaren.

Overigens: storingen bestaan eruit dat het internetsignaal regelmatig uitvalt. Soms met het televisiesignaal, maar niet altijd. Het kan soms 8 keer op een dag zijn, maar ook dag/dagen niet. En het duurt vaak een of meerder minuten.

 

Weet iemand raad?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @justwannahavesignal 

Jammer dat er geen foto van het hele ISRA met rondom gelegen apparaten aanwezig is. Zou je deze alsnog willen toevoegen?

Indien jouw modem met het korte meegeleverde DSL kabeltje is aangesloten op dit ISRA dan ligt het niet aan deze aansluiting.

Het kastje is eigendom van KPN en dus kan je er beter ook niet aan sleutelen.

Een fabrieksreset van het modem hielp ook niet?

 

@Waggas 

De fabrieksreset van het modem hielp inderdaad niet. 

Ik heb een foto bijgevoegd van de ISRA. Er staan verder geen apparaten in de directe omgeving. Het modem staat aan de andere kant van de meterkast direct aangesloten met een kort kabeltje. 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@justwannahavesignal 

Net onder het ISRA komen 2 kabels binnen of staat er iets achter de houten muur?

Dat zijn de uitgaande kabels inderdaad. Boven de ISRA zit de aardedraad. Uit de grond komt alleen de kabel van KPN

 

Reputatie 7

Hi @justwannahavesignal, dank voor de foto’s! Is de blauwe kabel direct aangesloten op de modem aan de andere kant of zit hier bijvoorbeeld nog een wandcontactdoos tussen? Dus ISRA > blauwe kabel > wandcontactdoos > netwerkkabel > modem?

Als dit laatste het geval is dan kan het lonen om de aansluiting op de wandcontactdoos nog even na te lopen en de draden goed schoon te maken. Er wil wel eens corrosie ontstaan waardoor het signal kan gaan storen. Mocht dit niet het geval zijn en is het rechtstreeks aangesloten laat het dan zeker weten, dan ga ik voor je aan de slag!

Beste Brian, 

Het zit op de meest simpele manier:

ISRA > blauwe kabel > modem.

 

Heeft het zin een nieuw kabeltje te kopen om te kijken of het daar aan ligt? En moet ik dan denken aan zoiets als onderstaands of iets geheel anders?

Telefoon aansluitkabeltje van 0.5m
RJ11 stekker (4/6 male) - RJ11 stekker (4/6 male)
Lengte: 50cm (50 centimeter)
 

Reputatie 7
Badge +15

Zie reactie hieronder.

Reputatie 7
Badge +15

@justwannahavesignal

De blauwe kabel is de binnenkomende lijn van KPN die naar het ISRA gaat en vervolgens zit de DSL kabel vanaf de modem geklikt in één van de 2 poorten op dit ISRA punt.

Die DSL kabel zou je wel eens kunnen vervangen om uit te sluiten of het aan de kabel ligt of niet.

Je hebt geen speciale DSL kabel nodig, het kan gewoon een standaard DSL kabel zijn.

Reputatie 7

Hi @justwannahavesignal, dat zou je altijd kunnen proberen maar dit is normaal gesproken niet iets waarvan de netbeheerder aan zou geven dat het om een bridge tap zou gaan. Ik kan je kosteloos een nieuwe RJ11 kabel toesturen als je wil, scheelt je toch weer een paar euro :wink:

Beste Brian, Dan spaar ik die paar euro inderdaad graag uit, dus als je die wilt opsturen: dank! 

En ik weet dat het een long shot is, maar iets anders heb ik niet. 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @justwannahavesignal, zojuist geregeld dat er een jouw kant op komt. Wellicht dat wij de winst kunnen splitsen? :stuck_out_tongue_winking_eye:  Geef het gerust aan als je hierna nog problemen ervaart. De moderators, superusers, en vele anderen op de Community denken graag met je mee om tot een oplossing te komen!

