Beantwoord

Bandbreedte voor downloads / QoS setting Zyxel T50

  • 30 November 2022
  • 7 reacties
  • 343 Bekeken

Reputatie 2

Ik begrijp dat ik zelf de QoS settings van de Zyxel niet kan aanpassen.

Kan backoffice dat wel?

Probleem is dat iedere keer als iemand een grote download start, het hele internet instabiel wordt.

De download gebruikt de volledige bandbreedte en laat geen ruimte voor TV, Teams streams,etc.

(En nee, ik wil eigenlijk niet op iedere PC in elk programma een max bandwith moeten instellen, daar is juist de QoS voor...)

Alles is bekabeld, op smartphones na ;-) 

 

icon

Beste antwoord door eric 30 November 2022, 10:49

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Nee, je kunt geen QOS settings aanpassen in de Zyxel router. Beperken van de download op je PC is dan nog een optie die je bijvoorbeeld in dat download programma kunt instellen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @rctroodt 

Heb je een glasvezel of DSL aansluiting? Een eigen router met VLAN ondersteuning is ook een optie zodat je de complete controle hebt over je thuisnetwerk.

Reputatie 2

Hoi @Waqqas , ik heb glas. Maar ik vraag me af waarom QoS niet anders wordt ingesteld door TM. Ik zie meer topics waar  geklaagd wordt over volledig gebruiken van bandbreedte door een download. Terwijl dit toch de eerste  QoS setting lijkt te zijn. En eigenlijk wil ik (totdat we 36 uur in een dag hebben) geen tijd spenderen aan uitzoeken van een eigen modem en de bijbehorende instellingen. 

Reputatie 7
Badge +14

Klant specifieke settings is geen onderdeel van de T-Mobile consumenten dienstverlening. Het modem is gewoon standaard ingesteld, en ook al kan het veel meer, dit is voor 99% van de klanten afdoende en een bewuste keuze van een provider om niet meer dan dat op en te zetten.

Daarom is het goed dat er nu wetgeving is waarbij elke klant die meer dan zo'n standaard modem behoefte heeft dit kan en mag aansluiten.  

Dat je tv er mee ophoudt zo gauw je iets gaat downloaden kun je toch amper een klant specifieke setting noemen? Bij dsl was er toch ook gewoon bandbreedte voor TV's gereserveerd? Anders kan er misschien beter op de verkooppagina's gemeld worden dat TV en internet als product niet geschikt zijn om samen te gebruiken?

Ik hoop wel dat t-mobile iets gaat doen met de wetenschap dat hun (glas) TV product ophoudt te werken als er gedownload wordt, want dit feit is o.a. voor mij reden geweest om geen TV product samen met mijn internet product af te nemen, en ik neem aan dat ik hier niet de enige in zal zijn, en dat het ook zal leiden tot mensen die t-mobile om deze reden weer zullen gaan verlaten. Ik heb voor mijn overstap wat topics hier doorgelezen en mede daarom besloten mijn tv product apart af te (blijven) nemen via coax, tegen een verwaarloosbaar prijsverschil overigens.

Ik neem aan dat nu koper uit gefaseerd wordt er er steeds meer overstappers naar glasvezel bij zullen komen dat de hoeveelheid klachten hierover toch zal toenemen. Een standaard QoS setting voor in ieder geval degenen die zowel tv als internet af nemen, of de mogelijkheid daartoe, lijkt me niet alleen voordelig voor de klant, maar ook voor t-mobile zelf. Lijkt me dat het veel klachten zou schelen, en daarmee ook veel helpdesk werk. Want een ieder die zijn tv scherm op zwart ziet gaan zal toch snel bij t-mobile gaan aankloppen?

Reputatie 2

@eric ik vind dit niet echt klant specifieke settings, maar vooral algemeen geldend. Download vs TV of stream is toch redelijk gangbaar, en ook welke prioriteiten dan gelden. Ik kan me niet voorstellen dat gemiddelde klanten hun download voorrang willen geven aan live beeld of muziek.

Door hier te zeggen dat er nu wetgeving is voor eigen modems, klinkt dit argument een beetje als afschuifgedrag: nu het eindelijk kan, hoeft de leverancier niks meer te doen dan zeggen dat de klant het zelf kan oplossen. Een eigen modem aanschaffen zal geen korting op abonnementsgeld opleveren denk ik.

Ik hoop dat T-mobile toch nog eens naar de algemene settings wil gaan kijken....

Reputatie 7
Badge +14

Er was een aparte VLAN voor TV. Dus het tv product en het internet product was gescheiden. Maar nu met de mogelijkheid om tv te kijken via tvappps en eigen setup boxen verloopt tv en internet via 1 vlan (300). Het maakt niet uit of dat DSL of glasvezel aansluitingen zijn.

Reageer