Klopt het dat dit beide de ISRA aansluitingen zijn? Sinds kort ook last van een uitvallend signaal. Kregen vervolgens een mail van T-Mobile dat dit aan de ISRA aansluiting zou liggen. Nu weet ik echter niet of dit de ISRA aansluitingen zijn.

Reputatie 7
Badge +15

hallo @mbdg 

De eerste foto is nvt omdat deze voor kabel internet dient en dat wordt alleen bij Ziggo of Delta gebruikt.

De 2de foto is een DSL aansluiting, meestal komt de kabel binnen de stopcontact vanaf een hoofdaansluitpunt (ISRA) meestal in de meterkast. Het is altijd het beste om je modem daarop direct aan te sluiten in de meterkast.

Indien je alleen de aansluiting op foto 2 in huis hebt kan je hem dan eens openschroeven en een foto van de binnenkantmaken hoe het zit aangesloten?

hallo @mbdg 

De eerste foto is nvt omdat deze voor kabel internet dient en dat wordt alleen bij Ziggo of Delta gebruikt.

De 2de foto is een DSL aansluiting, meestal komt de kabel binnen de stopcontact vanaf een hoofdaansluitpunt (ISRA) meestal in de meterkast. Het is altijd het beste om je modem daarop direct aan te sluiten in de meterkast.

Indien je alleen de aansluiting op foto 2 in huis hebt kan je hem dan eens openschroeven en een foto van de binnenkantmaken hoe het zit aangesloten?

Dit is wat ik in de meterkast kan vinden. 

figure widget

Reputatie 7
Badge +15

@mbdg 

^^ is elektra.

Heb je iets van dit? 2 of 4?

 

Anders kan je eens een foto maken van de binnenkant van die aansluiting die je in je eerste post liet zien 2de foto.

@Waqqas waar zit de DSL stekker nu dan in, nummer 3 op het plaatje de onderste dacht ik zo.

Die dus even losmaken en kijken of er nog een andere kabel doorgelust in zit @mbdg 

Reputatie 7
Badge +15

Klopt, maar misschien ziet er ook nog een vaste ISRA waar de KPN kabel binnenkomt bijvoorbeeld en van daar gaat een kabel naar dit punt.

@Waqqas Als er een ander punt zou zitten zit die doos er niet maar degene er boven, dit is een veel voorkomend aansluitpunt in vooral apartementen.

Begin dan eerst maak hem even open en kijk welke kabel er binnenkomt, nu gaat iemand zoeken naar iets wat er 99% zeker niet is.

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33

Bij mij in huis zat hetzelfde aansluitpunt en in de meterkast die laatste "cilinder". Het kan zo zijn dat dit het enige aansluitpunt is en ik had er ook bij gezet als er niks anders is dit punt open maken en kijken hoe het is aangesloten/eventueel een foto maken.

Met dit punt beginnen kan ook ja.

Dan val jij onder die ene procent, bofkont die je bent.

 

Hoi @justwannahavesignal, zojuist geregeld dat er een jouw kant op komt. Wellicht dat wij de winst kunnen splitsen? :stuck_out_tongue_winking_eye:  Geef het gerust aan als je hierna nog problemen ervaart. De moderators, superusers, en vele anderen op de Community denken graag met je mee om tot een oplossing te komen!

 

Het kabeltje goed ontvangen en direct tussen ISRA en router geplaatst. En daarna binnen een paar dagen op vakantie gegaan.  Helaas heeft het kabeltje het probleem van het wegvallende internet niet opgelost.

Ik vrees dat het probleem toch echt in de ADSL-kabel naar mijn huis zit, omdat daar de afgelopen maanden ook de verandering heeft plaatsgevonden met werkzaamheden in  (en onder) de straat. Wat de doormeting van KPN ook mag zeggen. Zijn er nog stappen die mogelijk zijn?

Reageer